Gå til innhold

Knebøy - langt frem med overkroppen


Pesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan ha mye å si. Spørs litt på overkroppen din. Generelt sett ønsker du da å ha balansepunktet litt lenger frem, som vil si at frontbøy er bedre enn knebøy, og andre varianter av dette.

Tusen takk. Ja, føles keitete å ta knebøy. Må ha veldig bred stilling for å føle meg stabil, og det virker riktigere å ta frontbøy. Angående overkropp hva gjelder da? Min er ganske kort i forhold til underkropp ned til hofta. Fra livet ned til skrittet er det litt lenger enn normalt , jeg har et litt stort hofteparti, og så har jeg som sagt lange lår, litt korte legger og, store føtter;). Tilsammen ser det ikke så rart ut som det høres. altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer veldig langt frem hvis jeg har stangen høyt, men om jeg senker den får jeg også mer spenn i ryggen og tvinges til å holde ryggen rettere. Det som er viktig for min del er å løsne opp bekkenet først om jeg skal kjøre dypt. Etter å gå over med rulle skikkelig klarer jeg å gå ATG (HELT ned, ikke "vanlig ATG") med kanskje 80 grader i ryggen med middels stangplassering og bredt grep på stangen.

Det er jo generelt slik at en klarer å holde ryggen rettere dersom en nettopp har stangen høyt. Og for å kunne gå ATG (så langt ned en klarer å komme) bør en ha stangen høyt for å unngå voldsomt mye slit på ryggen; Igjen fordi en har rettere rygg med stanga høyt.

Tusen takk. Ja, føles keitete å ta knebøy. Må ha veldig bred stilling for å føle meg stabil, og det virker riktigere å ta frontbøy. Angående overkropp hva gjelder da? Min er ganske kort i forhold til underkropp ned til hofta. Fra livet ned til skrittet er det litt lenger enn normalt , jeg har et litt stort hofteparti, og så har jeg som sagt lange lår, litt korte legger og, store føtter;). Tilsammen ser det ikke så rart ut som det høres. altså.

Hehe, skal innrømme at jeg fikk noen rare forestillinger i hodet. :p Hvis overkroppen din er kort (målt fra skulderbenet til starten av hoftebenet) i forhold til lårbenene er det nok lettere for deg å få en god frontbøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg har også lagt merke til det dere sier om stangplassering. Viktg å føle at man har kontroll over den for å kunne fokusere på noe annet enn den. Jeg kommer dypt ,men ja, jeg skal ta frontbøy fra nå.Takk.( Idag tok jeg beinpress etter 4 rep rygghev. Da kjente jeg det svei godt i rompa:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg har også dette problemet, men i motsetning til de andre her er jeg ganske så lav (bare 164 cm). Er ganske fersk når det kommer til styrketrening og knebøy og vil derfor veldig gjerne få inn en god teknikk så fort som mulig, så da tenkte jeg kanskje at dette var stedet å spørre om litt tips.

Jeg føler det litt som at overkroppen "klapper sammen" i det jeg begynner øvelsen og når jeg prøver å rette opp ryggen mister jeg balansen (faller bakpå) og for å unngå å falle bakpå virker det som at jeg strammer foran på leggene noe som ikke er spessielt behagelig. Jeg har veldig korte akillessener, og har aldri kunnet sitte på huk med helene i bakken, kan dette ha noe med problemet mitt å gjøre? Jeg prøver å tøye hofteleddsbøyerene og er noe stiv her, men tror ikke jeg er av de værste på det området. Er det noen spessielle øvelser jeg kan gjøre eller er det kun tøyning som gjelder? Har forresten prøvd både bred benstilling og vinkling på føttene uten større hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor legger du stangen?

Se om du finner noe svar her:

Teknikk: Knebøy | Fitnessbloggen Forum

Om ikke så tyyyt ut :)

(Det har som oftest med at vekten ligger feil under føttene, at albuene går for høyt opp og at stangen ligger feil. Du vil dermed ikke ligge i den riktige vinkelen, som bør være rett over midten av foten, dette gjør at du faller en eller annen vei og får en feil belastning). Å falle bakover er iallefall mye bedre enn å falle fremover, og er som oftest en minimal teknisk svikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg har et vedvarende problem med at jeg kommer for langt frem med overkroppen under knebøy, og da spesielt lettere vekter. Hører at dette er et normalt problem, og lurer på om det er noen som har forslag til øvelser/tøying jeg kan gjøre for å forhindre dette. Hørte fra en at jeg burde trene mer markløft, men jeg tar vesentlig mye mer i mark enn i bøy, så tviler jeg sterkt på at det er problemet. Kan det være fordi jeg er høy? Er 194 cm høy.

Hjelp anyone?! :cry:

1. Tøy glut. max/med/min og add. magnus.

2. Ha gjerne bred fot stilling fordi det åpner hofteleddet mer og du får bedre bevegelse utslag.

3. Utoverroter foten, det også åpner hofteleddet.

4. Kne over tå nr to.

5. Tøy soleus, da holder hæler seg lettere i golvet.

6. Still deg med rygg mot vegg og tren på å gå dypt ned med riktig teknikk slik. Rompe alltid under knehøyde.

7 . Når du er dypt nede, press imot knea (press litt ut) og ikke la knea under noen omstendighet gå fremover når du skal presse deg opp. Da mister du nemlig spenning i hamstringen noe som fører til større belastning på korsrygg og knær. Knip sammen skikkelig i rompe og øvre hamstringen, "dra" skuldre bakover på vei opp.

8. Tren opp vom (vastus oblique medialis)

For de som sier de kjenner det i hofteleddsbøyere når de tar bredere fotstilling er det nok add. magnus som er stram...du vil da kjenne det i "lyske" og nedover innside lår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt dette,men begynn med det som heter box squats.Er selv 1,96 cm,slet veldig på veie ned som du sier.Plasser en vanlig benk mellom beina som du kan bøye ned til(eksempel :

). Istedet for å sitte på benken som hun dama i videoen,skal du rett opp med en gang rumpa kommer i kontakt med benken.Jobb med det en stund før du fjerner benken!Det har ihvertfall hjulpet meg og nå kjører jeg ATG(ass to grass):)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor legger du stangen?

Se om du finner noe svar her:

Teknikk: Knebøy | Fitnessbloggen Forum

Om ikke så tyyyt ut :)

(Det har som oftest med at vekten ligger feil under føttene, at albuene går for høyt opp og at stangen ligger feil. Du vil dermed ikke ligge i den riktige vinkelen, som bør være rett over midten av foten, dette gjør at du faller en eller annen vei og får en feil belastning). Å falle bakover er iallefall mye bedre enn å falle fremover, og er som oftest en minimal teknisk svikt!

Takk for gode tips! Beintreninga i går gikk mye bedre enn den pleier =) Langt fra perfekt, men et steg i riktig retning føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt dette,men begynn med det som heter box squats.Er selv 1,96 cm,slet veldig på veie ned som du sier.Plasser en vanlig benk mellom beina som du kan bøye ned til(eksempel :
). Istedet for å sitte på benken som hun dama i videoen,skal du rett opp med en gang rumpa kommer i kontakt med benken.Jobb med det en stund før du fjerner benken!Det har ihvertfall hjulpet meg og nå kjører jeg ATG(ass to grass):)

Sånne knebøy gjorde jeg før jeg fant ut jeg ikke gikk dypt nok. Hjalp meg godt til å begynne med. Nå er jeg nesten i samme vekt I dype knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...