Gå til innhold

beinpress i steden for knebøy?


halvocat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har vært diskutert ihjel før.

Knebøy er fint det. Minuset med knebøy er at man gjerne ikke får tatt seg helt ut, fordi det krever mye teknikk og en del balanse.

Selv foretrekker jeg andre øvelser enn knebøy. Grunnen er at jeg ikke klarer å holde stangen fordi bakre skulder kommer i veien, men jeg har heller aldri syntes det har frest lårene like godt som mange andre øvelser. Gående utfall og benpress er mine favoritter for tiden. Skal sies, jeg kjørte 140 kilo for 30 reps i bøy en gang (full spiker uten stopp) og da måtte jeg legge meg ned og klamre meg fast til kloden :D

Mye overvurdering av knebøy ute å går. Det er ikke en magisk øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy er fint det. Minuset med knebøy er at man gjerne ikke får tatt seg helt ut, fordi det krever mye teknikk og en del balanse.

Jeg pleide å bare kjøre press. Så gikk jeg over til å kjøre sett med begge. For deretter å kjøre ny plan med fokus på bøy. Jeg fatter ikke hvordan folk ikke kan ta seg helt ut på bøy. Jeg er helt knekt etter 5-6 sett, 7-8 er jeg slakt. Det er jo bare å gå dypere og dypere hvert sett. Eneste grunnen jeg ser til at det ikke funker for enkelte er belastningen på et slitent kne etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en følelse av at fremsiden av leggen er "for kort". Kommer ikke helt ned uten vekt og om jeg holder meg fast i noe for å holde balansen en gang..! så tipper at ryggsmertene kommer av feil måte å løfte på på en eller anna måte... veit ikke... får filme neste gang eller noe, så får vi se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en følelse av at fremsiden av leggen er "for kort". Kommer ikke helt ned uten vekt og om jeg holder meg fast i noe for å holde balansen en gang..! så tipper at ryggsmertene kommer av feil måte å løfte på på en eller anna måte... veit ikke... får filme neste gang eller noe, så får vi se:)

Sannsynligvis en kombinasjon av både dårlig ankelmobilitet og hoftemobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vært diskutert ihjel før.

Knebøy er fint det. Minuset med knebøy er at man gjerne ikke får tatt seg helt ut, fordi det krever mye teknikk og en del balanse.

Selv foretrekker jeg andre øvelser enn knebøy. Grunnen er at jeg ikke klarer å holde stangen fordi bakre skulder kommer i veien, men jeg har heller aldri syntes det har frest lårene like godt som mange andre øvelser. Gående utfall og benpress er mine favoritter for tiden. Skal sies, jeg kjørte 140 kilo for 30 reps i bøy en gang (full spiker uten stopp) og da måtte jeg legge meg ned og klamre meg fast til kloden :D

Hvor dype var disse knebøyene, McBain? Like dypt som det andre midtby demonstrerer i videoen som ble lagt ut på forsamlingen nå nylig?

Med tanke på knebøy vs beinpress, så er beinpress en øvelse for lår og rumpe. Knebøy er så mye mer enn det. Det krever mye av m andre mediegrupper også. Hvis disse muskelgruppene ikke er sterke nok, så får man gjerne ikke trent lårene optimalt. Da kan beinpress være et fint komplement til beintrenungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke øvelser er gode erstattere for knebøy og frontbøy?

For min del er det ikke teknikken som er problemet (bortsett fra at den ikke er god, hehe :lol: ), men at anklene ikke holder. Dette er ikke noe jeg kan gjøre om med god teknikk i knebøy, da det er bøyningen i ankelleddet som gir smertene. Det skjer også ved utfall dessverre, også uten vekt, og med oppvarming blir det faktisk verre.

Noen som har gode erstattere uten å sirkulere diskusjonen tilbake rundt hvor god knebøy er? For knebøy ER bra, ikke tvil om det, men her var det snakk om oss stakkars folk som ikke har noe valg om saken :p

Når det gjelder benpress, er det noen måte å plassere bena på som vil gi en bedre "etterligning" av knebøy? Kanskje det går an å variere noe der med positivt resultat?

Tips tas i mot med takk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dype var disse knebøyene, McBain? Like dypt som det andre midtby demonstrerer i videoen som ble lagt ut på forsamlingen nå nylig?

Jævlig interessant for resten av tråden, men de var til lårbenet var parallelt. Riktignok uten stopp. Det var den gangen jeg tøyde som en gal for å kunne ta knebøy. Jeg gadd å holde på slik i nesten 3 måneder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke øvelser er gode erstattere for knebøy og frontbøy?

For min del er det ikke teknikken som er problemet (bortsett fra at den ikke er god, hehe :lol: ), men at anklene ikke holder. Dette er ikke noe jeg kan gjøre om med god teknikk i knebøy, da det er bøyningen i ankelleddet som gir smertene. Det skjer også ved utfall dessverre, også uten vekt, og med oppvarming blir det faktisk verre.

Noen som har gode erstattere uten å sirkulere diskusjonen tilbake rundt hvor god knebøy er? For knebøy ER bra, ikke tvil om det, men her var det snakk om oss stakkars folk som ikke har noe valg om saken :p

Når det gjelder benpress, er det noen måte å plassere bena på som vil gi en bedre "etterligning" av knebøy? Kanskje det går an å variere noe der med positivt resultat?

Tips tas i mot med takk (y)

Hvis du har føttene plassert høy på platen i benpress vil du ha mindre utslag i ankelleddet. Dessuten vil du stimulere DAT ASS litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man behersker god teknikk i bøyen, kjør på.

Men jeg føler meg ganske trygg på at så godt som alle som driver styrketrening på mosjonistnivå vil ha like gode estetiske resultater med beinpress og utfall som knebøy. Jeg synes at med mindre det er et mål i seg selv å være sterk i knebøy kan den like gjerne droppes. Kom gjerne med et lass med argumenter om hvor godt kjernemuskulaturen blir trent osv, men hvis man ser seg rundt på gymmet henger folk i slynger, tar pull ups, står i planken, markløft. Hvor mye treningen trenger egentlig kjernemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man behersker god teknikk i bøyen, kjør på.

Men jeg føler meg ganske trygg på at så godt som alle som driver styrketrening på mosjonistnivå vil ha like gode estetiske resultater med beinpress og utfall som knebøy. Jeg synes at med mindre det er et mål i seg selv å være sterk i knebøy kan den like gjerne droppes. Kom gjerne med et lass med argumenter om hvor godt kjernemuskulaturen blir trent osv, men hvis man ser seg rundt på gymmet henger folk i slynger, tar pull ups, står i planken, markløft. Hvor mye treningen trenger egentlig kjernemuskulaturen.

2397_bpfobu.jpg?w=385&h=335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker dette sitatet og synes egentlig det sier sitt:

There is simply no other exercise, and certainly no machine, that produces the level of central nervous system activity, improved balance and coordination, skeletal loading and bone density enhancement, muscular stimulation and growth, connective tissue stress and strength, psychological demand and toughness, and overall systemic conditioning than the correctly performed full squat - Mark Rippetoe

Dessuten, det er få ting som er så mentalt krevende som det å sette seg ned mens man har langt over 100 kg liggende på ryggen, for å så presse hele greia OPP igjen :nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikkje verda så svart og kvit at du ikkje får resultat utan knebøy. Det er mykje detaljfokus innan styrketrening, men det er mange vegar til Rom. Du blir ikkje dvask utan knebøy, du får ikkje mindre lår, du merkar kanskje ikkje forskjell i kjernestyrke om den blir trent på andre vis, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man behersker god teknikk i bøyen, kjør på.

Men jeg føler meg ganske trygg på at så godt som alle som driver styrketrening på mosjonistnivå vil ha like gode estetiske resultater med beinpress og utfall som knebøy. Jeg synes at med mindre det er et mål i seg selv å være sterk i knebøy kan den like gjerne droppes. Kom gjerne med et lass med argumenter om hvor godt kjernemuskulaturen blir trent osv, men hvis man ser seg rundt på gymmet henger folk i slynger, tar pull ups, står i planken, markløft. Hvor mye treningen trenger egentlig kjernemuskulaturen.

Jeg er helt enig i at man kan få like "fin" eller "finere" rumpe og lår av beinpress enn av knebøy.

Men hvis de som trener i slynger, tar (halve) pullups, står i planken, trener markløft (ofte med sprett) faktisk får nok trening av kjernemuskulaturen, hvorfor knekker de da sammen på vei opp igjen fra en dyp knebøy? Kanskje pilates og yoga-movesene, balansebrett, planken, slynger og ettbeins knebøy uten vekt på bosuball ikke er så veldig bra trening for kjernemuskulaturen likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng. Men det kan jo være en del faktorer som spiller inn. Tar man for eksempel sjeldent knebøy, vil man slite med teknikken selv om man i utgangspunktet er sterk nok. Sett fra andre siden er det ikke sikkert en kar som tar tunge bøy er så stødig med ettbeins bøy på bosu:) Bevegelighet har jo også mye å si og den er nokså uavhengig av styrken din. Bevegeligheten blir vel en større faktor på vei ned, og ikke opp som du skriver, men allikevel.

Jeg er ikke imot knebøy, og vet godt at den er regnet som den beste øvelsen i de fleste tilfeller. Jeg mener bare at det er en hel haug der ute som er milevis fra å ha motivasjon, teknikk og forutsetninger til å trene gode, dype knebøy:) I en perfekt verden kan jo alle skaffe seg en trener å lære teknikken over lengre tid, men lets face it, de fleste gidder ikke dette. Er det tilfellet kan man like gjerne gjøre øvelser med lavere vansklighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...