Gå til innhold

Aspartam er farlig!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skal ikke barn under 3 år ha i seg aspartam?

Godt spørsmål. Eneste jeg finner er at "Det anbefales også at man ikke gir drikke med kunstige søtstoffer til barn under 3 år", men ingen som tar seg bryet med å skrive hvorfor. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Eneste jeg finner er at "Det anbefales også at man ikke gir drikke med kunstige søtstoffer til barn under 3 år", men ingen som tar seg bryet med å skrive hvorfor. :S

Små kropper og vil dermed trolig reagere mer på aspartam enn hva en voksen person på 70kg vil. Det er ikke sikkert alle barn reagerer på aspartam, men noen gjør nok det, på samme måte som noen voksne gjør det. Men det kan hende de små barna vil reagere i mye større grad, nettopp fordi de er så små. Det er ingen forskning som direkte tilsier at aspartam er farlig for barn (as for as I know), så det er litt synsing. Men forsåvidt logisk.

Edit: Du var visst før meg, Asle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manglende data på utvikling og mindre kroppsvekt gjør at det er lettere å overskride ADI.

Frykten for aspartam bunner ut i frykt for noe en ikke forstår. Det er vanskelig å være redd for skadevirkningene av minimale mengder metanol.

Vegard nevnte jo i en annen tråd at det var brukt sikkerhetsfaktor 100 på ADI. Er det da noen reell grunn til å tro at realistiske mengder aspartam kan være skadelig for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små kropper og vil dermed trolig reagere mer på aspartam enn hva en voksen person på 70kg vil. Det er ikke sikkert alle barn reagerer på aspartam, men noen gjør nok det, på samme måte som noen voksne gjør det. Men det kan hende de små barna vil reagere i mye større grad, nettopp fordi de er så små. Det er ingen forskning som direkte tilsier at aspartam er farlig for barn (as for as I know), så det er litt synsing. Men forsåvidt logisk.

Edit: Du var visst før meg, Asle ;)

Jo, ja. Ser den, men liker bedre fakta enn synsing! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at aspartam og acesulfam K er dårlige stoffer. Jeg er ingen forsker og kan dermed ikke si de er farlige, men akkurat slik som at sukker (vanlig!) ikke er noe særlig "bra" så tror jeg ikke disse søtstoffene er det heller! Noen blir veldig avhengige og jeg vet at folk ar blitt syk etter å ha ført i seg x-antall mengder om dagen med mat som inneholder disse stoffene. Dette kan være pga de har reagert på disse stoffene, akkurat som noen mennesker reagerer mer på gluten enn andre.

Det jeg vil fram til er at jeg tror ikke vi skal stemple at aspartam er "helt OK" heller. Barn burde heller ikke få i seg for mye sukker (selv om mange dessverre gjør det). Jeg tror det har vært forsket nok på stoffet til å si at det ikke er sunt på noe vis, men hvor farlig det er, er det definitivt en uløst konklusjon. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn ikke skal ha i seg søtstoffer og en del andre tilsetningsstoffer handler om:

  • Lavere kroppsvekt - mengdene per kg kroppsvekt blir mye større
  • Ufullstendig utviklede mekanismer for å bryte ned og skille ut en del tilsetningsstoffer

ADI for tilsetningsstoffer beskytter mot negative helseeffekter, selv om man aldri kan være helt sikker. Tilsetningsstoffer er likevel utrolig godt regulert i Norge, og man burde ikke være videre bekymret for eventuelle skadevirkninger av disse. De er også under kontinuerlig overvåkning, og reglene endres kjapt om det skulle komme informasjon som tilsa at dette var nødvendig.

ADI beskytter imidlertid ikke mot intoleransereaksjoner, så om man har slike reaksjoner må man heller styre unna de aktuelle stoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er; burde aspartam forbys? Minner om farene ved kjemiske stoffer ved å linke til artikkel om stoffet dihydrogen monoxide:

Ban Dihydrogen Monoxide!

Skal vi forby aspartam så bør vi jo på lik linje forby alkohol og røyk. Det vet vi er skadelig og vet hvilke effekter det har på kroppen.

Når alt kommer til alt er det bare opp til enkeltindividet å ta stilling til slike ting, og velge om de vil innta mye, litt eller ingenting av varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin; innlegget mitt er ironi. Artikkelen jeg linker til spiller på frykten folk har for "kjemiske stoffer" :)

Poenget i dette tilfellet: et ganske så vanlig og "uskyldig" stoff: vann. Men når det ble oppgitt med sitt kjemiske navn dihydrogenmonoksid, oppfattet mange uten naturvitenskapelig innsikt det som et "farlig kjemikalium" og lot seg lure av kampanjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forby aspartam så bør vi jo på lik linje forby alkohol og røyk. Det vet vi er skadelig og vet hvilke effekter det har på kroppen.

Når alt kommer til alt er det bare opp til enkeltindividet å ta stilling til slike ting, og velge om de vil innta mye, litt eller ingenting av varen.

Enig og uenig. Det er dessverre veldig mange som tar et valg uten å vite hva de velger. Istedenfor å ta ansvar for å finne det ut legger de denne type omsorg på de som tillater at det er i salg med tanken: det kan ikke være ille siden voksne tillater å selge det. Og det er mange, både unge og ikke så unge som tenker slik tror jeg. Og når man vet det er det uansvarlig å selge det egentlig. Noen må jo ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...