Gå til innhold

Tung benking alene


Augis

Anbefalte innlegg

Morn!

Mulig jeg kunne postet denne i det generelle styrketreningsforumet, men føler de rette folka til å svare på dette holder til her inne.

Jeg trener alltid alene, og har derfor få eller ingen muligheter til å kjøre tung benk uten å risikere å miste stanga over meg.

Min eneste mulighet har vært å benke i et knebøystativ, men med sikkerhetspinnene selv på det laveste nivået, var det såpass høyt at jeg ikke fikk stanga lenger enn halvveis ned før den ble stoppet av disse.

Så, hvilke muligheter har jeg?

Skaffe mine egne safety bars som jeg drasser med meg til gymmen (evt overtale sjefen der til at han fikser noen til gymmen, eller at jeg kan oppbevare mine der)?

Do the "roll of shame"? Virker for skummelt til at jeg tør å ta sjansen. Er det trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er å ikke ta på de sikringene på siden av stanga. Om du ikke får den opp igjen, er det bare til å gi den et lite puff ene veien og vektene detter av.

Har lest at det ikke er helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvorfor trene benk til utmattelse i utganspunktet?

Jeg skal ikke trene noenting til utmattelse (i mitt hode er dette høyrep-trening), men tenkte å kjøre stronglifts 5x5, og det vil vel på et eller annet tidspunkt bli såpass tungt at jeg kan komme i skade for å ikke klare en repetisjon eller to. Det er hvertfall skrekkscenariet.

Men du mente evt at dersom jeg kjenner at en vekt er for tung idet jeg løfter den av stativet, så driter jeg i å kjøre en eneste rep i det hele tatt og går ned på vektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk foreksempel ein stepkasse som benk, bygg opp med vekteskiver under til du når høgden du vil ha. Eventuelt bruk ein vanlig benk og bygg opp med vektskiver.

Dette må eg gjere iblandt for vanlige benker suger hengebjeller. Men stepkasser har finfin bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel også litt mye å forvente at folk skal stille som spottere for flere sett, hver gang man skal trene.

Har spurt fremmede om hjelp ved én anledning, da jeg hadde lyst til å makse litt.

Fremmed nr 1 spotta ved ett løft, før han stakk avgårde uten så mye som et ord, og jeg var ikke ferdig.

Fremmed nr 2 løfta stanga for meg.

Ved maksing er det seff en mulighet å spørre folk, men har altså litt dårlige erfaringer der.

Tubas forslag ser ut til å funke best i praksis hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel også litt mye å forvente at folk skal stille som spottere for flere sett, hver gang man skal trene.

Har spurt fremmede om hjelp ved én anledning, da jeg hadde lyst til å makse litt.

Fremmed nr 1 spotta ved ett løft, før han stakk avgårde uten så mye som et ord, og jeg var ikke ferdig.

Fremmed nr 2 løfta stanga for meg.

Ved maksing er det seff en mulighet å spørre folk, men har altså litt dårlige erfaringer der.

Tubas forslag ser ut til å funke best i praksis hittil!

Sjansen for at du failer er relativt liten før på siste settet, og gjør du det så løfter du for tungt uansett. Jeg trener alene og pleier alltid spørre en tilfeldig om han gidder spotte meg på siste settet. Aldri noen som sier nei eller tar det negativt. Det tar jo ikke mange sekundene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet er å finne ein som "kan" spotte. Med mykje vekt på stangen er det kjedelig å bli spottet av ein som veier halvparten av det man løfter. Har vore nokre ganger (for min del) at spotteren løfter stangen, tuller til avløftet, får stangen ut av balanse, ikkje klarer å løfte opp igjen stangen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at du failer er relativt liten før på siste settet, og gjør du det så løfter du for tungt uansett. Jeg trener alene og pleier alltid spørre en tilfeldig om han gidder spotte meg på siste settet. Aldri noen som sier nei eller tar det negativt. Det tar jo ikke mange sekundene heller.

Greit forslag det her og. Skummelt som et HELVETE dog, og alle har nok med sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...