Gå til innhold

pepsi max vs. Røyk/tobakk


outsidern

Anbefalte innlegg

Har vært avhengig av pepsi max en stund.. gikk ned fra 4 stk 1,5 l om dagen til nå rundt 1-2 stk om dagen.. grunnen til at jeg har slutta, er fordi jeg er redd for aspartam (kreftfremkallende)

- spørsmålet er ; Hva er farligst av pepsi max eller røyk? vist man f.eks røyker 10 sig om dagen vs 2 stk 1,5 L... vist svaret blir pepsi max.. hvorfor står det ikke noe om dette på flaska? og jo, man kan bli avhengig av pepsi max... røyka i 7 år. no problemo å slutte.. men pepsi-maxen er et heelvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 liter Pepsi Max hver eneste dag er faktisk innenfor det som regnes som trygt til tross for at det er brukt sikkerhetsfaktor på 100 i forhold til det som ga rotter kreft. Du dør av vannforgiftning lenge før aspartam spiser hjernen din hvis du prøver å drikke 600 liter Pepsi Max om dagen for å si det sånn.

(Dihydrogenmonoksid er livsfarlig?! :eek:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det norske Mattilsynet har nylig gjennomgått bruken av kunstig søtstoff, og mener denne ligger innenfor det helsemessig trygge. Mattilsynet mener at flere, av hensyn til vekta, bør erstatte sukkerholdig drikke med kunstig støtet drikke, og la fram en rapport om dette i mars i år.

Det aksepterte daglige inntaket (ADI) av et stoff indikerer hvor mye man kan få i seg hver dag igjennom livet uten å risikere helseskade. For aspartam ligger ADI i Europa på 40 milligram per kilo kroppsvekt.

I følge forskning.no må man opp i 14 bokser med lettbrus om dagen for å komme opp i en slik dose.

Men mye av kritikken mot aspartam har gått på at at doser atskillig lavere enn dette kan være kreftfremkallende.

Mattilsynet anbefaler at barn under tre år ikke bør få kunstig søtstoff, men har ikke begrunnet hvorfor.

Du sier at du har drukket opp i mot 3 liter om dagen med lettbrus. Selv om dette er mye, så er det fortsatt under den dosen som 14 bokser om dagen ville gi."

-lommelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er redd for aspartam (kreftfremkallende)

Aspartam er ikke karsinogent i doser du klarer å få i deg med å drikke lettbrus.

Hva er farligst av pepsi max eller røyk?

Røyk.

synes ikke det er så utrolig nei med tanke på alle de nye forskningene..

Hvilke nye forskninger? Har du lest disse, eller refererer du til noe du egentlig ikke vet hva er nå? Jeg leser gjerne nye forskninger om du kan linke meg til noen slike.

Mattilsynet anbefaler at barn under tre år ikke bør få kunstig søtstoff, men har ikke begrunnet hvorfor.

Det er fordi barn under 3 år har lav kroppsvekt, og lettere kommer opp i potensielt skadelige doser, og det gjelder for de fleste tilsetningsstoffer. Det skal likevel en del til før også disse kommer opp i doser som er skadelige, og det er ingenting som tilsier at tilsetningsstoffer, eller aspartam for den del, i seg selv er farlig for små barn. Det handler altså utelukkende om lav kroppsvekt og høy konsentrasjon pga denne.

Slenger meg på Vrimmel. Lettbrus dreper deg ikke med mindre du drukner i det.

Forøvrig er aspartam diskutert både opp, ned, inn, ut, sidelengs, baklengs, framlengs, i sikksakk og tredimensjonalt her: Aspartam er farlig! | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

-har en kamerat som er sønn av en lege. han drikker også en del pepsi max. sa at forskningene ligger bak noen stakkars rotter som de har prøvd det på. og at det utviklet seg til kreft ( sikkert ikke at de fikk pepsi max i drikkebollen, men at de sprøyta aspartam direkte inn i dyrene. ) og dosene var vel ganske store....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)

-har en kamerat som er sønn av en lege. han drikker også en del pepsi max. sa at forskningene ligger bak noen stakkars rotter som de har prøvd det på. og at det utviklet seg til kreft ( sikkert ikke at de fikk pepsi max i drikkebollen, men at de sprøyta aspartam direkte inn i dyrene. ) og dosene var vel ganske store....

Jeg er sønn av en byggingeniør. Tror ikke du skal ta konstruksjonsråd fra meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi barn under 3 år har lav kroppsvekt, og lettere kommer opp i potensielt skadelige doser, og det gjelder for de fleste tilsetningsstoffer. Det skal likevel en del til før også disse kommer opp i doser som er skadelige, og det er ingenting som tilsier at tilsetningsstoffer, eller aspartam for den del, i seg selv er farlig for små barn. Det handler altså utelukkende om lav kroppsvekt og høy konsentrasjon pga denne.

Jeg trodde man advarte mot det fordi det å drikke Pepsi Max er en ytterst kjip måte å finne ut at man har fenylketonuri på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...