Gå til innhold

Kari vs Jørgen


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker i utgangspunktet ikke de holdningene som Kari har vist, men her synes jeg det er lagt opp til det gjennom mange dumme uttalelser fra Jørgen Foss, over lang tid. Jeg har forståelse for at det er en belastning med slik overvekt, men det er for enkelt å skylde på bensinstasjoner som tilbyr deg boller med på kjøpet av avisa. Det må være opp til hver enkelt å takke nei og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er i overkant krass, men på mange måter er jeg veldig enig med henne.

Jeg forstår at det er vanskelig for personer som ikke interesserer seg og jeg synes selv at det er mange ting som burde vært bedre i helse-Norge. Uansett synes jeg at dette er små bagateller og er neppe det som gjør at folk blir sykelig overvektige. Behandling av slike tilfeller burde ha startet med samtaler og psykologer for å finne ut hva som er årsaken til fedmen– å være 100 kilo overvektig har ingenting med matglede å gjøre. Jeg forstår at folk har blitt mobbet, utnyttet, sliter med angst, osv osv som er årsaken til fedmen, men ta for all del litt selvkritikk når det kommer til hva som gjør deg overvektig, istedenfor å drive med den ansvarsfraskrivelsen som en del gjør! Jeg har personlig ingenting imot overvektige– det er helt greit å være det– men jeg stiller samme krav til dem som jeg gjør til andre når det kommer til å ta ansvar for egne handlinger. Det er vel de færreste som mener at det å slite psykisk ikke er en godkjent grunn til å få et feil forhold til mat? Men det betyr ikke at man er et unntak for regelen om kcal inn vs kcal ut.

Greit nok, det er sikkert ikke så lett å gjøre noe med problem som overvektig, som mange skal ha det til, men møt oss ihvertfall på halvveien– fedme ikke er kronisk og noe man ikke har kontroll over! Jeg merker at det går en faen i meg hver gang jeg Jørgen Foss uttaler seg– det virker som han mener at verden er så urettferdig og at alle bare skal akseptere at han og "hans folk" bare er noen uskyldige offer for hva ytre påvirkninger har gjort med dem.

Jeg synes det at han– som leder i landsforeningen for overvektige– tyr til slankeoperasjon istedenfor å få bukt med problemet på vanlig måte sier mye om han som person. Hvorfor ta noe selvkritikk når man heller kan prøve å overbevise resten av verden at det ikke er hos han problemet ligger? Stakkarslig og patetisk person som ikke representerer overvektige på noen god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av utspillene til Kari og Jørgen har jeg tenkt litt over dette med tilrettelegging for overvektige.

Fra mitt ståsted virker det ganske på trynet å ha en landsforening som anser det som sin oppgave å tilrettelegge samfunnet for overvektige. Overvekt er ikke en tilstand de overvektige er ment til å akseptere og som samfunnet skal forme seg etter. Og om man så skulle argumentere for at fedme er en sykdom, så er det ikke akkurat noe hokus pokus å kurere den. Å gjøre det lettere å leve med sykelig overvekt er å skyte seg selv i foten, og slik jeg ser det vil det hverken gagne samfunnet eller de overvektige i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser poenget hennes, men mener hun går for hardt ut. Skjønner godt at han føler seg angrepet, skjønner også godt at det er vanvittig vanskelig å motstå alle fristelsene som finnes overalt. (Akkurat det har jeg slitt med selv)Han kan hverken skylde på myndighetene eller butikkene, men det må jo være lov å være overvektig uten å måtte ta imot masse dritt fra en som har alt (kostholdsmessig) på stell. Å bli såpass overvektig tyder på at man har et problem og det er vel nok å stri med uten å måtte forsvare seg ovenfor KJ eller andre som føler seg mer verdt bare fordi de kan mer om kosthold og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget hennes, men mener hun går for hardt ut. Skjønner godt at han føler seg angrepet, skjønner også godt at det er vanvittig vanskelig å motstå alle fristelsene som finnes overalt. (Akkurat det har jeg slitt med selv)Han kan hverken skylde på myndighetene eller butikkene, men det må jo være lov å være overvektig uten å måtte ta imot masse dritt fra en som har alt (kostholdsmessig) på stell. Å bli såpass overvektig tyder på at man har et problem og det er vel nok å stri med uten å måtte forsvare seg ovenfor KJ eller andre som føler seg mer verdt bare fordi de kan mer om kosthold og trening.

Det er helt legitimt å ønske å få gå i fred for kritikk fordi man er overvektig. Men Jørgen Foss blir ikke kritisert fordi han er overvektig, han blir kritisert fordi han forfekter en altfor kraftig ansvarsfraskrivelse hos overvektige. Og det er synd, for hvis han var mer villig til å ta tak i seg selv snarere enn å skylde på alt annet og alle andre, så hadde han sannsynligvis kunnet løse problemet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at han føler seg angrepet, skjønner også godt at det er vanvittig vanskelig å motstå alle fristelsene som finnes overalt.

Den ser jeg, men det forklarer bare en brøkdel av kiloene hans. Jørgen er en ganske stor kar som må ha relativt mange kalorier for å ligge i overskudd, så det er heller snakk om et helt ulogisk forhold til mat, ikke at han tar seg en snickers hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at Jørgen har konkludert med at han ville dø om ikke han slankeopererte - og - at det er hans eget forstyrrede forhold til mat som er skylda i elendigheten. Han har prøvd å kontrollere seg, men ikke klart det. (fritt etter hukommelsen fra mediaoppslag). At han i tillegg til dette er veltalende, kjendis og villig til å "snakke på vegne av" de overvektige synes jeg er prisverdig. Ingen grunn til å sparke den som ligger nede.

At jeg (og Kari) ofte er uenig med argumentasjonen han fremfører betyr kun at det nettopp er argumentene som eventuelt bør angripes. Karis utspill sier sånn sett mer om Kari enn om Jørgen som debattant. At Jørgen er feit vet alle fra før - at Kari går etter mannen fremfor å ta ballen var det imidlertid ikke alle som var klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Kari hadde kommet å sagt det hun har skrevet på bloggen sin til meg da jeg var 15-16 år, så ville jeg vært overlykkelig den dag i dag. Jeg hadde sluppet det evige kjøret med slanking, spiseforstyrrelser og leve i villrede om hav som er sunt eller ikke. Jeg hadde sluppet så mye psykisk som jeg har vært igjennom.

Selvfølgelig, den svir. Det svir noe inne %%#%¤/(&% når noen forteller deg at det er kun du, og ingen andre sitt ansvar å ta vare på deg og din kropp.

Jeg har aldri fraskrevet meg det ansvaret, jeg overså det heller. Og siden jeg var feit, så var det ingen, utenom min kjære frekke bror, som sa noe. Ingen turte å si ifra om at jeg burde gjøre noe. Der er det eneste jeg kan kritisere noen på. Ei lita jente med en bmi på over 40 burde bli fortalt at hun har fedme og må gjøre noe med sitt eget liv. Hvorfor er de eneste som tørr å si noe, de som etterpå blir kjefta hjæl for å "fornerme" den hun/han "mobber"?? Å høre på en bror som alltid har vært frekk, var ikke aktuelt. Men da jeg fikk knust drømmen min om å dra i marinen, forsto jeg, såvidt, at jeg burde gjøre noe.

Det burde være flere som tørr å si ifra. Ikke alle overvektige er klar over hvor stort problem dem egentlig har. Joda, det sårer, men av og til, så kan det være en livsviktig handling. Det handler ikke om personangrep, mobbing eller noe slemt frekt eller hva faen, det handler om å se personen, forstå at det ligger mye bak og ønske å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å huske at Jørgen har konkludert med at han ville dø om ikke han slankeopererte - og - at det er hans eget forstyrrede forhold til mat som er skylda i elendigheten. Han har prøvd å kontrollere seg, men ikke klart det. (fritt etter hukommelsen fra mediaoppslag). At han i tillegg til dette er veltalende, kjendis og villig til å "snakke på vegne av" de overvektige synes jeg er prisverdig. Ingen grunn til å sparke den som ligger nede.

At jeg (og Kari) ofte er uenig med argumentasjonen han fremfører betyr kun at det nettopp er argumentene som eventuelt bør angripes. Karis utspill sier sånn sett mer om Kari enn om Jørgen som debattant. At Jørgen er feit vet alle fra før - at Kari går etter mannen fremfor å ta ballen var det imidlertid ikke alle som var klar over.

Jeg tror jeg hadde stått på din side om jeg ikke hadde lest masse om Jørgen pluss sett han i både Debatten(nrk programmet) og mini-dokumentarserien til Leo Ajkic. Kari var ganske forståelsesfull i begynnelsen, men det kommer en stund da nok er nok. Og ut i fra hvordan Jørgen har opptredd i media har jeg svære vanskeligheter for å tro at slankeoperasjonen vil hjelpe han på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det faktisk stemmer at Jørgen har uttalt at han erkjenner ansvaret for sin egen situasjon, skal jeg moderere uttalelsene mine litt. Jeg står riktignok ved det jeg mener om Landsforeningen for overvektige.

Med mindre det det har skjedd noe drastisk svært nylig, så beskrev du han ganske godt i ditt tidligere utsagn. Jørgen hadde nemlig prøvd alt og da var han siste redning på et normalt liv en slankeoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det det har skjedd noe drastisk svært nylig, så beskrev du han ganske godt i ditt tidligere utsagn. Jørgen hadde nemlig prøvd alt og da var han siste redning på et normalt liv en slankeoperasjon.

Er det normalt at man synes synd i personer som Jørgen?

Jeg får alltid en vond følelse inni meg når jeg ser overvektige folk som f.eks ser lei seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fremdeles syns synd på han etter at du ser på debatten på nrk sin nett-tv, så er det virkelig noe som feiler det :p

Når jeg sa "personer som han" mente jeg mer kroppslig enn personlig.

Om de gir blanke faen og gidder ikke prøve så selvfølgelig så gidder jeg ikke bruke min tid på å synes synd i dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...