Gå til innhold

Tung benking alene


Augis

Anbefalte innlegg

99% av de gangene de sikringen på siden er i bruk er det fordi personen som trener har dårlig teknikk og han vil at vektplatene skal holde seg på plass fordi han høyre armen låses 20 cm før venstre. Føler de sikringene kun skal brukes ved vendinger til press, markløft hvis platene er litt ustabile og knebøy.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

få noen til å hjelpe deg de dagene du vil opp i vekter, ellers får du kjøre safe som meg med vekter du vet du klarer og lirke deg oppover etterhvert. Evt smith maskin hvis du er dødsredd for å dø under stanga, det er bedre enn ingenting, det at du får trent og at du får framgang er det aller viktigste her. Kjør på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spottere som rører stangen under løftet skulle hatt nakkeskudd.

måtte bare si det :)

Da føler jeg for å si noe også.

Når man spør en random om å spotte, er det ikke alle som er på samme nivå må man huske. De fleste sier nok ja uten å vite hva og hvordan man spotter.

Noen ønsker hjelp med avløft, andre hjelp på siste repetisjonene.

Så når man spør noen om å spotte må man og gjerne fortelle dem hva du ønsker.

Eg sier f.eks "Eg skal ta 6reps, løfter av selv. Trenger sikkert hjelp på siste repetisjonen". Da vet spotteren litt mer hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Citius sier, si hva du skal og ønsker spottern skal gjøre for deg. Si "jeg roper hvis jeg ikke klarer det, da kan du hjelpe til, ellers skal du se på". Noe i den duren.

Jeg spurte en som jeg skulle spotte for, og han sa hva jeg skulle og ikke, det gikk smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da føler jeg for å si noe også.

Når man spør en random om å spotte, er det ikke alle som er på samme nivå må man huske. De fleste sier nok ja uten å vite hva og hvordan man spotter.

Noen ønsker hjelp med avløft, andre hjelp på siste repetisjonene.

Så når man spør noen om å spotte må man og gjerne fortelle dem hva du ønsker.

Eg sier f.eks "Eg skal ta 6reps, løfter av selv. Trenger sikkert hjelp på siste repetisjonen". Da vet spotteren litt mer hva som skjer.

jeg gjør alltid det, sier klart og tydelig "IKKE rør stanga før jeg sier hjelp" og til de jeg er usikre på sier jeg det 2 ganger. men allikevel er det de som ABSOLUTT skal dra di stygge ekle fingrene sine bort til stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg muligheten til å bygge opp en benk i squatracket. Funka bra!

Eneste problemet er at det da var for langt ned til bakken for å få skikkelig støtte til føttene. Løste dette ved å plante føttene på beina til benken. Is that a no-no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fikk jeg muligheten til å bygge opp en benk i squatracket. Funka bra!

Eneste problemet er at det da var for langt ned til bakken for å få skikkelig støtte til føttene. Løste dette ved å plante føttene på beina til benken. Is that a no-no?

Du kan enten bygge opp en lavere benk, men det krever at du har muligheten til å racke stangen lavere også. Eventuelt kan du bygge opp med vektskiver på gulvet til å ha beina på. Å ha beina på benken er lite hensiktsmessig med tanke på stabilitet og kraftutvikling.

Her ser du Pinglo som har bygget opp med vektskiver sånn som jeg beskriver:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ikke bruk sikringer (til vektskivene altså)
  • Utdann en spotter (hei: Ikke ta stangen med mindre den går nedover men følg med bevegelsen)
  • Finn et rack du kan benke i i verste fall
  • Tren mest mulig med "trygge" vekter.

Jeg mener oppriktig at for mosjonister er det liten vits å skulle drive med mye maksing og tunge vekter. Det er først og fremst mengdetreningen du blir sterk av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ikke bruk sikringer (til vektskivene altså)
  • Utdann en spotter (hei: Ikke ta stangen med mindre den går nedover men følg med bevegelsen)
  • Finn et rack du kan benke i i verste fall
  • Tren mest mulig med "trygge" vekter.

Jeg mener oppriktig at for mosjonister er det liten vits å skulle drive med mye maksing og tunge vekter. Det er først og fremst mengdetreningen du blir sterk av. :)

Ja. Men det er gøy å se hvor mye man klarer å løfte. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte ikke siste reppen idag. Nå løfter jeg da, heldigvis, ganske lett i forhold til de fleste her inne. Jeg fikk den ikke opp, men det som funka var å føre stanga sakte ned, legge den på brystet og få den av seg. Nå aner jeg ikke hva du løfter, men jeg synes at dette gikk fint. Er jo lettere å få den opp en ned, så for min del gjorde det ikke noe. Men nå driver ikke jeg med noe maks løft greier, så kommer nok veldig an på antall kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...