Jump to content

marwes

Members
  • Content Count

    160
  • Joined

  • Last visited

  1. marwes

    Ukas tilbud

    Tenkte jeg måtte børste støv av denne tråden og spørre om det er noen som vet om noen gode tilbud, gjerne i Trondheim?
  2. Mener å ha hørt/lest noe for lenge siden om at det ikke er best å trene tidlig på dagen fordi sener ikke er helt "varme" og musklene ikke er fullt gjennomkjørt med blod enda. Har aldri tatt hensyn til det selv ettersom ettermiddagstrening for min del aldri har passet bra. Noen smartinger her inne som kan av/bekrefte at det ikke er bra å trene tidlig på dagen?
  3. Noen som har lest den nye fra J.K. Rowling? På engelsk heter den The Casual Vacancy, usikker på den norske oversettelsen. Kjøpte den som julegave til kjæresten, men har sett både gode og dårlige anmeldelser av den.
  4. Den her slår aldri feil, selv om den har blitt vist tidligere også:
  5. Uenig. Jeg har ikke mer tro på menneskets viljestryke enn at jeg mener ufattelig mange valg vi gjør bestemmes omtrent utelukkende fordi vi har blitt offer for en eller annen form for markedsføring. Men det er jo ikke alltid dumt, det finnes jo mange positive former for markedføring også. Det at vi sitter å prater om markedsføring er jo i seg selv en form for markedsføring. Av markedsføring. Markedsføringsception. go'natt.
  6. Nei, hadde folk vært roboter hadde rasjonell tenking hindret dem i å bli overvektige i utgangspunktet. Men nok om roboter. Jeg sier ikke at folk ikke kan ta egne valg eller at de er neandertalere, men markedsføring handler jo om å påvirke folks valg i retning av et visst produkt. Og det fungerer. I større grad enn vi vil innrømme, nettopp fordi vi gjennom å innrømme det også innrømmer at vi er relativt lettpåvirkelige - finner man bare de rette knappene å trykke på. Sorry, men det er de harde fakta.
  7. Hvis det finnes en så åpenbar løsning på overvektsproblematikken, tror du ikke denne løsningen ville vært tatt i bruk? Og hvis barna har fått et slikt spisemønster av foreldrene, hvor har foreldrene fått det fra? Hvis du tenker etter litt tror jeg du vil finne at det meste faller tilbake på markedsføring. Les det første innlegget til Vegard Lysne på side 1, sier det samme jeg ville sagt.
  8. Enig i at det er vanskelig å forby noe som er så vanlig i befolkningen, men at staten regulerer det for å få, og ikke for å spare penger vil jeg si blir å vinkle det feil. Fint at du innser problemet, har du i samme slengen noen bedre forslag til hvordan man kan løse problemene, når det å gå strengere ut mot markedsføring tydeligvis ikke er greit? Det er greit nok at Helsedirektoratet har påpekt at det er markedsføring rettet mot barn og unge de vil regulere, men tror du virkelig ikke at foreldre også blir påvirket av samme reklame? Reklame er, som det har blitt påpekt, til fordi man selger mer. Og de hadde ikke solgt mer hvis foreldrene også ikke hadde blitt påvirket til å kjøpe mer. Hver femte 8 åring har ikke skreket seg til mer søt, salt og fet mat. Og ingen av oss er da barn lenger? Vi er (relativt) voksne hele gjengen og kan ta våre egne valg. Er det kun av prinsipielle årsaker at folk er i mot forslag som faktisk vil bedre helsen til befolkningen? Det er også forbudt å kjøre uten bilbelte. Ingen med hodet på rett sted kan påstå at det er et tiltak for at staten og politiet skal håve inn på bøter. Det er på lik linje, hvis man skal sette det på spissen, et samfunnsøkonomisk tiltak for å redde liv.
  9. Det er, og kommer i framtiden til å bli et enda større samfunnsøkonomisk problem at så mange folk er så overvektige som nå. Selvfølgelig er det da en fordel for oss ALLE at dette blir gjort noe med. Vil du si at reguleringen av alkohol og tobakk også er en tafatt plaster på såret løsning når man har sett at antall røykere har gått ned? Mindre røykere betyr færre sykdommer knyttet til røyking, som igjen betyr at skattepengene kan bli brukt på andre ting. Det er du vel fornøyd med? Hva er det som er så tafatt med forslaget om å regulere hva folk putter i seg når økningen i antall overvektige øke og de tydeligvis ikke klarer det selv? At et så skremmende stort antall 8-åringer er overvektige kan man jo ikke skylde på opplæring. Såvidt jeg vet visste de også i 2004 hva som var sunt.
  10. Okay, her har vi gårsdagens fete/forstyrrende rutine: Sto og gjorde meg klar til de siste fem repetisjonene med dips da en kar tok plass ved siden av meg for å ta triceps push down med tau. Greit nok. Men neida, det var ikke greit nok. Han hadde nemlig tweaka øvelsen litt og gjorde den ikke med begge hender rett ned, men heller på skrå innover (sikkert for å treffe triceps bedre, det oste kukerundtsyndrom av hele fyren) Uansett, så endte han på slutten av hver repetisjon med hånda mot skrittet. Dere som ser for dere situasjonen kan nå tenke dere hva det så ut som. Jepp. Det så ut som duden sto der og hadde fryktelige problemer med å pule sin egen hånd.. Og jada, stønning var det også. Så jeg var pent nødt til å vente til han ble ferdig (neida, han ble ikke den type ferdig..) før jeg fikk fullført dipssettet mitt.
  11. Denne trådens theme song må bli gode gamle Black Debbath's - Styrk Norskfaget. Ta en titt på denne (dårlig kvalitet, men prøv å få med dere teksten) http://www.youtube.com/watch?v=x83LGycNpI0
  12. Hvis du klarer å presse deg på maskina i over en time tre ganger i uka så blir nok utholdenheten en del bedre, både for muskler og kondisjon. Mulig du ser litt forskjell på kroppen også, men det har jo utrolig, hvis ikke alt, å gjøre med hva du spiser. Du kan gjerne ro tre timer i uka, men hvis du ikke spiser nok og riktig er det jo lite som vil vokse. Vet ikke hvor dedikert du er til planen din, men hvis målet kun er utfordringen i å ro i en time ++ tre ganger i uka for å se treningseffekten vil jeg tippe det blir ganske hardt å gjennomføre. Jeg snakker av erfaring og kan skrive under på at romaskin, som alle andre stillestående apparater, ikke akkurat er det morsomte å holde på med i timesvis. Mildt sagt... Så jeg vil anbefale å mikse inn litt intervaller og annen styrketrening, som nevnt i svaret over meg også. Du kan jo allikevel ro langt og lenge på romaskin, men som sagt, hvis du bare gjør det tror jeg det blir hardt å holde ut i 3 mnd. Hvis du tester en 2000m og gir på så mye at du ser både stjerner og planeter både før, under og etter disse 12 ukene har du noe å sammenligne med og det er alltid moro å se fremgang. Og, som en siste ting: sørg for at teknikken din er på plass. Det er helt essensielt hvis du har lyst til å ro mye romaskin. Sjekk ut videoen over og følg til punkt og prikke hvis du ikke allerede kan ro.
  13. Altså, søtsuget ditt er vel ikke borte hvis du fyller det med frukt, bær osv.? Det er jo bare erstattet med noe annet søtt. Suget etter noe søtt er jo ikke skapt av raffinert sukker, så vidt jeg har skjønt det er det noe biologisk som stammer fra da mennesket fant ut at nettopp frukt og bær osv. var noe som ga energi. Grunnen til at du ser relativt mange "sunnifiserte" oppskrifter her inn er nok fordi det er såpass mange som teller kalorier og er på et noe strengere kaloribudsjett. Da er det heller ikke greit å alltid erstattet et eventuelt søtsug eller mellommåltid med frukt, ettersom det som regel inneholder en god del kalorier. Når folk da vil unne seg noe godt, som du så riktig sier bør være helt greit, er en variant med kunstig søtning uten kalorier ofte å foretrekke.
  14. Her inne er de fleste interesserte i kropp og helse, noe jeg selv også er så tenkte jeg skulle tipse folk om et veldig interessant program jeg ser på nå, nemlig Puls sin "Kirurgisk helaften" hvor man følger to hjerteoperasjoner. En lukket og en åpen. Fra start til slutt (tror jeg, er kun halvveis så langt). For dere der ute som har et par timer til overs og som vil se noe i alle fall jeg synes jeg er vanvittig spennende, ta en titt her: NRK TV - Puls: Kirurgisk helaften - 03.12.2012
  15. I dag lasta jeg opp knebøyen og trodde jeg hadde lasta på 117,9 kg (260 lbs.). Det klarte jeg 5 reps av forrige trening så tenkte det samme denne gangen. Etter første rep kjente jeg at dette var usedvanlig tungt og jeg klarte bare såvidt 3 reps. Misfornøyd rista jeg på hodet og satte fra meg vekta. Først da fant jeg ut at jeg, tydeligvis litt for rusa på 3 store kaffekopper, faktisk hadde lasta på 265 lbs, tilsvarende 120,2 kg! Så 3x120 kg knebøy er jeg veldig fornøyd med!
×
×
  • Create New...