Gå til innhold

beinpress i steden for knebøy?


halvocat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Teknikken min er sikkert ikke helt der den burde være på knebøyen, men jeg har en tendens til å kjenne det mer i ryggen enn i beina..! Jeg har derfor valgt å erstatte knebøyen men beinpress. Så jeg lurer litt på om jeg taper noe på det?

Jeg ville heller jobbet med teknikken på knebøyen da. Begynn uten vekter og ta goblet squats, også går du over på knebøy etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel....du går glipp av en hel del skal jeg si deg:eek: Du taper på å droppe bøyen, og jeg råder deg til å gi den et forsøk til, få noen til å se på teknikken din el film og post på forumet så noen kan se over teknikken din:)

Dette er bare noen småting du går glipp av:

Belaster mange store muskler

Knebøy er en av de mest funksjonelle øvelsene du kan gjøre. Aktiveringsmønsteret gjør øvelsen effektiv for alle – enten du er idrettsutøver, mosjonist eller pensjonist. Det at den involverer så mange muskelgrupper er også positivt og sparer deg for tid.

Muskelgrupper som blir aktivert:

Fremsiden av låret (quadriceps).

Baksiden av låret (hamstring).

Rumpa (gluteus).

Leggmusklene (gastrocnemius og soleus).

Ryggen (erector spinae)

Bøyen er også en effektiv øvelse for å bygge DAT ASS!

Les den siste artikkelen på forumet:

Gode råd for deg som vil bli sterk i knebøy - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli stor uten de tre store? - Fitnessbloggen

Mange vil ha deg til å tro at du er en lettvekter om du velger å ikke trene knebøy, markløft eller benkpress med stang. Dette stemmer ikke.

Det er lett for folk som aldri har gjort annet enn de tre store å se ned på de som utelater disse øvelsene fra treningsprogrammet sitt av ulike grunner. Hvis du ikke skal konkurrere i styrkeløft eller en annen sport som krever bestemte bevegelser, er det ingenting som tilsier at du på død og liv må gjøre bestemte øvelser uavhengig av omstendighetene. Kroppsbyggertrening og generell «se bra ut»-trening – forfengelighetsløfting! – handler om estetikk og muskelvekst. Det sistnevnte er et resultat av kontinuerlig progresjon i en eller annen form med riktig stimuli, kombinert med adekvat hvile og ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gjøre frontbøy, da mange opplever at det er lettere å innlære riktig teknikk i knebøy via denne øvelsen, og da frontbøy tar vekk mye av presset på korsryggen, men den tar mere på quads vel og merke...men det gjør forsåvidt beinpress også, klart beinstilling kan bestemme litt hvor den skal ta....så går den for det meste på quads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter en del med smerter i knærne etter en del fall og knall i min karierre som fotballspiller og rytter. Har veldig lyst til å få til knebøy selv om det presser umennesklig mye i knærne, noe som gjør at jeg er veldig forsiktig og skeptisk til både knebøy og utfall. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å en dag kunne gjøre det uten de smertene??

Vet at svømming er bra for ledda, så er i vannet 2 timer for uka, både for knærne sin del og fordi jeg har vært ute av spill en stund pga kraftig betennelse i rygg/skuldre/armer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror man fint kan klare å bygge og stramme musklene opp i føttene uten knebøy. Gjelder bare å legge til en variasjon av ulike øvelser og benytte ulike metoder som f.eks dropsett. For mange er det vanskelig å ta knebøy pga. skader på rygg, skulder og knær og da er beinpress et bra alternativ. Anbefaler å bruke beinpressen med 45 grader framfor den med 90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd i det lengste å få til knebøy. Dyp bøy tar så utrolig bra på bakpartiet (m.m.), så det er et skikkelig kinderegg av en øvelse. Men ja, det kan kjennes i korsryggen når man går langt ned. To ting du feks kan prøve for å motvirke det er å ta en goood sup med luft før hver rep, det vil stabilisere mye. Les teknikk-guiden som ble lagt ut på bloggen her for litt siden, og kjør reps der du bare tenker på å gjøre det korrekt. Ellers er det nok lurt å styrke ryggen med markløft om du ikke allerede gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter en del med smerter i knærne etter en del fall og knall i min karierre som fotballspiller og rytter. Har veldig lyst til å få til knebøy selv om det presser umennesklig mye i knærne, noe som gjør at jeg er veldig forsiktig og skeptisk til både knebøy og utfall. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å en dag kunne gjøre det uten de smertene??

Vet at svømming er bra for ledda, så er i vannet 2 timer for uka, både for knærne sin del og fordi jeg har vært ute av spill en stund pga kraftig betennelse i rygg/skuldre/armer osv...

knesmerter er ofte et tegn på quadriceps dominans og underaktivering av setemuskulaturen. Du må fokusere på å legge presset på hælen, og ikke tåballene. Når det kommer til utfall, er det gjerne et for kort steg som er problemet. Prøv å opprettholde vertikalt skinnbein på arbeidsfoten, og press gjennom hælen. Her er en artikkel om knevennlig beintrening

T NATION | Knee-Friendly Quad Builders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig teknikk blir vanskeligere å utføre straks man har tung vekt å løfte. Øv deg med lett vekt du kan ta f.eks 15 rep med. Da lærer du teknikken. Med lett vekt kommer det lett en naturlig riktig teknikk med bare litt bevissthet rundt det du gjør. Ikke vær flau over at andre ser deg løfte så lett. Mange tar ikke knebøy engang fordi den er så krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teknikken min er sikkert ikke helt der den burde være på knebøyen, men jeg har en tendens til å kjenne det mer i ryggen enn i beina..! Jeg har derfor valgt å erstatte knebøyen men beinpress. Så jeg lurer litt på om jeg taper noe på det?

Beinpres og knebøy kan ikke sammenlignes engang. Desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en skal heller ikke kimse av effekten det har på beinbygningen. Spesiellt kvinner er utsatt for beinskjørhet, og tung styrketrening som f.eks knebøy kan bremse dette noe. Dette fordi belastningen stimulerer til å bevare beinmasse. Ved knebøy med vekter får du belastning fra skuldrene og ned, i motsetning til beinpress der du kun får det fra hoftene og ut. I tillegg styrker og vedlikeholder du kjernemuskulatur som er viktig for kroppsholdning og beredskap i hverdagen. Dermed er det også skadeforebyggende, så fremt du ikke skader deg på knebøyen da. Knebøy og markløft er rett og slett en investering i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har vondt i knea. Du er sikkert altfor mye på tå. Ser mange jenter løfte som om de har stillettheler på seg. Tar knekken på knærne. Banen til løftet skal ligge nærmere banen til en baklengs salto. (Mest fra bunnen). Om du vegrer deg fordi du føler du detter bakover, kjøp vektløftersko. De brukes med god grunn

Apropos korsrygg. Den som gir sprettrumpa. Finner ingen sprettrumpe uten tilhørende sterk nedre del av rygg. Og tenker spesielt på musklene rundt denne kulen vi har ved overgangen til rumpen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv elsker jeg knebøy og markløft nå. Men det jeg mener er tull, er at alle MÅ ha disse øvelsene i programmet sitt. Olympitatoppen har nettopp ansatt en tidligere russer som trener, som har en mengde meritter (nå husker jeg selvfølgelig ikke navnet hans - men han var rundt 40 år, mener jeg). Han forklarte kort og greit at den største feilen mange gjør, er å kjøre en øvelse fordi noen andre gjør det. ALLE MÅ!!! HA INDIVIDUELLE PROGRAM, var hans kjepphest - og jeg er helt enig. Mark og knebøy er for noen helt galt bare. Jeg kjører alle mulige ting på skråbenk og decline, men ikke noe på flatbenk, skuldrene gjør vondt som søren uansett på flatbenk, så da lar jeg heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken min er sikkert ikke helt der den burde være på knebøyen, men jeg har en tendens til å kjenne det mer i ryggen enn i beina..! Jeg har derfor valgt å erstatte knebøyen men beinpress. Så jeg lurer litt på om jeg taper noe på det?

Hvis du føler at ryggen henger etter kjører du støtteøvelser :-)

Forstår det jo sånn at du har lyst til å gjøre knebøy, men er det smerter du kjenner eller er det bare det at du merker ryggmuskulaturen får kjørt seg mer enn bein og rompe? Er det sistnevnte vil du nok se resultatene dine skyte i været med litt mer fokus på rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken min er sikkert ikke helt der den burde være på knebøyen, men jeg har en tendens til å kjenne det mer i ryggen enn i beina..! Jeg har derfor valgt å erstatte knebøyen men beinpress. Så jeg lurer litt på om jeg taper noe på det?

Finnes også eksperter som mener at knebøy er en like mye ryggøvelse som markløft. Igjen - individualitet.. Du taper iallefall ikke noe lårtrening ved å kjøre beinpress istedet for knebøy, DET kan du banne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...