Gå til innhold

Barn og proteinpulver


Lima82

Anbefalte innlegg

Litt utenfor topic, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan du gjør det, da det virker som du også er opptatt av ordentlig mat til barna. Jeg har selv en toåring og hun får heller ikke sukker eller godteri, men hvordan gjør du det i bursdager og sånn? Jenta vår har ikke så stor interesse av godteri, men spiser kaker når vi er i bursdager.

Hun fikk ikke noe kake før hun var to år, siden hun ikke viste interesse for det i det hele tatt. I barnehagen synes jeg de ofte har vafler, potetgull med karneval og sånne dager, boller og kakao. Heldigvis er det ikke lov til annet enn frukt på bursdager, men det endrer seg når hun begynner på storbarnsavdeling til høsten, der vet jeg de får ha med kaker og godteri. I tillegg har de også prim og brunost to dager uken som pålegg. Noe som ikke eksisterer i vårt hjem. Jeg synes det er vanskelig å finne en balanse på hva hun skal få og ikke få, uten at jeg skal nekte henne ting andre barn får spise.

Slik vi gjør det nå, så får hun hvis hun viser interesse når vi er hos andre, hjemme hos oss får hun ikke noe med sukker i siden vi ikke spiser det selv. Svigermor (som er svært overvektig) er livredd for at hun skal få "trass" når hun blir større siden vi er så strenge (i følge svigermor) og da hive i seg alt av godteri hun finner.

Jeg har heldigvis en familie som faktisk skjønner mitt syn på kosthold, så det er ikke mye kaker og klin i bursdager. Om det er, så spiser vi selvfølgelig det. Det var en oppi her som skrev at det var viktig å ikke gjøre barna opptatt av kosthold, og det er jeg enig i. For mye stri rundt det, så blir det tilgjort og kunstig. Det har jeg/vi ikke. Jeg vil gjerne vise barna at de kan spise normalt og sunt, fremfor junk. God næringsvett er det greit at barna lærer tidlig.

Når det er sagt, så velger heller gutta frukt/grønt fremfor kaker... Står det godteri og oppskjært frukt på bordet, så velger de frukten ;)

Barna er 11,8 og 4 år. Jeg bruker whey proteinpulver, og på pakka står det at en skal bruke 2 skjeer, jeg bruker 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og i barnehagen til minsten, er fruktmonster en slager ;) da han har bursdag...

Mellomste har bursdag i morgen, og da kommer jeg til å servere gele lagd på funlight (ja,jeg vet kunstig søtning :p) med kesam til. Masse oppskjært frukt, og hjemmelaget is (lavkarbovariant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en familie som faktisk skjønner mitt syn på kosthold, så det er ikke mye kaker og klin i bursdager. Om det er, så spiser vi selvfølgelig det. Det var en oppi her som skrev at det var viktig å ikke gjøre barna opptatt av kosthold, og det er jeg enig i. For mye stri rundt det, så blir det tilgjort og kunstig. Det har jeg/vi ikke. Jeg vil gjerne vise barna at de kan spise normalt og sunt, fremfor junk. God næringsvett er det greit at barna lærer tidlig.

Når det er sagt, så velger heller gutta frukt/grønt fremfor kaker... Står det godteri og oppskjært frukt på bordet, så velger de frukten ;)

Barna er 11,8 og 4 år. Jeg bruker whey proteinpulver, og på pakka står det at en skal bruke 2 skjeer, jeg bruker 1.

Heldigvis velger jenta vår også ofte frukt fremfor kake, men det er ikke alltid det er tilgjengelig. Jeg føler ikke jeg kan ta med det når vi er invitert som gjester. Jeg er veldig opptatt av at vi spiser maten fordi den er god, ikke sunn og sånn. Jeg ønsker å lære henne å spise og velge sunt fordi hun liker det og er vant til det, ikke fordi man "bør" det:)

Jeg ønsker ikke å være fanatisk, jeg jobber mot et sunt, balansert kosthold. Dessverre kommer både jeg og min samboer fra familier med "typisk norsk kosthold" med kjøttkaker og pølser, og kaker og vafler serveres nærmest dalig. Jeg har selv slitt i mange år med anoreksi, så jeg strever etter en gylden middel vei. Derfor er jeg litt på søken etter informasjon om hvordan andre gjør det. Spesielt siden f eks søstra mi serverer nugatti og frokostblandinger hele tiden til sine barn. Ungen min har aldri smakt noe sånt.

Jeg blir nok sett på som litt sær som ikke gir ungen min is og godteri i helger, og at hun ikke smakte kaker før på 2-årsdagen sin. Hun viste interesse for kake da og da fikk hun, hun smakte litt og så valgte hun heller eple resten av feiringen;) Nå noen måneder senere viser hun mer interesse for kaker og sjokolade takket være jul og besteforeldre...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis velger jenta vår også ofte frukt fremfor kake, men det er ikke alltid det er tilgjengelig. Jeg føler ikke jeg kan ta med det når vi er invitert som gjester. Jeg er veldig opptatt av at vi spiser maten fordi den er god, ikke sunn og sånn. Jeg ønsker å lære henne å spise og velge sunt fordi hun liker det og er vant til det, ikke fordi man "bør" det:)

Jeg ønsker ikke å være fanatisk, jeg jobber mot et sunt, balansert kosthold. Dessverre kommer både jeg og min samboer fra familier med "typisk norsk kosthold" med kjøttkaker og pølser, og kaker og vafler serveres nærmest dalig. Jeg har selv slitt i mange år med anoreksi, så jeg strever etter en gylden middel vei. Derfor er jeg litt på søken etter informasjon om hvordan andre gjør det. Spesielt siden f eks søstra mi serverer nugatti og frokostblandinger hele tiden til sine barn. Ungen min har aldri smakt noe sånt.

Jeg blir nok sett på som litt sær som ikke gir ungen min is og godteri i helger, og at hun ikke smakte kaker før på 2-årsdagen sin. Hun viste interesse for kake da og da fikk hun, hun smakte litt og så valgte hun heller eple resten av feiringen;) Nå noen måneder senere viser hun mer interesse for kaker og sjokolade takket være jul og besteforeldre...:)

Jeg har gitt opp med å forklare når folk får hakaslep fordi jeg ikke spiser brødskive med brunost på til frokost. :p

De henger seg opp i at det tar lang tid å lage omelett, eller steke egg. At det tar uendelig lang tid å lage havregryn, eller skjære opp salat. Og fisk 3-4 dager i uke? jeg må jo være gal...

Velg det du føler er best for DERE.. De godtar tilslutt ;) Jeg er ikke fanatiker, men jeg er opptatt av riktige matvarer. I tillegg ser jeg at kroppen min er mindre sjuk, oppblåst og jeg er sjeldent sliten/slapp. Velger å tro at dette er pga kosthold og trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bama;

heller bli sett på som sær, og føle seg vel enn å spise "drittmat" og føle seg deretter ;)

I tillegg, hvem sier at en må følge "normen"?

Det er akkurat det, jeg liker ikke "normen", eller jeg føler meg forferdelig hvis jeg skal spise slik:) "Normen" varierer jo, men stort sett mye karbohydrater og lite protein, ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...