Gå til innhold

Ost - sunt eller usunt?


Lile

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Melkefett er i så måte litt unikt, da det kan se ut som om det gir en enda større forsinking av tømmingen av magesekken, og dermed bidrar til mer langvarig metthet :)

Det stemmer godt med mine egne erfaringer. Men er ikke så mye som skal til og selv kan jeg lett spise (for) mye ost i et måltid om jeg tillater meg det. Men litt god fet ost ved siden av annen mat gjør meg mett lengre. Har derfor nesten alltid litt ost ved siden av lunsjen siden jeg da ofte går 5-7 timer før neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Putter inn et spørsmål her, gidder ikke å opprette ny tråd for dette :p

Dersom man skal ha en "sunnere" ost- og kjeks-kveld, hvilke oster og evt. kjekser vil dere anbefale da?

Da ternker jeg rett og slett på ost og kjeks med minst mulig kalorier (ihvertfall minst mulig fett for min del i denne sammenhengen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det var vel ikke akkurat i disse baner jeg tenkte.. Kommer ikke med CC og riskaker på en ost/kjeks-kveld med venninnene :)

Men ellers takk for tipset :p

Var ei som gjorde det når vi hadde ost-og-vinkveld... Hehe. Det var ikke så veldig seriøst ment da.

Det finnes vel smøroster som er OK med tanke på kalorier. Og kjeks... Det er vel ikke like lett.

Smaksmessig kan jeg likevel anbefale blåmuggost på pepperkaker! Fantastisk digg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei som gjorde det når vi hadde ost-og-vinkveld... Hehe. Det var ikke så veldig seriøst ment da.

Det finnes vel smøroster som er OK med tanke på kalorier. Og kjeks... Det er vel ikke like lett.

Smaksmessig kan jeg likevel anbefale blåmuggost på pepperkaker! Fantastisk digg :D

Blåmuggost og pepperkaker var litt av en kombinasjon :eek:

Må vel prøves, men ingen pepperkaker før ihvertfall november her i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg på ost-og-vinkvelden du, ikke tenk så mye på hvilken ost og hvilke kjeks du spiser, da det vil utgjøre forsvinnende lite i lengden.

Om du nå på død og liv skal ha det så sunt som mulig, så bør du kutte ut kjeksene (veldig dårlig fett, fint mel). Du kan evt bytte kjeksene ut med rugsprø som vil være bedre. Vil du ha så lite fett som mulig så finnes det lettvarianter av ulike oster, og gammalost har svært høyt proteininnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter inn et spørsmål her, gidder ikke å opprette ny tråd for dette :p

Dersom man skal ha en "sunnere" ost- og kjeks-kveld, hvilke oster og evt. kjekser vil dere anbefale da?

Da ternker jeg rett og slett på ost og kjeks med minst mulig kalorier (ihvertfall minst mulig fett for min del i denne sammenhengen)

Da ville jeg laget en eller annen type kjeks selv.

Og så ville jeg gått for ordentlige oster på kjeksen. Melkefettet er bra for deg, så kos deg på vinkveld med gode oster. Det er forsvinnende lite det dreier seg om. Jeg liker ikke vin og er ikke veldig fan av oster som ikke er norvegia eller jarlsberg, så når jeg er på sånne jentekvelder blir det ofte kjekskveld:giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kos deg på ost-og-vinkvelden du, ikke tenk så mye på hvilken ost og hvilke kjeks du spiser, da det vil utgjøre forsvinnende lite i lengden.

Om du nå på død og liv skal ha det så sunt som mulig, så bør du kutte ut kjeksene (veldig dårlig fett, fint mel). Du kan evt bytte kjeksene ut med rugsprø som vil være bedre. Vil du ha så lite fett som mulig så finnes det lettvarianter av ulike oster, og gammalost har svært høyt proteininnhold.

Tenker ikke så mye på det, og jeg sier absolutt ikke at det er på død og liv, men synes generelt det er greit å finne sunnere varianter (ikke nødvendigvis alternativer) av ting jeg vet jeg spiser mye av når jeg først spiser det - og ost og kjeks går absolutt inn under denne kategorien ;)

Men uansett - tusen takk for tips, gammalost har jeg faktisk hatt lyst til å prøve, men har ikke tatt sjangsen foreløpig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye på det, og jeg sier absolutt ikke at det er på død og liv, men synes generelt det er greit å finne sunnere varianter (ikke nødvendigvis alternativer) av ting jeg vet jeg spiser mye av når jeg først spiser det - og ost og kjeks går absolutt inn under denne kategorien ;)

Men uansett - tusen takk for tips, gammalost har jeg faktisk hatt lyst til å prøve, men har ikke tatt sjangsen foreløpig :p

Hehe, gammalost har jeg ikke smakt selv, så garanterer ingenting!

Men som Velvet sier så er ikke melkefettet noe å bekymre seg for. Faktisk har det ganske mange positive egenskaper! Siden du nevner sunnere alternativer og lengre oppe skrev at dette betydde mindre fett, så er dette kanskje greit å være klar over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg laget en eller annen type kjeks selv.

Og så ville jeg gått for ordentlige oster på kjeksen. Melkefettet er bra for deg, så kos deg på vinkveld med gode oster. Det er forsvinnende lite det dreier seg om. Jeg liker ikke vin og er ikke veldig fan av oster som ikke er norvegia eller jarlsberg, så når jeg er på sånne jentekvelder blir det ofte kjekskveld:giggle:

Å lage kjeks selv var jo kjempesmart, må google oppskrifter på det ;)

Jeg var også veldig skeptisk til slike oster før, og har ikke heelt vent meg på den "mugg-smaken" på denne typen enda, men det kommer seg :D

Takk for svar, Velvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...