Gå til innhold

Aspartam er farlig!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei igjen M_ariu_S. Hva er det som gjør at du føler deg fritatt for kilder? Hvordan kom du av den oppfatning av at du burde gi medisinske påstander uten å ha satt deg tilstrekkelig inn i emnet? Det finnes flere eksempler på hvordan påstander om enkelte sykdomer uten vitenskapelig grunnlag har vert mer ødeleggende enn hjelpende.

Artig det du sa om å "tro på julenissen." Ironien her er at det er du som tror på julenissen. Du blir matet med meninger fra blogger og youtube filmer, som du tar til deg, det er tydlig at du ikke har brukt tid på å faktisk sette deg inn i stoffet.

Det er forståelig at du vill finne en "cause" til at du endte opp med sykdommen. Det er mennesklig natur, vi liker ikke tanken på at dårlige ting kan skje oss av "ingen grunn" ( da mener jeg medfødt / ikke direkte opplagt ) , så da finner vi noe vi kan klandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen tror at folk kjøper drikke eller andre ting med kunstig søtning fordi de mener produktene har en positiv innvirkning på helsen, så har de misforstått. Hele poenget med søtstoffer er å være der som et alternativ til sukker, og etter min mening er de et svært godt alternativ, siden sukker er noe de aller fleste hiver i seg alt for mye av. Selvfølgelig kan de jo bare droppe å spise sukker uten å erstatte det med noe, men hvor effektivt vil dette være? Sånn samfunnet er lagt opp i dag så er ikke dette realistisk å tro at folk flest vil gjennomføre. Da er det greit å ha alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe greier om at aspartam stimulerer til sult, ettersom reseptorer i hjernen ikke blir helt lurt, men kroppen tror fortsatt den får i seg sukker. Var veldig broscience det jeg leste, men har dere hørt noe om det. Var snakk om at hvis man gav folk en halvliter lettbrus og en halvliter normal brus så ville gruppe 1 spise mer enn gruppe 2 i det påfølgende måltidet. Noen som har hørt noe i disse baner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe greier om at aspartam stimulerer til sult, ettersom reseptorer i hjernen ikke blir helt lurt, men kroppen tror fortsatt den får i seg sukker. Var veldig broscience det jeg leste, men har dere hørt noe om det. Var snakk om at hvis man gav folk en halvliter lettbrus og en halvliter normal brus så ville gruppe 1 spise mer enn gruppe 2 i det påfølgende måltidet. Noen som har hørt noe i disse baner?

Det blir nok av samme grunn som at folk legger på seg selv om de trener mye. "Jeg har jo trent så jeg kan spise denne"

"jeg drakk jo sukkerfri brus så nå kan jeg spise litt ekstra i dette måltidet"

I motsetning til de som drakk brus "shit må passe på drakk brus"

just my 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rask googling fant jeg dette sitatet. Antar det jeg så var i samme baner.

Though experts have not studied the effect that diet soda has on the human body extensively, they have done a lot of research on animals like rats to see how diet soda can affect weight gain. So far, scientists have found that diet soda may cause weight gain by actually tricking the brains of the rats. When the rats drink diet soda, the artificial sugar sweeteners have actually been found to trick the rats' brains into thinking that they are not full, even if they have eaten a meal. The sugar substitutes tell the rats' brains that they are receiving calories as a result of tasting the diet soda. But when the calories that the brain expects don't actually get into the body, the rats' bodies crave more food. This causes them to gain weight over time.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er om det økte energiinntaket etter lettbrusen veier opp for den energien sukkerbrusgruppen fikk i seg gjennom brusen, altså totalinntaket.

I studier der forsøkspersonene inntok sukkerbrus, så ble det observert en reduksjon i energiinntaket ved påfølgende måltid, men denne reduksjonen var ikke nok til å kompensere for energiinntaket fra brusen, så totalt sett økte energiinntaket.

Har skrevet litt mer om dette her:

Bør du begrense inntaket av flytende karbohydrater? | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke putt ord i munnen på meg, eller endre mine utsagn.

Refererer til sitater anført innenfor anførselstegn av mine tidligere innlegg. Utheving er gjort nå.

"Vil ikke bruke mye tid på å debattere i forum men kom tilfeldig vis over denne forumsiden og jeg klarer ikke å la vær å skrive noe her."

"Valg kan vi gjøre selv, om hva vi spiser og drikker."

"Jeg for min del sanker informasjon om aspartam først og fremst."

"Jeg personlig holder meg langt unna aspartam, så det er sagt.. etter at jeg fikk min diagnose MS, og mer informasjon. Dere får bestemme selv."

"Annmeldelse av de som tillater slikt i vår mat vil bli gjort i fremtiden."

"Dette er ingen påstand fra min side. Kun noe jeg tror. Mine tanker rundt dette. Får håpe ytringsfrihet i dette landet gjelder på dette feltet, da det ikke gjelder på enkelte andre felter. Vil ikke risikere søksmål"

"Kanskje har jeg skader på mine gener eller kanskje har jeg MS-relaterte symptomer. Dette vet jeg enda ikke helt sikkert, men mest sannsynlig har jeg fått utviklet en genfeil, eller min blod-/hjerne-barriere er svekket. Det finnes mange logiske forslag på årsak på dette, men har ikke samlet på linkene."

"Har begynt å samle på linker til nettsider som omhandler temaet og har derfor ikke mange å vise til. De jeg har å vise til er ingen signerte forskningsprosjekt i f.eks .pdf form. Disse vil jeg forsøke å anskaffe med tiden."

Over her forklares det hvorfor jeg ikke kan vise til signerte, event. godkjente forskningsrapporter. Saken avklart foreløpig?

"Tiden vil vise."

"Her igjen, ingen påstand fra min side. Aspartam kan gi symptomer som ligner MS, er det fortalt på mange nettsider."

"Man kan spørre seg om hvorfor små barn anbefales å ikke innta aspartam."

"Ingen påstand fra min side. Bare tanker rundt, og linker til påstander fra andres sider."

"Avventer med dette, til jeg kan slå i bordet med signerte forskningsdokumentasjon i papirform."

"2 av linkene over forteller om historien, og at de fleste forskningsprosjekter som gjorde aspartam lovlig (først i europa, så USA), er finansiert av produsent. Papir med underskrift enda? nei."

"..men fortsatt ingen signerte forskningsprosjekt i papirform eller .pdf form."

"Mye rart å finne på nettet, så det er lov å være kritisk."

"Nyutviklede stoffer som ikke finnes i naturlig form og i naturen ellers, vil være fremmed for f.eks vår biologiske kropp og dermed ukjent og ikke bra, vil jeg tro (les tro)."

"Min troverdighet til om aspartam er bra eller dårlig for oss, blir satt på prøve, grunnet alle nettsider og videoer som sier at aspartam ikke er bra for oss."

"Les "til syvende og sist". Ved at antioksidanter hindrer oksidering og skader på celler, vil flere celler være i live, men også friskere. Disse vil igjen, bedre, hjelpe kroppen med utskillelse av skadelige stoffer."

Friskere kropp = Bedre funksjonelle organer som skiller ut giftstoffer, hvorav nyrer og lever. Må jeg virkelig vise til kilde her? Dette er allmenn viten og fornuftig. 2+2=4

"Det er slike ting jeg stiller sprøsmålstegn ved."

"Hva er en troverdig kilde? "

"Som sagt er jeg kritisk til all informasjon. Både positiv og negativ kritikk. Det er lov å tenke selv, uten at man skal ta all informasjon, også fra gode kilder, for god fisk."

"Jeg er glad om noen viser linker til forskningsprosjekt som er både for og imot denne teorien. Helst bare forskningsprosjekter som kan signeres eller er signert av godkjente forskningspersonell."

"Får jeg tak i kun en forskningsrapport som tilsier at aspartam er skadelig så annmelder jeg, slik at Regjeringen eller godkjennende instans, ikke kan skylde på en pandemi og frita seg ansvaret, i ettertid."

Føre var prinsippet. Forskningsrapporten bør selvsagt ikke ha metodiske mangler, og må være i samsvar med metode/teknikk, resultat og konklusjon. Enig der Vegard.

"Mener også å ikke ha kommet med påstander angående aspartam. Kun mine tanker og oppfattelse av det jeg til nå har lest/sett. Les ordlyden."

"Dette feltet er ikke min utdanning, men jeg har interesse for det. Er takknemlig for nye ting jeg lærer, og kan lære i fremtiden."

"Føler jeg beveger meg bort fra trådstarters innlegg, og sier ikke mer om candida. Derfor sitat: "Kan utbrodere dette men det er bedre å bruke google og lese selv.""

Du har kommet med ganske mange påstander om aspartam.

Dette er en påstand. ^^

Det å si noe rundt en påstand er kritikk. Positiv og negativ. Ordene kan, kanskje, hva, man kan spørre seg, hvorfor, er ikke en påstand, men heller kritikk av en påstand. Uttrykker heller skeptisisme og stiller kritiske spørsmål om aspartam,enn å påstå at, om dette er skadelig eller ikke.

Dette er, gjentar, tanker og spørsmål rundt dette, og dermed ingen endelig konklusjon og påstand fra min side.

Håper at dette nå er avklart.

Takk for linkene Vegard. Jeg skal lese forskningsrapportene med tiden.

Flere sider har copyright på innhold med påfølgende variabelt lovstridig bruk. Å peke til en link skulle i utgangspunktet ikke være et problem for personlig bruk, men det er et tolkningsspørsmål ved bruk i debatt. Det er også snakk om en meget sterk økonomisk industri, så man bør trå varsomt.

Gjentar: "Lurer til sist på om Moderator kan endre youtube videoen til en link, slik at videoen ikke kan sees igjennom dette forumet. Kun link. Jeg får ikke endret dette selv."

På forhånd takk!

Håper at det er alternative produkter å få kjøpt innen mat, uten kunstig søting i framtiden. Jeg personlig synes at vi kunne fått valget selv. Få kjøpt rene kunstige tilsetningsstoffer, og søtet maten og drikken vår, ved eget valg. Håper ikke det blir til spis eller sult. Media, produsent og markedet bestemmer dette, ved fritt valg av produkter.

Beklager, men det ser ut til at jeg har involvert meg i en tråd og debatt i dette forum som trekker mye energi av meg. Jeg har ikke så mye energi for tiden.

Enjoy aspartam inntil videre!

Vi velger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke putt ord i munnen på meg, eller endre mine utsagn.

Hvem har puttet ord i munnen din eller endret utsagnene dine, og hvor? Jeg har sitert deg direkte på det du har skrevet hele veien.

"Har begynt å samle på linker til nettsider som omhandler temaet og har derfor ikke mange å vise til. De jeg har å vise til er ingen signerte forskningsprosjekt i f.eks .pdf form. Disse vil jeg forsøke å anskaffe med tiden."

Over her forklares det hvorfor jeg ikke kan vise til signerte, event. godkjente forskningsrapporter. Saken avklart foreløpig?

Du har ikke sett forskningen, men antar at den eksisterer og forventer å finne den basert på dine meninger og oppfatninger så langt. Heldigvis finnes det de som har sett på den forskningen som foreligger, og konklusjonen er en annen enn den du gjerne ønsker deg.

Dette er en påstand. ^^

Jepp, det var en påstand, men jeg har ganske god dekning for den. Her er noen påstander du har kommet med. Du formulerer de som påstander hvertfall, og da leses de som det. Om du ikke mener dette som påstander, så må du formulere deg på andre måter.

Ikke glem at ca 80-90% av norges befolkning lider av candida

Fruktjuice inneholder antioksidanter som hjelper til med å "jevne" ut forholdet med metanol.

Opplyser om at karoten vi får fra gulrot gjør leveforholdene til candida dårlig

Håper at det er alternative produkter å få kjøpt innen mat, uten kunstig søting i framtiden. Jeg personlig synes at vi kunne fått valget selv. Få kjøpt rene kunstige tilsetningsstoffer, og søtet maten og drikken vår, ved eget valg. Håper ikke det blir til spis eller sult. Media, produsent og markedet bestemmer dette, ved fritt valg av produkter.

Det er totalt urealistisk, hvertfall for de intense søtstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius. Kan jeg spørre om du tok deg bryet til å lese hele denne tråden?(Inkludert studier, og artikler som er lenket) Utenom det så lurer jeg også på hvordan du mener immunforsvaret fungerer da det ser ut som du har misforstått den generelle oppbyggingen av denne, det samme gjelder forøvrig metabolske prosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...

Mange som er opptatt av trening og kosthold har ofte pepsi Max og cola Zero som sine guilty pleasures, men er vi egentlig klar over hva vi får i oss? Denne artikkelen er hentet fra innsyn 4-2004.

ASPARTAM – DEN SØTE GIFT! (Alle bør lese dette)

MENNESKET - kronen på Guds skaperverk har blitt en avfallsbøtte for kunstige kjemikalier! Et av menneskets fremste primærbehov — mat — er i dag et lukrativt marked for kjemikalieprodusentene. Det vrimler med kjemiske tilsetningsstoffer i nær sagt alle typer emballerte matvarer. Et av disse tilsetningsstoffene er søtningsmidlet Aspartam, som det er s...tilt mange spørsmål ved.

I helsebladet iForm (4/2004) stiller en leser bl.a. dette spørsmålet: «så jeg drikker Cola light i store mengder. Er det virkelig ikke fetende? Er det usunt for kroppen på andre måter?»

Og ernæringseksperten til iForm svarer: «Cola light er søtet med Aspartam. Det er et veldokumentert søtningsmiddel uten bivirkninger, så du kan trygt drikke cola light»

Men i E-nummerboken (Orion forlag AS, 2001), finner vi disse opplysningene på side 359–360 om tilsetningsstoffet E-951, Aspartam: «Kan stoffet ha helseskadelige virkninger: Ja.

Det finnes også informasjon om at Aspartam kan gi hjerneskader hos spedbarn. Det er ifølge beskrivelser påvist at stoffet skader hjernecellene og kan fremkalle hjernesvulster hos forsøksdyr. Det er dessuten fremmet teorier om at Aspartam kan være en utløsende faktor til epileptiske anfall. Videre er det viktig å legge merke til at de personer som drikker mye light-brus, får i seg ganske store mengder av dette skadelige stoffet.

Ethvert stoff som gir den minste mistanke om skadelige virkninger, enten dette er på spedbarn eller andre, bør forbys. Det er ingen mening i at forbrukeren skal, uten egentlig å få vite det, få i seg slike stoffer. Ved forespørsel og ellers vil vi på det sterkeste anbefale at produkter som inneholder denne type tilsetningsstoff, absolutt ikke kjøpes. Produkter som inneholder Aspartam, må ikke gis til barn! Uthevelser i original).» Dette er konklusjonen til E-nummerboken mht. til E-951, Aspartam, som ellers skilter med det velklingende navnet L-asparti-L-fenylalanin metylester, og bærer den kjemiske formelen C14H18O5N2. Dette stoffet finner man i forskjellige light-brus, sukkerfrie leskedrikker, tyggegummi, syltetøy, halspastiller etc. etc. Se på varedeklarasjonen og styr unna disse produktene hvis du er interessert i å bevare din helse!

Nervegift

Ifølge medisinske eksperter som har forsket på Aspartam er stoffet rett og slett en nervegift (nevrotoksin) som paraderer som søtningsmiddel. Det inneholder 50% av aminosyren fenylalanin. Dette stoffet er i isolert form en nervegift som går rett til hjernen, der det senker anfalls-terskelen og utarmer det kjemiske stoffet serotonin. Når serotonin-nivået synker, framkalles maniske depresjoner, humørsvingninger, angst, selvmordstendenser, paniske anfall, paranoia, hallusinasjoner etc. Dette er ikke grepet ut av løse luften; det er dokumentert og beskrevet i tunge medisinske verker som f.eks. Aspartame Disease: An Ignored Epidemic av dr. H.J. Roberts, en diabetes-spesialist. Ved temperaturer over +30C — godt under kroppstemperaturen på +37C — frigjør Aspartam til blodstrømmen ett molekyl metanol (tresprit) for hvert aspartammolekyl som brytes ned. Denne trespriten oksyderes videre til formaldehyd (formalin), et stoff som brukes til å konservere zoologiske preparater.

Trocho-undersøkelsen i 1998 viste at formaldehyden som dannes fra den frie metanolen i Aspartam akkumuleres i cellene og gjør skade på arvestoffet DNA, og at skaden er størst i leveren. Diabetes-spesialisten Dr. H.J. Roberts, MD, F.A.C.P, F.C.C.P., har forsket på Aspartam. På grunnlag av disse undersøkelsene skrev han boken Aspartame Disease: An Ignored Epidemic (2001), et veldokumentert verk på over 1000 sider.

Global epidemi

Dr. Roberts har erklært bivirkningene av Aspartam som en «global epidemi». Undersøkelsene har påvist at søtningsmidlet kan fremkalle diabetes (sukkersyke), forverrer og simulerer lidelser i øyets netthinne, ødelegger synsnerven (på grunn av den frie metanolen), og stoffet kan så framkalle diabetiske krampeanfall og får blodsukkernivået til å komme ut av kontroll. Det svekker immunforsvaret og forårsaker fosterskader pga. morens inntak av Aspartam. Videre er det dokumentert ved dyreforsøk at Aspartam framkaller svulster i hjernen, livmor, eggstokker, testikler, bukspyttkjertel og skjoldbruskkjertel.

Videre er det påvist at Aspartam framkaller uregelmessig hjerterytme, skader ledningsevnen i hjerte/karsystemet og kan forårsake plutselig død. Aspartam framkaller videre migrener, hukkommelsestap, kramper, blindhet, koma, og det framkaller også symptomer som minner om fibromyalgi, lupus, Alzheimer etc. Det er dokumentert over 92 til dels alvorlige bivirkninger av Aspartam.

Det er flere idrettsutøvere som vært stordrikkere av light-brus, som har falt døde om (Dr. Betty Martini: Anxiety, Depression and Suicide Among Children, Ms. 12. februar 2004).

«Hjerneallergi»

Dr. Miguel Baret Daniel forteller om en undersøkelse han foretok på 360 skolebarn. Svært mange av disse hadde hva han karakteriserte som «hjerneallergi» — unormal rastløshet, konsentrasjonsvansker, irritabilitet og depresjoner. Dr. Daniel oppdaget at alle de barn som hadde disse symptomene, også drakk større mengder av en leskedrikk som var søtet med Aspartam. Han kontaktet foreldrene til disse barna og henstilte til dem å stoppe barnas forbruk av denne leskedrikken. Til sin forbauselse oppdaget han at alle symptomer forsvant i løpet av 4–5 dager hos alle disse barna! (Dr. Betty Martini: Anxiety, Depression and Suicide Among Children, Ms. 12. februar 2004).

Det er påvist at en rekke personer som har fått diagnosen MS, i virkeligheten er ofre for Aspartamforgiftning. Stoffet kan nemlig framkalle MS-lignende symptomer og epileptiske anfall. Dr. Betty Martini forteller om en amerikansk kvinne som var til undersøkelse ved Mayo-klinikken i USA, der det ble påvist den største MS-skade klinikken hadde støtt på. Pasienten gjorde deretter sine egne undersøkelser, bl.a. ved å besøke linken www.dorway.com. Hun sluttet med Aspartamholdige matprodukter, og etter kort tid spaserte hun ut av rullestolen. Senere undersøkelser viste at «MS»-skadene var borte.

Aspartam og vekttap

Dr. Betty Martini (Anxiety, Depression and Suicide Among Children, Ms. 12. februar 2004), setter den globale aspartam-epidemi i sammenheng med den påfallende økning av overvektige personer i Vesten, spesielt blant barn. I følge Agente France Presse (AFP, 28. mai 2004) er engelske barn i ferd «med å kveles i sitt eget fett». Antall overvektige personer i England har økt med 400% på 25 år, og antall overvektige barn er tredoblet på 20 år. Det står ikke bedre til i USA. 34% av den amerikanske befolkning er overvektig, av disse utgjør 15% barn og unge mellom 6–19 år. Dette er en tredobling på 20 år.

Dr. Eric Topol uttaler følgende om disse forholdene: «Ordet 'epidemi' er ikke tilstrekkelig dekkende. Det er faktisk en av de verste helsemessige kriser vi har opplevd på generasjoner» (dr. Eric Topol, sjefskardiolog ved Cleveland-klinikken, www.weight-loss-i.com/weight-loss-data/obesity-overweight-usa.htm).

Påfallende nok er denne enorme forandringen i England og USA skjedd på 20–25 år, som er det samme tidsrommet Aspartam har vært i bruk i bl.a. leskedrikker. Det er selvsagt også andre faktorer som spiller inn, men bruken av Aspartam skal ikke utelukkes som en sterkt medvirkende faktor. Stoffet forgifter leveren, og en forgiftet lever blokkerer vekttap og bidrar faktisk til vektøkning. Dette er hva medisinske eksperter som har forsket på Aspartam hevder.

Carcinogen

Dr. Adrian Gross, som er giftstoffekspert i det amerikanske helsedirektoratet, sto fram i Den amerikanske kongress i 1985 og erklærte at Aspartam er et kreftfrembringende middel (carcinogen) i klasse A, og at bruken av slike stoffer er forbudt ved amerikansk lov. Likevel brukes det mer enn noen gang.

Forby bruken av denne uhyggelige nervegiften!

Det er absolutt hårreisende at helsemyndighetene tillater bruken av et produkt som produserer fri metanol — tresprit — i kroppen. Men så er det jo big business, der den enes brød er den annens død.

Kjære leser: har du omsorg for din egen helse? Hvis svaret er ja, bør du som ledd i denne omsorgen ta en kikk på varedeklarasjonene på de matprodukter du kjøper i dagligvareforretningene og holde deg langt unna produkter som inneholder nervegiften Aspartam, som paraderer under betegnelsen søtningsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være dust, men dette har blitt diskutert i hjel tidligere i blant annet denne tråden: Aspartam er farlig! | Side 7 | Fitnessbloggen Forum

Ikke for å være dust, men du trenger ikke si ikke for å være dust hver gang du er ikke-dust.

Ellers er jeg helt enig - ikke begynn enda en tråd med dette greiene, uansett hvor underholdende det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være dust, men du trenger ikke si ikke for å være dust hver gang du er ikke-dust.

Ellers er jeg helt enig - ikke begynn enda en tråd med dette greiene, uansett hvor underholdende det er.

Jo, du sa det for å være drittsekk. Kos deg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...