Gå til innhold

Barn og proteinpulver


Lima82

Anbefalte innlegg

Jeg og barna har vært flittige bærplukkere i noen år nå,

og har derfor fryseren full;)

Vi lager selvfølgelig daglig smoothies :D

Mine barn er ikke spes glad i frokost, så det er ofte jeg lager smoothies om

morningene med havregryn i, for at de skal ha noe i magen..

Jeg kjøpte meg proteinpulver for en stund siden, og har det i smoothiene jeg lager.

Men hvor heldig er egentlig det for unga?

Gutta er aktive, sunne og friske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har søkt på nettet ang dette, men blir bare frustrert... for det er virkelig delte meninger om det.

Barn trenger ikke ekstra tilskudd, kjempefint med ekstra tilskudd :p

Men iom at de ikke spiser frokost, så må det være bra tenkte jeg da? Dahar de jo noe i magen... :p

Hmm, men til jeg finner et godt svar så får jeg fortsette med havregryn i.. DET er i hvertfall ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på nettet ang dette, men blir bare frustrert... for det er virkelig delte meninger om det.

Barn trenger ikke ekstra tilskudd, kjempefint med ekstra tilskudd :p

Men iom at de ikke spiser frokost, så må det være bra tenkte jeg da? Dahar de jo noe i magen... :p

Hmm, men til jeg finner et godt svar så får jeg fortsette med havregryn i.. DET er i hvertfall ikke farlig.

Ingen trenger ekstra tilskudd, men det kan være lurt.

Du gir jo barna ekstra proteiner, så jeg ser jo ikke hva problemet er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Protein er protein, pulver eller naturlig kilde. Proteinet i myse-protein kommer fra naturlige kilder som egg, melk og kjøtt. Når det gjelder hvovidt proteinpulver er nødvendig eller ikke, så har vi jo den gode gamle leksa "du får mer enn nok proteiner av et godt norsk kosthold", men faktum er at et såkalt 'norsk kosthold' skal i følge myndighetene inneholde i hovedsak karbohydrater, fett og litt protein. Mange fysiologer o.l anbefaler ikke proteintilskudd til barn, men det er på grunn av 'den gode gamle leksa'. Du må jo spørre deg om det er nødvendig for proteintilskudd til barna dine, kanskje har dere et proteinrikt kosthold allerede? Uansett så gir fysisk aktivitet et større behov for proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal såklart ikke leve på proteinpulver og tilskudd, men så lenge det inngår i et ellers vanlig kosthold, og blir tilsatt i smoothies bare for å få i barn som ikke spiser så mye litt ekstra proteiner og næring må det jo være en lur ting...Er abselutt ingen ekspert, og er nokk mange som er imot å gi barn proteinpulver..men må vell være bedre enn å gi de en bolle eller en sjokolade så de skal ha noe i magen vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge de får andre proteinkilder ellers i løpet av dagen så er det ingenting i veien for å ha litt proteinpulver i smoothien. Det kommer jo fra naturlige kilder og er samme proteinet som er i melkeprodukter. Ingen som ville sagt det er dumt å gi barna kesam eller cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn får IKKE godis og sukkerfaenskap. Her går det i frukt, bær og grønnsaker. Kesam og cottage cheese, smoothier. Jeg baker men da er det sjeldent hvittmel og sukker jeg bruker. Jeg har ikke nugatti/sjokoladepålegg i skapet. Syltetøyet jeg har i kjøleskapet er hjemmelagd av bær vi har plukket selv.

Grandiosa er et ikkeeksistrerende ting her i huset. Jeg har gode,hjemmelagde måltider hver dag. Mye fisk og kjøtt, iom at jeg har det kostholdet jeg har. Jeg har poteter til unga, men jeg spiser det ikke selv da... :oops: De syns det er stas med den smoothien, og at de får smake på det mamma har... De er aktive, sunne, friske gutter, som får tran til frokost hver dag!! hehe.

Jeg tror vi har et velbalansert kosthold, og at de får i seg nok av div.

Men da gir jeg unga smoothier med proteinpulver jeg... de overlever nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får IKKE godis og sukkerfaenskap. Her går det i frukt, bær og grønnsaker. Kesam og cottage cheese, smoothier. Jeg baker men da er det sjeldent hvittmel og sukker jeg bruker. Jeg har ikke nugatti/sjokoladepålegg i skapet. Syltetøyet jeg har i kjøleskapet er hjemmelagd av bær vi har plukket selv.

Grandiosa er et ikkeeksistrerende ting her i huset. Jeg har gode,hjemmelagde måltider hver dag. Mye fisk og kjøtt, iom at jeg har det kostholdet jeg har. Jeg har poteter til unga, men jeg spiser det ikke selv da... :oops: De syns det er stas med den smoothien, og at de får smake på det mamma har... De er aktive, sunne, friske gutter, som får tran til frokost hver dag!! hehe.

Jeg tror vi har et velbalansert kosthold, og at de får i seg nok av div.

Men da gir jeg unga smoothier med proteinpulver jeg... de overlever nok :D

Høres veldig bra ut, men barn må jo få kose seg litt og, vertfall med en liten pose lørdagsgodt som alle andre unger..syns jeg da vertfall :) Er jo ikke bra å gjøre barna for opptatt av kosthold heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får IKKE godis og sukkerfaenskap. Her går det i frukt, bær og grønnsaker. Kesam og cottage cheese, smoothier. Jeg baker men da er det sjeldent hvittmel og sukker jeg bruker. Jeg har ikke nugatti/sjokoladepålegg i skapet. Syltetøyet jeg har i kjøleskapet er hjemmelagd av bær vi har plukket selv.

Grandiosa er et ikkeeksistrerende ting her i huset. Jeg har gode,hjemmelagde måltider hver dag. Mye fisk og kjøtt, iom at jeg har det kostholdet jeg har. Jeg har poteter til unga, men jeg spiser det ikke selv da... :oops: De syns det er stas med den smoothien, og at de får smake på det mamma har... De er aktive, sunne, friske gutter, som får tran til frokost hver dag!! hehe.

Jeg tror vi har et velbalansert kosthold, og at de får i seg nok av div.

Men da gir jeg unga smoothier med proteinpulver jeg... de overlever nok :D

Litt utenfor topic, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan du gjør det, da det virker som du også er opptatt av ordentlig mat til barna. Jeg har selv en toåring og hun får heller ikke sukker eller godteri, men hvordan gjør du det i bursdager og sånn? Jenta vår har ikke så stor interesse av godteri, men spiser kaker når vi er i bursdager.

Hun fikk ikke noe kake før hun var to år, siden hun ikke viste interesse for det i det hele tatt. I barnehagen synes jeg de ofte har vafler, potetgull med karneval og sånne dager, boller og kakao. Heldigvis er det ikke lov til annet enn frukt på bursdager, men det endrer seg når hun begynner på storbarnsavdeling til høsten, der vet jeg de får ha med kaker og godteri. I tillegg har de også prim og brunost to dager uken som pålegg. Noe som ikke eksisterer i vårt hjem. Jeg synes det er vanskelig å finne en balanse på hva hun skal få og ikke få, uten at jeg skal nekte henne ting andre barn får spise.

Slik vi gjør det nå, så får hun hvis hun viser interesse når vi er hos andre, hjemme hos oss får hun ikke noe med sukker i siden vi ikke spiser det selv. Svigermor (som er svært overvektig) er livredd for at hun skal få "trass" når hun blir større siden vi er så strenge (i følge svigermor) og da hive i seg alt av godteri hun finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut, men barn må jo få kose seg litt og, vertfall med en liten pose lørdagsgodt som alle andre unger..syns jeg da vertfall :) Er jo ikke bra å gjøre barna for opptatt av kosthold heller

Jeg skrev at jeg ikke gir unga godis, men de har flere besteforeldre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...