Gå til innhold

Man må ikke bruke baseøvelsene


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Jeg har lest igjennom innlegget ditt. Du ramser opp ulike baseøvelser, men gir ikke en definisjon av hva en baseøvelse er. En baseøvelse slik jeg har forstått, er en øvelse som aktiverer flere muskelgrupper under øvelsen. En isolasjonsøvelse isolerer en muskel under en øvelse. Derfor synes jeg det blir feil å kategorisere "de fire store" (benkpress, markløft, knebøy og militærpress/skulderpress) som om de er motsetningen til de "flerleddsøvelsene" som du nevner i innlegget ditt. Benkpress, markløft, knebøy og militærpress er alle flerleddsøvelser.

Videre så definerer du ikke hva du mener med "å nå målet". Målsettingen til ulike personer er forskjellige, som du har argumentert for her i tråden. Push ups kan få deg i mål like godt som benkpress, dersom målet er å bygge en god relativ og utholdende styrke. Dersom målet er å bygge en stor maksimal styrke vil jeg påstå at benkpress er suveren fordi muligheten for stor belastning er mer gjennomførbar.

Derfor er tanken min rundt emnetittelen at nei; du må ikke trene benkpress, markløft, knebøy eller militærpress med mindre målet ditt er å bli sterkest mulig innenfor disse øvelsene. Men kudos for at du skaper engasjement (y)

Edit: Nå blir det vel feil å si at du kategoriserer "baseøvelsene" som motsetningen til "flerleddsøvelser", men slik jeg oppfatter innlegget ditt så ser du på "baseøvelse" og "flerleddsøvelse" som to forskjellige ting.

Mine tanker rundt innlegget var at baseøvelsene er knebøy osv. Varianter av disse (som er flerledsøvelser akkurat som baseøvelsene som du sier) er i min verden alternativer til baseøvelsene, jeg regner ikke pushups som en baseøvelse . Og hovedpoenget mitt var at mange fokuserer mye på disse, men glemmer at andre varianter av de fem eller helt andre øvelser for samme muskelgrupper kan i enkelte sammenhenger være vell så bra om ikke bedre:)

Jepp, det er også hele poenget. At målet til kunden kan være forskjellig. Men inngår målet at man må trene styrke for og nå det kan pushups være like bra. Dersom (som veeeeldig mange) man klarer maks 5 pushups, kan man få like god effekt på pecs ved å bruke pushups? 5 RM i benk og 5 Rm i pushups er en like stor belastning. Men for en stor stor belastning i vår sammenheng er benk suverent ja.

Det er ikke meningen å se skille baseløft og flerledds øvelser. Så da uttrykte jeg meg dårlig. Jeg skrev det er ikke baseøvelsene som får deg i til mål, det er flerledsøvelsene. Da inkludert baseøvelser, men om flerleddsøvelsen er en knebøy eller en bulgarsk utfall kan man like gjerne komme i mål med knebøy som bulgarsk i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig nauromusklær kontroll eller mobilitetsproblemer som ofte er årsaken til at teknikken ikke sitter kan fikses. Men er ikke gjort på 1-2-3 å fikse. Feks mobilitet viser det seg at et økt leddutslag kommer først etter 6 uker minimum da med 3 økter med mobilitetstrening. Og selv etter seks uker kan det fortsatt være langt igjen. Så en god PT vil klare det ja, men skal man ta all den tiden det tar? Eller skal man gjøre en enklere øvelse på et bein feks?

Kan du støtte opp under/utdype hva du mener med dette?

Jeg tenker nok litt annerledes enn de fleste her inne. Dere sammenligner styrke med hva dere tar, venner tar osv. Men der ute, på gym-et, er det vi gjør like sykt som det jeg ser gutta rykker over hodet i OL. For mange vil et langsiktig mål være og klare 50 kg i knebøy en gang. Eller 1 korrekt push ups vil være en enorm seier de har jobbet lenge for. Sånn er det blitt rett og slett.

Ikke at jeg ønsker å se ned på hva du og dine klienter oppnår hos deg, men å likestille det med knallhard dedikasjon med trening nærmest HVER dag i 10 år, blir for meg bare helt feil. OL-uttøvere er på et helt annet nivå. Hvertfall innenfor vektløfting.

Jeg har vært på grunn kurset ders. JEg må egentlig bare ta en nett test som jeg aldri har somlet meg til for å bli sertifisert. Men dersom det ikke var noen , så fikk jeg motivasjon til å gjøre det asap. Det blir et mål før jul.

Den hjelper meg veldig for å finne feil bevegelsesmønstre og kunne adressere problemene på en god og nøyaktig måte. Det beste med kurset synes jeg er alle de korrigerende øvelsene du lærer. Hvordan du feks kan fikse en kriseknebøy på relativt kort tid, finne ubalanser man ikke ellers ser, finne ulikheter på høyre og venstre side (også core) og dårlig nauromuskulær kontroll. Testen er i hovedsak laget for å finne ut om kunden har et bevegelsesmønster som kan føre til skader. Har de det bør dette fikses da de har mye data som viser reduksjon i skader med bedre resultater.

Det du sier her krever nok litt mer enn en liten nettest. Det skal særdeles trente øyne til for å se på en vilkårlig uttøver og bemerke seg nettopp hva uttøveren trenger å gjøre bedre. Hvertfall for å se ubalanser, samt nevromuskulær kontroll. Det er ikke rent lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du støtte opp under/utdype hva du mener med dette?

Ikke at jeg ønsker å se ned på hva du og dine klienter oppnår hos deg, men å likestille det med knallhard dedikasjon med trening nærmest HVER dag i 10 år, blir for meg bare helt feil. OL-uttøvere er på et helt annet nivå. Hvertfall innenfor vektløfting.

Det du sier her krever nok litt mer enn en liten nettest. Det skal særdeles trente øyne til for å se på en vilkårlig uttøver og bemerke seg nettopp hva uttøveren trenger å gjøre bedre. Hvertfall for å se ubalanser, samt nevromuskulær kontroll. Det er ikke rent lett.

1: studier viser at for å få et større bevegelses utslag over ett ledd kan bevegelighetstrening 3 ganger i uken i seks uker øke ledd utslaget. Mange studier på bevegelighetstrening med ulike resultater, metoder osv. Men poenget er at økt mobilitet tar litt tid og er en jobb som må gjøres over tid for og øke mobiliteten dersom det ikke er en låsing eller lignende man kan manipulere hos en spesialist.

2: Ja, men jeg er også på et helt annet nivå en mange av kundene mine. For de og løfte 170 i knebøy ser de på som like umulig som for meg og snatche 160 kg. Det var for og illustrere et poeng, om at vi her inne er ikke representativt for den vanlig mann/dame i gata sin styrke. Ikke ta meg bokstavelig:) JEg sammenligner ikke meg selv med adrian zielinski

3: Enig. Det er derfor jeg var på et 32 timer kurs og vært gjennom en e-basert læring og gjenstår og ta en test på nettet for å bli sertifisert. Dette er for del 1 som er mer basic og laget for ikke terapautisk behandling. : Planen var å ta del to som er en påbygning som jeg så er i nederland ved neste nærmeste anledning. sjekk mer på Functional Movement Systems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Enig. Det er derfor jeg var på et 32 timer kurs og vært gjennom en e-basert læring og gjenstår og ta en test på nettet for å bli sertifisert. Dette er for del 1 som er mer basic og laget for ikke terapautisk behandling. : Planen var å ta del to som er en påbygning som jeg så er i nederland ved neste nærmeste anledning. sjekk mer på Functional Movement Systems

Hørtes spennende ut. Er det flere av PT'ene i Elixia som har tatt dette kurset? Eller har du bare gjort det på eget initiativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du presenterer et veldig fint synspunkt Fjeldmann. Det er utrolig lett å bli "miljøskadet" om jeg kan si det på den måten. Spesielt når man stort sett henger på gymmet eller FB. Ola og Kari nordmann vil ha et helt annet syn på trening enn flesteparten her inne. De går på trening, vil bli fort ferdig og komme seg hjem til de andre hobbyene sine.

De fleste her inne vil ha trening som en livsstil. Da er det klart baseøvelsene er 100% nødvendig (etter min mening). Men om målet er å holde kroppen igang 3-4 ganger i uken for å ha en sunn livstil, ikke makse 80 kg i benkpress, er jeg helt enig i at det er bortkastet tid om man må bruke 1-2 mnd på teknikktrening. Og ikke minst om man ser på det økonomiske, hvor disse individene har invistert i en PT.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva folk diskuterer. Du har jo presisert at om målsetningen tilsier at baseøvelser er nødvendig bruker du dem, men om målet kan nås uten bruker du "mer effektive øvelser" (med tanke på tid i forhold til teknikktrening, ikke at øvelsen i seg selv er mer effektiv hvis noen kverulanter fyrte seg opp nå).

Jeg syns du virker utrolig reflektert rundt det hele og at du velger det som er best for den gitte kunden. Det er klart at tante Olga ikke kan trene slik du, jeg og mange her inne gjør.

Akkurat slik en PT bør være etter min mening. De som betaler for at du hjelper dem, har gjort en god invistering. Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: studier viser at for å få et større bevegelses utslag over ett ledd kan bevegelighetstrening 3 ganger i uken i seks uker øke ledd utslaget. Mange studier på bevegelighetstrening med ulike resultater, metoder osv. Men poenget er at økt mobilitet tar litt tid og er en jobb som må gjøres over tid for og øke mobiliteten dersom det ikke er en låsing eller lignende man kan manipulere hos en spesialist.

2: Ja, men jeg er også på et helt annet nivå en mange av kundene mine. For de og løfte 170 i knebøy ser de på som like umulig som for meg og snatche 160 kg. Det var for og illustrere et poeng, om at vi her inne er ikke representativt for den vanlig mann/dame i gata sin styrke. Ikke ta meg bokstavelig:) JEg sammenligner ikke meg selv med adrian zielinski

3: Enig. Det er derfor jeg var på et 32 timer kurs og vært gjennom en e-basert læring og gjenstår og ta en test på nettet for å bli sertifisert. Dette er for del 1 som er mer basic og laget for ikke terapautisk behandling. : Planen var å ta del to som er en påbygning som jeg så er i nederland ved neste nærmeste anledning. sjekk mer på Functional Movement Systems

Det er ikke noe som kommer av seg selv, det er helt sikkert. Men dersom en tøyer to ganger om dagen (etter en står opp og før en legger seg f.eks. Det krever ikke så hard kustus) vil det ta mye kortere tid enn 6 uker. Det er ikke uvanlig å anbefale å tøye to ganger om dagen dersom det er nødvendig.

Okey. Ser ut til at jeg tok deg litt bokstavelig her. :) Selvfølgelig er det ikke helt representativt. En enorm statistisk bias, ettersom de som trener hardt gjerne søker seg inn på slike sider/fora. Ergo vil nivået være mye høyere enn gjennomsnittet.

Er i utgangspunktet meget skeptisk til hvordan det blir solgt i forhold til hva det er. Mitt inntrykk er at det kun er 7 tester som man lærer seg å analysere resultatene. Det at det koster $299 virker også som om dette er mer for å tjene penger enn å hjelpe mennesker. Virker for meg som om det er mye å betale for informasjon man kan få andre steder gratis. Men meg om det. Det er jo veldig bra at du som PT engasjerer deg for slikt. Det er et steg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du presenterer et veldig fint synspunkt Fjeldmann. Det er utrolig lett å bli "miljøskadet" om jeg kan si det på den måten. Spesielt når man stort sett henger på gymmet eller FB. Ola og Kari nordmann vil ha et helt annet syn på trening enn flesteparten her inne. De går på trening, vil bli fort ferdig og komme seg hjem til de andre hobbyene sine.

De fleste her inne vil ha trening som en livsstil. Da er det klart baseøvelsene er 100% nødvendig (etter min mening). Men om målet er å holde kroppen igang 3-4 ganger i uken for å ha en sunn livstil, ikke makse 80 kg i benkpress, er jeg helt enig i at det er bortkastet tid om man må bruke 1-2 mnd på teknikktrening. Og ikke minst om man ser på det økonomiske, hvor disse individene har invistert i en PT.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva folk diskuterer. Du har jo presisert at om målsetningen tilsier at baseøvelser er nødvendig bruker du dem, men om målet kan nås uten bruker du "mer effektive øvelser" (med tanke på tid i forhold til teknikktrening, ikke at øvelsen i seg selv er mer effektiv hvis noen kverulanter fyrte seg opp nå).

Jeg syns du virker utrolig reflektert rundt det hele og at du velger det som er best for den gitte kunden. Det er klart at tante Olga ikke kan trene slik du, jeg og mange her inne gjør.

Akkurat slik en PT bør være etter min mening. De som betaler for at du hjelper dem, har gjort en god invistering. Stå på :)

Så hyggelig svar. Jeg er selvsagt helt ening med deg:) Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som kommer av seg selv, det er helt sikkert. Men dersom en tøyer to ganger om dagen (etter en står opp og før en legger seg f.eks. Det krever ikke så hard kustus) vil det ta mye kortere tid enn 6 uker. Det er ikke uvanlig å anbefale å tøye to ganger om dagen dersom det er nødvendig.

Spennende tema og diskusjon - og her fant jeg masse nyttig info. Kan du spe på med litt til; f.eks. hva slags tøye øvelser? :) Er stiv som en stokk i hofter, så knebøy er p.t. utelukket for min del... Alternative øvelser er det jeg er på jakt etter.

Edit: Har i tillegg en "kald skulder" som gjør at å holde stang er umulig da jeg ikke får dratt armen skikkelig bakover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. I min bok er goblet squats, pushups, stående skulderpress med en arm, omvendt roing i trx osv helt klart støtteøvelser. Hvis noen kommer til meg og sier "i dag skal jeg kun ha fokus på baseøvelsene" henter TRX'en, kjører noen goblet squat, og tar 3 serier push ups vil jeg le meg i hjel!

Det er alternative øvelser . Gode alternative øvelser og gode fler ledds øvelser. Men ikke blandt baseøvelsene i min bok. Men det er en definisjonssak. Det er derfor jeg i atrikkelen min skrev hva jeg ser på som baseøvelsene. Pushups osv ser jeg på som en alternativ flerledds øvelse, eller støtte øvelse.

Hva med å ikke rote sammen baseøvelser og isolasjonsøvelser med hovedøvelser og støtteøvelser?

Du kan fint ha en isolasjonsøvelse som hovedøvelse, og en baseøvelse som støtteøvelse om du føler for det.

Er ellers helt enig i at man må finne øvelser som funker for den som skal trene. Ikke alle er skapt for mark/bøy/benk/militærpress, og ikke alle trenger å trene dem. Jeg har like gode resultater uten de fire store;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema og diskusjon - og her fant jeg masse nyttig info. Kan du spe på med litt til; f.eks. hva slags tøye øvelser? :) Er stiv som en stokk i hofter, så knebøy er p.t. utelukket for min del... Alternative øvelser er det jeg er på jakt etter.

Edit: Har i tillegg en "kald skulder" som gjør at å holde stang er umulig da jeg ikke får dratt armen skikkelig bakover....

Hva slags tøyeøvelser man skal gjøre vil jo avhenge veldig av hvor man er stiv og kort. I min bok er ikke stive hofter en grunn til å lete etter alternative øvelser, men en grunn til å sette seg inn i hva som trengs for å gjøre en forskjell i hoftene. Jeg vil si at det å lete etter et alternativ blir mer som å behandle symptomene enn problemet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tøyeøvelser man skal gjøre vil jo avhenge veldig av hvor man er stiv og kort. I min bok er ikke stive hofter en grunn til å lete etter alternative øvelser, men en grunn til å sette seg inn i hva som trengs for å gjøre en forskjell i hoftene. Jeg vil si at det å lete etter et alternativ blir mer som å behandle symptomene enn problemet i seg selv.

Jeg ser den, men så lenge jeg heller ikke klarer å holde stang på "folkevis", så må jeg bruke et annet alternativ uansett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt ved at andre øvelser kan brukes og, for mange, gi gode resultater. Men viss en person f.eks ikke kan gjennomføre knebøy pga dårlig bevegelighet , hvordan bedømmer du om den manglende bevegeligheten bare vil påvirke utførelsen av knebøy eller om det er en manglende bevegelighet som kan føre til skader i dagliglivet? Basert på mine erfaringer og generelle kunnskap vil jeg si at de aller fleste som ikke kan gjennomføre baseøvelser har en bevegelighetsmangel som også påvirker de utenfor gymmet, enten de er klare over det eller ikke. Og i mine øyne bør det adresseres.Tankegangen med at viss man må bruke tid på å bedre bevegeligheten så finner man bare en annen øvelse fører jo til at man aksepterer alle former for manglende bevegelighet som kan være skadelig utenfor gymmet. Men jeg regner med du har en grense for hva du aksepterer av manglende bevegelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser poenget ditt ved at andre øvelser kan brukes og, for mange, gi gode resultater. Men viss en person f.eks ikke kan gjennomføre knebøy pga dårlig bevegelighet , hvordan bedømmer du om den manglende bevegeligheten bare vil påvirke utførelsen av knebøy eller om det er en manglende bevegelighet som kan føre til skader i dagliglivet? Basert på mine erfaringer og generelle kunnskap vil jeg si at de aller fleste som ikke kan gjennomføre baseøvelser har en bevegelighetsmangel som også påvirker de utenfor gymmet, enten de er klare over det eller ikke. Og i mine øyne bør det adresseres.Tankegangen med at viss man må bruke tid på å bedre bevegeligheten så finner man bare en annen øvelse fører jo til at man aksepterer alle former for manglende bevegelighet som kan være skadelig utenfor gymmet. Men jeg regner med du har en grense for hva du aksepterer av manglende bevegelighet?

Ja. Og det er derfor jeg bruker en screening på alle kunder. En god test som sier mye og blitt gjort mye data på. Er de innenfor den scoren som ikke er forbundet med skader, så bruker ikke jeg så mye tid selvom ankelmobiliteten kunne vært bedre i en knebøy. Ankelmobiliteten er feks ikke like nødvendig for god teknikk i en bulgarsk utfall, og kan kunden nå sitt mål med en bulgarsk utfall, så velger jeg å bruke den og ikke mye tid for at han/hun skal kunne nå det samme målet med en annen øvelse som knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tøyeøvelser man skal gjøre vil jo avhenge veldig av hvor man er stiv og kort. I min bok er ikke stive hofter en grunn til å lete etter alternative øvelser, men en grunn til å sette seg inn i hva som trengs for å gjøre en forskjell i hoftene. Jeg vil si at det å lete etter et alternativ blir mer som å behandle symptomene enn problemet i seg selv.

La oss si at de stive hoftene er helt ok, ingen krise, men kunden får lett en lumbalflekson dersom de går så dypt som feks lårbeinet parralellt med gulvet. Jeg vil ikke tillate en lumbalfleksjon i knebøy. Men jeg vil trene full range of motion hvis feks kunden ønsker å få finere rumpe. Bruker jeg da utfall variant får jeg gjort det, og trenger ikke løsne opp i en hofte som er helt ok og setter ingen begrensninger på daglig bevegelse..

Jeg vil uansett anbefale henne div øvelser som en oppvarmingsekvens, og motivere henne til å gjøre øvelsene så vi etterhvert kan få full range of motion knebøy. Men det får bli hennes valg, jeg bruker ikke vår tid på det. Til det har blitt bedre, bruker jeg utfall i denne settingen og ikke knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at de stive hoftene er helt ok, ingen krise, men kunden får lett en lumbalflekson dersom de går så dypt som feks lårbeinet parralellt med gulvet. Jeg vil ikke tillate en lumbalfleksjon i knebøy. Men jeg vil trene full range of motion hvis feks kunden ønsker å få finere rumpe. Bruker jeg da utfall variant får jeg gjort det, og trenger ikke løsne opp i en hofte som er helt ok og setter ingen begrensninger på daglig bevegelse..

Jeg vil uansett anbefale henne div øvelser som en oppvarmingsekvens, og motivere henne til å gjøre øvelsene så vi etterhvert kan få full range of motion knebøy. Men det får bli hennes valg, jeg bruker ikke vår tid på det. Til det har blitt bedre, bruker jeg utfall i denne settingen og ikke knebøy.

Men i alle dager. Dersom en lett får fleksjon i bunn av knebøy er det jo klassisk tegn på at personen har stive hamstrings. I enkelte tilfeller kan stive hamstrings i seg selv lede til ryggsmerter, især kombinert med trening. I verste fall ville jeg sagt utfall + tøying frem til det er nok mobilitet til å utføre knebøy.

Jeg vil gå så langt som å si at dersom en person ikke kan utføre korrekt knebøy har de en form for bevegelighetsmangel som bør adresseres. Det er fort gjort at ting er langt mer sammensatt enn man skulle tro. Derfor er rykkbøy en så enormt god øvelse for å se hvor det skranter; Du får med knebøyen, samt skulderleddet og brystryggen. I en øvelse. Overkill for hobbymosjonister? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager. Dersom en lett får fleksjon i bunn av knebøy er det jo klassisk tegn på at personen har stive hamstrings. I enkelte tilfeller kan stive hamstrings i seg selv lede til ryggsmerter, især kombinert med trening. I verste fall ville jeg sagt utfall + tøying frem til det er nok mobilitet til å utføre knebøy.

Jeg vil gå så langt som å si at dersom en person ikke kan utføre korrekt knebøy har de en form for bevegelighetsmangel som bør adresseres. Det er fort gjort at ting er langt mer sammensatt enn man skulle tro. Derfor er rykkbøy en så enormt god øvelse for å se hvor det skranter; Du får med knebøyen, samt skulderleddet og brystryggen. I en øvelse. Overkill for hobbymosjonister? Ja.

Bra du foreslår det samme som meg og ville gjort det samme...

Til det har blitt bedre, bruker jeg utfall i denne settingen og ikke knebøy.

Jeg er fult klar over det er et tegn på stive hams?. Regner med du har en terapautisk bakgrunn? Du må ikke glemme at kundene kommer ikke til PT'en for da de mangler 10grader bevegelse i hofteleddet. De kommer til Pt'en med et mål og ofte et konkret mål. Jeg har skrevet 100ganger at jeg bruker en screening test for og avdekke om de er i risikosonen for og bli skadet. Men jeg vil ikke si at en som ikke klarer en perfekt knebøy til paralell eller dypere er i risikosonen for ryggplager grunnet stive hams! Men jeg vil si de ikke får trent full range of motion og istede for og sette tøyeprogram 2 ganger om dagen kan vi ta en annen god øvelse, nå målet raskere og unngå skader.

Og hvis du tror du kan fikse alle medlemme våre på et senter ( ca 7000 medlemmer på de største) til å klare en korrekt knebøy med snitt tid til trening på 2x55 min i uken og pt 1,2 gang i snitt i uken for de som har det, og i tilegg nå det faktiske målet deres og motivere de til å tøye på egenhånd dersom du hadde tid til å snakke med de, har du noen evner jeg ikke har sett tidligere. Som Stapedius så godt forklarer : Det er nok en illusjon at man skal kunne få alle og enhver fra 20-70 år til å utføre baseøvelsene korrekt med en adekvat belastning.

Du får de fleste men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ingen bakgrunn, nei. Har bare bare erfaring med ryggskade selv og er ekstremt nysgjerrig så jeg har lest ganske mye omkring anatomi og fysiologi. For all del, jeg er for målspesifikk trening, men dersom målet er å ha en kropp som fungerer er det ingen grunn til å utelate tøying. Er målet ensidig å bli sterk i utfall/få fin rumpe, eller kun utseendemessige årsaker, kan jeg se argumentasjonen. Det betyr ikke at det er gunstig.

Jeg er ganske sikker på at skader er litt mer sammensatt enn hva en screening test kan avsløre.

Da har du misforstått hva jeg sier. Jeg sier ikke at det er en kausalitet mellom stive hamstrings og ryggskader. En korrelasjon, derimot. Jeg sier heller ikke at det å ikke kunne utføre knebøy er ekvivalent med skader, jeg sier bare at dersom vedkommende ikke klarer å utføre en knebøy til parallell er det grunn til å begynne med mobilitetstrening. Det være seg stive ankler, stive hamstrings, osv. Knebøy til parallell viser at personen har normalt leddutslag; Det er en naturlig bevegelse. Er ikke det på plass kan det oppstå skader, dårlige bevegelsesmønster i dagliglivet eller rett og slett suboptimale resultater (velfungerende hamstrings gir større kraftutvikling).

Jeg er ikke PT, så jeg kan umulig sette meg inn i den situasjonen. Hvis dere har 7000 medlemmer som skal ha PT-time er det kanskje på tide å utvide staben? Jeg vet ikke. Jeg mener ihvertfall at en bør ta seg god tid til kunden og høre hva kunden vil når de tross alt betaler for det. Om kunden ikke vil lære/ikke kan lære (skader) seg knebøy eller markløft så er det helt greit. Dersom kunden er motivert for å lære seg dette burde det ikke være noe problem innenfor de tidsrammene du har skrevet. Det kommer helt an på hvor mye kunden vil det selv. Læring er en toveisprosess. Og selvfølgelig kommer ikke ALLE kundene man har til å kunne ta sin egen kroppsvekt i knebøy (f.eks). Men jeg mener fortsatt at en burde poengtere ovenfor kunde at bevegelighet og tøying faktisk er viktig. Uansett målsetting. Det er vel kjernen i argumentet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, for du prater som du har 5 år på skolebenken og masser av praktisk erfaring.

Men uansett, hva du mener en screaning test kan avsløre er meg klinkende likegyldig når det er over 10.000 data som viser hva det kan avsløre og utvilket av en av de fremste terapautene jeg kjenner til, Grey Cook over en 10 års periode. En screaning test kombinert med erfaring av å trene mennesker hver dag i fem år og 4 år høyere utdanning innen idrett, fysisk aktivitet og helse kan jeg lese en person ganske bra utifra endel tester, guttebass...

Det har aldri vært snakk om å ikke tøye, og det har aldri vært snakk om og ikke forbebygge skader. Det har vært snakk om at i enkelte tilfeller kan en annen øvelse fungere like bra eller bedre enn knebøy, markløft, stående roing, skulderpress med stang og benkpress. Det er sakens kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...