Gå til innhold

Aspartam er farlig!


Anbefalte innlegg

snakker du om?

står jo der "or at least similar enough to draw conclusions by analogy"

SIMILAR ENOUGH

VEGARD BROSCIENCE PLSSS TRANSLATE m88

Det var en del av svaret til en av de "mange forskerne" du påstår svarer på den siden. Beviser nada, men når vi først var inne på broscience...

Btw, første del av den samme setningen: "Oftentimes mice experiments are done to know something about what happens to humans, and it boils down to assuming that certain bodily processes in mice are the same as in humans, or at least similar enough to draw conclusions by analogy, e.g. how mice and men react to poisonous substances."

ASSUMING

Og det er derfor man bruker sikkerhetsfaktor, for å så godt det lar seg gjøre justere for det man ikke vet. Akkurat som jeg har skrevet et par ganger nå...

Er vel flere gode grunner enn det. Noen hevder hjernekjemien er relativt lik, dvs. så lik at det er grunn til å fatte mistanke og gå videre med flere studier. Det foreligger også betydelige likheter i genomet. Selvfølgelig er det store forskjeller også, men faktumet er jo at ser man noe i en rotte så vil det være grunn til bekymring. Spesielt med tanke på hvordan vi lever, hvor lenge vi lever og latente sykdommer. Så har det det med at de er praktiske å håndtere. De kan også avles fram med relativ lik og sikker tavle, thus begrense sjansen for at variasjoner innad i samme forsøk.

Hvorfor siterte du bare første setningen jeg skrev? De tingene du nevner skrev jeg jo i mitt innlegg også. Hjernekjemien er forøvrig noe av det som ikke er så veldig likt, og det er derfor man foretrekker å forske på katter når man ser på hjernen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så et nyfødt spedbarn, født av en heroinavhengig mor, som må gå på morfin for å dempe avrusningssymptomene har egentlig bare dårlig selvdisiplin??

Først av alt må jeg bare gratulere deg med det som kanskje er verdens latterligste sammenligning.

En av de største grunnene til at man blir avhengig av rusmidler er frigjørelsen av dopamin. Hjernen frigjør mye større mengder dopamin når man ruser seg iforhold til det den gjør ved mat/sex/overraskelser osv. De fleste sentralstimulerende midler hemmer også reproduksjon av dopamin, noe som gjør det mye vanskeligere å slutte med.

Et spedbarn som blir født av en heroinavhengig mor blir født inn i verden med en avhengighet.

At du var så glad i ost at det var vanskelig for deg å slutte med, er ikke en avhengighet. Sorry mac, men da har du et disiplinproblem.

Ta deg ei bolle a, selvom det er 6 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det jeg! Men mener fortsatt at bivirkningene som viser seg i rotter ofte er de samme som eventuellt ville oppstå hos mennesker også, og at deres anatomi er lik nok til at de er grunnen til at de brukes til og forske på. Også såklart pga man ikke kan forske slik på mennesker, but u get my point. Bare Vegard som drar igang noe sykt så fort han får sjangsen. :) He mad bro

Hvem dro i gang noe sykt? Det må gå an å være uenig i det du sier, og argumentere for hvorfor, uten at du skal legge deg ned på gulvet og oppføre deg som en femåring...

Det er massevis av grunner til å bruke forsøksdyr. De er like nok til at man antar at resultatene vil være lignende, men de er ikke så like at resultatene kan ekstrapoleres direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg registrerte meg her nylig på forumet, for å si noe om aspartam/aspartame.

Har jobbet som kokk og lest mye om trening og ernæring. Trente opp til 6 dager i uka før..

Har fått diagnose MS og måtte slutte i jobben min. Kan hende jeg blir arbeidsufør. Bruker mye av min tid til å lese om tilsetningstoffer i både mat og andre produkter.

Har lest nok om aspartam, til å forstå at dette ikke er bra for oss mennesker. Historien om aspartam er også lest, fra oppfinnelse til i dag.

Vil ikke bruke mye tid på å debattere i forum men kom tilfeldig vis over denne forumsiden og jeg klarer ikke å la vær å skrive noe her.

Jeg er storforbruker av dihydrogenmonoksid (og fun light og cola zero) :D

Kanskje vi havner i samme båt når din kropp og hjernehinne blir svakere, og tilsetningsstoffene passerer denne for å gjøre skade der? Tresprit/metanol er noe vi har lært at vi ikke skal ha i oss. Dette vet mange. Metanol er en av ingrediense som framstilles ved nedbryting av aspartame.

Mulig du har mye lærdom innen dette feltet. Jeg har uendelig med tid til å innhente informasjon (så lenge jeg lever/fungerer) og et passe dårlig sosialt liv. Dette er 1 prioritet for min del. Valg kan vi gjøre selv, om hva vi spiser og drikker. Jeg for min del sanker informasjon om aspartam først og fremst. Andre kunstige søtstoffer kommer under lupen senere.

Annmeldelse av de som tillater slikt i vår mat vil bli gjort i fremtiden. Får se hva statsadvokaten gjør med dette.

Vær glade for at slike som meg finnes. Vil komme til bunns i dette.

Jeg personlig holder meg langt unna aspartam, så det er sagt.. etter at jeg fikk min diagnose MS, og mer informasjon. Dere får bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei M_ariu_S, synd å høre at du har fått MS.

Regner med at du har opparbeidet deg en database/arkiv med bevis for påstandene dine ettersom du har lest så mye om det. Hyggelig om du deler de med oss så vi kan lese dem og se om vi kommer til samme konklusjon.

Hvis ikke har du kun en lang påstand uten bevis, hvorfor skal vi da høre på deg fremfor noen andre som sier det er helt trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi havner i samme båt når din kropp og hjernehinne blir svakere, og tilsetningsstoffene passerer denne for å gjøre skade der? Tresprit/metanol er noe vi har lært at vi ikke skal ha i oss. Dette vet mange. Metanol er en av ingrediense som framstilles ved nedbryting av aspartame.

Drikker du fruktjus? Mener du fruktjus er en stor trussel mot helsen vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har lest nok om aspartam, til å forstå at dette ikke er bra for oss mennesker. Historien om aspartam er også lest, fra oppfinnelse til i dag.

Vil ikke bruke mye tid på å debattere i forum men kom tilfeldig vis over denne forumsiden og jeg klarer ikke å la vær å skrive noe her.

Jeg personlig holder meg langt unna aspartam, så det er sagt.. etter at jeg fikk min diagnose MS, og mer informasjon. Dere får bestemme selv.

Kjære Marius. Det er sykt beklagelig at du har fått MS.. Det er en fryktelig sykdom, å jeg syns synd på deg, men håper du går inn for å gjøre alt du kan får å leve et så normalt liv, så lenge du kan. Regner med du har oppfølging å vet at du kan gjøre litt for å holde deg fit for fight.

Når det kommer til din sterke slutning om C14H18N2O5 (aspartam) er MS fremkallende, kunne jeg gjerne tenkt meg å sett kilder. Kildene bør komme fra MEGET fagrelaterte sider, da en slik påstand er meget gjev. Mye som er å finne på nett har blitt skrevet av foreskere som har trukket raske slutninger, ut i fra data som ofte er samlet inn uten å egentli kunne trekke noen som helst konklusjon på at det er en sammenheng. Man kan aldri nekte på at et stoff kan føre til det ene å det andre.. denne karbonbaserte forbindelsen er blitt forsket grundig på.

Her er hms om noen er intr:

http://www.permakem.no/content/download/1415/10568/version/2/file/aspartam.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du fruktjus? Mener du fruktjus er en stor trussel mot helsen vår?

Hei Vegard!

Nei, det tviler jeg sterkt på, så lenge det ikke inneholder kunstige (søt-)stoffer som ikke er forsket nok på, og som ikke er et forskningsprosjekt kun økonomisk støttet av produsenten. Antioksidanter hjelper kroppen til å skille ut giftstoffer til syvende og sist. Jeg velger å tro at du sikter til spaltingen som medfører metanol som vi også får av å spise frukt. Kroppen skal ordne opp selv, og det er ikke store mengder det er snakk om. Ikke glem at ca 80-90% av norges befolkning lider av candida. Candida er en sopp i tarmene som trives/livnærer seg på sukker. Dette kan føre, rettelse, fører til, lekk tarm og at ufordøyd mat (proteiner, aspartame, metanol ol) lekker ut i vår blodbane. Hva vil dette medføre når det er kommet ut i blodbanen? Jeg tror imunforsvaret vårt vil angripe disse fremmedelemtenten og man vil få fatigue (slapphet, sliten ..). Samme skjer ved pollenallergi, og man blir sliten. Skader kan oppstå. Kan utbrodere dette men det er bedre å bruke google og lese selv. Kan forøvrig fortelle at jeg fikk et MS attack/shub når jeg gikk tom for antioksidanter i tablettform. Det var fra denne tiden jeg fikk problemer med min MS og fikk stilt diagnose. Hadde også økt sukkerinntak under denne perioden. Diagnosen er basert på mine symptomer, nevrologens expertise og noen tester. Kroppen er laget for å takle naturlige gifter i normal mengde/forekomst skulle jeg tro. Viser til ingen kilder, kun fra min tilegnede viten.

Hei M_ariu_S, synd å høre at du har fått MS.

Regner med at du har opparbeidet deg en database/arkiv med bevis for påstandene dine ettersom du har lest så mye om det. Hyggelig om du deler de med oss så vi kan lese dem og se om vi kommer til samme konklusjon.

Hvis ikke har du kun en lang påstand uten bevis, hvorfor skal vi da høre på deg fremfor noen andre som sier det er helt trygt?

Hei BadWolf!

Anbefaler deg å se youtube videoen og gjør dine tanker. Kanskje er alt dette oppspinn, kanskje ikke.

Dette er ingen påstand fra min side. Kun noe jeg tror. Mine tanker rundt dette. Får håpe ytringsfrihet i dette landet gjelder på dette feltet, da det ikke gjelder på enkelte andre felter. Vil ikke risikere søksmål ;)

Jeg har lest veldig mye om hva som kan være årsaken til min MS. Kanskje har jeg skader på mine gener eller kanskje har jeg MS-relaterte symptomer. Dette vet jeg enda ikke helt sikkert, men mest sannsynlig har jeg fått utviklet en genfeil, eller min blod-/hjerne-barriere er svekket. Det finnes mange logiske forslag på årsak på dette, men har ikke samlet på linkene. Har begynt å samle på linker til nettsider som omhandler temaet og har derfor ikke mange å vise til. De jeg har å vise til er ingen signerte forskningsprosjekt i f.eks .pdf form. Disse vil jeg forsøke å anskaffe med tiden. Statsadvokaten plikter også å forsøke å fremskaffe bevis, så får håpe på en hjelpende hånd fra den kanten også. Tiden vil vise.

Hvilke fysiologiske mekanismer indusert av aspartamkonsum mener du fører til multippel sklerose?

Hei Konstantinovs!

Her igjen, ingen påstand fra min side. Aspartam kan gi symptomer som ligner MS, er det fortalt på mange nettsider. Man kan spørre seg om hvorfor små barn anbefales å ikke innta aspartam. Er det fordi de ikke har utviklet en tykk nok blod-hjerne-barriere? Jeg med min MS, har fått huller i min blod-hjerne-barriere, som igjen medfører at fremmedlegemer, deriblandt etterfølgende hvite blodlegemer, kan komme inn og gi betennelse = shub/attack/MS-utbrudd. Skade oppstår.

Kjære Marius. Det er sykt beklagelig at du har fått MS.. Det er en fryktelig sykdom, å jeg syns synd på deg, men håper du går inn for å gjøre alt du kan får å leve et så normalt liv, så lenge du kan. Regner med du har oppfølging å vet at du kan gjøre litt for å holde deg fit for fight.

Når det kommer til din sterke slutning om C14H18N2O5 (aspartam) er MS fremkallende, kunne jeg gjerne tenkt meg å sett kilder. Kildene bør komme fra MEGET fagrelaterte sider, da en slik påstand er meget gjev. Mye som er å finne på nett har blitt skrevet av foreskere som har trukket raske slutninger, ut i fra data som ofte er samlet inn uten å egentli kunne trekke noen som helst konklusjon på at det er en sammenheng. Man kan aldri nekte på at et stoff kan føre til det ene å det andre.. denne karbonbaserte forbindelsen er blitt forsket grundig på.

Hei Christian Thesen!

Ingen påstand fra min side. Bare tanker rundt, og linker til påstander fra andres sider. Det blir som regel ingen røyk uten ild. Avventer med dette, til jeg kan slå i bordet med signerte forskningsdokumentasjon i papirform. Disse vil bli brukt i rettsak.

Er usikker på om jeg har MS-symptomer eller ikke. Min nevrolog er ingen gud, men en ekspert. Legen min er ingen ekspert, men en allmenn-praktiserende lege. Uansett så har jeg fått diagnosen MS. Feil er blitt gjort før, men hvem vet.

Et eksempel på hvor mye man kan stole på forskere og hva staten gjør for deg (Jeg slår ikke alle under en kam). De fleste er "snille". Amalgamfyllinger består av 50% kvikksølv, og har vært i bruk i over 150 år. I løpet av 10 år er halvparten av kvikksølvet gått i kroppen din og mesteparten lagret. Ble slutt på det i år 2007 (Forbudt med amalgam - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK). Ingen pasienter får erstatning for ødelagt liv. Kun arbeidere innen tann-helse-sektoren. Skal man få dette fjernet gratis, må man bevise at man har kvikksølv allergi o.0 Det vil si at du må ta en test der man stryker kvikksølv på huden, og reagerer du allergisk, så har du gratis fjerning. Blir ikke jeg som tar den testen. Og er ikke kvikksølv skadelig? o.0

Noen Linker:

http://dworak.blogg.no/1315235511_hvorfor_er_apsartam_s.html

ASPARTAME - THE SHOCKING STORY OF THE WORLD'S BESTSELLING SWEETENER (historie+)

Splenda (Sucralose) Toxicity Exposed

Sugar: The Sweet Thief of Life | The Doctor Within

(se denne kanskje? noe historie)

Tillater mer gift i maten - Fordypning (ikke relatert til aspartam men kjekt å lese)

2 av linkene over forteller om historien, og at de fleste forskningsprosjekter som gjorde aspartam lovlig (først i europa, så USA), er finansiert av produsent. Papir med underskrift enda? nei. Lever de?

Alt kan være oppspinn? Gjør man penger på slikt oppspinn? Løp og kjøp aksjer i de firma som lager raffinert sukker ;) På markedsføringskolen lærte jeg at man kan skape behov ;) Medisiner blir jo solgt og man tjener på det. Jo eldre man blir, jo mer ser man "det store bildet" av verden.

..men fortsatt ingen signerte forskningsprosjekt i papirform eller .pdf form. Det kommer. Så spørs det om man kan anvende utenlandske forskningsrapporter i norsk rett.

PS! Man kan gi rotter, mus, katter, aper = forskningsdyr, MS medisin i form av piller/pulver eller injeksjon, som medfører styrket blod-hjerne-barrier. Da vil disse forsøksdyrene bli mer robuste ved testing. Vi får ikke dette før vi har fått stilt diagnose. Kjøp aksjer her også. ;)

Håper at dette innlegget ikke strekker seg for langt vekk fra trådstarters innlegg :) Jeg er på deres side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tviler jeg sterkt på, så lenge det ikke inneholder kunstige (søt-)stoffer som ikke er forsket nok på, og som ikke er et forskningsprosjekt kun økonomisk støttet av produsenten. Antioksidanter hjelper kroppen til å skille ut giftstoffer til syvende og sist. Jeg velger å tro at du sikter til spaltingen som medfører metanol som vi også får av å spise frukt. Kroppen skal ordne opp selv, og det er ikke store mengder det er snakk om.

  1. Hvorfor er kunstige stoffer mer skadelige enn naturlige stoffer? Det er ofte snakk om nøyaktig de samme forbindelsene.
  2. Er det ikke forsket nok på aspartam? EFSA mener det, og etterspør ikke mer forskning på aspartam i seg selv, bare på DKP. Aspartam er vel det tilsetningsstoffet det finnes mest forskning på.
  3. Hvem som har støttet ulike studier kan være greit å ha oversikt over, men hovedsakelig bør man se på metode og resultater. Det at all forskning som støtter bruk av aspartam er industrielt finansiert, mens all den snille forskningen som sier at aspartam er gift er uavhengig og kjempetroverdig er et vanlig argument, men dessverre helt uten substans. Søk gjerne opp studien til Soffritti fra 2007. Denne blir dradd frem som selve dødsstøtet mot aspartam, og hovedargumentet er at den er uavhengig finanisert, og derfor gull verdt. Det at resultatene ikke stemmer overens med konklusjonen og at studien har store metodiske svakheter er det derimot få som nevner
  4. Antioksidanter hjelper ikke kroppen til å skille ut noe som helst. De motvirker oksidering og dermed dannelsen av slike skadelige produkter.
  5. Du har helt rett, jeg siktet til innholdet av metanol. Du bruker metanolinnholdet som et argument mot aspartam. Innholdet av metanol er langt høyere i helt vanlig fruktjus, og ved å si at dette ikke er en trussel på lik linje så skyter du deg selv i foten.
  6. Du har også rett i at det ikke er store mengder det er snakk om. Faktisk er mengdene så små at det er milevis fra å komme opp i de konsentrasjonene som er regnet som risikable.

Ikke glem at ca 80-90% av norges befolkning lider av candida.

Kilde? Du kan ikke bare påstå at nesten hele befolkningen lider av noe uten å nevne hvor du har dette fra? Vis gjerne til sykdomsregistre eller lignende for å begrunne denne prevalensen.

Kan utbrodere dette men det er bedre å bruke google og lese selv.

Kan ikke du heller referere til hvor du har disse påstandene fra? For det ser ut som om du har brukt google noe vel kreativt. Vil foreslå at du blir litt mer kritisk til hvor du henter informasjonen din fra.

Kroppen er laget for å takle naturlige gifter i normal mengde/forekomst skulle jeg tro. Viser til ingen kilder, kun fra min tilegnede viten.

Naturlige gifter? Hvilke naturlige gifter tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Vegard!

Nei, det tviler jeg sterkt på, så lenge det ikke inneholder kunstige (søt-)stoffer som ikke er forsket nok på, og som ikke er et forskningsprosjekt kun økonomisk støttet av produsenten. Antioksidanter hjelper kroppen til å skille ut giftstoffer til syvende og sist. Jeg velger å tro at du sikter til spaltingen som medfører metanol som vi også får av å spise frukt. Kroppen skal ordne opp selv, og det er ikke store mengder det er snakk om. Ikke glem at ca 80-90% av norges befolkning lider av candida. Candida er en sopp i tarmene som trives/livnærer seg på sukker. Dette kan føre, rettelse, fører til, lekk tarm og at ufordøyd mat (proteiner, aspartame, metanol ol) lekker ut i vår blodbane. Hva vil dette medføre når det er kommet ut i blodbanen? Jeg tror imunforsvaret vårt vil angripe disse fremmedelemtenten og man vil få fatigue (slapphet, sliten ..). Samme skjer ved pollenallergi, og man blir sliten. Skader kan oppstå. Kan utbrodere dette men det er bedre å bruke google og lese selv. Kan forøvrig fortelle at jeg fikk et MS attack/shub når jeg gikk tom for antioksidanter i tablettform. Det var fra denne tiden jeg fikk problemer med min MS og fikk stilt diagnose. Hadde også økt sukkerinntak under denne perioden. Diagnosen er basert på mine symptomer, nevrologens expertise og noen tester. Kroppen er laget for å takle naturlige gifter i normal mengde/forekomst skulle jeg tro. Viser til ingen kilder, kun fra min tilegnede viten.

Hei BadWolf!

Anbefaler deg å se youtube videoen og gjør dine tanker. Kanskje er alt dette oppspinn, kanskje ikke.

Dette er ingen påstand fra min side. Kun noe jeg tror. Mine tanker rundt dette. Får håpe ytringsfrihet i dette landet gjelder på dette feltet, da det ikke gjelder på enkelte andre felter. Vil ikke risikere søksmål ;)

Jeg har lest veldig mye om hva som kan være årsaken til min MS. Kanskje har jeg skader på mine gener eller kanskje har jeg MS-relaterte symptomer. Dette vet jeg enda ikke helt sikkert, men mest sannsynlig har jeg fått utviklet en genfeil, eller min blod-/hjerne-barriere er svekket. Det finnes mange logiske forslag på årsak på dette, men har ikke samlet på linkene. Har begynt å samle på linker til nettsider som omhandler temaet og har derfor ikke mange å vise til. De jeg har å vise til er ingen signerte forskningsprosjekt i f.eks .pdf form. Disse vil jeg forsøke å anskaffe med tiden. Statsadvokaten plikter også å forsøke å fremskaffe bevis, så får håpe på en hjelpende hånd fra den kanten også. Tiden vil vise.

Hei Konstantinovs!

Her igjen, ingen påstand fra min side. Aspartam kan gi symptomer som ligner MS, er det fortalt på mange nettsider. Man kan spørre seg om hvorfor små barn anbefales å ikke innta aspartam. Er det fordi de ikke har utviklet en tykk nok blod-hjerne-barriere? Jeg med min MS, har fått huller i min blod-hjerne-barriere, som igjen medfører at fremmedlegemer, deriblandt etterfølgende hvite blodlegemer, kan komme inn og gi betennelse = shub/attack/MS-utbrudd. Skade oppstår.

Hei Christian Thesen!

Ingen påstand fra min side. Bare tanker rundt, og linker til påstander fra andres sider. Det blir som regel ingen røyk uten ild. Avventer med dette, til jeg kan slå i bordet med signerte forskningsdokumentasjon i papirform. Disse vil bli brukt i rettsak.

Er usikker på om jeg har MS-symptomer eller ikke. Min nevrolog er ingen gud, men en ekspert. Legen min er ingen ekspert, men en allmenn-praktiserende lege. Uansett så har jeg fått diagnosen MS. Feil er blitt gjort før, men hvem vet.

Et eksempel på hvor mye man kan stole på forskere og hva staten gjør for deg (Jeg slår ikke alle under en kam). De fleste er "snille". Amalgamfyllinger består av 50% kvikksølv, og har vært i bruk i over 150 år. I løpet av 10 år er halvparten av kvikksølvet gått i kroppen din og mesteparten lagret. Ble slutt på det i år 2007 (Forbudt med amalgam - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK). Ingen pasienter får erstatning for ødelagt liv. Kun arbeidere innen tann-helse-sektoren. Skal man få dette fjernet gratis, må man bevise at man har kvikksølv allergi o.0 Det vil si at du må ta en test der man stryker kvikksølv på huden, og reagerer du allergisk, så har du gratis fjerning. Blir ikke jeg som tar den testen. Og er ikke kvikksølv skadelig? o.0

Noen Linker:

http://dworak.blogg.no/1315235511_hvorfor_er_apsartam_s.html

ASPARTAME - THE SHOCKING STORY OF THE WORLD'S BESTSELLING SWEETENER (historie+)

Splenda (Sucralose) Toxicity Exposed

Sugar: The Sweet Thief of Life | The Doctor Within

(se denne kanskje? noe historie)

Tillater mer gift i maten - Fordypning (ikke relatert til aspartam men kjekt å lese)

2 av linkene over forteller om historien, og at de fleste forskningsprosjekter som gjorde aspartam lovlig (først i europa, så USA), er finansiert av produsent. Papir med underskrift enda? nei. Lever de?

Alt kan være oppspinn? Gjør man penger på slikt oppspinn? Løp og kjøp aksjer i de firma som lager raffinert sukker ;) På markedsføringskolen lærte jeg at man kan skape behov ;) Medisiner blir jo solgt og man tjener på det. Jo eldre man blir, jo mer ser man "det store bildet" av verden.

..men fortsatt ingen signerte forskningsprosjekt i papirform eller .pdf form. Det kommer. Så spørs det om man kan anvende utenlandske forskningsrapporter i norsk rett.

PS! Man kan gi rotter, mus, katter, aper = forskningsdyr, MS medisin i form av piller/pulver eller injeksjon, som medfører styrket blod-hjerne-barrier. Da vil disse forsøksdyrene bli mer robuste ved testing. Vi får ikke dette før vi har fått stilt diagnose. Kjøp aksjer her også. ;)

Håper at dette innlegget ikke strekker seg for langt vekk fra trådstarters innlegg :) Jeg er på deres side :)

Bra svar.. men poenget er fremdeles at rdette er fremmed av enkeltpersoner. Nå er jeg litt brisen i kveld å vil ikke kommentere meget. Poenget er bare at alt tyder på at aspartam ikke har de egenskapene du tilsier det har.. Men ja.. jeg forstår skeptisismen din.. Men som både vitenskapsmann, kjemiker, og akademiker er jeg veldig forsiktig med å tolke forskning fra enkeltindivider framfor forskning blant store masser... In any case. Du har selvølgelig et poeng at man skal være forsiktig (med absolutt alt, da en høy konsentrasjon av vår kjære H2O er dødelig, pga trykkøkning i hjernen osv) men jeg tro r fremdeles at en klar sammenheng med aspartam og MS er farteched.. men syns vi begge synser..=) håper som sagt at du klarer å leve et BRA liv. du virker som en smart å oppegående person, jeg ber deg bare å prøve å se både på mot og for synspunkter på dine hevdelser, da de er litt grunnet opp fra et titalls enkeltpersoner osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar.. men poenget er fremdeles at rdette er fremmed av enkeltpersoner. Nå er jeg litt brisen i kveld å vil ikke kommentere meget. Poenget er bare at alt tyder på at aspartam ikke har de egenskapene du tilsier det har.. Men ja.. jeg forstår skeptisismen din.. Men som både vitenskapsmann, kjemiker, og akademiker er jeg veldig forsiktig med å tolke forskning fra enkeltindivider framfor forskning blant store masser... In any case. Du har selvølgelig et poeng at man skal være forsiktig (med absolutt alt, da en høy konsentrasjon av vår kjære H2O er dødelig, pga trykkøkning i hjernen osv) men jeg tro r fremdeles at en klar sammenheng med aspartam og MS er farteched.. men syns vi begge synser..=) håper som sagt at du klarer å leve et BRA liv. du virker som en smart å oppegående person, jeg ber deg bare å prøve å se både på mot og for synspunkter på dine hevdelser, da de er litt grunnet opp fra et titalls enkeltpersoner osv..

Takk for det Christian. Vi tror og synser mye. Det er lov :)

Registrerer at det blant alt du skrev ikke var en eneste referanse til forskning og kun utgreiinger om hypoteser og skepsis som er avkreftet gjennom denne. All forskning er feil, alle nettsider har rett?

Hei Asle!

Den siste setningen var ikke mine ord. Grunnen til min skepsis til forskningsresultatene er beskrevet i mine få innlegg i denne tråden.

Min konklusjon er at jo flere forskningsprosjekter som viser samme resultat, stemmer som regel. Mye rart å finne på nettet, så det er lov å være kritisk.

For å ta et kanskje barnslig eksempel (ikke vondt ment): Ikke glem at mange trodde på julenissen også, men for så å oppdage at han ikke finnes. Eller kanskje julenissen finnes, men er f.eks naboen som kler seg ut.

Man kan stille seg spørsmål om hvorfor blant annet asbest som isoleringsmateriale og bly i bensin ble tillatt solgt når det er skadelig for omgivelsene. Ingen kildehenvisning. Hvorfor selges sigaretter/tobakk/snus idag (retorisk spørsmål)?

  1. Hvorfor er kunstige stoffer mer skadelige enn naturlige stoffer? Det er ofte snakk om nøyaktig de samme forbindelsene.
  2. Er det ikke forsket nok på aspartam? EFSA mener det, og etterspør ikke mer forskning på aspartam i seg selv, bare på DKP. Aspartam er vel det tilsetningsstoffet det finnes mest forskning på.
  3. Hvem som har støttet ulike studier kan være greit å ha oversikt over, men hovedsakelig bør man se på metode og resultater. Det at all forskning som støtter bruk av aspartam er industrielt finansiert, mens all den snille forskningen som sier at aspartam er gift er uavhengig og kjempetroverdig er et vanlig argument, men dessverre helt uten substans. Søk gjerne opp studien til Soffritti fra 2007. Denne blir dradd frem som selve dødsstøtet mot aspartam, og hovedargumentet er at den er uavhengig finanisert, og derfor gull verdt. Det at resultatene ikke stemmer overens med konklusjonen og at studien har store metodiske svakheter er det derimot få som nevner
  4. Antioksidanter hjelper ikke kroppen til å skille ut noe som helst. De motvirker oksidering og dermed dannelsen av slike skadelige produkter.
  5. Du har helt rett, jeg siktet til innholdet av metanol. Du bruker metanolinnholdet som et argument mot aspartam. Innholdet av metanol er langt høyere i helt vanlig fruktjus, og ved å si at dette ikke er en trussel på lik linje så skyter du deg selv i foten.
  6. Du har også rett i at det ikke er store mengder det er snakk om. Faktisk er mengdene så små at det er milevis fra å komme opp i de konsentrasjonene som er regnet som risikable.

Kilde? Du kan ikke bare påstå at nesten hele befolkningen lider av noe uten å nevne hvor du har dette fra? Vis gjerne til sykdomsregistre eller lignende for å begrunne denne prevalensen.

Kan ikke du heller referere til hvor du har disse påstandene fra? For det ser ut som om du har brukt google noe vel kreativt. Vil foreslå at du blir litt mer kritisk til hvor du henter informasjonen din fra.

Naturlige gifter? Hvilke naturlige gifter tenker du på?

Hei Vegard!

1.

Kopier av naturlige stoffer har vel samme forbindelse ja. Nyutviklede stoffer som ikke finnes i naturlig form og i naturen ellers, vil være fremmed for f.eks vår biologiske kropp og dermed ukjent og ikke bra, vil jeg tro (les tro). Rett meg og vis til kilder om jeg tar feil.

2.

Jeg ønsker at det skal gjøres mer forskning på aspartam. Kilde/link i ditt 2. spørsmål mottas med takk.

3.

Viser til utsagnet "Det at all forskning som støtter bruk av aspartam er industrielt finansiert, mens all den snille forskningen som sier at aspartam er gift er uavhengig og kjempetroverdig er et vanlig argument, men dessverre helt uten substans".

Noe enig der. Jeg stoler mer på uavhengige forskningsprosjekt, enn forskningsprosjekt gjort av produsenten i alle tilfeller. -paralell- Det er derfor vi nå snart, kanskje må få reparert bilen på annet verksted enn feil-påvisende verksted ved en EU-kontroll av bil. Om å bruke ordet kjempetroverdig, kan diskuteres.

Min troverdighet til om aspartam er bra eller dårlig for oss, blir satt på prøve, grunnet alle nettsider og videoer som sier at aspartam ikke er bra for oss.

Vil historien gjenta seg slik som med f.eks amalgamfyllinger? Hva med framstilt asbest for isolering, som ble forbudt!? Flere eksempel finnes i mine innlegg. Noe å tenke på, og forøvrig 2 retoriske spørsmål.

Kan du linke til rapporten?

4.

Les "til syvende og sist". Ved at antioksidanter hindrer oksidering og skader på celler, vil flere celler være i live, men også friskere. Disse vil igjen, bedre, hjelpe kroppen med utskillelse av skadelige stoffer. Stemmer ikke dette?

5.

Jeg velger å svare med noen spørsmål i første omgang.

Fruktjuice inneholder antioksidanter som hjelper til med å "jevne" ut forholdet med metanol. Rett meg om jeg tar feil.

Hvilke egenskaper har produkter med aspartam i, på dette feltet? Har disse produktene samme mengde antioksidanter?

Hvor mye av metanolen blir tatt opp i blodet igjennom mage-/tarm-systemet og nøytralisert av lever, og hvor mye blir nøytralisert av stoffer i mage-/tarm-systemet, andel i %, ved inntak av en gitt mengde fruktjuice.

Hvilke produkter finnes på markedet som inneholder aspartam, men ikke lik mengde antioksidanter som f.eks fruktjuice?

Det er slike ting jeg stiller sprøsmålstegn ved.

Hva skjer om dette kommer igjennom hullene i tarmene som candida lager? Vil nedbryting skje i blodsystemet, der (ikke nedbrutt/spaltet) aspartam havner?

Hva skjer så med metanolen?

Hvis man har huller i blod-hjerne-barrieren og aspartam kommer inn, vil dette bli brutt ned/spaltet i hjerne og ryggmarg?

Hvordan virkning har metanol på blod-hjerne-barriere?

Noen som kan komme med innspill og event. link til kilde?

Kan man lage en masteroppgave av dette ved utdanning innen ernæring? ;)

Kilde? Du kan ikke bare påstå at nesten hele befolkningen lider av noe uten å nevne hvor du har dette fra? Vis gjerne til sykdomsregistre eller lignende for å begrunne denne prevalensen.

Candidiasis - Folkehelsinstituttet

Dette beskriver noe om candida. % andel er noe jeg har lest før, men har ingen link å vise til. Ingen offentlig godkjente sider. Mulig det skulle stått "Ikke glem at ca 80-90% av norges befolkning lider av candida, 1 eller flere ganger i livet, og at det blir et merkbart problem av dette". Jeg som husket feil. Candida har vi alle i mer eller mindre grad. Opplyser om at karoten vi får fra gulrot gjør leveforholdene til candida dårlig.. (kilde? nei, ikke nå). Har testet dette selv med bra resultat. Fortsetter med dette.

Føler jeg beveger meg bort fra trådstarters innlegg, og sier ikke mer om candida. Derfor sitat: "Kan utbrodere dette men det er bedre å bruke google og lese selv."

Tankekors: Det finnes mørketall angående candida også. Sukkerforbruket blandt folk har økt med tiden (og nei, ingen referanse), som er mat til candida.

Ikke glem at veldig mange, mest sansynlig trodde på julenissen en gang tidlig i sitt liv. En lærdom jeg fikk som liten, kan man ta av julesnissen :p og det er at man skal ikke tro på alt man hører, men det å sette spørsmålstegn ved "ting" er ikke det aller dummeste. Min første lærdom om tro/ikke tro, evaluering for og imot, sant/usant. Vi er produkter av det vi har blitt fortalt/lest, og må velge å ha troverdighet til mye, og være kritiske. Andre spørsmål man kan stille seg er f.eks: Er denne kilden troverdig? Hva er en troverdig kilde? Har denne kilden kommet med usannheter før eller dreid på sannheten?

Ikke glem at debattering og bruk av hjernens egenskaper for prossesering av informasjon, kan medføre videreutvikling, og mer viten. Det er det, og forskning som fører oss framover i utvikling.

Som sagt er jeg kritisk til all informasjon. Både positiv og negativ kritikk. Det er lov å tenke selv, uten at man skal ta all informasjon, også fra gode kilder, for god fisk.

I mitt 2. innlegg er det linket til en film. Der fortelles det om forskningsprosjekt blandt annet. Dette er en av mange filmer som har fått meg å søke mer informasjon om emnet.

Jeg er glad om noen viser linker til forskningsprosjekt som er både for og imot denne teorien. Helst bare forskningsprosjekter som kan signeres eller er signert av godkjente forskningspersonell. Flest mulig er bare bra, da jeg har behov for signerte forsknings prosjekt, utført av personell som er troverdige i en eventuell rettsak. Får jeg tak i kun en forskningsrapport som tilsier at aspartam er skadelig så annmelder jeg, slik at Regjeringen eller godkjennende instans, ikke kan skylde på en pandemi og frita seg ansvaret, i ettertid. Jeg velger å dekke mine slekningers rygg. I alle fall mine barn og meg, i tilfelle dette viser seg i framtiden, å være skadelig for din og min sin helse. Time wil show!

Mener også å ikke ha kommet med påstander angående aspartam. Kun mine tanker og oppfattelse av det jeg til nå har lest/sett. Les ordlyden.

Vegard Lysne. Jeg tror du har mye viten innen feltet ernæring, og flere andre her. Dette feltet er ikke min utdanning, men jeg har interesse for det. Er takknemlig for nye ting jeg lærer, og kan lære i fremtiden.:)

Hadde årsaken til Ms blitt funnet, så hadde jeg og mange med meg, sluppet å fundere rundt dette med MS, og symptomer som ligner MS.

Er aspartam tomme kalorier.. uten energi? Da blir det mindre mat på candidaen, hmmm! Positivt?

Beklager om jeg ikke svarer alle, men takker for debattering, negativ og positiv kritikk.

Håper ikke det ble for mange gjentakelser :)

Lurer til sist på om Moderator kan endre youtube videoen til en link slike at videoen ikke kan sees igjennom dette forumet. Kun link. Jeg får ikke endret dette selv.

Hilsen

M_ariu_S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Kopier av naturlige stoffer har vel samme forbindelse ja. Nyutviklede stoffer som ikke finnes i naturlig form og i naturen ellers, vil være fremmed for f.eks vår biologiske kropp og dermed ukjent og ikke bra, vil jeg tro (les tro). Rett meg og vis til kilder om jeg tar feil.

Hvorfor skal alle andre enn du vise til kilder?

2.

Jeg ønsker at det skal gjøres mer forskning på aspartam. Kilde/link i ditt 2. spørsmål mottas med takk.

EFSA Topic: Aspartame

Her er rapporten fra EFSA. I min artikkel om søtstoffer har jeg linket til litt flere kilder.

Søtstoffer | Frisk og Funksjonell

Greit at du ønsker mer forskning, men Aspartam er og blir det tilsetningsstoffet det er forsket mest på, og fra EFSA sin side ble det heller ikke etterspurt videre forskning på dette.

Jeg stoler mer på uavhengige forskningsprosjekt, enn forskningsprosjekt gjort av produsenten i alle tilfeller.

Min troverdighet til om aspartam er bra eller dårlig for oss, blir satt på prøve, grunnet alle nettsider og videoer som sier at aspartam ikke er bra for oss.

Hva er det meg uavhengige forskningsprosjekter som gjør disse mer troverdige? Det finnes selvfølgelig mange eksempler på formuleringer som kan indikere at resultatene viser noe annet enn det de gjør osv, men i hovedsak er det hvordan metoden er utført og hvordan man har tolket resultatene som betyr noe. Som sagt tidligere er det mange "uavhengige forskningsprosjekter" som har store metodiske mangler. Det er ikke sånn at de blir utelatt fordi resultatene ikke var slik man hadde ønsket, de blir utelukkende droppet på grunn av disse manglene.

Informasjonen på nettsider og i videoer er av ekstremt varierende kvalitet. Jeg skjønner ikke hvordan du kan velge å stole blindt på disse når de ikke samsvarer med det studiene viser.

4.

Les "til syvende og sist". Ved at antioksidanter hindrer oksidering og skader på celler, vil flere celler være i live, men også friskere. Disse vil igjen, bedre, hjelpe kroppen med utskillelse av skadelige stoffer. Stemmer ikke dette?

Dette betyr ikke at mer antioksidanter er bedre, så vil ikke si det stemmer nei. Utskillelsen av stoffer skjer via leveren og nyrene.

5.

Jeg velger å svare med noen spørsmål i første omgang.

Fruktjuice inneholder antioksidanter som hjelper til med å "jevne" ut forholdet med metanol. Rett meg om jeg tar feil.

Hvordan tenker du at antioksidanter "jevner ut" forholdet med metanol? Frukjus inneholder mer metanol enn drikkevarer søtet med aspartam. Altså blir mer metanol tatt opp i blodet, og mengden metanol blir høyere. Metanol har akkurat den samme effekten uavhengig av om det kommer fra jus eller brus. Og i alle tilfeller er mengdene så små at det ikke er et argument.

5.

Hvilke egenskaper har produkter med aspartam i, på dette feltet? Har disse produktene samme mengde antioksidanter?

Hvor mye av metanolen blir tatt opp i blodet igjennom mage-/tarm-systemet og nøytralisert av lever, og hvor mye blir nøytralisert av stoffer i mage-/tarm-systemet, andel i %, ved inntak av en gitt mengde fruktjuice.

Man drikker ikke aspartamholdige produkter for å få i seg antioksidanter. Like mye av metanolen blir tatt opp i tarmen, prosentandelen er uinteressant.

Hvilke produkter finnes på markedet som inneholder aspartam, men ikke lik mengde antioksidanter som f.eks fruktjuice?

Det er slike ting jeg stiller sprøsmålstegn ved.

Hva skjer om dette kommer igjennom hullene i tarmene som candida lager? Vil nedbryting skje i blodsystemet, der (ikke nedbrutt/spaltet) aspartam havner?

Hvorfor tror du aspartam som ikke er nedbrutt havner i blodet? Du må gjerne linke til kilder til påstandene dine, da jeg regner med du har like store krav til kildehenvisninger fra deg som du har til oss?

Hvis man har huller i blod-hjerne-barrieren og aspartam kommer inn, vil dette bli brutt ned/spaltet i hjerne og ryggmarg?

Hvordan virkning har metanol på blod-hjerne-barriere?

Noen som kan komme med innspill og event. link til kilde?

Kan man lage en masteroppgave av dette ved utdanning innen ernæring? ;)

Hvorfor dette fokuset på aspartam? Er ikke blod-hjerne-barrieren intakt så er det en hel haug med stoffer som kan og vil skape trøbbel, og problemet er ikke stoffene men den uintakte barrieren.

Min første lærdom om tro/ikke tro, evaluering for og imot, sant/usant. Vi er produkter av det vi har blitt fortalt/lest, og må velge å ha troverdighet til mye, og være kritiske. Andre spørsmål man kan stille seg er f.eks: Er denne kilden troverdig? Hva er en troverdig kilde? Har denne kilden kommet med usannheter før eller dreid på sannheten?

Men likevel så kommer du med uttalelser som at du alltid stoler på uavhengig forskning fremfor det du kaller produsentens forskning, som etter det jeg har skjønt er en samlebetegnelse for all forskning som ikke støtter ditt syn på saken.

I mitt 2. innlegg er det linket til en film. Der fortelles det om forskningsprosjekt blandt annet. Dette er en av mange filmer som har fått meg å søke mer informasjon om emnet.

Kan du linke til dette forskningsprosjektet? Å bruke en 1,5 time lang film som kilde gjør bare at ingen gidder å se den.

Jeg er glad om noen viser linker til forskningsprosjekt som er både for og imot denne teorien. Helst bare forskningsprosjekter som kan signeres eller er signert av godkjente forskningspersonell. Flest mulig er bare bra, da jeg har behov for signerte forsknings prosjekt, utført av personell som er troverdige i en eventuell rettsak. Får jeg tak i kun en forskningsrapport som tilsier at aspartam er skadelig så annmelder jeg, slik at Regjeringen eller godkjennende instans, ikke kan skylde på en pandemi og frita seg ansvaret, i ettertid.

Hva hvis jeg gir deg en link til bare en forskningsrapport som frikjenner aspartam fra helsemessig risiko, dropper du anmeldelsen da? I starten av innlegget mitt har jeg gitt deg en link til EFSA sin vurdering, som er gjort på bakgrunn av all den tilgjengelige forskningen som foreligger på aspartam, og da både positive og negative resultater. Om du plukker ut en studie som indikerer at aspartam er farlig og legger denne som begrunnelse for et søksmål, nøyaktig hvor langt forventer du å komme med dette?

Mener også å ikke ha kommet med påstander angående aspartam. Kun mine tanker og oppfattelse av det jeg til nå har lest/sett. Les ordlyden.

Du har kommet med ganske mange påstander om aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...