Gå til innhold

Er det dumt å si "spis mindre, tren mer" til noen som skal ned i vekt?


flexxnes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn007
hvorfor er det så dumt?

hvis noen spør meg om hvordan dem skal gå fort ned i vekt, så er jo det et perfekt svar. eller?

det er ihvertfall det jeg ville gjort om jeg skulle gått ned.

Eller hvertfall "tren mer!!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jeanette Meborg
hvorfor er det så dumt?

hvis noen spør meg om hvordan dem skal gå fort ned i vekt, så er jo det et perfekt svar. eller?

det er ihvertfall det jeg ville gjort om jeg skulle gått ned.

Jeg mener det blir feil fordi du ikke har noe kunnskap om hva som faktisk er årsaken til at personen har så mye fett som han/hun har. I mitt tilfelle la jeg på meg ved å ikke spise i det hele tatt. ALT jeg spiste ble derfor lagret i kroppen fordi kroppen ikke er vandt til å få mat, derfor tar kroppen vare på alt den får tilført.

Det er også mange som mener at man skal slutte å spise og trene som et reint helvette, men skjønner ikke de som sier detta at kroppen da til slutt vil ta av musklene? Altså vil du ikke ha noe igjen fra "spis mindre, tren mer.." , annet enn at kroppen din er "ødelagt" fordi du ikke har spist og kroppen har tatt seg "drivstoff" ved å "spise" av musklene dine. Du vil også legge på deg i en enorm fart når du først begynner å spise igjen, fordi kroppen da tar vare på alt.

Selvfølgelig burde du ikke lasse på tallerken som om det er ditt siste måltid, jeg skjønner jo at man burde tenke på hvor mye man spiser, men jeg synes det blir mer riktig å si at man skal spise regelmessig. Jeg for min del spiser til jeg blir mett opptil flere ganger om dagen og jeg merker fortsatt fremgang i "slankingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så dumt?

hvis noen spør meg om hvordan dem skal gå fort ned i vekt, så er jo det et perfekt svar. eller?

det er ihvertfall det jeg ville gjort om jeg skulle gått ned.

Jeg er enig i at det er så "lett", men dersom man er overvektig så føles et slikt svar som et hån. Hvis det var så forbanna lett, tror dere ikke flere ville gjort noe med overvekt da? For mange så handler det ofte om mer enn å bare trene mer og spise mindre, de trenger motivasjon, kanskje det er helsemessige grunner som veier imot. Samtidig så er ikke dette med mat så lett, det er ulike metoder som fungerer for ulike mennesker, så det rådet om å spise mindre og trene mer blir altfor generelt spør du meg. Noen trenger kanskje å spise mer også, mange jenter spiser jo så lite at kroppen går i sparemodus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle la jeg på meg ved å ikke spise i det hele tatt. ALT jeg spiste ble derfor lagret i kroppen fordi kroppen ikke er vandt til å få mat, derfor tar kroppen vare på alt den får tilført.

Så det er derfor alle de stakkars barna i afrika er så feite? ;)

Kommentaren din glir rett inn i denne tråden forresten :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at "spis mindre, tren mer" kan bli feil i enkelte tilfeller, men hadde bare folk gjort dette i utgangspunktet så hadde ikke folk blitt feite. Jeg spiser mye større mengder mat nå enn tidligere, men det er jo færre kalorier. Om folk har alvorlige problemer med vekta – enten kraftig overvektige eller det stikk motsatte, så må det kanskje andre planer og tips til for å hjelpe vedkommede, men "spis mindre, tren mer" er fortsatt på mange måter løsningen på 90% av tilfellene vi har nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at "spis mindre, tren mer" kan bli feil i enkelte tilfeller, men hadde bare folk gjort dette i utgangspunktet så hadde ikke folk blitt feite. Jeg spiser mye større mengder mat nå enn tidligere, men det er jo færre kalorier. Om folk har alvorlige problemer med vekta – enten kraftig overvektige eller det stikk motsatte, så må det kanskje andre planer og tips til for å hjelpe vedkommede, men "spis mindre, tren mer" er fortsatt på mange måter løsningen på 90% av tilfellene vi har nå til dags.

For mange er dette løsningen ja, mange er altfor dårlige til å bevege seg nå om dagen og dytter i seg ferdigmat. Det er uansett viktig å tenke på at alle har ulike forutsetninger, ikke alle synes det er moro/digg å trene, noen vet ikke hvordan de skal starte og andre har andre grunner til at de ikke trener.

Personlig synes jeg at vi alle virkelig burde prøve å anstrenge oss litt dersom noen kommer til oss med spørsmål om hvordan de kan gå ned i vekt, for for mange så kan det i seg selv være en STOR sperre. Er det ikke flott om noen kommer og vil ha hjelp til å komme i form, burde vi ikke da kunne gi et litt bedre råd enn "spis mindre, tren mer"? Selv om det er så "lett" så er det ikke det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jeanette Meborg
Så det er derfor alle de stakkars barna i afrika er så feite? ;)

Kommentaren din glir rett inn i denne tråden forresten :whistling:

Om du synes kommentaren min glir rett inn i denne tråden synes jeg du burde snakke med legen din evt. en kostholdsveileder eller noen med erfaring rundt kosthold, så får du høre at det jeg sier ikke er helt på jordet :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk, jeg vet du tar feil så jeg har ikke behov for å bruke mer tid på dette. ;) Men hvis du vil bruke søndagen din på å overbevise meg om at man på magisk vis kan legge på seg ved å ha en negativ energibalanse over tid så skal selvsagt du få lov til det.

Jeg har forresten erfaring rundt kosthold selv. Spiser stort sett hver eneste dag jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er dette løsningen ja, mange er altfor dårlige til å bevege seg nå om dagen og dytter i seg ferdigmat. Det er uansett viktig å tenke på at alle har ulike forutsetninger, ikke alle synes det er moro/digg å trene, noen vet ikke hvordan de skal starte og andre har andre grunner til at de ikke trener.

Personlig synes jeg at vi alle virkelig burde prøve å anstrenge oss litt dersom noen kommer til oss med spørsmål om hvordan de kan gå ned i vekt, for for mange så kan det i seg selv være en STOR sperre. Er det ikke flott om noen kommer og vil ha hjelp til å komme i form, burde vi ikke da kunne gi et litt bedre råd enn "spis mindre, tren mer"? Selv om det er så "lett" så er det ikke det allikevel.

Joda, jeg er enig i det. Om noen kommer og spør meg om hvordan de skal slanke seg så sier ikke jeg "spis mindre, tren mer", men jeg mener fortsatt at det ofte, i bunn og grunn, er det det går på. Jeg mener på ingen måte at det er en bra måte å veilede andre på ved å si det, men om man skal kategorisere årsaken til problemet så er det ofte der det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig i det. Om noen kommer og spør meg om hvordan de skal slanke seg så sier ikke jeg "spis mindre, tren mer", men jeg mener fortsatt at det ofte, i bunn og grunn, er det det går på. Jeg mener på ingen måte at det er en bra måte å veilede andre på ved å si det, men om man skal kategorisere årsaken til problemet så er det ofte der det ligger.

Da er vi enige :) Jeg er enig i at det i bunn og grunn er det det går på, men det kan ofte være en utfordring å finne ut HVORDAN man skal få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er sikker på at for 97% av de som "lider av fedme" (lidelse lol) så gjelder "tren mer, spis mindre".

greit nok at det ikke er så lett. men det er fortsatt det som gjelder.

Det som er skummelt med å dra så mange over en kam er at de som virkelig trenger hjelp blir sett ned på og får ikke den hjelpen de trenger. Fedme er absolutt ingen lidelse eller sykdom, men noen har bedre forutsetninger enn andre. Mange treningsfolk som digger trening forstår tydeligvis ikke det at ikke alle føler det samme for trening som dem (ikke rettet mot noen spesielle). Jeg måtte ha starthjelp selv for å komme igang, det var ikke "bare" å spise mindre og trene mer.

Mange overvektige tørr dessuten ikke be om hjelp nettopp pga måten de blir møtt med av folk som mener det er SÅÅÅÅ lett å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør møte alle på et verdig nivå, men det gjelder begge veier. Det er altfor mange som gir opp for fort, som overvurderer egne evner og har en stolthet de faktisk er nødt til å legge igjen hjemme.

EDIT: og det gjelder både de som vil ned i vekt, og de som vil opp. Det er et kjent fakum at mennesker ikke er flinke til å sette tall på egen aktivitet og matinntak for eksempel. Man over- og undervurderer noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...