Gå til innhold

Ost - sunt eller usunt?


Lile

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mengden avgjør!

Min mor - f.eks, spiser KUN ost som pålegg - hver morgen: brød med ost. Hver kveld: kjeks/knekkebrød/brød med OST. Hvitost - fet ost. Dvs at det sjelden inntas annet pålegg og dermed går hun glipp av en del annen næring (som fås gjennom variert pålegg som makrell i tomat, egg, sardiner, skinke/kalkun, o.l).

Dersom en virkelig elsker ost så bør en variere litt mellom typene en velger.

Vita hjertegod sin "ost" liker jeg veldig godt, og den er sunn og proteinrik.

Også synnøve og Jarlsberg har meget magre oster med høyt proteininnhold. Kcal på ca 220-270 kcal =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jo er som regel fasit hos de fleste....men anbefaler å prøve en gang...og heller bytte ut osten med f.eks en type kjøtt til eller grønnsak.............................evt nacho............

Neste omgang med diett kan jeg prøve på oppkarbingspizzaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, er mye som tilsier at fete meieriprodukter kan bidra til at det blir lettere å redusere energiinntaket, så spørs om det ikke er motsatt :)

Vegard da, det er forskjell på å ha litt ost på knekkebrødet og ha litt knekkebrød på osten ;)

Jeg vet også at fett hjelper på metthetsfølelsen og at man i mange tilfeller spiser mindre, dog er ikke dette en sannhet uten modifikasjoner siden noen ikke greier/klarer/blir mette før de har sist for mye f.eks ost og melkeprodukter, slik at energiinntaket blir for høyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard da, det er forskjell på å ha litt ost på knekkebrødet og ha litt knekkebrød på osten ;)

Jeg vet også at fett hjelper på metthetsfølelsen og at man i mange tilfeller spiser mindre, dog er ikke dette en sannhet uten modifikasjoner siden noen ikke greier/klarer/blir mette før de har sist for mye f.eks ost og melkeprodukter, slik at energiinntaket blir for høyt

Melkefett er i så måte litt unikt, da det kan se ut som om det gir en enda større forsinking av tømmingen av magesekken, og dermed bidrar til mer langvarig metthet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ingen grunn til det. Om ost er en så stor del av kostholdet bør heller ostekonsumet reduseres for å gjøre plass til andre matvarer.

Ok...voldsomt til pirking da..! Skrev jo forsåvidt også det - var hvertfall det jeg forsøkte på med eksempelet med min mor som "bare" spiser ost som pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...voldsomt til pirking da..! Skrev jo forsåvidt også det - var hvertfall det jeg forsøkte på med eksempelet med min mor som "bare" spiser ost som pålegg.

Jeg skjønte hva du mente, jeg var bare uenig, og ville høre hvorfor du mente det du mente :)

Jeg står forsåvidt for det jeg sa enda, jeg ser ikke noen grunn til å variere typen ost, annet enn av smaksgrunner, selv om ost er det eneste pålegget man spiser. Som pålegg er det grenser for hvor stor del av det totale kostholdet osten utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ekte norvegia ost nesten hver dag, klart det går litt på bekostning av kcal mine, men har likevel ost og rugsprø til frokost. Så spiser jeg heller mer proteiner og mindre kcal i de andre måltidene.

Er alt for glad i fersk gulost til å kutte den ;) For min del går det på at jeg ikke kaller det en "diett" (selv om jeg har tatt av ca 1 kg i uken de siste mnd.ene), men en permanent kostholdsendring :) (ja, skal jo spise mer senere, men likevel det samme) Da spiser jeg det jeg liker, alt med måte- men selvsagt spiser jeg ofte skyr, kylling osv til lunsj for å kompensere frokosten :p

Alt etter mål, ikke noe galt i ost i utgangspunktet, men noen velger det vekk på diett fordi det fort går endel kcal i ost. Så tilpass det slik du selv ønsker så blir det helt sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en eller annen form for ost i f.eks gratenger eller viss jeg skal lage noe i ovnen :) Er ikke kresen!

Da lar du dette styre hvorvidt du lar ost være en del av kostholdet ditt :)

Om det ikke er så nøye for deg, så er ost en matvare som vil spare deg mange kalorier om du dropper den, slik at du evt kan spise mer av annen mat du liker bedre. Har du lyst på ost, så er det langt ifra den verste matvaren du kan spise, med gode proteiner og bra fett. Spiser du mye ost, så må du kanskje kutte ned på andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar du dette styre hvorvidt du lar ost være en del av kostholdet ditt :)

Om det ikke er så nøye for deg, så er ost en matvare som vil spare deg mange kalorier om du dropper den, slik at du evt kan spise mer av annen mat du liker bedre. Har du lyst på ost, så er det langt ifra den verste matvaren du kan spise, med gode proteiner og bra fett. Spiser du mye ost, så må du kanskje kutte ned på andre ting :)

Takk for svar! Var dette jeg lurte på :D Er ingen ostespiser som spiser 10 kg ost om dagen, lurte bare på om det gikk veldig utover kcal mine viss jeg bruke LITT i f.eks gratenger osv ;) Spiser jo såklart det jeg har lyst på, men når man skal holde seg innen en "grense" så er det greit å kutte litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...