Gå til innhold

iHerb-tråden


Tessa

Anbefalte innlegg

Dette kan faktisk skyldes stevia. Selvom stevia nå er godkjent som søtningsmiddel så må bruk av det i matvarer godkjennes pr matvare (hvis jeg har forstått det korrekt). Dette er blandt annet grunnen til at man får kjøpt Fun Light med stevia i Sverige men ikke i Norge (produsenten har ikke gått gjennom godkjenningsprosessen for salg i Norge). Dette tar tid da de fleste matvareprodusentene venter på hverandre, da den første som etablerer en godkjenning (feks for salg av leskedrikker med stevia eller proteinbarer med stevia) åpner også for konkurentene. Det er noen rare regler, men det var i alle fall forklaringen på hvorfor det tar så lang tid å få produkter på markedet til tross for at stevia er godkjent solgt som søtningsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for hjelp.

Mulig det kan være Stevia eller Questbarene som dere sier, men fikk bare en liten uke tidligere en pakke questbarer inn uten problem. Har nå sendt Iherb mail også, og håper de kan hjelpe meg. Så satser jeg på at det ikke er questbarene - sånn at jeg kan få bestilt dem igjen så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har kommet akkurat det forbudet mot Quest, fikk handlet det i Svinesund (kanskje ikke rukket å trekke de enda) men ikke på Nordbyen..

Det skyldes at enkelte questbarer inneholder Lo Han Guo, som er et søtningsmiddel som ikke er godkjent for bruk innen EU, og da stanser man også forsendelser med varer som inneholder dette stoffet. I Sverige får de derfor kun lov å selge de questbarene som ikke inneholder dette. I Norge er så vidt jeg vet dette stoffet lovlig.Vi er jo heller ikke med i EU.

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/2360-otillatet-sotningsmedel-i-kosttillskott

http://bakasockerfritt.se/item/forsaljniungsstopp-pa-questbars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes at enkelte questbarer inneholder Lo Han Guo, som er et søtningsmiddel som ikke er godkjent for bruk innen EU, og da stanser man også forsendelser med varer som inneholder dette stoffet. I Sverige får de derfor kun lov å selge de questbarene som ikke inneholder dette. I Norge er så vidt jeg vet dette stoffet lovlig.Vi er jo heller ikke med i EU.

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/2360-otillatet-sotningsmedel-i-kosttillskott

http://bakasockerfritt.se/item/forsaljniungsstopp-pa-questbars

Men vi er med i EØS, så mesteparten av EU's lover og regler gjelder for oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på en smell med DHL. (det rimte!)

Ser ut som jeg bestilte litt for nært 200kr grensa så har kursen vippa den akkurat over grensa da den ble tatt inn i Norge. Så da har DHL vært så snill å legge ut 10kr i moms for meg, dermed har jeg fått regning på 260kr i utleggsgebyr + toll og moms avgiften. (n)

Så vær varsom folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått fortollingssmell fra DHL, men altså...jeg dobbeltsjekka og trippeltsjekka at verdien på pakkene mine ble under 200, både med den gamle og nåværende kursen på toll.no sin omregningskalkulator, samt at det ble under 200 på iherbs egne sider. Ser også at det ikke står verdi på pakken, har DHL bare antatt at de er verdt 200 eller over og slengt regninga i fanget mitt? Ser også at de har slengt på et utleggsgebyr på 130 i tillegg til fortollingen på 282, så dette ble en del dyrere enn antatt.

Er det noe man kan gjøre med dette, eller gjør de akkurat som de vil så lenge det er de som fortoller varene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også fått fortollingssmell fra DHL, men altså...jeg dobbeltsjekka og trippeltsjekka at verdien på pakkene mine ble under 200, både med den gamle og nåværende kursen på toll.no sin omregningskalkulator, samt at det ble under 200 på iherbs egne sider. Ser også at det ikke står verdi på pakken, har DHL bare antatt at de er verdt 200 eller over og slengt regninga i fanget mitt? Ser også at de har slengt på et utleggsgebyr på 130 i tillegg til fortollingen på 282, så dette ble en del dyrere enn antatt.

Er det noe man kan gjøre med dette, eller gjør de akkurat som de vil så lenge det er de som fortoller varene?

Hadde du noen rewards som gjor at det ble under 200kr kanskje? Denne smellen har nemlig jeg gått på :( Handlet for ca 210kr, men med rewards ble det godt under 200kr, så da trodde jeg det var greit. Men Iherb viser visst bare den faktiske verdien, selv om jeg betalte under 200kr. Så da fikk jeg også regning fra DHL, med både moms og fortollingsgebyr.. skikkelig surt! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er med i EØS, så mesteparten av EU's lover og regler gjelder for oss også.

Ja, det stemmer selvsagt. Jeg gikk bare ut fra at forbudet ikke gjaldt oss siden jeg ikke har hatt noen problemer med mine bestillinger av questbarer i det siste. Bestilte fra produktets nettside i forrige uke, så venter spent på om de også kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...