Gå til innhold

Knebøy - langt frem med overkroppen


Pesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for gode tips. Jeg prøvde å kjøre med bredere benstilling, og fikk ganske vondt i den venstre hofteleddsbøyeren.. Så noe gjør jeg feil fortsatt, ellers så er jeg ikke myk nok tenker jeg.. Kjørte ikke med mer enn 60kg. Men! Det hjalp på overkroppen :D! @Svein Erik, skal prøve smalere grep og albuene ned senere i dag :)

Frontbøy prøvde jeg også, og det kommer til å kreve en del teknikktrening kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på med bredere beinstilling - jeg har alltid stått bredt i bøy og har vonde hofteleddsbøyere på grunn av det. Og jeg er myk! Det er en grunn til at f.eks. sumomark i all hovedsak er konkurranseløfting. Hadde satset på å bli mykere for å kunne stå litt smalere heller enn å stå bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg en linje som tangerer yttersiden av skuldrene dine vertikalt. Ha føttene dine minst utenfor denne, men noen må stå enda bredere. Deretter pek knærne dine langt ut til siden, f.eks CYC har ca 90 graders vinkel mellom lårene.

Men om man har skikkelig brede skuldre..? Jeg er jente og 168 cm og ved et kjapt fort og gale-mål nå nettopp: 50 cm brede skuldre (bortimot en tredel av høyden :eek:). Synes knebøy er vanskelig og føler lett at jeg ramler bakover. Kjører høybar og veldig lett, mindre enn halvparten av hva jeg tar i markløft(!), men det er bakside lår og rumpe jeg er ute etter å treffe.

Tenker jeg rett når jeg tror at høybar er bra fordi tyngdepunktet kommer lengre bak med lavbar og dermed vil gjøre det enda vanskeligere å ikke ramle baklengs? Er det viktig at tær alltid er foran knær? Er det generelt bra om ryggen er mest mulig upright, eller er det lov å bøye den slik det føles naturlig? Og er det noen fasit på hva som tar best på rumpe/bakside lår?

Jeg har forresten dessverre lange lår :( Jeg er 7-8 cm høyere enn min normal proporsjonerte mor, og vi har målt og funnet ut at hele høydeforskjellen er pga lårene mine :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoftebredde høres veldig smalt ut, selv for dype bøy! Rundt skulderbredde bør passe for de fleste. Enkelte vil kanskje stå enda bredere igjen. Dersom du ikke har problemer med knærne trenger du ikke bekymre deg så veldig mye, akkurat. De som driver med olympisk vektløfting har konsekvent knærne så langt frem som overhodet mulig. Hvis de får en kneskade, så er det i nesten alle tilfeller på grunn av overbelastning over tid. Så dersom du kun tar knebøy et par ganger i uka er det ikke særlig grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebredde høres veldig smalt ut, selv for dype bøy! Rundt skulderbredde bør passe for de fleste. Enkelte vil kanskje stå enda bredere igjen. Dersom du ikke har problemer med knærne trenger du ikke bekymre deg så veldig mye, akkurat. De som driver med olympisk vektløfting har konsekvent knærne så langt frem som overhodet mulig. Hvis de får en kneskade, så er det i nesten alle tilfeller på grunn av overbelastning over tid. Så dersom du kun tar knebøy et par ganger i uka er det ikke særlig grunn til bekymring.

Jeg trener knebøy fire ganger i uka, derfor er det viktig for meg at jeg gjør det riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill prøvd å stå litt bredere og ha et smalere grep på stanga. og til slutt prøve å få albuene til å peke mere ned og ikke bak. Da får du brystet mere frem og du blir mere oppreist.

Det funka gull å ha smalere grep og få albuene rettet mer nedover... Det løste ikke problemet helt, men det var bedring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har skikkelig brede skuldre..? Jeg er jente og 168 cm og ved et kjapt fort og gale-mål nå nettopp: 50 cm brede skuldre (bortimot en tredel av høyden :eek:). Synes knebøy er vanskelig og føler lett at jeg ramler bakover. Kjører høybar og veldig lett, mindre enn halvparten av hva jeg tar i markløft(!), men det er bakside lår og rumpe jeg er ute etter å treffe.

Tenker jeg rett når jeg tror at høybar er bra fordi tyngdepunktet kommer lengre bak med lavbar og dermed vil gjøre det enda vanskeligere å ikke ramle baklengs? Er det viktig at tær alltid er foran knær? Er det generelt bra om ryggen er mest mulig upright, eller er det lov å bøye den slik det føles naturlig? Og er det noen fasit på hva som tar best på rumpe/bakside lår?

Jeg har forresten dessverre lange lår :( Jeg er 7-8 cm høyere enn min normal proporsjonerte mor, og vi har målt og funnet ut at hele høydeforskjellen er pga lårene mine :p

Dette er vanskelige spørsmål. Det finnes mange måter utføre knebøy på, antagelig på grunn av anatomiske variasjoner som folk har som gjør at det aldri finnes en helt korrekt måte for alle. Men først og fremst vil jeg anbefale lowbar dersom du skal fokusere på glutes og hams. Highbar gir noe mer belastning på quadriceps. Med lowbar bøyer man seg naturlig lenger frem for å kompensere, men kortere avstand til leddet gir mindre belastning på glutes og hamstrings. Det er helt å bøye seg litt frem så lenge du passer på å holde ryggsøylen låst.

Eks:

Fotstilling i knebøy kan grovt deles inn i to deler

- Vinkel på kne- og ankelledd

- Vinkel mellom lårene.

I prinsippet kan du tillegg øke bredden av fotstilling ved intern rotasjon av hofteleddet, men dette er dårlig teknikk.

Hvis du vil flytte balansepunktet fremover kan du enten minke vinkelen på knær og ankler eller så kan du øke vinkelen på låret. Bredere lårvinkel vil ha en forkortende effekt på lårene for balansen, mens anklene flytter rumpa fremover. Personlig foretrekker jeg å øke vinkelen mellom lårene da det gir mer stabilitet og fører til mindre stress på knærne, men alle vil ha en form for blanding.

"Rettlegg"-knebøy:

http://www.youtube.com/watch?v=n3nvt6DmKEY

Når det gjelder knær foran tær har jeg lagt merke til at nesten alle norske styrkeløftere gjør dette. Eksempel:

Litt foran går nok bra, men alt i moderasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder knær foran tær har jeg lagt merke til at nesten alle norske styrkeløftere gjør dette. Eksempel:

Knea må framfor tærne for dei fleste. Det finnes kanskje dei som har ein anatomi som tillet at dei er bak. Ein bør ikkje henge seg opp i kvar knea er i forhold til tærne sidan det er forskjellig frå person til person. Vil du vurdere teknikken så er det film som gjeld. Du kan få andre til å sjå på, men det er heller ikkje optimalt sidan det er vanskeleg å få med seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 3 uker senere...
Pass på med bredere beinstilling - jeg har alltid stått bredt i bøy og har vonde hofteleddsbøyere på grunn av det. Og jeg er myk! Det er en grunn til at f.eks. sumomark i all hovedsak er konkurranseløfting. Hadde satset på å bli mykere for å kunne stå litt smalere heller enn å stå bredt.

helt enig :) må vel være sunnere for knærne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 198 høy og har det samme problemet, føler jeg må velge enten å ha overkroppen langt fremme eller ha knær foran tær. Når jeg får overkroppen langt fremme blir det veldig tungt for nedre rygg/korsryggen og det blir mer en rygg øvelse enn en øvelse for lår. Hvis jeg derimot fjerner fokuset på knærne kjenner jeg det mye mer i lårene og korsryggen får "hvile seg litt". kjenner noen ganger at jeg har vondt i knærne etter trening også, vet ikke hva det kommer av...

Men det jeg egentlig lurer på er om det er så viktig at knær er bak tær? Mange som skal ha det til at det er livsviktig, men på nettet ser jeg mange som ikke bryr seg så hardt om det. Greit om noen med erfaring kunne svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, selv om jeg ikke er veldig høy.. (173).

Vet ikke hvorfor. Men jeg er veldig svai i ryggen, så jeg føler jeg allerede er veldig "frampå" i alle øvelser allerede, for å rette opp ryggen..:huh:

Det hjelper meg å bygge litt under hælene, typ med skiver. Er det en ok løsning?

Jeg har heller ikke spes bred benstilling slik jeg leser tips om her. Jeg trodde det var feil.:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Treningsfri i dag, er på trening nå ( :p ) bare for å prøve å få til dette.

Prøver med lette vekter, tyngre vekter, bare stang og uten noe.

Jeg kommer ikke lenger ned enn neeesten halveis til 90grader, det skulle hel bli 40-45 :p , før overkroppen MÅ fram for at jeg skal komme lenger ned. Hvis jeg skal komme ned i 90 ligger overkroppen på knærne omtrent.

Har jeg oppbygg under hælene går det mye bedre, 5kgs-skiver fordi de mindre er for tynne..

Vil det være greit med oppbygde sko? Eller er det noe jeg kan terpe for at dette skal funke?

Føler det er forside lår som stopper, at jeg er stram/kort der. Har også veldig forovertilt i bekken, av samme grunn sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forovertilt er ofte et produkt av stramme muskler på forsiden av lår og/eller svake magemuskler. Tren mer kjerne (planke o.l.) og bruk skumrulle på problemområder (lår, spesielt fokus på forside og litt på rygg). Legg også til tøyningsøvelser for forside lår.

Vet ikke helt om jeg skjønner måten du bøyer på? Det er umulig å unngå at overkroppen lener seg noe frem. Det vil den ALLTID gjøre, uansett hvordan man bøyer. Det har med balanse og massesenterpunkt å gjøre.

Vektløftersko er ikke noe poeng med mindre du skal ha rumpa ned i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forovertilt er ofte et produkt av stramme muskler på forsiden av lår og/eller svake magemuskler. Tren mer kjerne (planke o.l.) og bruk skumrulle på problemområder (lår, spesielt fokus på forside og litt på rygg). Legg også til tøyningsøvelser for forside lår.

Vet ikke helt om jeg skjønner måten du bøyer på? Det er umulig å unngå at overkroppen lener seg noe frem. Det vil den ALLTID gjøre, uansett hvordan man bøyer. Det har med balanse og massesenterpunkt å gjøre.

Vektløftersko er ikke noe poeng med mindre du skal ha rumpa ned i gulvet.

Kanskje jeg skulle ha filma det, så dere kan le. :p

Ja noe fremover må overkroppen. Men for at jeg skal komme ned, må jeg helt frem.. hodet i knærne omtrent.:confused:

Hos meg tror jeg nok det er en OG.. (stam forside lår OG svake magemuskler). Fysio påpekte allerede på barneskolen at jeg hadde "korte" muskler på forside lår, og ba meg tøye tøye. Så jeg har alltid vært ganske svai.

Dette er mye verre nå, etter 3 graviditeter har jeg delte magemuskler. Har lenge trent for å se hvor bra det kan bli, men jeg tror det må sys rett og slett.

Jeg er ikke ute etter noe ass to grass:p Jeg bare tenkte det med skoene fordi at når jeg kommer litt opp, så kommer jeg lengre ned i bøyen, uten samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...