Gå til innhold

Vinterdepresjon/tretthet


Swålruz

Anbefalte innlegg

Hei! Finner ingen tråder om dette temaet, men hadde vært greit å få tips og erfaringer.

Jeg har slitt med vinterdepresjoner så lenge jeg kan huske. Regner med det er flere enn meg som sliter med vinterdepresjoner? Hva gjør dere for å unngå / forbedre vinterdepresjoner? Gjør dere noe konkret for å motvirke vintertrøtthet? Blir veldig glad om folk kan dele sine erfaringer her! :)

Har innsett at jeg IKKE fungerer om vintrene. Det blir sinnsykt vanskelig å komme opp om morgenene, uansett hvor lenge jeg sover og hvor uthvilt jeg burde følt meg. Det begynner med at kroppen stritter imot og ødelegger sakte for hverdagen min, jeg får ikke gjort en dritt og til slutt blir psyken min dårligere også. Dårlig sirkel som blir verre for hver uke som går, og som ender med at jeg ligger i senga og sover / gjør ingenting 14-20 timer døgnet. Eneste jeg vil er å gå i dvale, både fordi kroppen er så tung og fordi jeg blir psykisk sliten av å være fysisk sliten hele tida.

Når jeg tvinger meg ut av senga og prøver å gjøre noe, føler jeg meg sånn her:

10094417.jpg

Marsboer som nettopp landet på jorden, og ikke har peiling på hvem jeg er eller hvilket århundre vi lever i.

Jeg tenker alltid at "neste år skal jeg faen ikke bli så sliten om vinteren", men det har jeg enda ikke lyktes i enda. Fortrenger at jeg ikke er trøtt i ukesvis, men jeg sitter her nå og innser at pokker, jeg er sliten, giddalaus og tømt for motivasjon - i år igjen.

Har gjort minimalt med skolearbeid i flere uker nå (til tross for at jeg vet at eksamenene ligger rett rundt hjørnet), dropper å treffe venner, og orker ikke gjøre hverdagslige ting. Heldigvis har ikke trøttheten gått ut over treningen enda, men jeg regner med at det blir det neste som forfaller! :/ Synes det er lite kult å være så utslitt dag ut og dag inn, spesielt når jeg vet hvor glad, sosial og aktiv jeg normalt er.

Ble kanskje litt personlig, men jeg er frustrert og vil rive av meg håret. Jeg VIL ikke være så sliten, det er ingenting i veien med hodet mitt eller innstillingen min vil jeg si, men kroppen kjører sitt eget løp og slår seg vrang.

Er litt sånn:

cockpit-controls-hdr-kevin-munro.jpg

Har faktisk ikke peiling på hvordan jeg skal styre cockpiten min.

Tar vitamintabletter og tran hver dag, og spiser sunt og store nok porsjoner vil jeg tro. Trener styrke 3-4 dager i uka. Føler ikke jeg gjør noen klassiske feil for at energinivået skal rase ned til helvete. Sunt kosthold og trening skal gjøre meg glad og sprek i hverdagen. Jeg har heldigvis (uheldigvis?) vært gjennom enda verre og tyngre vinterdepresjoner, enn hvordan jeg har opplevd denne vinteren til nå - så jeg vil tro at noen positive endringer har skjedd. Jeg vil uansett påstå at jeg fungerer dårlig akkurat nå, og at jeg må gjøre mer for å være bedre rustet. Skal jeg trene enda mer, spise enda mer, sove mer, ta flere kosttilskudd?

Har vært mye hos legen de siste 10 årene pga dette, og kan ikke påstå jeg har følt at jeg har fått så mye hjelp derfra. Blir glad hvis noen tar seg tid til å skrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis aldri slitt med det selv, er mer den motsatte som får energi av mørkere kvelder og kjøligere vær, men kjenner mange som har fått god effekt av sånn dagslyslampe. De har den rett og slett ved siden av seg hele dagen når de er hjemme, fra vekkerklokka ringer til det begynner å bli tid til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Finner ingen tråder om dette temaet, men hadde vært greit å få tips og erfaringer.

Jeg har slitt med vinterdepresjoner så lenge jeg kan huske. Regner med det er flere enn meg som sliter med vinterdepresjoner? Hva gjør dere for å unngå / forbedre vinterdepresjoner? Gjør dere noe konkret for å motvirke vintertrøtthet? Blir veldig glad om folk kan dele sine erfaringer her! :)

Har innsett at jeg IKKE fungerer om vintrene. Det blir sinnsykt vanskelig å komme opp om morgenene, uansett hvor lenge jeg sover og hvor uthvilt jeg burde følt meg. Det begynner med at kroppen stritter imot og ødelegger sakte for hverdagen min, jeg får ikke gjort en dritt og til slutt blir psyken min dårligere også. Dårlig sirkel som blir verre for hver uke som går, og som ender med at jeg ligger i senga og sover / gjør ingenting 14-20 timer døgnet. Eneste jeg vil er å gå i dvale, både fordi kroppen er så tung og fordi jeg blir psykisk sliten av å være fysisk sliten hele tida.

Når jeg tvinger meg ut av senga og prøver å gjøre noe, føler jeg meg sånn her:

10094417.jpg

Marsboer som nettopp landet på jorden, og ikke har peiling på hvem jeg er eller hvilket århundre vi lever i.

Jeg tenker alltid at "neste år skal jeg faen ikke bli så sliten om vinteren", men det har jeg enda ikke lyktes i enda. Fortrenger at jeg ikke er trøtt i ukesvis, men jeg sitter her nå og innser at pokker, jeg er sliten, giddalaus og tømt for motivasjon - i år igjen.

Har gjort minimalt med skolearbeid i flere uker nå (til tross for at jeg vet at eksamenene ligger rett rundt hjørnet), dropper å treffe venner, og orker ikke gjøre hverdagslige ting. Heldigvis har ikke trøttheten gått ut over treningen enda, men jeg regner med at det blir det neste som forfaller! :/ Synes det er lite kult å være så utslitt dag ut og dag inn, spesielt når jeg vet hvor glad, sosial og aktiv jeg normalt er.

Ble kanskje litt personlig, men jeg er frustrert og vil rive av meg håret. Jeg VIL ikke være så sliten, det er ingenting i veien med hodet mitt eller innstillingen min vil jeg si, men kroppen kjører sitt eget løp og slår seg vrang.

Er litt sånn:

cockpit-controls-hdr-kevin-munro.jpg

Har faktisk ikke peiling på hvordan jeg skal styre cockpiten min.

Tar vitamintabletter og tran hver dag, og spiser sunt og store nok porsjoner vil jeg tro. Trener styrke 3-4 dager i uka. Føler ikke jeg gjør noen klassiske feil for at energinivået skal rase ned til helvete. Sunt kosthold og trening skal gjøre meg glad og sprek i hverdagen. Jeg har heldigvis (uheldigvis?) vært gjennom enda verre og tyngre vinterdepresjoner, enn hvordan jeg har opplevd denne vinteren til nå - så jeg vil tro at noen positive endringer har skjedd. Jeg vil uansett påstå at jeg fungerer dårlig akkurat nå, og at jeg må gjøre mer for å være bedre rustet. Skal jeg trene enda mer, spise enda mer, sove mer, ta flere kosttilskudd?

Har vært mye hos legen de siste 10 årene pga dette, og kan ikke påstå jeg har følt at jeg har fått så mye hjelp derfra. Blir glad hvis noen tar seg tid til å skrive!

om du har tid og penger kan du ta deg en tur eller to syd over ila vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fast døgnrytme er i hvert fall alfa og omega. Fortsett med de vanlige aktivitetene og ikke dropp de sosiale møtepunktene. Utover dette er det bare å kjøre på med lysterapi (2500 to 10,000 lux).

Kjøp sesongkort på nærmeste svømmehall / badeland :)

There was a significant, clinically large benefit favoring light therapy over placebo.Some patients have an immediate response to light therapy, though typically it takes two to four days before a sustained response is evident. Some studies have found that it can take several weeks for patients to respond [36]; thus, a lack of response within the first week does not necessarily indicate a treatment failure. However, the treatment plan should be reevaluated if patients deteriorate or if response (eg, reduction of baseline symptoms ≥50 percent) does not occur within four to six weeks.

UpToDate - Topic 1705 Version 8.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fast døgnrytme er i hvert fall alfa og omega. Fortsett med de vanlige aktivitetene og ikke dropp de sosiale møtepunktene. Utover dette er det bare å kjøre på med lysterapi (2500 to 10,000 lux).

Kjøp sesongkort på nærmeste svømmehall / badeland :)

There was a significant, clinically large benefit favoring light therapy over placebo.Some patients have an immediate response to light therapy, though typically it takes two to four days before a sustained response is evident. Some studies have found that it can take several weeks for patients to respond [36]; thus, a lack of response within the first week does not necessarily indicate a treatment failure. However, the treatment plan should be reevaluated if patients deteriorate or if response (eg, reduction of baseline symptoms ≥50 percent) does not occur within four to six weeks.

UpToDate - Topic 1705 Version 8.0

+1

Dersom en ikke får dagslys(blått lys) på dagen men utover kvelden fra pc, tv, iphone, ipad kan dette også forstyrre døgnrytmen, anbefaler https://justgetflux.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt her @scyther: Wikipedia - sleep hygiene. Lettere sagt enn gjort, men det hjelper virkelig :)

Og her kan du kjøpe D-vitamin. Pro tip: Du kan ta en hel ukesdose på f.eks. lørdag eller søndag om du ikke er flink til å ta kosttilskudd hver dag (y) Ifølge Børge Fagerli så kan en eventuell D-vitaminmangel korrigeres i løpet av ca. 8 uker med tilskudd. For oss nordboere så er det kanskje spesielt viktig å supplere med ekstra D-vitamin i og med at det ikke er særlig med sol om vinteren. De Lærde strides om viktigheten av D-vitamin, men jeg tenker at det i alle fall er verdt et helhjertet forsøk. Om ikke annet så får du kanskje placeboeffekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn 1: søvnhygieniske tiltak.

Trinn 2: trinn 1 + melatonin

Trinn 3: lysterapi + trinn 1 og/eller trinn 2

Trinn 4: Trinn 3 + antidepressiva.

Trinn 1 kan du fikse sjæl, resten må du samarbeide med fastlege/psykiater om. Jeg går alle trinnene hvert år :D

Ikke fullt så ille her, trinn 1 + sikra påfyll av D- vitaminer. Men må faktisk planlegge søvn i god tid før sengetid med å slå av tv, data og legge telefon stille på ladding i stua. Blir nedstemt uansett vinterstid, begynner i disse dager og løsner igjen i februar når sola begynner komme tilbake og dagene blir lysere - heldigvis :)

Syns utnyttelse av dagslyset i helgene er gull verdt for påfyll i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så mye ute som mulig! Selv om det ikke er sol, vil frisk luft og dagslys ha en utrolig positiv effekt! Selv liker jeg også å benytte meg mer av spa-avdelingen på treningssenteret på denne årstiden :) Jeg trener - også tar jeg kald dusj og badstu :) Og å smøre seg inn med selvbruningskrem innimellom, bruke freshe farger og spise eksotisk frukt bidrar også til å gjøre vinteren min lysere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg vært flink til å fylle på med D-vitmain, så akkurat nå føles ikke ting så gærent. Viktig å komme seg ut i frisk luft! Jeg vurderer å teste solarium, da jeg også sliter litt med leddene når det blir kaldt, og har fått tips om at det skal hjelpe både mot ledd og depresjon.

Nå er for så vidt min depresjon "helårs", men det er ikke til å komme bort fra at det er verre om vinteren......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med disse problemene siden jeg var 12 år. Etter mye prøving og feiling fungerer jeg nå sånn noenlunde med følgende tiltak:

1. Zoloft (Antidepressiva)

2. D-vitamin (5000ug)

3. Omega 3 (2g)

4. Lysterapi

5. Solarium en gang i uka

6. Fysisk aktivitet, gjerne utendørs

7. Jevn døgnrytme

8. Minst mulig sukker

Alle disse må være på plass for at jeg skal fungere. Jeg har ikke noen som helst kildehenvisning eller fakta for å bevise at disse tingene fungerer, kun personlig erfaring.

Ellers synes jeg det er viktig å gi seg selv tillatelse til å være litt trøtt og slapp midt på mørkeste vinteren, være litt snill med seg selv, rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter snart 30 år med mørketid, 2 timer dagslys og månedsvis uten sol, så kan jeg si at det aller vanligste andre som flytter hit rapporterer at fungerer er "rutiner".

Konsekvent følge rutinene sine, finne en rytme i livet som gjør at ting går lettere. Skal ikke mer en en dag der man sover lenge, er lenge oppe eller noe så rakner alt og man havner søvnløs på sofaen.

Frisk luft er også gull, kveldsturer i stedet for innestengt varm luft i stua forran TV`n :)

Har aldri selv merket noe forskjell med og uten vitamin D, Lux lamper eller søvnhygiene. Det som funker er å stå opp tidlig, bruke dagen og legge seg i rimelig tid. Hver...eneste...dag...

jeg er klar over at dette er høyst anekdotisk, men det er erfaringer etter 30 år med halve året i mørket, og andre halvdel med sol hele natta.... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snart 30 år med mørketid, 2 timer dagslys og månedsvis uten sol, så kan jeg si at det aller vanligste andre som flytter hit rapporterer at fungerer er "rutiner".

Konsekvent følge rutinene sine, finne en rytme i livet som gjør at ting går lettere. Skal ikke mer en en dag der man sover lenge, er lenge oppe eller noe så rakner alt og man havner søvnløs på sofaen.

Frisk luft er også gull, kveldsturer i stedet for innestengt varm luft i stua forran TV`n :)

Har aldri selv merket noe forskjell med og uten vitamin D, Lux lamper eller søvnhygiene. Det som funker er å stå opp tidlig, bruke dagen og legge seg i rimelig tid. Hver...eneste...dag...

jeg er klar over at dette er høyst anekdotisk, men det er erfaringer etter 30 år med halve året i mørket, og andre halvdel med sol hele natta.... :p

Nå hadde jeg "kun" en sesong med vintertid da jeg var i forsvaret, men jeg opplevde at ca 80% av troppen fikk trøbbel når mørketiden kom, samtidig som alle gaula og masa om at det var så forferdelig med mørket 24/7, og selvsagt var det like ille med midnattssola om sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...