Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Okay, jeg la ikke til 0.5, så da er jeg i hvert fall på 37 vanligvis, det høres jo mye bedre ut :)

Jeg har ikke vært stabilt på diett på ett år (og jeg har aldri gått ned mer enn 2-3 kg, har aldri vært tykk), de siste månedene har jeg spist masse og trent masse (og gått litt opp, men det er muskler, kryss i taket). Den siste uken har jeg vært på påskeferie hjemme hos mor, har opprettholdt treningen, men kost meg ordentlig og garantert spist over vedlikehold (med ganske så mye karbohydrater fra pasta, rundstykker og påskegodt). Nettopp derfor tenkte jeg at det passet bra å starte med PSMF nå, heller enn å gå på lavkaloridiett først. Leptin og forbrenning er nok så bra som det blir.

I følge diett.no blir det i dag ca 140 g protein og 850 kcal (blir en halv boks CC i stedet for kjøtt til et måltid, ikke optimalt, men det er enklere i forhold til jobb). Føles helt insane at dét faktisk er litt lavt på protein, men det er i det minste helt sikkert over 2.5 g protein per kg fettfri masse.

Takk for enda et godt og utfyllende svar, kan måle temperatur slik du sier i morgen tidlig. Satser på at temperaturen ikke vil synke allerede etter bare 2 dager med lite mat. Jeg har tidligere vurdert å gå til lege for å sjekke dette, men siden jeg er frisk, hele familien er frisk og jeg ligger så lavt enten jeg er på diett eller ikke, har jeg ikke bekymret meg så veldig. Får se hva termometeret sier i morgen :)

37 grader som kjernetemperatur er helt fint. Om du går under 36.5 begynner man å få en del litt ekle symptomer, så forsøk å hold deg der du er.

Hvor kommer de andre kaloriene fra om du ligger på 140g protein? Det blir 560kcal+90kcal fra EFA, så da får du 200kcal ekstra...

Prøv deg på en 10-dagers uten oppkarbing eller "kosedager", og så gå over til å trene på minst vedlikehold. På den tiden bør du rekke å gå ned et par kilo og så trene tungt i en periode før du kjører en ny 10-dagers. Ellers er jeg enig i at det høres ut som et ideelt tidspunkt å begynne med diett nå når du har justert opp leptin over en periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Resten av kaloriene er omkring 18 g fett, fra kjøtt (svin og kylling) og CC, og litt karbohydrat fra grønnsaker og krydder. Tror ikke jeg får det noe lavere uten å kutte CC, hvilket jeg skal gjøre de dagene det enklere i forhold til jobb. Det er ikke strikt PSMF, men det er stort kaloriunderskudd med rikelig proteiner, så noe godt må det jo gjøre :)

Da prøver jeg på det. Deilig å vite at resultatene kan komme så fort, jeg har ikke allverdens tålmodighet til å spise småkjip og kjedelig mat i flere måneder :blush: Heller en hurtigkur for å komme i gang, og så snarest mulig kunne begynne å bygge styrke og muskler igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest artikkelen om psmf her inne og dette høres virkelig ut som noe for meg.. Jeg er 164cm og veier 67kg.. Vil gjerne ned i vekt før sommeren, helst til rundt 55-58kg..Har også en kostymefest som kommer den 12 mai, hadde ikke gjort noe å sett fresh ut til da :) Men jeg lurer på en ting.. Er det noe mattabell her inne for hva som er ja og nei mat på denne dietten? Jeg er ikke en person som kan ta det på feelingen, jeg må ha noe konkret å gå etter, for så å lage mine egne varianter etterpå :) Lurer også på om det er greit med kokosmelk (vet det er en form for melk som jeg har fått med meg at ikke er bra?), fiskesaus, soyaolje, currypaste og chilipaste? Vi spiser endel thai mat, så tenkte jeg lager som vanlig med magert kjøtt , grønnsaker og ris til gubben også spiser jeg alt utenom risen :) Går det forresten ann å spise noe annet til frokost enn varmmat? Noe som er kjapt og enkelt? Istedefor å steke/varme kyllingfilet på morgenen liksom :) Hva kan man også bruke som saus på maten? Ser at det går i kjøtt og grønnsaker, men det kan jo bli ganske tørt.. :) Begynte å lese fra starten av på denne tråden, men fant ut at det var litt for mange sider med kommentarer, så håper jeg ikke spør om noe mange andre også har spurt om :) Takker så masse for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest artikkelen om psmf her inne og dette høres virkelig ut som noe for meg.. Jeg er 164cm og veier 67kg.. Vil gjerne ned i vekt før sommeren, helst til rundt 55-58kg..Har også en kostymefest som kommer den 12 mai, hadde ikke gjort noe å sett fresh ut til da :) Men jeg lurer på en ting.. Er det noe mattabell her inne for hva som er ja og nei mat på denne dietten? Jeg er ikke en person som kan ta det på feelingen, jeg må ha noe konkret å gå etter, for så å lage mine egne varianter etterpå :) Lurer også på om det er greit med kokosmelk (vet det er en form for melk som jeg har fått med meg at ikke er bra?), fiskesaus, soyaolje, currypaste og chilipaste? Vi spiser endel thai mat, så tenkte jeg lager som vanlig med magert kjøtt , grønnsaker og ris til gubben også spiser jeg alt utenom risen :) Går det forresten ann å spise noe annet til frokost enn varmmat? Noe som er kjapt og enkelt? Istedefor å steke/varme kyllingfilet på morgenen liksom :) Hva kan man også bruke som saus på maten? Ser at det går i kjøtt og grønnsaker, men det kan jo bli ganske tørt.. :) Begynte å lese fra starten av på denne tråden, men fant ut at det var litt for mange sider med kommentarer, så håper jeg ikke spør om noe mange andre også har spurt om :) Takker så masse for svar :D

Soja og sånt er olje, så det går ikke. Kokosmelk er ikke ideelt. Det du skal spise er rent kjøtt og mager fisk. Torsk, sei, karbonadedeig, mager biff, svinefilet, kyllingbryst osv. Krydder går bra, sauser kan du glemme. Salsa går som regel bra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde peppersaus til biffen, og med ekstra lett melk og veldig sparsom rasjonering tok det meg opp ca 30 kcal. Litt juks, men det alene tok måltidet fra såvidt spiselig til ordentlig godt. Ellers går det an å blande krydder inn i mager kesam, en spiseskje ødelegger ikke ALT. Vet at det ikke er ideelt, men for min del er det verdt å koste på 20-30 ekstra kcal hvis det kan gjøre en signifikant forskjell. Det er omtrent 4 gram fett jeg ikke mister i dag, og siden jeg ikke er Lyle, synes jeg ikke det gjør noe.

Forresten Little Engine, hvordan tilbereder du din omtalte indrefilet av svin? Tenkte å ha det til Påskeaftensmiddag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde peppersaus til biffen, og med ekstra lett melk og veldig sparsom rasjonering tok det meg opp ca 30 kcal. Litt juks, men det alene tok måltidet fra såvidt spiselig til ordentlig godt. Ellers går det an å blande krydder inn i mager kesam, en spiseskje ødelegger ikke ALT. Vet at det ikke er ideelt, men for min del er det verdt å koste på 20-30 ekstra kcal hvis det kan gjøre en signifikant forskjell. Det er omtrent 4 gram fett jeg ikke mister i dag, og siden jeg ikke er Lyle, synes jeg ikke det gjør noe.

Gå en runde rundt spisebordet så forbrenner du de 25 kaloriene og går ned de 4 grammene ;).

Nei, men seriøst... Det betyr ingen verdens ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det strengt tatt mulig at jeg skal spise 3400 kcal på vedlikehold?? Syns det høres ufattelig mye ut :o

Jeg skal ha meg 2 uker fri fra denne dietten nå, slik at jeg får hormonene og lagrene i kroppen mere i balanse igjen før jeg kjører en ny runde! I "pausen" tenker jeg og legge meg på vedlikehold og trene mere. Hvordan bør jeg øke kcal inntaket på best mulig måte? Har jo trossalt bare 2 uker på å komme opp i 3400 kcal, å da må jeg jo øke innteket ganske radig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde peppersaus til biffen, og med ekstra lett melk og veldig sparsom rasjonering tok det meg opp ca 30 kcal. Litt juks, men det alene tok måltidet fra såvidt spiselig til ordentlig godt. Ellers går det an å blande krydder inn i mager kesam, en spiseskje ødelegger ikke ALT. Vet at det ikke er ideelt, men for min del er det verdt å koste på 20-30 ekstra kcal hvis det kan gjøre en signifikant forskjell. Det er omtrent 4 gram fett jeg ikke mister i dag, og siden jeg ikke er Lyle, synes jeg ikke det gjør noe.

Forresten Little Engine, hvordan tilbereder du din omtalte indrefilet av svin? Tenkte å ha det til Påskeaftensmiddag :D

Kan jeg få oppskrift på den sausen? Jeg er peppersaus-fantast, så kalorifattig peppersaus som smaker godt tar jeg gjerne mot :)

Når det gjelder kalorier har du forstått det - det er strengt tatt ikke en PSMF lenger når man legger til slike ting, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Hovedpoenget er å holde protein høyt og så kutte så mye man kan fra alt annet. 40kcal her og der er ikke så farlig, men...det er strengt tatt ikke en PSMF.

Min svinefilet er utrolig enkelt. Jeg krydrer den, gir den stekeskorpe, slenger den på lav varme i ovnen på en seng av grønnsaker og litt vann med buljong i og lar den ligge der til den er ca 67 grader. Så tar jeg den ut og lar den hvile mens jeg trekker asparges i skyen i formen jeg laget svinet i. Og så spiser jeg. Den er så god og saftig at jeg ikke trenger noe saus på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det strengt tatt mulig at jeg skal spise 3400 kcal på vedlikehold?? Syns det høres ufattelig mye ut :o

Jeg skal ha meg 2 uker fri fra denne dietten nå, slik at jeg får hormonene og lagrene i kroppen mere i balanse igjen før jeg kjører en ny runde! I "pausen" tenker jeg og legge meg på vedlikehold og trene mere. Hvordan bør jeg øke kcal inntaket på best mulig måte? Har jo trossalt bare 2 uker på å komme opp i 3400 kcal, å da må jeg jo øke innteket ganske radig, eller?

3400? Er ikke du dame? 3400 er over mitt vedlikehold, og jeg er mann på over 80kg...Vedlikeholdet ditt er ca BMR*aktivitetsnivå, så kanskje 2200-2500, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3400? Er ikke du dame? 3400 er over mitt vedlikehold, og jeg er mann på over 80kg...Vedlikeholdet ditt er ca BMR*aktivitetsnivå, så kanskje 2200-2500, vil jeg tro.

Men så veier jeg 107 kg da...etter den tabellen jeg har brukt så ligger mitt vedlikehold på 3400 og da er aktivitetsnivå tatt med!

Syns også det virker skyhøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så veier jeg 107 kg da...etter den tabellen jeg har brukt så ligger mitt vedlikehold på 3400 og da er aktivitetsnivå tatt med!

Syns også det virker skyhøyt.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Er du dame? Ta en vekt som er noe lavere enn der du tror du kommer til å havne. Si 70kg. Gang dette med 2.5 for å finne protein = 170g. Legg til 10g EFA og hold alt annet så lavt som mulig. Ta ett måltid i uken for å kose deg - du trenger ikke leptinkontroll, så det er bare for det mentale. Etter 10 uker tar du to uker med 2500kcal om dagen, og så 10 nye uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Er du dame? Ta en vekt som er noe lavere enn der du tror du kommer til å havne. Si 70kg. Gang dette med 2.5 for å finne protein = 170g. Legg til 10g EFA og hold alt annet så lavt som mulig. Ta ett måltid i uken for å kose deg - du trenger ikke leptinkontroll, så det er bare for det mentale. Etter 10 uker tar du to uker med 2500kcal om dagen, og så 10 nye uker.

Jeg er dame ja! Men det har sjedd altfor lite på disse 2 ukene på PSMF, så da bør jeg vel ta ta et par uker bort fra denne dietten og på vedlikehold? Er ivertfall det jeg har fått som råd fra dere lengre opp her :) Som jeg har skrevet tidligere, så lå jeg kun på 1400-1500 kcal i 4 uker før jeg begynte på PSMF, og da blir vel ikke ressultatene opptimale? Derfor tenkte jeg kanskje at det er best å ta 2 uker "pause" for å få kroppen i balanse igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dame ja! Men det har sjedd altfor lite på disse 2 ukene på PSMF, så da bør jeg vel ta ta et par uker bort fra denne dietten og på vedlikehold? Er ivertfall det jeg har fått som råd fra dere lengre opp her :) Som jeg har skrevet tidligere, så lå jeg kun på 1400-1500 kcal i 4 uker før jeg begynte på PSMF, og da blir vel ikke ressultatene opptimale? Derfor tenkte jeg kanskje at det er best å ta 2 uker "pause" for å få kroppen i balanse igjen?

Du kan gjerne ta en pause der du legger deg på 2200-2500kcal om dagen, men om du er over 100 tror jeg det er begrenset hvor mange adapsjoner kroppen din har rukket ;) Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd med oppsettet jeg satt opp over først og sett hva som skjer.

Siden du skal gå på dette en stund hadde jeg faktisk investert i boken til Lyle og lest den. Det står mye interessant der som vil hjelpe deg til et optimalt resultat. Trening vil være viktig for deg, og det vil også være viktig å ikke overdriver cardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar så fort :) Men er det noe matvaretabell her inne? sånn at jeg ser konkret hva jeg kan og ikke kan spise? Eller er det kunn magert kjøtt og grønnsaker? Da skal jeg vel heller ikke spise laks? for den er jo fet.. Begynner på dette til mandagen tenkte jeg, så dette blir spennende :) Er det forresten noe annet jeg kan spise til frokost enn kjøtt og grønnsaker? Noe havregrøt eller noe sånt?tenkte jeg skulle prøve mat oppsettet som er ført opp på artikkelen, men er ikke noe glad i cottage cheese, kan jeg bruke kesam eller noe yoghurt med lite fett istede? :) Blir mye spørsmål, men er jo viktig å ha nok kunnskap innabords før man begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne ta en pause der du legger deg på 2200-2500kcal om dagen, men om du er over 100 tror jeg det er begrenset hvor mange adapsjoner kroppen din har rukket ;) Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd med oppsettet jeg satt opp over først og sett hva som skjer.

Siden du skal gå på dette en stund hadde jeg faktisk investert i boken til Lyle og lest den. Det står mye interessant der som vil hjelpe deg til et optimalt resultat. Trening vil være viktig for deg, og det vil også være viktig å ikke overdriver cardio.

Ikke for å "kverulere" på noen som helst måte, men er det ikke et "signal" fra kroppen om at noe er "galt", siden det har skjedd såå lite på disse 2 ukene? Jeg kjører PSMF veldig ekstremt (kun magert kjøtt, grønnsaker, omega3 og proteinshake innimellom)

Jeg syns jo alikevel at dette er rart med tanke på at kroppen min har mye "reservelager" å ta av, og at det dermed ikke skal være noe kritisk iforhold til personer med en langt lavere fettprosent en meg.

Skulle gjerne lest boka av Lyle, men å lese en bok på engelsk er for min del litt vrient :p Vet du om den er utgitt på norsk?

Iallefall, takk for rådene :) Godt mulig jeg benytter meg av ditt oppsett for å se hva som skjer, kanskje det er nettopp dette som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar så fort :) Men er det noe matvaretabell her inne? sånn at jeg ser konkret hva jeg kan og ikke kan spise? Eller er det kunn magert kjøtt og grønnsaker? Da skal jeg vel heller ikke spise laks? for den er jo fet.. Begynner på dette til mandagen tenkte jeg, så dette blir spennende :) Er det forresten noe annet jeg kan spise til frokost enn kjøtt og grønnsaker? Noe havregrøt eller noe sånt?tenkte jeg skulle prøve mat oppsettet som er ført opp på artikkelen, men er ikke noe glad i cottage cheese, kan jeg bruke kesam eller noe yoghurt med lite fett istede? :) Blir mye spørsmål, men er jo viktig å ha nok kunnskap innabords før man begynner :)

Du må gjerne spise laks, men da kan du jo kutte omega3 for å kompensere :)

PSMF er en ekstrem diett, derav navnet, hold deg til magert proteinrikt kjøtt og grønnsaker. Magre meieriprodukter skal man jo holde til et minimum, og helst ikke ta på denne dietten. I bunn og grunn så blir det da en tilnerming til PSMF, og ikke lenger like ekstremt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar så fort :) Men er det noe matvaretabell her inne? sånn at jeg ser konkret hva jeg kan og ikke kan spise? Eller er det kunn magert kjøtt og grønnsaker? Da skal jeg vel heller ikke spise laks? for den er jo fet.. Begynner på dette til mandagen tenkte jeg, så dette blir spennende :) Er det forresten noe annet jeg kan spise til frokost enn kjøtt og grønnsaker? Noe havregrøt eller noe sånt?tenkte jeg skulle prøve mat oppsettet som er ført opp på artikkelen, men er ikke noe glad i cottage cheese, kan jeg bruke kesam eller noe yoghurt med lite fett istede? :) Blir mye spørsmål, men er jo viktig å ha nok kunnskap innabords før man begynner :)

Hvis du har lest litt, så har du sett at det har blitt sagt ca 3 ganger per side her inne at du kun skal spise så magert kjøtt som mulig + 10g EFA om dagen for å kalle det en PSMF. Noen tar litt melkeprodukter, men da er målet å få kalsiumet siden melkekalsium er positivt for fettreduksjon. Det eneste du kan spise av grønnsaker er de som har masse fiber og lite karbo.

Så...igjen. Karbo skal være så nært null som mulig. Fett skal være så nært null som mulig, med unntak av 10g EFA. Protein skal ligge på 2-2.5g pr kg kroppsvekt, og jo mindre du veier jo mer mot 2.5. Ikke juks. Det er bare å skyte seg selv i foten. Og siden det er rimelig klart at du ikke har lest noe, så husk at dette er en ekstrem-diett. Jo mer du kan, jo bedre resultat. Jo mindre du kan, eller jo mer du "jukser" eller "tilpasser" dietten, jo dårligere resultat.

Ikke for å "kverulere" på noen som helst måte, men er det ikke et "signal" fra kroppen om at noe er "galt", siden det har skjedd såå lite på disse 2 ukene? Jeg kjører PSMF veldig ekstremt (kun magert kjøtt, grønnsaker, omega3 og proteinshake innimellom)

Jeg syns jo alikevel at dette er rart med tanke på at kroppen min har mye "reservelager" å ta av, og at det dermed ikke skal være noe kritisk iforhold til personer med en langt lavere fettprosent en meg.

Skulle gjerne lest boka av Lyle, men å lese en bok på engelsk er for min del litt vrient :p Vet du om den er utgitt på norsk?

Iallefall, takk for rådene :) Godt mulig jeg benytter meg av ditt oppsett for å se hva som skjer, kanskje det er nettopp dette som skal til.

Om du allerede har prøvd og ikke hatt noe bra resultat, så får du gå på vedlikehold (eller litt over) i en kort periode. Som jeg har sagt før, så leser jeg ikke alt som skrives her inne og jeg husker ikke alt jeg har lest. Hvem som har prøvd hva husker jeg ikke, men det ble vel dekket av det jeg skrev over...

Du kan gjerne ta en pause der du legger deg på 2200-2500kcal om dagen, men om du er over 100 tror jeg det er begrenset hvor mange adapsjoner kroppen din har rukket ;) Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd med oppsettet jeg satt opp over først og sett hva som skjer.

...siden du da tydelig vis allerede har sett hva som skjer, så er det jo bare å legge seg på vedlikehold litt.

Men unnskyld at jeg sier det, men å si at det er "litt vanskelig" å lese en bok på under 100 sider for å gå ned 30-40kg mest mulig effektivt synes jeg blir litt...dumt. Markedet er for lite til at den har blitt oversatt, så det er muligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på PSMF 4. april (tyvstartet vel egentlig den 3.), og merker allerede store forandringer på kroppen :) Har gått ned 3 kg, der jeg antar at mye er vannvekt. Har nok likevel aldri drukket så mye i mitt liv som de siste 4 dagene, opp mot 3-4 liter hver dag. Jeg ser store forandringer på kroppen, sulten er fraværende, jeg spiser godt og gleder meg skikkelig til oppkarbing om 1 uke (jeg har da gått på PSMF i 11 dager). Treningene går greit, jeg kjører et program basert på det som står i artikkelen. Jeg merker at dette programmet gjør at jeg får trent skikkelig uten at energien blir for fort borte. Begynte på dette etter noen måneder med X-size, så er litt overgang da :p Av kosttilskudd har jeg kun tatt BCAA før trening + selolje på morgenen. Spiser såpass mye grønnsaker at det skal være unødvendig med noe mer. Merker at dette er en diett jeg trives godt på, spesielt etter at hodepinen ga seg. Flere som ble plaget med hodepine de første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som ble plaget med hodepine de første dagene?

Ketose...Når du blir vant til å brenne fett blir det et mindre problem. Selv får jeg ikke vondt i hodet lenger, men fikk det mye den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...