Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år, veier 56 og er 158 høy! Er det direkte farlig for meg å gå på psmf i 2 ukers tid?

Hvorfor skal du gå på PSMF? :) Jeg vil iallefall ikke anbefale det til ei på 17 som er 158 cm høy og veier 56 kg, bedre å spise fornuftig og trene styrke noen dager i uka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er min andre dag på PSMF og eg er kjempe sulten heile tida! Eg spise og 10 min etterpå er eg like sulten. Har lagt på ca.140-150 g protein, 35 g karbo og 25 g fett, som til sammen blir rundt 950 kcal. Er det noken andre som har problem med å gå rundt sulten heile dagen? Drikke forresten store mengda, vatn, te og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Dette er min andre dag på PSMF og eg er kjempe sulten heile tida! Eg spise og 10 min etterpå er eg like sulten. Har lagt på ca.140-150 g protein, 35 g karbo og 25 g fett, som til sammen blir rundt 950 kcal. Er det noken andre som har problem med å gå rundt sulten heile dagen? Drikke forresten store mengda, vatn, te og kaffe.

Dette er helt normalt. Magen har et enzym?(husker ikke helt hva) men het noe sånt som "gehron" eller noe sånt. Dette er hva som gjør magen vant til f.eks et spisemønster,så og så lite/mye mat :)

3-7dager kan det vare før magen/kroppen er stilt inn på spisemønsteret/mengde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fint å fylle på med fiberrike karbohydratkilder. Fiber tilfører volum til mage/tarm uten kalorier. Det kan også hjelpe på fordøyelsen generelt. Magen er jo ikke akkurat vandt til å bare få kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å begynne på PSMF diett fra Mandag av, og trenger litt mer info før jeg starter, og håper på å få det her inne.

* Jeg spiser ingenting av grønnsaker. Eneste frukt jeg spiser er Banan, Eple og Pære. Kommer dette til å bli avgjørende for resultatet, hva har det å si, og hva bør jeg erstatte det med?

*Bør jeg gå på Kreatin mens jeg går på denne dietten, eller bør jeg heller prøve å få i meg Koffein(som og er hjelpende for forbrenningen) i form av Grønn-te og såkalte slankepiller(Rapid-Burn, f.eks).

* Bør jeg prøve å få i meg Proteinshake, slik at jeg øker protein inntaket, selv om en Shake inneholder en del Kalorier.

*Hvordan bør jeg spise etter denne diette, for å ikke "blåse" opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde kutte ut frukten og erstatte den med fiberrike grønnsaker, som du bruker for å gjøre måltidene dine mer variert.

Drit i slankepiller, drikk grønn te hvis du har lyst, og om du velger å bruke kreatin er helt opp til deg. Det kan være greit at du setter deg litt inn i effekten av å ligge i så høyt underskudd. Feks. vil du bli veldig mye fortere sliten, i alle fall i begynnelsen, og du kommer ikke til å yte like bra på styrketrening rett og slett fordi du tømmer glykogenlagrene i muskulaturen.

Jeg vil anbefale å prøve å få i deg hele proteinkvoten din gjennom fast føde. Det metter mer enn shake. Men det er ikke noe i veien for å supplere med en shake nå og da dersom det passer makroene dine. Og ikke heng deg opp i kalorier. Det viktige på PSMF er å få i seg nokk av det essensielle (proteiner og essensielle fettsyrer) og lite av alt annet.

Etter endt diett må du regne med en oppgang på noen kg siden du mister mye vann fra muskulaturen den første uka som vil komme tilbake igjen når du spiser mer karbohydrater. Men ut over det må du finn ut hva som er vedlikeholdsinntak for deg med den muskelmassen og aktivitetsnvået du har. Det kan være lurt å bare redusere proteinet litt og øke fett og karbohydrater til du finner ditt vedlikehold. Generelt kan man si at du skal spise normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei alle sammen. Jeg tenker å starte på PSMF. Har lest artiklene på fitnessbloggen og andre steder, og skjønt at det få men strenge regler. Men jeg er likevel litt forvirret ang. dietten. Nå stiller jeg sikkert "dumme" spørsmå og må ha ting inn med teskje.

Kan jo si litt om meg selv, kvinne, 153cm og 82kg :-( jeg vil anse meg selv med høy fettprosent. Tok en måling for 1 år siden på SATS, da veide jeg 75 kg og testen viste 30+% fett. Lite aktiv pga stillesittende jobb. Men skal jeg starte på denne dietten så vil jeg komme meg opp av stolen og trene min. 2-3 styrke økter pr. uke og endre livsstilen min, gjøre mitt beste ihvertfall.

Hvor mange prosent proteiner pr. kg kroppsmasse? Noen steder står det 1,5gr/kg og noen steder 2,5gr/kg.

Maks 20gr fett? Maks 20gr karbohydrater?

Hvordan kan man trene? Store muskelgrupper eller alle små musklene også?

Hvordan skal man spise etter dietten for å slippe å få fettet tilbake?

Sikkert mange dumme spørsmål her.

Hilsen forvirret Manno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle sammen. Jeg tenker å starte på PSMF. Har lest artiklene på fitnessbloggen og andre steder, og skjønt at det få men strenge regler. Men jeg er likevel litt forvirret ang. dietten. Nå stiller jeg sikkert "dumme" spørsmå og må ha ting inn med teskje.

Kan jo si litt om meg selv, kvinne, 153cm og 82kg :-( jeg vil anse meg selv med høy fettprosent. Tok en måling for 1 år siden på SATS, da veide jeg 75 kg og testen viste 30+% fett. Lite aktiv pga stillesittende jobb. Men skal jeg starte på denne dietten så vil jeg komme meg opp av stolen og trene min. 2-3 styrke økter pr. uke og endre livsstilen min, gjøre mitt beste ihvertfall.

Hvor mange prosent proteiner pr. kg kroppsmasse? Noen steder står det 1,5gr/kg og noen steder 2,5gr/kg.

Maks 20gr fett? Maks 20gr karbohydrater?

Hvordan kan man trene? Store muskelgrupper eller alle små musklene også?

Hvordan skal man spise etter dietten for å slippe å få fettet tilbake?

Sikkert mange dumme spørsmål her.

Hilsen forvirret Manno

Det er ikke snakk om prosenter på denne dietten. Noen artikler og Lyle sin bok har litt forskjellig måte å angripe beregningene for hvor mye proteiner man skal spise, som er basert på fett% og aktivitetsnivå, men noen kloke hoder har underveis funnet ut at en grei tilnærming er 2-2,5g protein/ønsket vekt. Da tar man utgangspunkt i at den ønskede vekten innebærer en normal fett%.

Så hvis feks målvekten er 60kg så skal du prøve å få i deg 120-150g proteiner hver dag. Du skal også passe på å få i deg nok essensielle fettsyrer så pass på å ta tran eller liknende og siden du får i deg svært lite essensielle fettsyrer i kosten så kan du gjerne ta litt mer enn det som er anbefalt (som gjerne er et minimum av hva du trenger). Ellers så er fett og karbohydrater satt til et minimum, men ikke kuttet helt ut slik at man skal kunne variere måltidene litt med tilbehør (paprika, salat, agurk, brokkoli sopp osv). Det kan være greit å fokuserte på fiberrike grønnsaker for å regulere metthetsfølelsen. That's it!

Når det gjelder trening så er det viktig å stimulere musklene. På en så streng diett så er det ikke å ungå at man mister litt muskelmasse, men tanken bak PSFM er at kombinasjonen med masse proteiner og moderat styrketrening så minimerer man muskeltapet i forhold til fetttapet. Det enkleste er å holde seg til baseøvelser, da de også vil trene støttemuskulaturen og stimulere mest mulig muskelmasse. Siden man spiser svært lite karbohydrater så vil glykogenlagerene i musklene være mye mindere enn normalt. Du vil bli fort sliten så det lønner seg ikke å starte på et program der du skal gjøre separate øvelser får masse småmuskler. Sats heller på å trene hele kroppen middels hardt ved hjelp av baseøvelsene 2-3 ganger i uka.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å lage en spesifikk ukesmeny, da trikset her egentlig er å finne ut hva man trives best med. Noen spiser kyllingfillet 3 ganger om dagen, andre varierer mer med karbonadedeig og torsk eller sei.

1 Finn ut hvor mye proteiner du skal ha deg i løpet av en dag.

2 Fordel dem på det antall måltider som passer deg. Noen liker få, større, måltider, andre vil trenger å spise oftere. Noen vil ha noen mindre måltider og ett stort, andre fordeler det jevnt.

3 Velg magre proteinkilder som kyllingfillet, karbonadedeig, torsk, reker osv.

4 Varier med tilbehør du liker, hovedsaklig fiberrike grønnsaker; salat, agurk, paprika, brokkoli osv.

Nok overlever uten litt kesam eller cottage cheese i ny og ne. Det vil tilføre mer karbohydrater, men det er bedre å tillate seg noe som gjør at man ikke går på en psykisk knekk enn å gjøre dietten så streng at man gir opp etter en uke.

Ta en titt i denne tråden for inspirasjon; PSMF-oppskrifter | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..jeg er ny her og har tenkt å få fart på noen kilo for mye..men finner ingen konkrete ukesmenyer psmf ,noen som kan hjelpe meg ??

Du finner jo ikke akkurat en ukemeny som passer for deg.

Folk spiser forskjellig, og noen veier 70k t mens andre veier 100kg.

Har du lest hva det går ut på egentlig?

Du skal spise proteiner og grønnsaker.

Jeg er enkel i matveien, og elsker svin,kylling og sei! Så jeg veksler mellom disse alternativene, og spiser mye brokkoli ilag med dette.

F.eks en dag så spiser jeg 800-900gram kyllingfilet + Ønsket mengde brokkoli. En annen dag har jeg kanskje svin til frokost , kylling til lunsj og sei til

kvelds. Men oftest blir det samme meny hele dagen, siden jeg lager alt på en gang.

Kan selvsagt ikke drikke to liter melk heller, så jeg drikker stort sett vann eller Fun light!

Noen syntes det høres kjipt ut, men er kun snakk om tre uker. Heller tre uker med dette, enn tre måneder med bollemage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...