Gå til innhold

Starte å løpe. Hva bør jeg vite?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Henger meg på her, må få begynt å løpe igjen (løp litt i sommer og merket fort forbedring :D ..jeg hater å løpe, men det ble bedre etter et par uker bare!) så kan trenge litt tips. Er ikke noe glad i å løpe ute nå som det er kaldt da.. Noen tips for det? Foreløpig er jeg ikke medlem på noe studio..

Ka mener du?

Du må få begynt og løpe, men du liker det ikkje for det er så kaldt?

For det første, eg har aldri frøse på en løpetur før. Enten det er 10minus eller mer.

Ja, det er kaldt hvis man går rolig naken.

Men man løper jo, så man holder varmen veldig godt.

Og hvis du forsatt fryser, så kan du jo kanskje starte med å kle på deg?

Sporstundertøy,hansker,lue,hals,jakke...

Skjønte egentlig ikke problemet ditt? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ka mener du?

Du må få begynt og løpe, men du liker det ikkje for det er så kaldt?

For det første, eg har aldri frøse på en løpetur før. Enten det er 10minus eller mer.

Ja, det er kaldt hvis man går rolig naken.

Men man løper jo, så man holder varmen veldig godt.

Og hvis du forsatt fryser, så kan du jo kanskje starte med å kle på deg?

Sporstundertøy,hansker,lue,hals,jakke...

Skjønte egentlig ikke problemet ditt? :huh:

Obs, så jeg hadde glemt noe vesentlig :ninja: - Ikke det at jeg fryser, men lufta man puster inn er kald, så det er ubehagelig å puste+jeg blir mye "tettere" og slimete(unnskyld ekkel detalj) i pusten da.. Og da blir det vanskelig å løpe. Har prøvd noen ganger å ha en buff eller hva det heter foran munn, men de faller som regel bare ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her, må få begynt å løpe igjen (løp litt i sommer og merket fort forbedring :D ..jeg hater å løpe, men det ble bedre etter et par uker bare!) så kan trenge litt tips. Er ikke noe glad i å løpe ute nå som det er kaldt da.. Noen tips for det? Foreløpig er jeg ikke medlem på noe studio..

Du trenger ikke være medlem på noe studio for å løpe da:p Er som Citius skriver over her, sjelden for kaldt til å løpe. Ett par leggvarmere, hansker, vindtett løpejakke og en konge spilleliste på Mp3 spilleren er nok for meg i hvertfall. Varmen kommer fort nok den! Kjør på med løping frøken, you can do it!;) Det blir som du selv skriver, så mye lettere hvis du bare holder ut de første par ukene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting som kan være greit å huske på når du løper ute i kulda er at du aldri har bomull rett på kroppen - velg ull eller syntet, hvis ikke kan du fort bli kald da bomull holder på fuktigheten/svetten, og når du har det rett på kroppen når det er minusgrader ute, da kan det bli frøktelig kaldt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Asfalt, desverre, i et boligområde..

Hvis du har muligheten til å komme deg i en park, mark eller lignende, så er det mye bedre for rygg og knær. Samt du kan slippe billigere unna stiv og stølhet i muskelaturen. Oppvarming, rask gange fra du går ut døra. Her varierer det på hva folk liker, men det er lurt og holde seg varm. Kanskje du har en bit asfalt før du når parken/marka? De aller fleste har det. Er det mulighet for å bevege seg på sidene av asfalten, gjør det om det er ubehagelig og bevege seg på den. Greit å ha rask gange her til du når bedre underlag.

Som nevnt i tidligere innlegg over, er det viktig med gode sko. Men det er også avgjørende med gode løpeklær når temperaturen synker og høsten kommer snikende. Kanskje en skijakke fungerer bedre enn en løpejakke? De har gjerne flere lag, isolerer, og transporter fukt godt, og i kombinasjon med en t-skjorte som "puster" er det en god variant for høsten. (For meg funker dette veldig bra. Har testet mye forskjellig, og bruker det nå.)

-MEN OBS! Er ikke fargene på (vanligvis) jakka sterk, så vil jeg anbefale refleks i tillegg! Å er det mørkt så er det i alles interesse at man vises godt når man ferdes som myk traffikant.

Prøv en bøff i ull, blir ikke så kjølig ute i denne temperaturen selv om den blir fuktig. Bruker du hodeplagg når du løper, kan du forsøke å feste bøffen med sikkerhetsnåler i sidene av hodeplagget? What would MacGyver do?

Hvor langt, og hvilken intensitet du har, spiller stor rolle. Det er en god vane og utforske og planlegge litt før du setter i gang. Ta forhåndsregler, da kan du unngå en hel del ubehagelige opplevelser. Å ha en realistisk løype klar på forhånd, er ikke dumt.

Ingen vits i og ta seg vann over hodet, vend i tide – det er ingen skam å snu. (Fjellvettregel, men er grei å bruke på fler aspekter! :p ) Hvis du f.eks skulle trakke over, eller bli så sliten at du må gå fler km hjem i svett tøy i kulda, så er ikke det bra for hverken helsa eller motivasjonen. Da ser fremtiden for neste joggetur straks veeeldig mørk ut.

Ha det gøy og lykke til ! Og igjen; husk refleks i disse mørketider! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for gode tips :D spesielt om å fest buff med sikkerhetsnåler. At ikke jeg har tenkt på det før lol. (trenger jo lue nå, med kort hår :p )

Nei, nå _skal_ jeg begynne! Kom akkurat inn fra en gåtur med mamma. Det er jo en start i alle fall :)

Haha! Ingen problem! Så koselig, ja en start e en start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...