Gå til innhold

Knebøy - langt frem med overkroppen


Pesky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et vedvarende problem med at jeg kommer for langt frem med overkroppen under knebøy, og da spesielt lettere vekter. Hører at dette er et normalt problem, og lurer på om det er noen som har forslag til øvelser/tøying jeg kan gjøre for å forhindre dette. Hørte fra en at jeg burde trene mer markløft, men jeg tar vesentlig mye mer i mark enn i bøy, så tviler jeg sterkt på at det er problemet. Kan det være fordi jeg er høy? Er 194 cm høy.

Hjelp anyone?! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavere stangplassering vil flytte tyngdepunktet ditt bakover

lavere stanplassering vil vel bare føre til at tyngdepunktet føres lenger bak, noe som fører til at overkroppen må enda lenger frem for å ikke tippe bakover. Det er vel det han prøver å unngå.

LBSquat.jpg¨

Er du 194 høy, har du lange lårbein, og det er ikke optimalt for knebøy. Se denne interaktive animasjonen for hvorfor. Som du ser, jo lenger lårbein du har, jo bedre ankel- og hoftebomilitet trenger du, og jo mer fremoverlent er du i bunnposisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et inntrykk av at dette er et problem som oppstår når man ikke spenner nok i overkroppen i mot stanga, og ikke setter seg godt nok bakpå, det vil si aktiverer hamstring og gluteus, det er i allefall det jeg erfarer selv :) Dette skjer hovedsaklig når man løfter opp mot maks, eller når man løfter "for lett", så man ikke har noen rent fysisk grunn til å spenne opp godt nok. Anbefaler denne artikkelen!

http://articles.elitefts.com/training-articles/powerlifting-articles/falling-forward-in-the-squat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
lavere stanplassering vil vel bare føre til at tyngdepunktet føres lenger bak, noe som fører til at overkroppen må enda lenger frem for å ikke tippe bakover. Det er vel det han prøver å unngå.

LBSquat.jpg¨

Er du 194 høy, har du lange lårbein, og det er ikke optimalt for knebøy. Se denne interaktive animasjonen for hvorfor. Som du ser, jo lenger lårbein du har, jo bedre ankel- og hoftebomilitet trenger du, og jo mer fremoverlent er du i bunnposisjon

Sant, burde kanskje skrevet det på en annen måte. Det jeg mente er at mange ofte skal klemme den stanga helt opp i nakken som gjør at de blir veldig "framovertung" pga at de fortsatt bøyer overkroppen framover som om det var lav stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den konstant fremover, eller er det spesielt på vei opp?

Det kan være oppspennet som ikke er helt riktig også, men om du er 194 så vil nok frontbøy passe bedre eller høy stangplassering med skikkelig oppspenn - om du er myk nok.

Rectus femoris, illiopsoas + TFL kan du begynne med å tøye. Gjerne benytte skumrulle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med det samme som TS. Når jeg tar knebøy nå så bruker jeg low-bar, men det er egentlig mest for at jeg syns det er mer behagelig å ha stanga der. Er det bedre å ha high-bar når man er lang? Er nesten like høy som TS. Har prøvd frontbøy, men det gjør jo helvettes vondt i skuldrene. Tror ikke jeg er stor nok for det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 194 høy, har du lange lårbein, og det er ikke optimalt for knebøy. Se denne interaktive animasjonen for hvorfor. Som du ser, jo lenger lårbein du har, jo bedre ankel- og hoftebomilitet trenger du, og jo mer fremoverlent er du i bunnposisjon

Proposjonene er viktigere enn høyden. Han kan ha kort femur i forhold til resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den konstant fremover, eller er det spesielt på vei opp?

Det kan være oppspennet som ikke er helt riktig også, men om du er 194 så vil nok frontbøy passe bedre eller høy stangplassering med skikkelig oppspenn - om du er myk nok.

Rectus femoris, illiopsoas + TFL kan du begynne med å tøye. Gjerne benytte skumrulle også.

Det er faktisk mest nedover. Jeg gjør det vel for å komme meg dypt nok uten å falle bakover.

Jeg kjører forsåvidt også alltid ankelmobilisering og hoftetøying etter oppvarmingen med goblet squats (det har funka super til nå! stor fremgang etter at jeg startet med tøyingen).

Ellers takk for gode tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bredt står du med bena?

Det skal normalt ikke være nødvendig å tøye bakside av leggen for knebøy. Det betyr som regel at du har for smal benstilling og kan tjene mye på å bøye ekstra bredt.

Jeg står ikke spesielt bredt. Type skulderbredt eller litt smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke spesielt bredt. Type skulderbredt eller litt smalere.

Se for deg en linje som tangerer yttersiden av skuldrene dine vertikalt. Ha føttene dine minst utenfor denne, men noen må stå enda bredere. Deretter pek knærne dine langt ut til siden, f.eks CYC har ca 90 graders vinkel mellom lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg og hadde samme problem før jeg fikk endret på teknikken min. Stå bredt med beina, minst skulderbredde, tærne peker utover. Istedenfor at du tenker på at du skal bøye knærne tenker du heller at du skal sette deg ned, eller dytte rompa langt bak og nedover samtidig som du presser knærne utover. Da får du tyngdepunktet på yttersiden og bakover på fotbladet, og da skal du mest sannsynlig få se at det blir lettere å ikke falle for langt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...