Gå til innhold

Man må ikke bruke baseøvelsene


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Dette er jeg enig I, men husk at dette er et treningsoforum. Brukerne her vil jeg kategorisere som mer kompetente ang trening enn Ola Nordmann. Dermed blir baseøvelser veldig viktig for mange, derfor tror jeg du vil møte negative holdninger angående det og fjerne baseøvelser.

Jepp, for de aller fleste her inne er mark, benk, knebøy, press ro og chins noe av det viktigste de gjør i treningen sin. Jeg vil ikke fjerne baseøvelsene:) For all del ikke. Men jeg må ikke på død og liv lære alle de øvelsene jeg definerer som baseøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for deg og de fleste her inne. Men jeg har trent folk som har 10RM knebøy med kroppsvekt. For de er frontbøy med 40 kg ikke et mål engang. For en slik person kan jo en goble squat være løsningen.

Jeg tenker nok litt annerledes enn de fleste her inne. Dere sammenligner styrke med hva dere tar, venner tar osv. Men der ute, på gym-et, er det vi gjør like sykt som det jeg ser gutta rykker over hodet i OL. For mange vil et langsiktig mål være og klare 50 kg i knebøy en gang. Eller 1 korrekt push ups vil være en enorm seier de har jobbet lenge for. Sånn er det blitt rett og slett.

VI har alle begynt enn plass. De fleste av oss er som alle andre. Forskjellen er at skal man få ett godt grunnlag og en veltrent kropp uansett mål må man bruke tid på dette og det gjør vi. Man får ikke gjennomtrent og bra kropp på 3 månder og 2 timer i uka feks.

Det må folk begynne å innse.

Her syntes jeg du stakkars gjør folk flest og det er ikke tilfelle. Tilfellet er at de ikke gidder å bruke tid, og det er jo en ærlig sak. Men da må man ikke komme å klage på resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har alle begynt enn plass. De fleste av oss er som alle andre. Forskjellen er at skal man få ett godt grunnlag og en veltrent kropp uansett mål må man bruke tid på dette og det gjør vi. Man får ikke gjennomtrent og bra kropp på 3 månder og 2 timer i uka feks.

Det må folk begynne å innse.

Her syntes jeg du stakkars gjør folk flest og det er ikke tilfelle. Tilfellet er at de ikke gidder å bruke tid, og det er jo en ærlig sak. Men da må man ikke komme å klage på resultatene.

VI har alle begynt enn plass. De fleste av oss er som alle andre. Forskjellen er at skal man få ett godt grunnlag og en veltrent kropp uansett mål må man bruke tid på dette og det gjør vi. Man får ikke gjennomtrent og bra kropp på 3 månder og 2 timer i uka feks.

Det må folk begynne å innse.

Her syntes jeg du stakkars gjør folk flest og det er ikke tilfelle. Tilfellet er at de ikke gidder å bruke tid, og det er jo en ærlig sak. Men da må man ikke komme å klage på resultatene.

Helt enig . En veltrent kropp må man jobbe lenge for. Og det er ikke gjort på 1-2-3. Gidder man ikke bruke tid kommer det heller ikke resultater. Men poenget mitt, er at jeg trenger ikke la de bruke mye tid på øvelser for å trene opp neuromuskulær kontroll eller økt hoftemobilitet (dersom det ikke er en skaderisiko for de eller veldig hemmende). De kan fint nå enkelte resultater ( mest sannsynlig ikke nå ditt mål) uten baseøvelser. Bilde under er en kunde av meg, hun er 45 år. For de aller fleste av mine kunder på rundt hennes alder pluss minus 10 år vil være og se ca slik ut. Så kan man mene hva man vill om det, men sånn er det. Hun har et godt grunnlag og en veltrent og bra kropp i de flestes øyne. Og det er sant som du sier, de gidder ikke bruke mye tid på trening. Men målsettningen til de fleste er å se sunn og frisk ut. Ikke stor og sterk, og de trenger ikke bruke mye tid på og mestre de store baseøvelsene om de må bruke mye tid på og lære det. Sitter det bra fra starten er knebøy, markløft osv mine førstevalg. Ikke misforstå.

post-1110-14440887375315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvorfor kan du ikke løfte mye vekt på en trygg måte med goblet bøy.

Du skjønner godt hva jeg mener. Hvis du ikke er enig så må du gjerne laste opp en video der du tar 140kg i goblet bøy.

Dersom din 5 RM er 20 kg i knebøy og 15 kg i goblet bøy? Og sterk? Av din definisjon av sterk går det helt klart ikke. Men sterkere, feks en 200% økning går helt fint med goblet bøy nøyaktig på samme måte som knebøy.

Selvsagt kan du legge opp til progresjon på nøyaktig samme måte? En manuel øker ofte med 2 kg opp til 40-50-60 kg avhengig av hvilket senter du er på. Du kan bruke en manual nøyaktig på samme måte som en stang. Trenger jeg virkelig å si det? ;)

Ja, nettopp. Det stopper liksom etter 40-60kg på de fleste treningssentre. Med mindre du eksklusivt trener eldre damer med leddproblemer så vil jeg faktisk påstå at det blir litt for lite vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirill W. Jeg skjønner at du ikke kan løfte tungt i forhold til din styrke, dine treningskamerater eller mange her inne med goblet squat. Men i forhold til en som har 10kg 8 RM i goblet squat kan jeg løft tungt på en like trygg måte i goblet bøy som ved knebøy i forhold til den personens maks.

I forhold til hun på bilde over, som faktisk er en vanlig person sitt mål og se ut som, er 40kg i goblet squat helt unødvendig og klare, og de har nådd deres mål lenge før de. For ei dame og løfte opp mot 60 kg i en dyp knebøy er for heeelt spesielt interesserte og jeg gjetter på at dersom du hadde plukket ut 100 personer på et komersielt senter ville under 10% ha klart det og under 10% ville hatt det som mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig . En veltrent kropp må man jobbe lenge for. Og det er ikke gjort på 1-2-3. Gidder man ikke bruke tid kommer det heller ikke resultater. Men poenget mitt, er at jeg trenger ikke la de bruke mye tid på øvelser for å trene opp neuromuskulær kontroll eller økt hoftemobilitet (dersom det ikke er en skaderisiko for de eller veldig hemmende). De kan fint nå enkelte resultater ( mest sannsynlig ikke nå ditt mål) uten baseøvelser. Bilde under er en kunde av meg, hun er 45 år. For de aller fleste av mine kunder på rundt hennes alder pluss minus 10 år vil være og se ca slik ut. Så kan man mene hva man vill om det, men sånn er det. Hun har et godt grunnlag og en veltrent og bra kropp i de flestes øyne. Og det er sant som du sier, de gidder ikke bruke mye tid på trening. Men målsettningen til de fleste er å se sunn og frisk ut. Ikke stor og sterk, og de trenger ikke bruke mye tid på og mestre de store baseøvelsene om de må bruke mye tid på og lære det. Sitter det bra fra starten er knebøy, markløft osv mine førstevalg. Ikke misforstå.

[ATTACH=full]58691[/ATTACH]

det er klart. Alderen betyr mye iht til resultater og målsettning:) Er vel helst når man er ung man kan trene som vi gjør stortsett, hvertfall da man setter grunnlaget. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen din:

Kan du si noe mer om FMS? Så på en siden du linket til og det virket litt interessant om dette fungerer i praksis. Er du sertifisert på FMS? (så av nettsiden at det var ingen sertifiserte som var listet i Norden)

Jeg har vært på grunn kurset ders. JEg må egentlig bare ta en nett test som jeg aldri har somlet meg til for å bli sertifisert. Men dersom det ikke var noen , så fikk jeg motivasjon til å gjøre det asap. Det blir et mål før jul.

Den hjelper meg veldig for å finne feil bevegelsesmønstre og kunne adressere problemene på en god og nøyaktig måte. Det beste med kurset synes jeg er alle de korrigerende øvelsene du lærer. Hvordan du feks kan fikse en kriseknebøy på relativt kort tid, finne ubalanser man ikke ellers ser, finne ulikheter på høyre og venstre side (også core) og dårlig nauromuskulær kontroll. Testen er i hovedsak laget for å finne ut om kunden har et bevegelsesmønster som kan føre til skader. Har de det bør dette fikses da de har mye data som viser reduksjon i skader med bedre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig nauromusklær kontroll eller mobilitetsproblemer som ofte er årsaken til at teknikken ikke sitter kan fikses. Men er ikke gjort på 1-2-3 å fikse. Feks mobilitet viser det seg at et økt leddutslag kommer først etter 6 uker minimum da med 3 økter med mobilitetstrening. Og selv etter seks uker kan det fortsatt være langt igjen. Så en god PT vil klare det ja, men skal man ta all den tiden det tar? Eller skal man gjøre en enklere øvelse på et bein feks?

Blir jo som jeg sa det da, forutsetninger og mål med trening. Kommer ei gammal høne på 70 og vil komme litt i form er det vel strengt tatt ikke nødvendig med tunge baseøvelser. Kommer det derimot en ung kar\jente som har som mål å bli stor\sterk, introduserer du dem da til baseøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et helt vanlig mål om å bli sterkere i beina. :)

Klarer flere av kundene mine goblet bøy med 30 kg vil de ha økt styrken med 200% som er en helt ok økning i min bok.

Hvordan régner du deg frem til dette? Jeg tror ikke jeg har økt 200% i noe. 100%+ har jeg all over men 200% kan jeg ikke forstå på 30kg i goblet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest igjennom innlegget ditt. Du ramser opp ulike baseøvelser, men gir ikke en definisjon av hva en baseøvelse er. En baseøvelse slik jeg har forstått, er en øvelse som aktiverer flere muskelgrupper under øvelsen. En isolasjonsøvelse isolerer en muskel under en øvelse. Derfor synes jeg det blir feil å kategorisere "de fire store" (benkpress, markløft, knebøy og militærpress/skulderpress) som om de er motsetningen til de "flerleddsøvelsene" som du nevner i innlegget ditt. Benkpress, markløft, knebøy og militærpress er alle flerleddsøvelser.

Videre så definerer du ikke hva du mener med "å nå målet". Målsettingen til ulike personer er forskjellige, som du har argumentert for her i tråden. Push ups kan få deg i mål like godt som benkpress, dersom målet er å bygge en god relativ og utholdende styrke. Dersom målet er å bygge en stor maksimal styrke vil jeg påstå at benkpress er suveren fordi muligheten for stor belastning er mer gjennomførbar.

Derfor er tanken min rundt emnetittelen at nei; du må ikke trene benkpress, markløft, knebøy eller militærpress med mindre målet ditt er å bli sterkest mulig innenfor disse øvelsene. Men kudos for at du skaper engasjement (y)

Edit: Nå blir det vel feil å si at du kategoriserer "baseøvelsene" som motsetningen til "flerleddsøvelser", men slik jeg oppfatter innlegget ditt så ser du på "baseøvelse" og "flerleddsøvelse" som to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo som jeg sa det da, forutsetninger og mål med trening. Kommer ei gammal høne på 70 og vil komme litt i form er det vel strengt tatt ikke nødvendig med tunge baseøvelser. Kommer det derimot en ung kar\jente som har som mål å bli stor\sterk, introduserer du dem da til baseøvelser?

Jeg introduserer alle for baseøvelser:) Gamle tante pose til kåre knall hard. Min første økt med absolutt alle kunder er en screening og introduksjon til de fleste base øvelser. Så gjør jeg en vurdering derifra.

Om alt ser bra ut og for å nå målet må vi trene styrke (som nesten alle treninsmål er) : baseøvelser there is. Knebøy, markløft you name it.

Om det er små mangler som skal til for å få en knebøy bra, prøver jeg å fikse små tingene. Funker det, baseøvelser there is. Knebøy markløft osv.

Men med noen, hvor det må mye til mtp mobilitet, riktig fyring neuromuskulært, osv osv, vurderer jeg noen ganger at en bulgarsk utfall kan for denne kunden gjøre like mye som en knebøy for hennes mål, og bruker ikke noe mer tid på knebøy dersom bulgarsk utfall går perfekt på første forsøk. Så kan det også henne jeg har en progresjons stige opp til knebøy derifra igjen, dersom jeg anser det som viktig får målsettningen og kunne bruke knebøy som en styrkeøvelse. Men for noen, vil jeg aldri bruke en benkpress eller knebøy men andre enklere øvelser.

Poenget mitt med diskusjonen er at noen skal på død og liv ta de tre store koste hva det koste vill. Og for alle, er ikke det nødvendig, etter min mening da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan régner du deg frem til dette? Jeg tror ikke jeg har økt 200% i noe. 100%+ har jeg all over men 200% kan jeg ikke forstå på 30kg i goblet...

klarer du 10 kg og øker med 10 kg, er det en endring på 100%. ((Y-X)/X)*100 :) Du løfter en vekt som er dobbelt så stor, men endringen er 100% :) Høres tøft ut når jeg viser det til kundene mine. Gratulerer , har økt 100% siden jul i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer du 10 kg og øker med 10 kg, er det en endring på 100%. ((Y-X)/X)*100 :) Du løfter en vekt som er dobbelt så stor, men endringen er 100% :) Høres tøft ut når jeg viser det til kundene mine. Gratulerer , har økt 100% siden jul i knebøy.

Hehe, lureri. De hadde sikkert klart 15 kg første gang også om d var d å gjør. kanskje 20 også:p

men så 100% til av det igjen? = 200% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lureri. De hadde sikkert klart 15 kg første gang også om d var d å gjør. kanskje 20 også:p

men så 100% til av det igjen? = 200% ?

Det er jo et enkelt regnestykket. Dobler du vekten klarer du 100% mer. tar du 10kg først så 25 senere er det en økning på 150% Altså 30kg er 200% økning fra 10kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...