Gå til innhold

Man må ikke bruke baseøvelsene


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Skrev en post om det på bloggen min og la ut på facebook. 10 min etter hadde jeg 10 diskusjonsvinduer oppe. Tydelig noe som engasjerte.

Hva tenker dere?

Man må ikke bruke “baseøvelsene” | Treningsfysiolog

Med mindre man sliter med skader slik at man ikke klarer baseøvelser feks rygg/nakke/skulder. Så mener JEG at alle bør strebe etter å mestre de.

1: Øvelsene er tyngre som gir mer totalbelastning på kroppen større effekt på kroppen i sin helhet. Mulig bulgarske utfall bygger fremside lår like bra som knebøy. Men knebøy innvolverer så mye mer enn selve låret at det er det beste valget ( Mener jeg uten å ha noe empiri og slenge i bordet her og nå.)

2: Jeg tror å meste en baseøvelse er et viktig mål med treningen. Jeg får mer glede av å perse i Benk, bøy eller mark enn og økte i Pushups eller enarms kabelroing, fordi dette er simple øvelser og krever ikke veldig mye og lære.( sist gang jeg persa i push var riktig nok i fylla på et hotelrom i Las Vegas)

Men nå er jo rollen din PT, og da blir det anderledes. Du skal selge et produkt, og teknikktrening i baseøvelser selger ikke lett ( regner jeg med). Hvis man ekskluderer baseøvelser så er det lettere og komme i gang med trening så jeg ser jo fordelene med å ikke ha de med da.

1: Kommer kjapt inn i en ordentlig treningrutine om man trener lettlærte øvelser. Kortere tid på og oppnå resultater?

2: Lett og pimpe en trening med strikk, høy itensitet, supersett og andre varianter for og gjøre et mer spesielt opplegg for kunden.

3: Det er lettere og presse seg helt 100% når man gjør øvelser som ikke har den skaderisikoen som baseøvelser har når teknikken begynner og svikte.

4: Rene baseøvelse økter kan ofte være kjedelig.

Som en hobby treningsentusianst med kun Broscience som empiri er jeg mot det du skriver. MEN jeg ser at du skal selge et produkt til folk som ikke er like indoktrinert som meg, så jeg skjønner hvorfor du velger og gjøre det som du skriver. Og med den tanken i hode tror jeg du gjør det ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs helt hva målet er ;)

Men ja, om målet er å bli sterk så vil det ikke holde med goblet bøy.

Målet til kunden er vel sannsynligvis økning i muskelmasse eller styrkeøkning, og i begge disse tilfellene vil jo progressiv økning i belastning over tid være viktig.

Ellers ser jeg ingen problem med å velge vekk de tradisjonelle baseøvelsene nei, så lenge man velger øvelser som egner seg til å faktisk kunne øke belastningen uke etter uke. En annen ting som også nevnes lengre oppe er jo motivasjonsfaktoren. Jeg vil tro det er mer motiverende å sette ny pers i benkpress enn å klare en pushup med et ekstra stikk eller vektskive på ryggen.

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten baseøvelsene, rett og slett pga motivasjonen. Ser ikke for meg at jeg skal klare å gire meg opp for å gå på gymmet å ta goblet squats og nedtrekk.

Enda en ting er jo dette med å lære seg skikkelig teknikk og få gode løftevaner.. jeg har inntrykk av at de nybegynnerene som jeg har hatt med meg har mye lettere for å kunne skjønne prinsippene rundt løfting dersom de lærer seg fin teknikk i baseøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...