Gå til innhold

Er det dumt å si "spis mindre, tren mer" til noen som skal ned i vekt?


flexxnes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig 'It's all in your head!' Er det bare meg som er lei av alt diettprat her på forumet? Erkjenn dine egne følelser - hva ligger bak overspising/trøstespising? hvorfor klarer du ikke å sette grenser for deg selv? Ved å være ærlig i forhold til deg selv, og ikke tro at en ny type måte å spise på utøver mirakler i forhold til å gå ned i vekt.

Vi lever i en tid da man vet mer om kosthold og hva som er 'bra' mat, samtidig har vi flere overvektige enn noen gang.

Jeg tror alle disse nye 'spisemåtene' for å ikke snakke om 'vinduene' har blitt for vanskelig for folk flest, ikke rart da 'ekspertene' også strides...

Ikke sant? Du kan VELGE å være feit, eller du kan VELGE å gjøre noe med det ;) Så enkelt er det, og så jævlig vanskelig er det. Jeg kan godt innrømme det jeg; Jeg døyver følelser med mat. Jeg har alltid vært overvektig (bortsett fra en periode på ungdomskolen da jeg vokste veldig mye i høyde og ikke rakk å vokse i bredde og egentlig så veldig bra ut), men det er fordi jeg hele tiden har blitt belønna med mat, og trøsta med mat og sånn går regla (her kommer altså unnskyldningene), men nå er det på tide å ta egne valg. Tan, fit og A i snitt i 2012, hvem er med? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare overvektige som vil ned i vekt/miste muskelmasse. Hvis en person trener 5 dager i uka, og da tung styrketrening ser JEG at det å trene MER og spise MINDRE kanskje blir litt problematisk. Kroppen trenger maaaasse mat for å bygge muskler (viktigste i livet mitt), så om da jeg, som ikke er overvektig, ønsker å få mindre fett på kroppen ser jeg at det er nødvendig å ikke trene fullt så mye, når jeg skal spise mindre :)

Alt avhenger av situasjon og hvilket menneske som spør/du sier det til. - mener jeg! :) Jeg kan ikke sette meg inn i situasjonen til en som er overvektig, men jeg har hjulpet et par mennesker (helt opp i -20kg) ved å gi dem motivasjon og litt kunnskap om trening og kosthold. Alle er forskjellige, og alle med ulike årsaker til "problemene" sine. Flertallet som er utrente har nok ikke den kunnskapen om trening de trenger til å trene mer, og heller ikke den kunnskapen om kosthold til å spise mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet som er utrente har nok ikke den kunnskapen om trening de trenger til å trene mer, og heller ikke den kunnskapen om kosthold til å spise mindre.
Mange utrente har kanskje ikke nok kunnskap, men her kommenterer vi på et fitnessforum, og jeg tar det som en forutsetning at man ha tilegnet seg litt kunnskap i det minste :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en som har litt kunnskap ville vel kanskje ikke spurt?

Jeg har aldri sagt det er lett, men jeg er fortsatt overbevist om at dersom man har en negativ energibalanse går man ned i vekt.

Jeg sliter selv med noe overvekt, men erkjenner at dette kun har med min måte å bruke mat for å roe meg ned/trøst o.l., samt lav viljestyrke til tider ;) og vil ikke legge 'skylden' på evt. dietter eller andre forhold. Dette har kun med mitt forhold til mat vs følelser å gjøre - enkelt ? ja! men selvfølgelig vanskelig.

Grunnen til at jeg skriver dette er å bevisstgjøre flere på at det ikke er ytre forhold som 'har skylden' for en evt. overvekt. Jeg tror du i dag har mer enn nok kunnskap til å vite hva som er bra mat for deg, nå er det kun din motivasjon til å gjennomføre dette som gjelder. Tro meg - jeg ønsker absolutt ikke å virke hard, eller følelsesløs i forhold til dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I teorien får du det ikke enklere enn: Kalorier inn(mat) må være mindre enn kalorier ut(BMR og trening) for å gå ned i vekt. Sparebluss eller ikke, jeg nekter å tro at en frisk kropp kan legge på seg under et kaloriunderskudd. Ja, du legger på deg når du spiser like mye som du gjorde før, men ikke mens du holder underskuddet, uansett hvor lite/stort det er. Det er SÅ enkelt, men likevel så vanskelig i praksis. Man trenger ikke være veldig kunnskapsrik for å regne ut kaloriinnholdet på noe som har det på pakningen eller søke opp på internett. En overvektig person som ikke har peiling på mat og trening bør begynne med enkel kaloritelling, så vil kunnskapen (forhåpentligvis) komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt det er lett, men jeg er fortsatt overbevist om at dersom man har en negativ energibalanse går man ned i vekt.

Jeg sliter selv med noe overvekt, men erkjenner at dette kun har med min måte å bruke mat for å roe meg ned/trøst o.l., samt lav viljestyrke til tider ;) og vil ikke legge 'skylden' på evt. dietter eller andre forhold. Dette har kun med mitt forhold til mat vs følelser å gjøre - enkelt ? ja! men selvfølgelig vanskelig.

Grunnen til at jeg skriver dette er å bevisstgjøre flere på at det ikke er ytre forhold som 'har skylden' for en evt. overvekt. Jeg tror du i dag har mer enn nok kunnskap til å vite hva som er bra mat for deg, nå er det kun din motivasjon til å gjennomføre dette som gjelder. Tro meg - jeg ønsker absolutt ikke å virke hard, eller følelsesløs i forhold til dette spørsmålet.

Jeg er egentlig enig med deg, absolutt, og jeg har det samme problemet som deg, en dårlig vane om å bruke mat som trøst (slet med stoffskifte tidligere, men det er heldigvis under kontroll). Jeg skal si meg enig i at det er så enkelt, men det jeg prøver å si er at for en overvektig kan det virke demotiverende, ihvertfall hvis det er det eneste man sier :) Nå må jeg bare tro og håpe at ingen her inne ville avslått en som virkelig ba om hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med deg, absolutt, og jeg har det samme problemet som deg, en dårlig vane om å bruke mat som trøst (slet med stoffskifte tidligere, men det er heldigvis under kontroll). Jeg skal si meg enig i at det er så enkelt, men det jeg prøver å si er at for en overvektig kan det virke demotiverende, ihvertfall hvis det er det eneste man sier :) Nå må jeg bare tro og håpe at ingen her inne ville avslått en som virkelig ba om hjelp :)

Det forstår jeg og jeg tror ikke noen her inne vil avslå noen som ber om hjelp så lenge de er noenlunde realistiske. Vil passe på å si at jeg synes du er superflink ved at du har tatt tak i trening og kosthold og er sikker på at bloggen din motiverer mange der ute som sliter med det samme. Jeg er sikker på at du når målet ditt og motiveres av å lese om din vei til målet Helene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis en overvektig person som har null peiling på trening og kosthold som fikk den kommentaren slengt i trynet og VIRKELIG ønsket å gjøre noe med det, ville den oppsøkt noen som sitter på kunnskap og kan hjelpe eller gått på søken etter den nødvendige kunnskapen selv. Og satt seg inn i hva som trengtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når en spør noen om noe, er det en fordel å være forberedt på et svar du kanskje ikke vil like.

jeg er drittlei av folk som spør om jeg kan sette opp kost/treningsprogram for dem, for jeg VET at de ikke kommer til å følge det4. dette har kanskje gjort meg litt frekk når folk spør nå. jeg svarer som regel bare "spis tunfisk og ta bicepscurl". spiller jo ikke noen rolle for de kommer ikke til å gjøre hva jeg sier uansett :D

spis 250g protein ED, tren 3-4 ganger i uka, sov minst 7 timer og begrens fylla til 3-4 ganger i året. - repeat i 5 år. ingen er innstilt på å gjøre det, men i de aller fleste tilfellene er det nettopp dette som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når en spør noen om noe, er det en fordel å være forberedt på et svar du kanskje ikke vil like.

jeg er drittlei av folk som spør om jeg kan sette opp kost/treningsprogram for dem, for jeg VET at de ikke kommer til å følge det4. dette har kanskje gjort meg litt frekk når folk spør nå. jeg svarer som regel bare "spis tunfisk og ta bicepscurl". spiller jo ikke noen rolle for de kommer ikke til å gjøre hva jeg sier uansett :D

spis 250g protein ED, tren 3-4 ganger i uka, sov minst 7 timer og begrens fylla til 3-4 ganger i året. - repeat i 5 år. ingen er innstilt på å gjøre det, men i de aller fleste tilfellene er det nettopp dette som må til.

Akkurat det kan jeg faktisk forstå at du ikke gidder, er nok mange som spør og egentlig ikke er innstilt på å gjøre det som trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg og jeg tror ikke noen her inne vil avslå noen som ber om hjelp så lenge de er noenlunde realistiske. Vil passe på å si at jeg synes du er superflink ved at du har tatt tak i trening og kosthold og er sikker på at bloggen din motiverer mange der ute som sliter med det samme. Jeg er sikker på at du når målet ditt og motiveres av å lese om din vei til målet Helene :)

Tusen takk for det :) Jeg har lang vei igjen enda, men jeg har ihvertfall tatt tak, selv om det tok noen år :) Jeg håper jo jeg kan inspirere noen på veien, og jeg tror jeg er på god vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spis 250g protein ED, tren 3-4 ganger i uka, sov minst 7 timer og begrens fylla til 3-4 ganger i året. - repeat i 5 år. ingen er innstilt på å gjøre det, men i de aller fleste tilfellene er det nettopp dette som må til.

Regner med at du skrev feil her, og egentlig mente i måneden...? :p

Følger man Berkhans tilnærming til alkoholinntak (aka spis bare proteiner denne dagen) kan man fint slenge seg på småfylla hver uke :D

JIPPI!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig 'It's all in your head!' Er det bare meg som er lei av alt diettprat her på forumet? Erkjenn dine egne følelser - hva ligger bak overspising/trøstespising? hvorfor klarer du ikke å sette grenser for deg selv? Ved å være ærlig i forhold til deg selv, og ikke tro at en ny type måte å spise på utøver mirakler i forhold til å gå ned i vekt.

Vi lever i en tid da man vet mer om kosthold og hva som er 'bra' mat, samtidig har vi flere overvektige enn noen gang.

Jeg tror alle disse nye 'spisemåtene' for å ikke snakke om 'vinduene' har blitt for vanskelig for folk flest, ikke rart da 'ekspertene' også strides...

Jeg (altså, dette er jo kun mine tanker) tror at selv om vi vet mer om ernæring nå i dag så har også psykiske problemer økt(blitt mer tydelig?). Og psyken påvirker jo stort sett alt - her kommer jo det du nevner først, man må se selv hvorfor man overspiser/spiser feil/o.l. Det kan være veldig vanskelig.

Jeg har ikke problemer med å si at grunnen til at jeg gikk opp i vekt var ikke fordi jeg ikke spiste, men fordi jeg trøstespiste og overspiste i perioder (og for å få bukt med dårlig samvittighet for overspising sultet jeg meg selv i perioder, gikk ned masse i disse periodene, men gikk jo selvfølgelig opp igjen). Når jeg da erkjenner at jeg har et problem så er jo ikke problemet løst. Man må da finne ut hvorfor gjør jeg det? Hvordan kan jeg klare å slutte med det? Deretter kan forandringene starte, for da er jeg jo kommet til det punktet at jeg vet hvorfor jeg trøstespiser og misbruker mat.

Så ja, alt er ofte i hodet, men det er fortsatt vanskelig for vedkommende. Jeg trengte psykologhjelp for å fikse problemet før jeg kunne prøve å forandre på alt annet. Ofte trenger de som misbruker mat/spiser seg til overvekt/andre årsaker bare å bli møtt med litt forståelse og respekt. Ikke å bli sett på fordi en er feit (tror alle vet det veldig godt..) :p Ikke at så mange her ser ned på noen som er overvektig - jeg har ikke merka den holdningen iallefall, men ofte kan man møte den, eller ofte tror man at man blir møtt med dømmendes blikk fordi man forventer det (fordi man dømmer seg selv).

Jeg er klar over at mine tanker ifh til dette temaet kan være litt farget av hvordan jeg har følt ting :p. Så derfor viktig å huske at det jeg skriver stemmer med mine følelser og ikke nødvendigvis alle andre:) (Jeg må bare si, i samme anledning, at hadde det ikke vært for alle dere som er flinke hadde jeg neppe hatt like god motivasjon til å fortsette med min forandring, for jeg er jo ikke ferdig selv om jeg når vektmålet o.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (altså, dette er jo kun mine tanker) tror at selv om vi vet mer om ernæring nå i dag så har også psykiske problemer økt(blitt mer tydelig?). Og psyken påvirker jo stort sett alt - her kommer jo det du nevner først, man må se selv hvorfor man overspiser/spiser feil/o.l. Det kan være veldig vanskelig.

Det at psykiske problemer har økt tror jeg også kan være en medvirkende årsak, og fortjener egentlig en egen tråd. Det hjelper fint lite å lese side opp og side ned om dietter og kosthold, når problemet ikke er manglende kunnskap, men skyldes psykiske forhold i mer eller mindre alvorlig grad. Vi er jo alle flasket opp på mat som trøst fra barnsben av, men noen tar dette med seg i voksen alder.

En annen ting er økende stress og krav i samfunnet, forskning viser at fett er sundt for nervene, og jeg tør å påsta at kroppen har en slags forsvarsmekanisme mot stressreaksjoner og får oss til å spise mat som virker beroligende, men som ikke alltid samsvarer med hva som er sundt for oss.

"De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at psykiske problemer har økt tror jeg også kan være en medvirkende årsak, og fortjener egentlig en egen tråd. Det hjelper fint lite å lese side opp og side ned om dietter og kosthold, når problemet ikke er manglende kunnskap, men skyldes psykiske forhold i mer eller mindre alvorlig grad. Vi er jo alle flasket opp på mat som trøst fra barnsben av, men noen tar dette med seg i voksen alder.

En annen ting er økende stress og krav i samfunnet, forskning viser at fett er sundt for nervene, og jeg tør å påsta at kroppen har en slags forsvarsmekanisme mot stressreaksjoner og får oss til å spise mat som virker beroligende, men som ikke alltid samsvarer med hva som er sundt for oss.

"De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker"

Jeg liker det du skriver, for det er eksakt hva jeg prøver å si, at ofte handler det ikke bare om det ytre vi ser, men så mye mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at de skulle begynne å lære seg litt om næringsinnhold først hvis de er helt nybegynnere. For eksempel kan "spis mindre" lett for dem bli, ta en sjokkolade til lunsj og droppe lunsj (selv om en 100g sjokkolade har sånn 560 kcal, mens en lett lunsj med tunfisk eller lignende hadde vært laaaangt mindre og langt mer mettende) rett og slett fordi de ikke kan nok om ernæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...