Gå til innhold

Skjer ingenting!


ReBella88

Anbefalte innlegg

* Kroppen klarer fint å produsere det den trenger av karbohydrater - og man trenger derfor egentlig ikke å spise karbohydrater i det hele tatt - med mindre man trener med olympiatoppen.

* Insulin i seg selv er jo et fettlagringshormon - inntak av mer karbohydrater vil gjøre deg mer sulten, mer oppblåst osv.

* Jeg er totalt uenig i at hun skal kutte ut løpinga, det er bare tull etter min mening. Det viktigste er å variere løpinga i forhold til intensitet. Det må varieres mellom intervaller og langkjøring osv.

Du behøver ikke å komme med det lavkarbo-greia til meg. Jeg er lavkarboentusiast i de rette tilfellene, men bare det faktum at du sier at kroppen produserer sine egne karbohydrater indikerer at du ikke skjønte kroppens kompleksitet iht til hormoner, makronæringsstoffer og samspillet i kroppen.

Kroppen trenger ikke karbo, fordi det ikke finnes essensielle karbohydrater, det er ikke dermed sagt at alt løses med å kutte dem ut, for i trenings og helsesammenheng er det faktisk en god del ting som løser seg ved å spise SMARTERE karbo istede for å kutte dem ut. Karbohydrater gjør en del ting vesentlig mye lettere, og de er ikke djevelen selv. Såfremst man ikke er helt sedat og veldig ekstremt overvektig person gjør det ingenting å spise karbohydrater, spesielt ikke når de hjelper alle disse finurlige hormonene man har i kroppen som hjelper helse og fettforbrenninga - noe som lavkarbo.no-folka ofte overser og ikke forstår. Stikkordet her er hvordan karbohydratene hjelper alle disse situasjonene i kroppen som jobber mot deg når du vil bli kvitt fett.

Insulin er ett fettlagringshormon, men det er også en fin blokker mot kortisol - noe du ikke lot til å forstå sammhengen i. Kortisolet i seg selv gjør til at kroppen jobber mot deg, og skyhøye nivåer av dette er ikke spesielt bra. Da er det fint å justere det litt, og karbohydrater er effektivt i sådann. Du overså også helt hvordan karbo virket på leptin i kroppen. En balansert diett for en person som trener er mye mer gunstig enn en diett hvor det ene makronæringsstoffet er lavt eller borte. Man blir ikke oppblåst av alle karbo, man blir ikke feit av karbo i seg selv, man blir ikke feit av insulinet. Man blir feit fordi man spiser for mye og feil i forhold til aktivitetsnivået sitt.

At du er uenig er helt greit, men da må du faktisk argumentere dette på en annen måte enn at det er tull. Stoffskiftet senkes av for mye høyintensitetskardio. Ingen vil ha lavt stoffskifte. Stoffskiftet stabiliseres av å la være å utsette kroppen for det i en tid. Og fortsatt skal man jogge uten å gi kroppen pause? Værsågod argumenter på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt at kroppen prduserer karbohydrater selv. Jeg løper ikke, jeg går minst 5 km hver dag fordi jeg sånn sett må. Jeg trener styrke ca anenn hver dag, mistet nå ca 1 kg på litt over ei uke. Jeg fikk beskjed om at jeg spiste for lite, så nå spiser jeg mere. Jeg ser ikke så mye på vekta, så lenge jeg får strammet opp her og der og får bedre muskelatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? U serious? Kroppen PRODUSERER karbohydrater?-_- Snakker du om at de gjør om glukogen greien til energi? Noe som går tomt etter en stund?.... Tell me more !

Svar fra Dr. Hexeberg

1. Hvordan fungerer LCHF i forhold til trening? Jeg kan trene opptil 3-4 timer per dag, MÅ jeg spise karbohydrater da, og eventuelt hvilke?

- Kroppen trenger 30-40 gram karbohydrater hver dag. Det er i hovedsak hjernen som må ha litt sukker. Dersom du spiser 0 gram karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag. Det lages av proteiner og litt fra fett. Det går altså an å leve uten å spise karbohydrater. Det er ikke mye karbohydrater de tradisjonelle eskimoene får i seg. Det gjør heller ikke masaiene i Kenya som lever av sine kveg – de spiser kjøtt, melk og blod. Begge disse folkegruppene har mye fysisk aktivitet. Det optimale er sannsynligvis å spise rundt 50 gram karbohydrater hver dag slik at kroppen slipper å gjøre den jobben. Hvis man spiser bare 50 gram karbo fordelt på måltidene er det i prinsippet ikke så viktig hvor de kommer fra (med tanke på blodsukkeret) – men generelt er det jo bedre med grønnsaker, nøtter, bær og frukt enn godterier. Hvis man vanligvis spiser mye karbo og plutselig kutter dem ut, vil mange i løpet av noen dager få ulike symptomer som slapphet, svimmelhet og humørsvingninger. Dette fordi man ikke har mer sukker på lager og fordi man ikke er en god fettforbrenner enda. Det tar tid å venne kroppen til å bli en god fettforbrenner. Vanligvis er man godt tilpasset det nye kostholdet etter en mnd. For å oppnå det maksimale av hva kroppen kan gi (toppidrett) kan det ta 3 måneder. Hvor mye karbohydrater den enkelte trenger under trening varierer og man må prøve seg litt frem. Noen kan trene beinhardt på 20 gram per dag, mens andre føler seg best på 50-100 gram per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? U serious? Kroppen PRODUSERER karbohydrater?-_- Snakker du om at de gjør om glukogen greien til energi? Noe som går tomt etter en stund?.... Tell me more !

Han eller hun snakker om glukoneogenese. Kroppen trenger ikke karbohydrater da det ikke finnes essensielle karbs vett, og når karbinntaket blir for lavt produserer den ketoner for å kompensere for manglende inntak. I lavkarboverden er ketose veldig ettertraktet da de tror at dette er en magisk tilstand som fører til at de kan spise hva de vil uten karbs og samtidig forbrenne fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg har forstått det sånn at etter en stund vil ikke det fungere like bra? Grunnet glykogen lagrene går "tomme"? Eller er jeg på feil spor?:p

Glykogenlagrene tømmer du jo raskt etter ett par dager om du ikke spiser karbohydrater :p De tar jo bare 400-600 gram karbs eller hva det nå var. Tingen er vel at når glykogenlagrene er tomme må jo kroppen hente energi fra en plass, og da henter den det gjerne fra fettvevet og/eller musklene. Hjernen må gjerne ha sine gram med glukose hver dag, så den lager ketoner av fett eller proteiner. Å bryte fett og proteiner ned til energi er relativt krevende for kroppen og dermed kan man også oppleve en økning i forbrenningen en stund. Hensikten med å kutte i karboene er jo for at kroppen skal brenne av fett istede for glukose, og det funker veldig fint, men som jeg har prøvd å forklare så har vi en del hormoner i kroppen som blir i ubalanse av energiunderskudd og/eller stress og sånt, som lettest lar seg justere av karbohydrater. Det er f.eks ikke uten grunn at man anbefaler oppkarbinger og reefeeds, ettersom det "nullstiller" kroppens hormoner og gjør den fit for fight igjen slik at det igjen blir lett å miste fett, kontra å ikke oppkarbe/reefeede og dermed kjøre med det berømmelig håndbrekket på, hvor etterhvert både kulelager og bærestang vil svikte på bilen ;)

(jeg er så flink med bilmetaforer atte :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å komme med det lavkarbo-greia til meg. Jeg er lavkarboentusiast i de rette tilfellene, men bare det faktum at du sier at kroppen produserer sine egne karbohydrater indikerer at du ikke skjønte kroppens kompleksitet iht til hormoner, makronæringsstoffer og samspillet i kroppen.

Kroppen trenger ikke karbo, fordi det ikke finnes essensielle karbohydrater, det er ikke dermed sagt at alt løses med å kutte dem ut, for i trenings og helsesammenheng er det faktisk en god del ting som løser seg ved å spise SMARTERE karbo istede for å kutte dem ut. Karbohydrater gjør en del ting vesentlig mye lettere, og de er ikke djevelen selv. Såfremst man ikke er helt sedat og veldig ekstremt overvektig person gjør det ingenting å spise karbohydrater, spesielt ikke når de hjelper alle disse finurlige hormonene man har i kroppen som hjelper helse og fettforbrenninga - noe som lavkarbo.no-folka ofte overser og ikke forstår. Stikkordet her er hvordan karbohydratene hjelper alle disse situasjonene i kroppen som jobber mot deg når du vil bli kvitt fett.

Insulin er ett fettlagringshormon, men det er også en fin blokker mot kortisol - noe du ikke lot til å forstå sammhengen i. Kortisolet i seg selv gjør til at kroppen jobber mot deg, og skyhøye nivåer av dette er ikke spesielt bra. Da er det fint å justere det litt, og karbohydrater er effektivt i sådann. Du overså også helt hvordan karbo virket på leptin i kroppen. En balansert diett for en person som trener er mye mer gunstig enn en diett hvor det ene makronæringsstoffet er lavt eller borte. Man blir ikke oppblåst av alle karbo, man blir ikke feit av karbo i seg selv, man blir ikke feit av insulinet. Man blir feit fordi man spiser for mye og feil i forhold til aktivitetsnivået sitt.

At du er uenig er helt greit, men da må du faktisk argumentere dette på en annen måte enn at det er tull. Stoffskiftet senkes av for mye høyintensitetskardio. Ingen vil ha lavt stoffskifte. Stoffskiftet stabiliseres av å la være å utsette kroppen for det i en tid. Og fortsatt skal man jogge uten å gi kroppen pause? Værsågod argumenter på dette

Vel. Dette temaet kan diskuteres til det uendelige selvfølgelig, det er det ingen tvil om. Jeg føler egentlig at dette burde diskuteres i en egen tråd, fordi det begynner å gå litt off topic i forhold til den stakkars trådstarteren som bare ville ha noen enkle tips og råd. Jeg er ikke imot at man skal prøve å påvirke kroppen på forskjellige måter - for eksempel ved økt inntak av karbohydrater. Som jeg sa, hvis kroppen blir for vant til det man utsetter den for så vil man på et eller annet tidspunkt stagnere. Man trenger ikke å greie ut om kjemiske reaksjoner og formler for å skjønne det. Man trenger heller ikke å utdanne seg til å bli ernæringsekspert for å ha noen mening om det heller - mye kan man lære gjennom andres og egen erfaring på området. I forhold til løpinga så har jeg allerede kommentert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke alle som har mulighet eller lyst til å trene styrke. Er mange som jogger og går ned i vekt. Det jeg lurer på er hvorfor ikke jeg går ned i vekt av det.

Får vel bare slutte å spise, gir blaffen i at musklene forsvinner ;)

(Ja det var kødd)

Du går ikke ned i vekt fordi du er stresset, samler vann, jager over vekta og trenger å booste kroppen din med mer mat. Kroppen har da slett ikke lyst til å kvitte seg med fett, den liker fett den, så da må du liksom overtale den til å kvitte seg med fettet. Det du gjør fungerer åpenbart ikke, så hva har du å tape på å faktisk høre på hva folk sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet ditt ene og alene er å gå ned i vekt, så trenger du selvfølgelig ikke trene styrke. Du trenger strengt tatt ikke å trene i det hele tatt, bare du sørger for å ligge i kaloriunderskudd. Jeg er i hvert fall overbevist om én ting: Å spise mer mat vil ikke hjelpe deg ned i vekt på lang sikt, snarere tvert imot.

Hvis du vil fjerne kroppsvev (både fett og muskelmasse) fortest mulig, får du bare fortsette å spise lite og jogge mye. Vektreduksjon vil ALLTID skje på sikt ved kaloriunderskudd, for fysikkens lover tillater ikke annet. Men underveis og til slutt vil du oppleve følgende:

  • Du ser utelukkende ut som en mindre versjon av deg selv. Proporsjonene er de samme. Ja, kanskje love handles har blitt mindre, men de ser akkurat like store ut fordi muskelmasse på skuldre, bryst og armer har krympet. Det er veldig mulig å se fit ut på 70 kilo og dvask ut på 60 kilo. Det er dette som skjer når man kombinerer for lite mat med for mye utholdenhetstrening.
  • Du har null energi, fungerer ikke i hverdagen og er demotivert.
  • Du har kastet bort masse tid som du heller kunne brukt på å få god kondisjon og bygge muskler, som stort sett bare lar seg gjøre hvis du tilfører kroppen den næringen og energien den trenger. Å løpe på tomgang uten progresjon gir deg bare energiforbruk og intet annet.

Ta heller et oppgjør med målet ditt i stedet for å gå over stokk og stein for å oppnå noe som kanskje ikke er det du egentlig vil. For hva er det du egentlig vil? Vil du ned i vekt, eller vil du ha en sunn og pen kropp som du kan være stolt av? Hva er viktigst for deg: Å nå disse målene, eller å ikke "se teit ut foran folk"? De fleste som har hjulpet deg i denne tråden har tatt for gitt at det du faktisk ønsker deg er en sunn og flott kropp som du kan være stolt av, og derfor anbefales mer mat og styrketrening.

Hvis du bare vil ned i vekt, koste hva det koste vil og uansett konsekvenser, så kan du bare fortsette slik du gjør nå. Jeg er helt sikker på at du ikke vil like resultatet.

Hvis du bestemmer deg for at selve tallet på vekten ikke er så farlig, så bør du følge de rådene du har fått her. Da vil du bli mye mer fornøyd med det du ser i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"å se teit ut foran andre" er kanskje enkelt for noen,men jeg synes ikke det,ikke engang samboeren min får se meg trene til de hjemmevideoene osv.

Kan godt gjøre knebøy,armhevninger osv hjemme om det tar kort tid så jeg kan ta det mens ha er og gjør andre ting,men vet ikke hvilke øvelser.

Knebøy

Armhevninger

Situps

Hiptrust

Og såklart vil jeg ha en sunn kropp,hallo,men først vil jeg la vær å se ut som en blubbe med nesten 20 kg for mye på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Knebøy

Armhevninger

Situps

Hiptrust

+ Ett bens knebøy

+ Spensthopp

+ Utfall (gående, hoppende, fremover, bakover, til siden, hva du vil)

+ Ettbens glute bridge/Hip thrust

+ Dips

+ Burpees

+ Omvendt roing

+ Planken i alle varianter

+ Ymse rygg+mageøvelser på gulvet

Invester i en treningsstrikk eller to til et par hundrelapper også, så kan du slenge på en helt bråte med rygg+armøvelser i tillegg. Trenger ikke treningssenter for å trene styrke og få svetten til å sile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står helt fast på vekt og mål her. Siste 3 ukene har det ikke skjedd noe positivt på formen. Gått opp 1 kg og ikke rikka meg en cm på noen mål.

Jogger minst 3 dager i uka, og har kaloriunderskudd.vet ikke nøyaktig kalorier per dag,men ligger godt under 2000.

Noen dager er det nok veldig lite kalorier(under 1000).Vetd et ikke er bra,men noen dager er ikke matlysten helt der den skal være.

Spiser mye proteiner og lite karbs. Går veldig mye i kylling og grønnsaker. Yum.

Drikker mye vann,aldri saft,og om jeg drikker brus er det pepsi max.

Hvorfor skjer det ingenting? Må jeg kutte ut enda mer mat? Trene enda mer?

Mister litt motivasjonen når man er flink og ikke får resultater :(

Frister å bare slutte å spise. Selvsagt, den tanker forsvinner like fort som den kommer for er altfor glad i mat til det. Blir sulten av tanken på å ikke spise, hehe ;)

Jeg er litt overrasket over at ingen har spurt hvor høy du er og hva du faktisk veier? Endel jenter har jo en tendens til å mene at de er tykke når fakta er at de faktisk er meget små.

Hvis ting står stille (Og jeg tar for gitt at du ikke har noen sykdommer som hindrer resultater) er det fordi du ikke ligger i kcal underskudd. Kanskje du spiser enormet mye junk på lørdag og søndag? Da kommer man fort opp i vedlikeholdsgrensa :)

Så er det jo relevant hvor lenge du har hatt dette utrolig store energiunderskuddet? som alle er nevner er det slik at kroppen er enormt tilpasningsdyktig. Og hvis du sulter den (under 1000kcal vil jeg kalle sulting) setter den seg på bakbeina og skal HVERTFALL ikke samarbeide me deg. Tro meg, jeg snakker av erfaring.

Gi kroppen din mer mat en stund (du trenger ikke fråtse.. Spis vedlikehold) kutt deretter en FORNUFTIG mengde (ca 500kcal) Og du skal se at reultatene kommer for som bare det :)!

Og til alle som hater cardio: cardio er bra for deg, så lenge du bruker det fornuftig. Det handler om å trene RIKTIG cardio. Sagt veldig lite komplisert, ikke løp deg ihjel når du ikke spiser. Det gir deg nada resultater.

Ingen kan tvinge deg til å trene styrke, men det er lurt å invistere litt i seg selv, selvom det kanskje er litt flaut i starten :)

Jeg skjønner at du kanskje ikke har fått de svarene du ønsker, men jeg regner med du laget denne tråden fordi du ønsket råd. Nå har du fått de, og de fleste mener det samme. Så da er det bare opp til deg om du vil bruke dem! :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller et oppgjør med målet ditt i stedet for å gå over stokk og stein for å oppnå noe som kanskje ikke er det du egentlig vil. For hva er det du egentlig vil? Vil du ned i vekt, eller vil du ha en sunn og pen kropp som du kan være stolt av? Hva er viktigst for deg?

Dette er noe som ikke kan gjenntas for ofte!

Om du i tillegg vil angripe det mer systematisk så ikke bare finn ut hva du virkelig vil, men også sett deg målbare mål eller mål du kan svare "ja/nei" på.

"å leve litt sunnere" er et vanskelig mål, men å "gå ned 5 kg" eller "øke 20kg i markløft" er mye mer konkrete mål som du videre kan jobbe med resultatløpet mot. Altså sette deg delmål/milepæler osv på veien til målet. Dette høres kanskje litt tungvint ut, men om man er litt flink i starten så skjer dette rimelig underbevisst etterhvert. Samt at delmålene/milepælene vil fungere som både motivatorer og vaktbikkjer på din vei mot målet.

Så du kan f.eks sette deg opp noe som:

Effektmål: "Jeg vil se bra ut på stranden i 2013"

Så konkretiserer du dette til et resultatmål som f.eks er "jeg skal ned 10kg/nå en viss fettprosent innen 1/6/13"

Det igjen kan du dele opp til flere milepæler:

M1: Ned 2 kg/5cm innen 1/1/13

M2: Ned ytterligere 2/5cm kg innen 1/2/13

osv.

Så kan du se på det som M1 + M2 + M3..... = Resultatmål oppnådd = du ser bra ut på stranda 2013

Man må forplikte seg, jobbe målrettet og å sette seg overkommelige mål. Jo flere delmål jo flere sjekkpunkter har du for om du er i rute, og om du trenger å endre på strategien, evt fortsette med hva du holder på med.

Jo flinkere man er i starten, jo bedre blir rutinene, som former vanene som er det som former livet ditt framover. Motivasjonen får deg opp av sofa, og de gode vanene i mål. Når ting er blitt vaner skjer det mer naturlig, og du får fremgang uten å "tenke over det" :)

Lykke til, uansett hvordan tilnærming du velger jogging eller ei. Men som Keegil poengterer, underskudd over tid MÅ føre til vektreduksjon, noe annet er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre: har du et dårlig forhold til samboeren din? Når du ikke tør å trene foran ham/i samme rom? Evt i samme hus engang?.... Tenker ikke dårlig dårlig, haha. Du skjønner sikkert hva jeg mener:) Går utifra at han er fornøyd med deg, siden dere faktisk er samboere...

Tenkte jeg også, men det er de som sliter så mye med seg selv at de ikke tørr å vise seg for samboren/mannen sin heller. Jeg bryr meg ikke. Jeg er ikke redd for å vise meg til han, og kan godt ligge å kave på gulvet her mens han ser på tv evnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at du likte å trene styrke da du hadde mulighet til det. Jeg vil foreslå å finne et uteområde i nærheten av der du bor hvor du kan være litt i fred (kanskje en skole/barnehage etter stengetid eller bare et forlatt sted med en parkbenk eller liknende).

Stikk innom der på vei i joggeløypa di og gjør litt styrkeøvelser:

- Pushups mot en benk (sett deg som mål å feks klare 5 stykker på strake bein)

- Bulgarsk utfall (se på youtube)

- Pistol squats

- Knebøy (finn en stein eller noe annet tungt hvis du vil ha det tyngre)

- Spensthopp

- Burpees

- Hip thrust med øvre del av rygg mot benken (alt. ett og ett bein hvis du vil ha det tyngre).

- Finner du et håndball-/fotballmål kan du gjøre pullups eller øve deg på det med skulderaktivering i bunnposisjon, evt bare henge fra stangen så du får trent opp grepet.

- Planke: her er det mange varianter. En som er grei å gjennomføre uten utstyr er høy til lav, altså at du begynner på strake armer og går ned på albuene og opp igjen. Gjenta så mange ganger du klarer..

Velg gjerne ut 3-4 øvelser til å begynne med som du kjører igjennom to ganger før du jogger videre. Viktig at det ikke tar så lang tid at du blir lei, 15 min er et fint sted å starte.

Når det blir kaldere ute er det bare å ta på lue, hals og vanter og litt ekstra klær på kroppen.

Jeg får et skikkelig kikk av å trene ute i minusgrader med eminem, t-pain og green day på øret ;-)

Tro meg, det er bedre å trene med max innsats 3 dager i uka enn 5 rolige økter:

Dag 1: Rolig jogg i 50 min med 15 min styrke midt i, eller på slutten av økta.

Dag2: Intervaller: Finn feks en oppoverbakke (kan godt være slakk) som tar 1-2min å løpe opp. Løp opp så fort du kan å ha pause på vei ned, gjenta 5-10 ganger.

Dag 3: Gå/jogge rolig til styrketrenings-stedet ditt og gjennomfør styrkeøkta.

Mat: Fisk, rent kjøtt, grønnsaker, frukt, bær, magre meieriprodukter, nøtter, litt knekkebrød og ris (hvis du liker det), og omega3 tilskudd. Hold godteri/sjokoladeinntaket til en gang (ikke en hel dag) i uka, så blir dette helt supert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt at kroppen prduserer karbohydrater selv. Jeg løper ikke, jeg går minst 5 km hver dag fordi jeg sånn sett må. Jeg trener styrke ca anenn hver dag, mistet nå ca 1 kg på litt over ei uke. Jeg fikk beskjed om at jeg spiste for lite, så nå spiser jeg mere. Jeg ser ikke så mye på vekta, så lenge jeg får strammet opp her og der og får bedre muskelatur.

Det har faktisk jeg også blitt fortalt. At man ikke trenger carbs, og at den kan lage det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk jeg også blitt fortalt. At man ikke trenger carbs, og at den kan lage det selv.

Jeg prøvde lavkarbo en tid, og det funket greit en periode, til slutt sa kroppen STOPP , og jeg blei veldig dårlig. Jeg fik også oppfølging avrikshospitalet fordi legen var positiv til det der, men det funket ikke i lengden. Men faktisk ikke hørt at kroppen produserer carbs selv, for tilsetter man ikke kroppen det, så går man jo i ketose tilstand. Men det stemmer sikkert at kroppen produserer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...