Gå til innhold

Ost - sunt eller usunt?


Lile

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet, alt med måte. Men hører av så mange at man bør holde seg unna ost, siden det er så mye fett i, samtidig ser jeg at VELDIG mange fitnessutøvere og personlig trenere bruker mye ost i maten?

Blir litt forvirret av dette, og hadde satt pris på et fornuftig svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel for folk som skal ned i vekt er osten en grei ting å kutte i siden den inneholder ganske mye kalorier i forhold til volum. Ingenting gale med ost :)

Okei, så for folk så skal NED i vekt er det lurt å kutte ost, men for folk som skal bygge muskler er det greit å spise ost :-)? Bare så jeg forstår dette rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så for folk så skal NED i vekt er det lurt å kutte ost, men for folk som skal bygge muskler er det greit å spise ost :-)? Bare så jeg forstår dette rett!

Nei, du ka spise ost om du skal ned i vekt, kcal inn vs kcal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Ost er som regel melkeprodukt og melkeprodukt er bra. Dessverre er det litt mye kalorier i de fleste oster, så om målet er mindre fettprosent kan/bør man bruke litt melkeprodukter, men i moderate mengder.

Tja, er mye som tilsier at fete meieriprodukter kan bidra til at det blir lettere å redusere energiinntaket, så spørs om det ikke er motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun ost ville jeg ikke spist men gulost er genialt. Så lett ost fra synnøve finden er kjempegod og har kun 10 % fett sånn at jeg kan spise mer enn av fete varianter. Holder meg mett lenger om jeg tilsetter det i salaten sammen med kjøtt. Om jeg kun tar kjøtt blir jeg sulten mer enn en time tidligere. Mettet fett er ikke farlig, og tåler man proteinene i er ost helt fint. Jeg innbilder meg at kroppen min ikke liker ost like mye som annen ren mat, og jeg tror det er individuelt om ost er bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN FOLK SLUTTE Å DEFINERE EN MATVARE SOM SUNN / USUNN?

Alt avhenger av målet ditt, hva du vil oppnå med kostholdet. Med mindre man har en sykdom / matintoleranse, er en matvare i seg selv er ikke farlig / sunn / usunn. Mengden du spiser av en matvare og hvor ofte du spiser matvaren, det er det som har noe å si. Spis ost hvis du liker det. Ikke spis det hvis du ikke liker det. Er målet å redusere fettprosenten, bør du kanskje droppe tjukke lag med ost da det inneholder en del kalorier som kanskje ikke metter særlig mye for mange. Men hvis masse ost gjør deg mett og hjelper deg til å redusere energiinntaket, så spist ost.

Poenget mitt er; alt i moderate mengder. Alle snakker om at cottage cheese er så "sunt", men det betyr ikke at man bør spise ubegrenset av det av den grunn. Det samme gjelder all annen mat. Samtidig snakker folk om at man ikke skal spise chips / sjokolade fordi det er såkalt "usunt", og correct me if I'm wrong her, men jeg vil tro at det er sunnere for deg å spise en sjokoladebite og en boks cottage cheese en dag, enn ingen sjokoladebiter og heller kaste inn 5 bokser cottage cheese for å dempe suget etter den ene sjokoladebiten. Mener og tror jeg. Ikke ta meg for seriøst her, da jeg ikke kan vise til noen kilder på dette her osv. men det er det jeg tror.

Slutt å heng deg opp i hva som er lov / ikke lov, sunt / usunt, farlig / ufarlig. Spis maten du liker, som gjør deg mett og glad, og maten som gjør at du når målene dine. Det som fungerer for en fitnessutøver fungerer nødvendigvis ikke for deg, og det som fungerer for deg trenger ikke å fungere for en fitnessutøver.

Beklager hvis jeg er helt på jordet her. Gjerne rett på meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...