Gå til innhold

Starte å løpe. Hva bør jeg vite?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pass på å ha gode sko!

Kan ikke si meg med enig! Stikk innom Løplabbet neste gang du er i Oslo og få hjelp til å velge ut sko med riktig oppbygning og grad av pronasjon. www.loplabbet.no. Ellers kan jeg nevne at jeg har fått mindre vondt i rygg og knær når jeg begynte å "løpe på tærne", altså ikke lande hvert skritt på hælen og rulle foten slik jeg lært i gymmen i nittenhundreogpilogbue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom til meg på Löplabbet Majorstua :D Så skal vi sjekke ut både fotstilling, løpesteg og riktig sko til deg!

Ellers: Start gjerne med intervaller - se om du klarer å motivere deg til å holde et tempo (start f.eks på 12 km/t på mølla) i 2-4 minutter, så går du 1-2 og gjentar. Vanlig 4x4 kan noen ganger være litt tøft når man er i startgropa, så hold deg på et nivå du klarer å motivere deg til i starten. Så kan du heller øke fart og lengde etter hvert. Ellers, som nevnt over, er det langt mindre belastende å lande på forfot/mellomfot - men prøv deg fram, det er veldig hardt for leggene i starten.

Skal du forresten løpe på mølle eller ute? Og hva er målet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ tilføy nån stemnings triggera:

Lag dæ ei spælleliste som gjør dæ elektrisk!

Feit den opp med allskens snacks, gå all out å ikkje ha hemninge. Om det e E-type eller BB King som rocka båten din.. Det hakke nåkka å si, så længe det får dæ på gli.

Dela en effektiv metode på daga dær æ mangla motivasjon å mental pømp:

Sætt på ei låt som gjør mæ gira, MÅKKA OPP VOLUMET, får instant alzheimer, gløm naboan, gløm at æ ruva øverst på pallen i VM i slapphet, hadde mest løst å glo apatisk på tv, spis 7000 kaloria eller søv. -Håppa i treningsklean, flyg over dørstokkmila å følg opp den gode stemninga med ipoden resten av treningsøkta.

Ellers så e det en god vane å strekk ut leggan, di får som ho InaL nevn over, god peising i starten.

Løkka tell! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har jeg bestemt meg for å starte å løpe litt. Har stort sett bare brydd meg om å flytte tunge ting, men liker friheten ved å løpe.

Jeg kan ingen verdens ting om dette, og har ikke trent kondis på flere år...

Tips, råd og alt jeg må vite GO!

Som med styrketrening, er det viktig og ha en form for målsetning? Hva ønsker du å oppnå?

Mitt beste tips er nok og dra til frøken Ina på løplabbet, så forteller hun deg alt du trenger å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine motivasjons "boostere" er Nike+ og Adidas Micoach, for de som hater å løpe eller trenger litt hjelp ut av sofaen :D Er rett og slett som pulsklokke (dog, enklere), men som har et kult oppsett via hjemmesidene deres. Enkelt å sette seg mål og legge opp et program via hjemmesidene. Man kan "konkurrere" mot andre, hjelpe til mot en målsetning (f.eks hvem greier å løpe lengst av norge og sverige innen nyttår).

Nike+ kan brukes i alle nike+ sko og er en chip som puttes i sålen. Har du iphone kan du koble den opp mot den. Hvis du ikke har noe form for apple utstyr, kan man kjøpe nike+ klokke, så har man alt der (puls belte må kjøpes ved siden, og man må kjøpe en clips til å ha sensoren i, hvis man ikke har nike+ sko)

pris, kun chip: 149,-

pris, chip med receiver (til nano): 179,-

pris, pulsbelte: 499,-

pris, Sportsband (klokke+chip): 549,-

Adidas Micoach gir deg det samme som nike+, men her følger det med pulsbelte i pakken og clips til å ha chippen i (hvis man ikke har adidas sko). pris: 999,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine motivasjons "boostere" er Nike+ og Adidas Micoach, for de som hater å løpe eller trenger litt hjelp ut av sofaen :D Er rett og slett som pulsklokke (dog, enklere), men som har et kult oppsett via hjemmesidene deres. Enkelt å sette seg mål og legge opp et program via hjemmesidene. Man kan "konkurrere" mot andre, hjelpe til mot en målsetning (f.eks hvem greier å løpe lengst av norge og sverige innen nyttår).

Nike+ kan brukes i alle nike+ sko og er en chip som puttes i sålen. Har du iphone kan du koble den opp mot den. Hvis du ikke har noe form for apple utstyr, kan man kjøpe nike+ klokke, så har man alt der (puls belte må kjøpes ved siden, og man må kjøpe en clips til å ha sensoren i, hvis man ikke har nike+ sko)

pris, kun chip: 149,-

pris, chip med receiver (til nano): 179,-

pris, pulsbelte: 499,-

pris, Sportsband (klokke+chip): 549,-

Adidas Micoach gir deg det samme som nike+, men her følger det med pulsbelte i pakken og clips til å ha chippen i (hvis man ikke har adidas sko). pris: 999,-

Enig i at disse er gode motivatorer, meen, det skal sies at de er svært unøyaktige på distanse og kaloriforbruk (med unntak av Nike Sports watch som har gps) - kanskje ikke så nøye i starten dersom man kun vil ha en indikator, men man lurer ofte seg selv litt hvis Nike+ viser at du har løpt 7 km når du egentlig har løpt 5 :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet med løping i juli og kan anbefale deg en tur til Løplabbet først. Angrer enda på at jeg venta så lenge med å finne riktige sko...:meh:

Intervaller gir raske resultater, men 4x4 er hardt og i lengden ganske kjedelig. Forskjellig fartslek kan være like effektivt og ikke like "vondt". Jeg synes selv 8x2 er kjekkere enn 4x4.

Evt. kan du løpe 1 km, gå noen min, løpe 1 km osv. Det viktigste er at du beveger beina, men lytt til kroppen! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalt er ikke å anbefale, skog og mark er myyye bedre! Som mange andre sier lytt til kroppen din, men ikke vær redd for å presse deg selv. Løping er skikkelig tungt i starten, men når du kommer over den første kneika blir alt mye lettere, bedre og morsomt ikke minst! :)

Du kan løpe deg en runde på ca 5km ta tiden, og teste deg selv inne mellom for å se etter forbedring. Er jo alltid gøy å se fremgang, det motiverer i alle fall meg :) Jeg vil anbefale å kjøre noen intervaller (4x4, eller pyramide), det gir kondis fort!

Lykke til, kanskje du også blir hekta på løping :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at disse er gode motivatorer, meen, det skal sies at de er svært unøyaktige på distanse og kaloriforbruk (med unntak av Nike Sports watch som har gps) - kanskje ikke så nøye i starten dersom man kun vil ha en indikator, men man lurer ofte seg selv litt hvis Nike+ viser at du har løpt 7 km når du egentlig har løpt 5 :huh:

Nei, det er ikke akkurat som å løpe med en garmont klokke eller polar, men det er et billigere alternativ, som jeg personlig gir mer motivasjon enn det dyrere alternativet. Nike+ er rimelig nøyaktig hvis man bruker god tid på å kalibrere den perfekt (f.eks på en løpebane der man vet hvor langt man løper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Kommer innom løplabbet neste gang jeg er innover i Oslo.

Målet mitt å løpe fort og passe langt uten for stor anstrengelse. Feks løpe til byen og tilbake. Dvs det blir neppe noen timeslange turer på en stund.

Skal ut å løpe med en birkebeinertulling til uka, så dette kan bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Kommer innom løplabbet neste gang jeg er innover i Oslo.

Målet mitt å løpe fort og passe langt uten for stor anstrengelse. Feks løpe til byen og tilbake. Dvs det blir neppe noen timeslange turer på en stund.

Skal ut å løpe med en birkebeinertulling til uka, så dette kan bli spennende.

Høres ut som et fornuftig mål :) Hvis tempo er målet, foran utholdenhet, ville jeg helt klart startet med intervaller - både lange og korte. Hvis det blir for mye styr å løpe etter klokke - løp etter ting rundt deg, f.eks peis på alt du har, og når du kjenner du begynner å bli sliten, si til deg slev at du skal holde tempoet frem til neste hus, lyktestolpe, tre eller what ever, også trøkker du til enda noen meter etter det ;) Så roer du tempoet til du er klar for nytt drag :)

Ville også lagt inn noen litt roligere, lengre turer hvor du bare fokuserer på å holde beina i gang. En grei regel på en slik tur er at du skal holde et tempo der du klarer å holde en samtale nogenlunde med den du løper med.

I starten bør du også være veldig nøye med å tøye godt ut, da det er en veldig tøff påkjenning for beina å starte å løpe - hvis du er flink til det, slipper du unna det verste helvetet ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her, må få begynt å løpe igjen (løp litt i sommer og merket fort forbedring :D ..jeg hater å løpe, men det ble bedre etter et par uker bare!) så kan trenge litt tips. Er ikke noe glad i å løpe ute nå som det er kaldt da.. Noen tips for det? Foreløpig er jeg ikke medlem på noe studio..

Hei!

Deler gjerne tips og erfaringer om utendørs jogging/løping. Bare spør i vei!

Først; Hvor løper du (omgivelser), og hvilket underlag løper du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...