Gå til innhold

Er det dumt å si "spis mindre, tren mer" til noen som skal ned i vekt?


flexxnes

Anbefalte innlegg

Selv om det ikke er så lett for alle som for noen, og selv om det burde ligget en helt annen tone og litt mer utdyping i svaret, så er det jo i bunn og grunn riktig at dersom man er overvektig og vil ned i vekt så bør man spise mindre og trene mer :p

Må man det? Mange spiser jo alt for liten, jeg har aldri spist så mye siden jeg begynte å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg vet det, men dersom det er noen som aldri har vært interesserte i trening og kosthold så er ikke det like selvsagt for de :)

Nei sier ikke at det er selvsagt for noen, men det er jo i bunn og grunn der det ligger. Negativ energibalanse.. så jeg skjønner ikke hvordan det kan være under "det dummeste jeg har hørt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror stort sett alle her inne er enig i det samme, vi bare ser litt annerledes på ting. Jeg må faktisk si meg enig i det Helene sier. Det er ikke slik at man automatisk er dum som et brød selv om man er overvektig/fedme(og jo, selv om man veldig ofte er skyld i sin egen fedme så er det fortsatt "lider av fedme"..de fleste sliter!). Men det betyr heller ikke at en sitter inne med den kunnskapen man faktisk må ha for å komme seg bort fra overvekten. Legger man til frykten for å feile og undervurdering av seg selv er det ikke så rart at mange ikke får til å forandre det som er problemet.

Forandring er skummelt. Det er skummelt for mange å be om hjelp. Istedenfor å latterligjøre kan man heller vise respekt og faktisk ikke tenke "du er feit, du er lat". Oppføre seg som ordentlige, hyggelige, smarte mennesker og vise andre, uansett vekt og utgangspunkt, respekt. Jeg har vært i kontakt med mange som ikke tør å melde seg inn på studio fordi de er redd for holdningene til de trente som alt er der. Eller som ikke tør å be om hjelp fordi de er redd for at vedkommende bare vil tenke negative ting om personen basert på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei sier ikke at det er selvsagt for noen, men det er jo i bunn og grunn der det ligger. Negativ energibalanse.. så jeg skjønner ikke hvordan det kan være under "det dummeste jeg har hørt"

Ikke spør meg, det er ikke min påstand :) Det er ikke en dum ting å si i utgangspunktet, men for mange er det ikke bare bare. Det er lett å si for en person som forstår konseptet av trening og sunt kosthold, dersom man aldri har brydd seg om trening og kosthold kan noe så enkelt være vanskelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sier ikke at det er selvsagt for noen, men det er jo i bunn og grunn der det ligger. Negativ energibalanse.. så jeg skjønner ikke hvordan det kan være under "det dummeste jeg har hørt"

Det er nok også de fleste her inne enig i; at det ikke egentlig hører til "det dummeste jeg har hørt".
:)
Det er vel mer måten man ordlegger seg på av og til som kan passe inn i dumme måter og formulere seg på
:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer jo egentlig noe vi alle er enige om her. Tviler uansett på at noen som blir spurt om råd svarer "spis mindre, tren mer", snur ryggen sin til og tenker at "det må da holde det?". Men det er grunntanken bak det, så kommer et litt utdypende svar på hva som ligger bak en slik påstand er. Det man ser er jo at mange undervurderer effekten av tilbehøret til maten. Ja, du spiser rent kjøtt - det er bra. Men du spiser også en pose bernaise-saus mens du er igang. Det å bli oppmerksom på de små tingene er vel det de fleste hadde hatt godt av.

Oooooog med det melder jeg meg ut av off-topicen i denne tråden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer jo egentlig noe vi alle er enige om her. Tviler uansett på at noen som blir spurt om råd svarer "spis mindre, tren mer", snur ryggen sin til og tenker at "det må da holde det?". Men det er grunntanken bak det, så kommer et litt utdypende svar på hva som ligger bak en slik påstand er. Det man ser er jo at mange undervurderer effekten av tilbehøret til maten. Ja, du spiser rent kjøtt - det er bra. Men du spiser også en pose bernaise-saus mens du er igang. Det å bli oppmerksom på de små tingene er vel det de fleste hadde hatt godt a

Oooooog med det melder jeg meg ut av off-topicen i denne tråden :p

Egentlig er alle enig - en må bare diskutere seg frem til en innser at alle er enig, nesten alle iallefall:D.

Det er så gøøøy å diskutere og kverulere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med å dra så mange over en kam er at de som virkelig trenger hjelp blir sett ned på og får ikke den hjelpen de trenger. Fedme er absolutt ingen lidelse eller sykdom, men noen har bedre forutsetninger enn andre. Mange treningsfolk som digger trening forstår tydeligvis ikke det at ikke alle føler det samme for trening som dem (ikke rettet mot noen spesielle). Jeg måtte ha starthjelp selv for å komme igang, det var ikke "bare" å spise mindre og trene mer.

Mange overvektige tørr dessuten ikke be om hjelp nettopp pga måten de blir møtt med av folk som mener det er SÅÅÅÅ lett å gå ned i vekt.

uansett hva forutsetningene er, så vil jo det samme gjelde - nemlig tren mer og spis mindre.

Selv hatet jeg trening for ett halvt år siden og kardio er fortsatt det kjedeligste (og hardeste) jeg gjør, men har man noen gamg tenkt til å få den kroppen man ønsker seg må man gjennom det. Da hjelper det lite å sitte på stumpen og si at man ukke "klarer" når man i realiteten ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så dumt?

hvis noen spør meg om hvordan dem skal gå fort ned i vekt, så er jo det et perfekt svar. eller?

det er ihvertfall det jeg ville gjort om jeg skulle gått ned.

Spis riktig, tren mer! Ellers enig:thumbsup: føler altfor mange overvektige allerede tror de spiser lite og bra fordi de lever på fire knekkebrød og en middagsporsjon, men slikt blir det jo heller ikke muskler av underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en ytterst forenkling, men likevel sant. Selv om alle overvektige faktisk vil gå ned i vekt ved å spise tilstrekkelig lite (noe annet er fysiologisk umulig over tid) så er det veldig stor forskjell på hvordan et underskudd vil oppleves. Noen kan fungere helt fint om de har 500-1000 kcal i underskudd mens for andre kan det oppleves som et mareritt.

Men om det hjelper å si "tren mer spis mindre" til noen som ønsker råd om å gå ned i vekt er derimot en annen sak. Å lære å ta kontroll over kostholdet er ikke fullt så enkelt for en som har hatt dårlige spise og treningsvaner gjerne gjennom et helt liv.

Jeg har også mange kompiser som er slanke i dag som nok aldri ville klart å deffe ned til under 10 i fettprosent uten hjelp. De er vant til det spisemønsteret de har i dag og en endring krever minst like mye som en overvektig som skal slanke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er sikker på at for 97% av de som "lider av fedme" (lidelse lol) så gjelder "tren mer, spis mindre".

greit nok at det ikke er så lett. men det er fortsatt det som gjelder.

Ja.

Eksempelvis var det er sjakktrekk av undertegnede å slutte og spise sjokolade til kveldsmat, samt bruke beina på avstander som tidligere ble tilbakelagt med kollektivtransport eller bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER dumt å si "spis mindre, tren mer" til noen som skal ned i vekt, DERSOM det er det eneste du sier :p

Viktig å gi folk noe konkret å holde seg til, de fleste skjønner jo hva som hadde vært den ideelle situasjonen. Problemet er å sette igang. Hvor starter man? De konkrete små stegene som; ikke drikke 1,5 liter brus hver dag, det er der man må starte.

Men jeg mener at, egentlig alt her i livet, går mer på psyken enn man vil innrømme. Hvis du er feit, og du vil bli tynn, men du ikke greier det. Er du egentlig villig til å gjøre noe for å bli tynn da? Det er grunn til at å hypnotisere folk til å bli slankere fungerer; personlig overbevisning! Hvis du er personlig overbevist om noe, og det er kjemisk og biologisk mulig, ja da skjer det. Et eksempel er de damene som er overbevist om at de er gravide, og begynner å produsere melk. Hadde det vært biologisk mulig hadde de sikkert blitt gravide også. Dette synes jeg er kjempespennende! Placebo er undervurdert!! Det er desverre også nocebo, som er det motsatte og fungerer like godt. Er du overbevist om at du kommer til å dø, ja, så er det store muligheter for at det kommer til å skje også..

Men for å snakke om det som var temaet da (:p), så lenge du utdyper og tilpasser litt mer, så er det helt greit å si "spis mindre, tren mer" til noen som vil ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange "treningsfolk" har en tendens til å bli veldig overlegne og i noen tilfeller litt ekle når det gjelder dette. For en person som er dedikert eller ganske interessert trening så er det kanskje kjempelett, men for en person som alltid har synes det har vært vanskelig med trening og kosthold så er det ikke så enkelt. I bunn og grunn, joda, men selv noe så enkelt kan virke som et fjell for mange som sliter med overvekt.

Nettopp slike holdninger, som at det er kjempelett, er noe av grunnen for at jeg LENGE vegret meg for å bevege meg inn på et treningssenter og be om hjelp, og burde ikke dedikerte treningsfolk heller være interesserte i å virkelig hjelpe? Jeg har flere ganger virkelig prøvd å spise mindre, og trene mer, uten nevneverdige resultatet, så begynte jeg å spise mer (men selvsagt mindre kalorier) og trene på en helt annen måte og plutselig gikk vekten ned. Så ja man må spise mer riktig og trene mer, men man må også finne ut hva slags mat som funker best for kroppen og hva slags trening som gir de resultatene man vil ha. Hadde det vært så lett som mange treningsfolk skal ha det til, tror dere ikke flere ville gått ned i vekt?

La oss heller fjerne slike holdninger som at det er kjempelett, det kan gjøre at folk som virkelig vil gjøre noe med vekten sin blir enda mer demotivert, og heller fortelle dem om hvor herlig det føles å få resultater og lignende! Jeg vet med meg selv at det ville hjulpet meg inn på treningsenteret tidligere :) Nå sier jeg ikke at vi skal dulle med folk, for det får en virkelig ikke inn på treningssenteret, noen trenger virkelig å få høre det og MANGE er rett og slett late og gidder ikke. Allikevel mener jeg at man burde anstrenge seg litt mer dersom noen spør om hvordan de skal ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener at, egentlig alt her i livet, går mer på psyken enn man vil innrømme. Hvis du er feit, og du vil bli tynn, men du ikke greier det. Er du egentlig villig til å gjøre noe for å bli tynn da?

Helt enig 'It's all in your head!' Er det bare meg som er lei av alt diettprat her på forumet? Erkjenn dine egne følelser - hva ligger bak overspising/trøstespising? hvorfor klarer du ikke å sette grenser for deg selv? Ved å være ærlig i forhold til deg selv, og ikke tro at en ny type måte å spise på utøver mirakler i forhold til å gå ned i vekt.

Vi lever i en tid da man vet mer om kosthold og hva som er 'bra' mat, samtidig har vi flere overvektige enn noen gang.

Jeg tror alle disse nye 'spisemåtene' for å ikke snakke om 'vinduene' har blitt for vanskelig for folk flest, ikke rart da 'ekspertene' også strides...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...