Gå til innhold

Solarium


Gjest

Anbefalte innlegg

Her er mitt spørsmål: Jeg har en noiating for solariumer siden jeg har relativt stor angst for å ødelegge huden, premature aldring etc etc etc. Men så var det den D-vitaminen da...i nordnorge er det stort sett mørkt mellom 15 og 09 nå og produksjonen er vel liten. Hva er akkurat nok soling og hvor mye ødelegger det huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal visstnok ikke være farlig å ta solarium ved mindre du overbruker det. Når det er sagt er det ikke anbefalt noe mer enn 6-7 ganger i ÅRET har jeg lært. Så jeg har nok brukt opp kvota mi for lenge siden xD

Uansett må man huske å beskytte huden før og etter soling. MInst faktor 30, og husk å smøre en god aftersun etterpå også. 90 % av alle aldringstegn kommer av sola/soling. Så jeg har nok blitt litt hysterisk :p Blander solkrem inn i dagkremen noen ganger, men nå er det jo mange dagkremer som kommer med solfaktor da. Bare pass på at det er nok sofaktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må man huske å beskytte huden før og etter soling. MInst faktor 30, og husk å smøre en god aftersun etterpå også. 90 % av alle aldringstegn kommer av sola/soling. Så jeg har nok blitt litt hysterisk :p Blander solkrem inn i dagkremen noen ganger, men nå er det jo mange dagkremer som kommer med solfaktor da. Bare pass på at det er nok sofaktor :)

Har jo ikke mye hensikt å sole seg om man bruker faktor 30 da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt spørsmål: Jeg har en noiating for solariumer siden jeg har relativt stor angst for å ødelegge huden, premature aldring etc etc etc. Men så var det den D-vitaminen da...i nordnorge er det stort sett mørkt mellom 15 og 09 nå og produksjonen er vel liten. Hva er akkurat nok soling og hvor mye ødelegger det huden?

D- vitamin så er det jo bare å ta tilskudd. Du skal sole deg ofte for å opprettholde gode D-vitamin nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen ginger, så blir bare solbrent ;) Men skal begynne å ta sol bare for moro skyld. Humøret og sånt, de reklamerer jo for at du blir så brun og blid.. Så nå skal vi se hvor bruun og bliiid jeg blir :)

Bruker multivitaminer og vitamin D kosttilskudd, så får i meg det jeg trener der for så vidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av typen ginger, så blir bare solbrent ;) Men skal begynne å ta sol bare for moro skyld. Humøret og sånt, de reklamerer jo for at du blir så brun og blid.. Så nå skal vi se hvor bruun og bliiid jeg blir :)

Bruker multivitaminer og vitamin D kosttilskudd, så får i meg det jeg trener der for så vidt.

Jeg blir heller aldri brun, men tenkte å begynne å ta litt sol bare for å få litt lys og d vitamin. MEN MEN MEN......hvis du skal begynne å ta sol: husk solkrem. UV strålene i solarium er mange ganger sterkere enn vanlig sollys. Hvis du ikke smører deg får du bare store, brune pigmentflekker og drit om noen år! Og det vil man ikke;) + at det er ikke så lekkert å gå og være rød og solbrent heller=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir heller aldri brun, men tenkte å begynne å ta litt sol bare for å få litt lys og d vitamin. MEN MEN MEN......hvis du skal begynne å ta sol: husk solkrem. UV strålene i solarium er mange ganger sterkere enn vanlig sollys. Hvis du ikke smører deg får du bare store, brune pigmentflekker og drit om noen år! Og det vil man ikke;) + at det er ikke så lekkert å gå og være rød og solbrent heller=p

trenger* rettelse, skrivefeil i posten jeg skrev...

Ja! Gode tips! Har null erfaring om solarium, så takker for informasjon :) Hehe, enig! Mulig du reddet meg fra å gå rundt like rødt som et granateple midt på vinteren, som nå kommer :b Taaakk for deet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok mye i slutten av tenårene og angrer på det den dag i dag. Solskadet hud er ikke pent og å holde huden fin og "ung" når man er 33 år gammel er mye mer jobb dersom man har ligget mye i solarium da man var yngre! Mitt råd er å holde seg unna!

Nå bor jeg i Australia og dersom jeg skulle finne ut at jeg vil begynne å sole meg igjen er det nok naturlige solstråler å bruke til det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar solarium et par ganger i løpet av vintern for å ikke blir helt gjennomsiktig... Jeg får veldig fort farge, så er kun 20min som trengs på min kropp en sjelden gang!! Tror ikke det skader, ingen tror jeg er 26år.. så tror ikke solingen min har gjort at jeg ser noe aldre ut!! ;P heheheh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar solarium et par ganger i løpet av vintern for å ikke blir helt gjennomsiktig... Jeg får veldig fort farge, så er kun 20min som trengs på min kropp en sjelden gang!! Tror ikke det skader, ingen tror jeg er 26år.. så tror ikke solingen min har gjort at jeg ser noe aldre ut!! ;P heheheh...

Siden du bare er 26, så tar det en 5-10 år før eventuelle solskader kommer til syne. HVIS du har noen, så ligger de under huden og lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du bare er 26, så tar det en 5-10 år før eventuelle solskader kommer til syne. HVIS du har noen, så ligger de under huden og lurer.

Ok, heldigvis tar jeg ikke mye sol..så satser på at jeg ikke får solskader! Men tror nok mange tenker slik, at det skjer vel ikke meg..får vel bare vente å se, rett og slett! (Krysser fingerne for at jeg slipper) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Tar ikke solarium. Tok det en periode da jeg var 17år.. Angrer bare på den lille perioden der. Jeg vil ikke se ut som en 40åring når jeg 30. Ikke vil jeg ha masse skrukker som jeg må sparkle hver gang jeg sminker meg heller. I tillegg; å være ung og vital er sunn hud. Solbrun hud ser kanskje sunt ut nå, men vil du ikke føle deg litt fin når du er 40 også? Ikke som en bestemor?

Mamma feks, er 53 år. Hun har så fin hud! Hun røyker ikke, drikker ikke mye, og har alltid vært veldig flink med solkremen. Venniner av henne på samme alder som har slurvet med solkremen, røyket mye, drukket en del, og i tillegg tatt solarium ser hele 10år eldre ut en henne!

Altså; det er ikke slik at fin hud er kilden til evig lykke, men jeg vet med meg selv at det har mye å si om hva jeg ser i speilet.

Nei selvbrunngskrem er en grei ordning hvis man vil se tan ut av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...