Gå til innhold

Knebøy - langt frem med overkroppen


Pesky

Anbefalte innlegg

Nåja! Ingen som ler. :)

Det høres unormalt ut, ja. Det er derimot litt vanskelig å si akkurat hvor det skorter. Det høres jo ut som et mobilitetsproblem, og da er løsningen bare å tøye. Masse. Helst to ganger hver dag, skal du ha gode, kjappe resultater.

Hvordan er knærne dine når du er i bunn av bøyen? Hva skjer om du prøver frontbøy?

Poenget med vektløftersko er ikke å ordne opp for de som ikke er myke nok, men for å gi de som faktisk er myke nok "det lille ekstra". Det blir ikke å ta roten av problemet, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nåja! Ingen som ler. :)

Det høres unormalt ut, ja. Det er derimot litt vanskelig å si akkurat hvor det skorter. Det høres jo ut som et mobilitetsproblem, og da er løsningen bare å tøye. Masse. Helst to ganger hver dag, skal du ha gode, kjappe resultater.

Hvordan er knærne dine når du er i bunn av bøyen? Hva skjer om du prøver frontbøy?

Poenget med vektløftersko er ikke å ordne opp for de som ikke er myke nok, men for å gi de som faktisk er myke nok "det lille ekstra". Det blir ikke å ta roten av problemet, for å si det slik.

Hva mener du "hvordan er knærne"?:oops:

Jeg bør absolutt bli enda flinkere til å tøye.. ga det liksom opp, og nå tøyer jeg bare der når jeg trener bein.

ja, det var dét jeg lurte på. Om oppbygg var en grei løsning, eller om dette faktisk kan korrigeres. Er jo dét jeg vil få til :)

Frontbøy har jeg aldri forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg bare digger at du slenger ungen opp på skuldrene! :thumbsup:

Min første innskytelse: bredere benstilling og med utoverrotasjon på beina dine. Det ser ut som du havner altfor langt bakpå nå, og med bredere benstilling flytter du tyngdepunktet lengre fram.

Er det ok å gjøre? For (prøvde her og nå :p) da funker det mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok å gjøre? For (prøvde her og nå :p) da funker det mye bedre :)

Javisst. Er du myk nok, så kjør på. Jeg bøyer med ganske bred benstilling og mye utoverrotasjon, men så er jeg også myk i beina (gammel danser :p). Bare pass på at knærne ikke faller innover når du går opp igjen. Knær over tær bryr jeg meg ikke om, men tær INNENFOR knær er viktig. Fokuser på at du presser knærne ut samtidig som beina presses ned i bakken. Fordel: du MÅ bruke rumpa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så bør du nok ha mye bredere benstilling, ja. Typ skulderbredde mellom føttene. Ha litt utovervinkling (typ maks 10 grader), og press knærne utover. Ser ut som om anklene dine fungerer fint, så der er det ikke noe å klage på. Vanskelig å si om lårene er et problem når du bytter over til denne typen. Gode tips fra minimjau, hvertfall. Ta til deg det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så bør du nok ha mye bredere benstilling, ja. Typ skulderbredde mellom føttene. Ha litt utovervinkling (typ maks 10 grader), og press knærne utover. Ser ut som om anklene dine fungerer fint, så der er det ikke noe å klage på. Vanskelig å si om lårene er et problem når du bytter over til denne typen. Gode tips fra minimjau, hvertfall. Ta til deg det! ;)

Oi.. med så lite gjør det liten forskjell.:unsure:

Ser også at den øvre ryggen din kollapser litt i bunn av løftet. Press skulderbladene dine sammen og ned, stolt bryst og stram magen skikkelig. Hold det spennet gjennom hele løftet. Det er uansett lettere å gjøre riktig med en stang på ryggen. :)

Mener du når jeg prøver å gå helt ned, eller ellers også?

Jeg går aldri lenger ned enn jeg klarer uten dét. Nå var bare for å vise hva som skjer.:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende du misforsto meg. Jeg mente du skulle ha så liten vinkel i føttene FØR du begynner selve bevegelsen. Føttene skal peke nesten rett frem, men bare litt ut. Når du går ned presser du knærne utover som om du prøver å sette hofta mellom bena. Dersom du må ha litt større vinkel i føttene når du starter gjør det ikke noe, målet er derimot å bli myk nok til å klare det slik som jeg beskrev.

Bare når du prøvde å gå helt ned, så det er kanskje ikke helt "fair" å si noe generelt. Uansett er det viktig å ha i bakhodet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med vinkel ... kan man ikke ha så mye vinkel som man takler? Så lenge stortåa er innenfor kneet i alle posisjoner er det vel ikke mye som kan gå galt?

Det er mogleg, eg berre nemnde 30º sidan det er mykje brukt. Poenget er for øvrig ikkje å ha så stor vinkel som mogleg, men finne den posisjonen som passar best for den enkelte. Jo breiare beinstilling, jo meir vinkel høyrest fornuftig ut. Det er berre snakk om å få kroppen til å jobbe mest mogleg effektivt, med utgangspunkt i din fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...