Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lyst å teste ut PSMF selv, for en liten periode! Men når man er på PSMF, lar man da vær å spise frokost? Eller skal første måltidet være rundt 12? Hva kan man evt. innta før kl: 12? :)

Du kan fint gjennomføre PSMF ved å spise frokost, og du kan fint gjennomføre ved å samtidig kombinere det med periodisk faste. Selv foretrekker jeg periodisk faste på PSMF, rett og slett fordi man da i det minste får noen skikkelige måltid. Det er jo ikke mange kaloriene man har å rutte med, så å spe disse utover 10 måltid per dag gir ikke akkurat noen metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gjennomføre PSMF ved å spise frokost, og du kan fint gjennomføre ved å samtidig kombinere det med periodisk faste. Selv foretrekker jeg periodisk faste på PSMF, rett og slett fordi man da i det minste får noen skikkelige måltid. Det er jo ikke mange kaloriene man har å rutte med, så å spe disse utover 10 måltid per dag gir ikke akkurat noen metthetsfølelse.

Ok, så få og store måltider som kun gjelder? Er det noe regler på hva man ikke kan spise, bortsett fra mye karb.? Hva med melkeprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har hengt meg veldig opp i detaljer og raske resultater er vel i bunn og grunn at jeg ble veldig inspirert av Andre Rio her inne som tok av hele 50 kg på kun 4 mnd, å da tenker jeg at, kan han så kan jeg :)

Men som du sier, og som jeg selv har funnet ut også nå...at kroppen min trenger å hente seg litt inn igjen etter disse ukene før jeg kjører igang igjen med PSMF!

Det er ikke snakk om å holde ut til sommeren, målet er ikke nådd til sommeren engang! Jeg kommer til å holde på til fettprosenten min har normalisert seg, og deretter begynne å bygge litt for å oppnå en bra fysikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så få og store måltider som kun gjelder? Er det noe regler på hva man ikke kan spise, bortsett fra mye karb.? Hva med melkeprodukter?

Anbefaler deg å lese denne artikkelen grundig om du ikke allerede har gjort det:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Ang. måltidsfrekvens og størrelse - det er en smakssak. Men som jeg skrev i stedet; man har ikke mange kaloriene å rutte med (700-900ish). Et måltid på 300 kcal er ikke allverdens, men jeg spiser heller 3x300 kcal enn 9x100kcal.

Dietten består av utelukkende proteiner, sett bort i fra 10 g fiskeolje av et slag. Det vil som regel komme noen karbohydrater fra grønnsaker og fett fra mindre rent kjøtt, men det skal holdes så lavt som overhodet mulig for at det skal kalles PSMF. Velger du å spise masse frukt og bær og andre karbohydrater, vil det ikke lenger være PSMF og du kan ikke forvente samme resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese denne artikkelen grundig om du ikke allerede har gjort det:

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Ang. måltidsfrekvens og størrelse - det er en smakssak. Men som jeg skrev i stedet; man har ikke mange kaloriene å rutte med (700-900ish). Et måltid på 300 kcal er ikke allverdens, men jeg spiser heller 3x300 kcal enn 9x100kcal.

Dietten består av utelukkende proteiner, sett bort i fra 10 g fiskeolje av et slag. Det vil som regel komme noen karbohydrater fra grønnsaker og fett fra mindre rent kjøtt, men det skal holdes så lavt som overhodet mulig for at det skal kalles PSMF. Velger du å spise masse frukt og bær og andre karbohydrater, vil det ikke lenger være PSMF og du kan ikke forvente samme resultatene.

Leste artikelen, skjønte litt mere nå! :) Men skjønte ikke helt hvordan jeg fant ut av mitt optimale protein inntak. Eller kanskje jeg forstod det: Stod lett aktivitet: 1.7g/kg er det da 1.7x (egen vekt) og hva jeg kan ligge på i kcal i løpet av dagen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste artikelen, skjønte litt mere nå! :) Men skjønte ikke helt hvordan jeg fant ut av mitt optimale protein inntak. Eller kanskje jeg forstod det: Stod lett aktivitet: 1.7g/kg er det da 1.7x (egen vekt) og hva jeg kan ligge på i kcal i løpet av dagen?!

Avhenger av hva du veier, hvor høy du er og fettprosent. Jeg ville ikke gått noe under 2 g proteiner per kg kroppsvekt. La oss si du havner på 150 g protein, blir dette 600 kcal. 10 g fiskeolje blir 90 kcal, og da er du på 700 kcal totalt. I tillegg kommer det gjerne 10-20 g karbohydrater fra grønnsaker og kanskje noe mer fett. De aller fleste klarer å komme seg under 900 kcal per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste artikelen, skjønte litt mere nå! :) Men skjønte ikke helt hvordan jeg fant ut av mitt optimale protein inntak. Eller kanskje jeg forstod det: Stod lett aktivitet: 1.7g/kg er det da 1.7x (egen vekt) og hva jeg kan ligge på i kcal i løpet av dagen?!

Glemt det. Ta vekten din og gang med mellom 2 og 2.5 - da får du hvor mye protein du skal spise i gram. For en jente på 60kg vil det være 120-150g protein om dagen. I tillegg skal du ha i deg 10g EFA, og så lite som mulig av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 159 og jeg veier 55kg. Blir det da riktig at det blir 110g protein (hvor mye blir det totalt i kcal da) Hahahah... nå følte jeg meg grusomt hjelpesløs og uviten! ;P

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du skal sette i gang med PSMF.

1 g protein = 4 kcal

1 g karbohydrat = 4 kcal

1 g fett = 9 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 159 og jeg veier 55kg. Blir det da riktig at det blir 110g protein (hvor mye blir det totalt i kcal da) Hahahah... nå følte jeg meg grusomt hjelpesløs og uviten! ;P

Litt enig med nano, men...PSMF er en diett der det ikke lønner seg å jukse eller senke kaloriene mer enn nødvendig, så du skal nok litt nærmere 2,5g enn 2g om du i det hele tatt setter i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du skal sette i gang med PSMF.

1 g protein = 4 kcal

1 g karbohydrat = 4 kcal

1 g fett = 9 kcal

Ok!? Er bare jeg som ønsker å gå litt ned i fettprosent.. Men jeg spiser jo ganske greit nå, ligger på 1500kcal om dagen og ca. 100g protein så må vel bare være litt mer tålmodig! ;P Men takk skal du ha, ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med nano, men...PSMF er en diett der det ikke lønner seg å jukse eller senke kaloriene mer enn nødvendig, så du skal nok litt nærmere 2,5g enn 2g om du i det hele tatt setter i gang...

Tror jeg dropper det, innser at det blir rett og slett litt for lite mat for den kroppen! Ihvertfall med tanke på hvor mye jeg trener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg dropper det, innser at det blir rett og slett litt for lite mat for den kroppen! Ihvertfall med tanke på hvor mye jeg trener..

Det står vel også i artikkelen at det ikke er for dem som trener, og man skal trene litt spesielt på dietten...Det er en ekstremdiett, og man skal gjøre mye for å få alt til å klaffe. Godt å se at noen for en gangs skyld klarer å si "ok, denne dietten er ikke for meg", for det er alt for mange som tror de er veldig spesielle snøflak som ikke påvirkes av normale fysiske lover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel også i artikkelen at det ikke er for dem som trener, og man skal trene litt spesielt på dietten...Det er en ekstremdiett, og man skal gjøre mye for å få alt til å klaffe. Godt å se at noen for en gangs skyld klarer å si "ok, denne dietten er ikke for meg", for det er alt for mange som tror de er veldig spesielle snøflak som ikke påvirkes av normale fysiske lover ;)

Hehe.. Ja, godt det fins noen som meg:p Nei, jeg ser tydligvis at jeg ikke hadde klart det, å jeg er bestemt og når jeg starter noe så holder jeg løpet ut, å dette er da ikke noe for meg! Vil jo kunne leve også, å jeg tror ikke mine "problemer" er like store som alle andre. For jeg skal vel egentlig ikke ned i vekt, bare litt ned fettprosent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, godt det fins noen som meg:p Nei, jeg ser tydligvis at jeg ikke hadde klart det, å jeg er bestemt og når jeg starter noe så holder jeg løpet ut, å dette er da ikke noe for meg! Vil jo kunne leve også, å jeg tror ikke mine "problemer" er like store som alle andre. For jeg skal vel egentlig ikke ned i vekt, bare litt ned fettprosent..

Siden du allerede har ganske lav vekt, vil du få et mye bedre resultat om du reduserer fettprosenten ved å legge på deg muskler. Du vil gå opp i vekt, men man får inntrykket av at du blir slankere. Om dette er planen din, må du legge deg på vedlikeholdsnivå og gjerne litt over. Det bygges svææært lite muskler om du trener mye og ligger i kaloriunderskudd også.

Poenget mitt i sted var at jenter som veier lite og samtidig tror de vil se finere ut ved å gå enda mer ned i vekt, sjeldent har et realistisk syn på kroppen sin. PSMF er en ekstremdiett som ikke skal tas lett på. Mange opplever ekstremt vekttap og har lyst å fortsette i det uendelige. Det er tungt å gå fra 800 kcal om dagen til 2000 kcal om dagen. Psyken settes virkelig på prøve under en PSMF, og dersom man har noen som helst form for forvrengt selvbilde er ikke dette veien å gå. Om man i tillegg ikke klarer å legge fra seg ideen om at man trene hundre kondisjonsøkter i uken sammen med et ekstremt kaloriunderskudd, må man finne en annen måte å redusere fettprosenten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge kjørte du på dietten da? hva er planen på mandag, samme eller? :)

16 dager med en oppkarbing midt i. Jeg skal nok ikke tilbake på psmf med det første, men snuser nok på det på 1-2 hviledager i uken. Jeg har lugget på 14-500 kcal leeeeeeeeeeeenge (da uten utskeiielser) trent bra, og forsatt hadde dårligere sneglefart nedover i vekt enn den treigeste snegla du kan tenker deg. Så nå blir det PF med biorytmedietten, samt hard styrketrening og passelig kardio. Passe meg nok hakket bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leptin er et hormon som forteller kroppen din at du holder på å sulte ihjel. Når leptin faller vil hjernen din kjempe mot fornuften din, og du vil bokstavelig talt bli helt gæærn etter mat.

Har brukt påskeferien på å lese gjennom HELE tråden, her var det mye nyttig info! Særlig takk til LEtC for å tålmodig svare på de samme spørsmålene om og om igjen, og for å ha oppklart mye for meg nå som jeg har lest til øyet har blitt stort og vått.

Jeg ante INGENTING om leptin før jeg leste dette! Jeg skjønte virkelig ikke hvorfor jeg kunne klare meg perfekt i noen dager eller uker på diett, for så å få en enorm, helt ukontrollert sprekk, og så senere på kvelden gjenvinne fornuften og ikke skjønne hva som skjedde, hvorfor jeg plutselig: bokstavelig talt ble helt gæærn etter mat. Jeg trodde at jeg var en håpløs, svak person som bare burde gi opp og aldri kom til å klare å kvitte meg med noe fett.

Men så er det bare leptinkræsj! For en lettelse! Så nå vet jeg at jeg ikke kan regne med å være sprekkefri og flink i ett strekk helt til målet er nådd, jeg MÅ faktisk justere leptin innimellom.

For de som lurer, er jeg jente, 20 år, i underkant av 170 cm og 60 kg, trener styrke 3 ganger i uken og evt 1-2 intervalløkter.

Har nå hevet meg på PSMF og planlegger å kjøre en uke i første omgang, og deretter se an om det blir vanlig diett eller om jeg fortsetter igjen etter oppkarbing. Treningsstudioet er stengt i påsken, så det får holde å stable litt melkekartonger på jobb. Er på dag 2 og har det strålende, elsker å kutte karbs og sukker, føler meg så bra. Merker at jeg er på vei inn i ketose (vært der før), men det er greit med litt hodepine og slapphet når man vet hva som foregår i kroppen og vet at det snart går over.

Det eneste som irriterer meg litt er at jeg har så lav kroppstemperatur. Ligger alltid på 36.5 om dagen, tør nesten ikke å måle om morgenen, men jeg skal måle før jeg står opp i morgen tidlig. Jeg opplever det rett og slett som urettferdig :p Skulle ønske jeg hadde høy forbrenning og høy temperatur. Jeg fryser jo hele tiden også. Men det ligger til familien, og ingen har påvist stoffskifteproblem, så det er vel bare en tilpasning til å leve her i det kalde nord. Jeg er så og si vekselvarm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt påskeferien på å lese gjennom HELE tråden, her var det mye nyttig info! Særlig takk til LEtC for å tålmodig svare på de samme spørsmålene om og om igjen, og for å ha oppklart mye for meg nå som jeg har lest til øyet har blitt stort og vått.

...

Det eneste som irriterer meg litt er at jeg har så lav kroppstemperatur. Ligger alltid på 36.5 om dagen, tør nesten ikke å måle om morgenen, men jeg skal måle før jeg står opp i morgen tidlig. Jeg opplever det rett og slett som urettferdig :p Skulle ønske jeg hadde høy forbrenning og høy temperatur. Jeg fryser jo hele tiden også. Men det ligger til familien, og ingen har påvist stoffskifteproblem, så det er vel bare en tilpasning til å leve her i det kalde nord. Jeg er så og si vekselvarm :D

Takk for det. Det har gått med en del tid, og jeg har vel mer eller mindre gitt opp å svare på en del av spørsmålene som kommer opp gang på gang. Jeg har også bedt om å få ryddet opp i tråden og fjernet en del tjafs for å gjøre det lettere for folk å lese gjennom, men vi får se.

Når det gjelder sprekker kan du holde deg unna dem. Trikset er såkalte "refeeds" der du planlegger å spise karbo for å oppregulere. Du vil ikke få det *helt* opp, for det er kroppen som sier at du ligger lavere på lagret energi enn du burde i tillegg til at du tar til deg for lite. Gjør som meg og kos deg med en brioche+cola på lørdag. Husk å ikke dele :D Det finnes mer "riktige" måter å ta en carbup på, men jeg skal ikke konkurrere og vil derfor spise noe som er litt mer kos enn søtpoteter og ris ;) Hvis du går på bodyrecomposition.com og søker på leptin får du mye bra info fra Lyle.

Jeg er litt bekymret for morgentempen din. Hvor lenge har du vært på diett? Når måler du? Om du havner på 36.5 (etter justering) om morgenen før du står opp er det noe tull med forbrenningen din. Legg termometer på nattbordet og ta under tungen før du står opp. Helst bør du ikke engang rulle rundt for å ta termometeret, og om det er et gammelt som må ristes ned må du gjøre det kvelden før. Med andre ord MINIMALT med bevegelse. Legg det under tungen helt ved roten og IKKE beveg på tungen i det hele tatt. Legg til 0.5 grader for å få kjernetempen. Om den er lavere enn 37 (temp+0.5) bør du kjøre en uke eller to med høyere kalorier før du setter i gang. Om den ikke kommer opp da må du enten justere kalorier opp eller sjekke t3-nivåene dine hos legen for å se om du kan ha fått et stoffskifteproblem. Bare husk at lavt leptin fører til lavt opptak av t4 (tyroksin) i leveren og lav konvertering til t3 (triiodityronin - aktiv forbrennin). Konvertering til rt3 kan også bli forhøyet av lavt leptin, og det blokkerer opptaket av t3 i cellene, så husk å oppjuster leptin først. Det er dette folk mener når de sier at forbrenningen går ned på diett, men om det er kronisk kan du ha fått noe krøll med hypofysen eller skjoldbruskkjertelen.

Du vil få mye mer ut av PSMF om du oppjusterer forbrenningen før du starter enn ved å starte med lav forbrenning. I tillegg må du huske å legge deg på ca 2.5g protein per kilo kroppsvekt når du er såpass lavt i vekt allerede. Ikke prøv å juks deg ned noen småkalorier ved å prøve å legge deg på 2g i stedet. Forskjellen er mikroskopiske 30g protein om dagen (120kcal), noe som på en uke ikke er 100g fett engang - men potensielt større tap av muskelmasse.

Og til dere andre - når man viser initiativ hjelper jeg mer enn gjerne til om jeg kan svare. Om man viser at man ikke har giddet å lese tråden får man tilsvarende korte svar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg la ikke til 0.5, så da er jeg i hvert fall på 37 vanligvis, det høres jo mye bedre ut :)

Jeg har ikke vært stabilt på diett på ett år (og jeg har aldri gått ned mer enn 2-3 kg, har aldri vært tykk), de siste månedene har jeg spist masse og trent masse (og gått litt opp, men det er muskler, kryss i taket). Den siste uken har jeg vært på påskeferie hjemme hos mor, har opprettholdt treningen, men kost meg ordentlig og garantert spist over vedlikehold (med ganske så mye karbohydrater fra pasta, rundstykker og påskegodt). Nettopp derfor tenkte jeg at det passet bra å starte med PSMF nå, heller enn å gå på lavkaloridiett først. Leptin og forbrenning er nok så bra som det blir.

I følge diett.no blir det i dag ca 140 g protein og 850 kcal (blir en halv boks CC i stedet for kjøtt til et måltid, ikke optimalt, men det er enklere i forhold til jobb). Føles helt insane at dét faktisk er litt lavt på protein, men det er i det minste helt sikkert over 2.5 g protein per kg fettfri masse.

Takk for enda et godt og utfyllende svar, kan måle temperatur slik du sier i morgen tidlig. Satser på at temperaturen ikke vil synke allerede etter bare 2 dager med lite mat. Jeg har tidligere vurdert å gå til lege for å sjekke dette, men siden jeg er frisk, hele familien er frisk og jeg ligger så lavt enten jeg er på diett eller ikke, har jeg ikke bekymret meg så veldig. Får se hva termometeret sier i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...