Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen :)

Hvordan vil det være å spise Atkins-barer på en PSMF-diett. Nå snakker jeg ikke om å erstatte måltid med disse barene. Men...noen ganger får jeg veeldig lyst på sjokolade :) Og da har jeg kjøpt meg en atkins-bar eller -indulge. Delt de i 4 og spist en bit om dagen. De inneholder lite "net"carbs(karbohydrater fra sukker) og mer sukkeralkoholer. Hvordan er det med sukkeralkoholer og psmf? Noen?

Kan jo si noe om innholdet i en av barene(som jeg liker best) Atkins Indulge chocolate-coconut:

Pr.bar:

Energi: 155 kcal

Protein: 3,1 gr

Fett: 11 gr

Karbohydrater: 12,2 gr

- hvorav sukker 1,9 gr

- hvorav sukkeralkoholer 10,1 gr

- hvorav maltitol 7 gr

- hvorav glyserol 1,3 gr

Jeg regnet meg frem til 160kcal. Og når jeg deler de i 4 biter er det 41,5 kalorier pr. bit.

Ha en fin psmf-dag :nin:

Hvis du ser svaret jeg la inn rett over dette, så spiste jeg hele sånne innimellom. Kanskje 2-3 dager i uken. Blir "snilt"-gjort mtp. å følge PSMF-diett, men funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 10 av 10 på PSMF!

Faktisk litt redd for å begynne å spise normalt igjen, trives med kroppen som den er nå. MEN, tar likevel en "oppkarbing" imorgen. Tenkte å spise noe sånt som søtpotet, snack a jacks, frukt og bær, glutenfri/sukkerfri-bakst mv.. i tillegg til kjøtt/kylling/fisk/grønnsaker...

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Dag 10 av 10 på PSMF!

Faktisk litt redd for å begynne å spise normalt igjen, trives med kroppen som den er nå. MEN, tar likevel en "oppkarbing" imorgen. Tenkte å spise noe sånt som søtpotet, snack a jacks, frukt og bær, glutenfri/sukkerfri-bakst mv.. i tillegg til kjøtt/kylling/fisk/grønnsaker...

Noen forslag??

Skal ha oppkarbing på lørdag. Jeg tenker meg coco pops og slottspoteter(disse grunnet middagen) ;) Ellers blir det nok ikke noe spes! Kommer til å fråtse coco pops+ litt melk som film kos!

Digger også polarbrød extreme da+ litt godt pålegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha oppkarbing på lørdag. Jeg tenker meg coco pops og slottspoteter(disse grunnet middagen) ;) Ellers blir det nok ikke noe spes! Kommer til å fråtse coco pops+ litt melk som film kos!

Enkelt og greit! ;) Liker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Enkelt og greit! ;) Liker det!

Jepp! Hele poenget med refeed er jo at du skal kose deg/fylle på.. Så blir bare spising, ikke noe utenom det helt spesielle. Har forsåvidt aldri smakt coco pops.. Så kan bli greit, men smaker jo litt sjokolade! Så er jo "snop" i den forstand! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har titta litt på denne dietten litt nå, og hadde vært morsomt å gi den et forsøk!

Er 21 år, veier ikke stort; 66 - 65 kg, og er heller ikke særlig høy, 172.

Trener styrke 4 ganger i uken kombinert med 2 dager med cardioøkt på 20 minutters intervaller.

Til tross for den lave vekten, så er det fremdeles mye fett jeg vil få fjernet (Dette seige magefettet og diverse steder på kroppen.) Gikk ned mange kilo en periode, og står nå litt fast på det resterende. Skulle gjerne jobbet kraftig med sommerformen for å oppnå formen jeg ønsker i 2013 nå!

Prøver å ha sånn ca-kontroll på hva jeg spiser om dagen, men føler at det er det lille ekstra som kreves.

Jeg er ikke vant med å telle kalorier etc, så denne hørtes jo spennende ut for 2-3 ukers periode, for å se hva den klarer å utrette. Ser at man må kutte ned på treningen, så det er jeg fullt klar over, men jeg lurer på noen småting:

Jeg har Gold Whey Standard protein, og lurer på om denne er godkjent på diett? En scoop -> 24 g proteiner eller noe tror jeg.

Og ja, her kommer noen dumme spørsmål, men greit å være sikker når det er så mange flinke folk her;

blir det riktig at jeg skal innta rundt 160 g proteiner per dag, og kun forholde meg til de type grønnsakene og fiskeoljen?

--

Så om jeg spiser 100 g kylling per måltid, så kan jeg spise 4 ganger om dagen, slik at jeg ligger på rundt 400 g kyllingfilet per dag -> 96 g proteiner, right? (med grønnsakene, og de fiskeoljene jeg trenger).

Cottage cheese pakke på rundt 37 g proteiner, og deretter en shake på 24 g proteiner?

Er en fornuftig plan på dette?

Noen som har noen gode ideer til mer variasjon? Er ikke veldig inn i kosthold og retninger, men gjør tapre forsøk på å lese og lære meg dette fremover!

Hadde satt stoooor pris på svar!

mvh eddeven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Hei

Jeg har titta litt på denne dietten litt nå, og hadde vært morsomt å gi den et forsøk!

Er 21 år, veier ikke stort; 66 - 65 kg, og er heller ikke særlig høy, 172.

Trener styrke 4 ganger i uken kombinert med 2 dager med cardioøkt på 20 minutters intervaller.

Til tross for den lave vekten, så er det fremdeles mye fett jeg vil få fjernet (Dette seige magefettet og diverse steder på kroppen.) Gikk ned mange kilo en periode, og står nå litt fast på det resterende. Skulle gjerne jobbet kraftig med sommerformen for å oppnå formen jeg ønsker i 2013 nå!

Prøver å ha sånn ca-kontroll på hva jeg spiser om dagen, men føler at det er det lille ekstra som kreves.

Jeg er ikke vant med å telle kalorier etc, så denne hørtes jo spennende ut for 2-3 ukers periode, for å se hva den klarer å utrette. Ser at man må kutte ned på treningen, så det er jeg fullt klar over, men jeg lurer på noen småting:

Jeg har Gold Whey Standard protein, og lurer på om denne er godkjent på diett? En scoop -> 24 g proteiner eller noe tror jeg.

Og ja, her kommer noen dumme spørsmål, men greit å være sikker når det er så mange flinke folk her;

blir det riktig at jeg skal innta rundt 160 g proteiner per dag, og kun forholde meg til de type grønnsakene og fiskeoljen?

--

Så om jeg spiser 100 g kylling per måltid, så kan jeg spise 4 ganger om dagen, slik at jeg ligger på rundt 400 g kyllingfilet per dag -> 96 g proteiner, right? (med grønnsakene, og de fiskeoljene jeg trenger).

Cottage cheese pakke på rundt 37 g proteiner, og deretter en shake på 24 g proteiner?

Er en fornuftig plan på dette?

Noen som har noen gode ideer til mer variasjon? Er ikke veldig inn i kosthold og retninger, men gjør tapre forsøk på å lese og lære meg dette fremover!

Hadde satt stoooor pris på svar!

mvh eddeven

Hvis du veier 66kg ca, burde du heller ha et moderat underskudd/overskudd og bygd muskler! Jeg går utifra du er gutt(navnet)! Og da burde du heller satset på å evt legge på deg litt muskler!

Kan gjøre dietten enkel for deg som med alle andre: Du "Må" loggføre--->

3x fullkropps styrketrening i uken

2,5g protein X med ønsket kroppsvekt

maks 20g karbs

maks 20g fett(+ essensielle fettsyrer 1-2ss tran f.eks)

Ville uansett anbefalt deg enten moderat underskudd eller legge på deg muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Nitram!

Ja, jeg er gutt, det stemmer.

Ja, riktig, jeg har ikke telt kalorier før.

Veide rundt 74-75 kg da jeg startet å trene for noen år siden, og gikk ned en god del kilo (uten å tenke på hva jeg spiste egentlig..) og samtidig økt litt i styrke. Tenkt litt mer på hva jeg spiser om dagen nå, og får i meg mye mer proteiner enn det jeg er vant med, og føler selvfølgelig det hjelper på styrketreningen, men føler det har stagnert, og fettet nekter å forsvinne, så jeg tenkte kanskje en slik diett ville fungert, men kanskje jeg skal vurdere å prate med en PT ang moderat underskudd.

Nok en gang, takk for svar! :-)

eddeven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk for svar Nitram!

Ja, jeg er gutt, det stemmer.

Ja, riktig, jeg har ikke telt kalorier før.

Veide rundt 74-75 kg da jeg startet å trene for noen år siden, og gikk ned en god del kilo (uten å tenke på hva jeg spiste egentlig..) og samtidig økt litt i styrke. Tenkt litt mer på hva jeg spiser om dagen nå, og får i meg mye mer proteiner enn det jeg er vant med, og føler selvfølgelig det hjelper på styrketreningen, men føler det har stagnert, og fettet nekter å forsvinne, så jeg tenkte kanskje en slik diett ville fungert, men kanskje jeg skal vurdere å prate med en PT ang moderat underskudd.

Nok en gang, takk for svar! :)

eddeven

Veier selv ca 82-83kg og er 173cm. Greit litt fett jeg! Men ville aldri gått på PSMF hadde jeg vært rundt 70kg! Da hadde jeg heller økt i muskelmasse, eller lagt meg i vedlikehold/leangainet(litt overskudd)! Vet at du føler fettet aldri forsvinner!Men det er lett for at man blir "tynnfeit" altså tynn, men fortsatt har fett på mage,rygg osv... Er bare å stå på! Les mye her inne ang vedlikehold/kosthold osv! Og finn en linje som passer deg f.eks! Veldig viktig at du loggfører kostholdet, sånn at du vet hva som faktisk har kcal/makroer osv! Så justerer du deretter for å gå opp/ned i vekt ;)

Bare hold ut! Resultatene kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, hehe.

Uff ja, det fettet er ikke kult å ha for 2. - 3. sommeren på rad nå, når jeg har lovet meg selv hver sommer; "Denne sommeren!"

Haha, går alltid på en smell vett, hehe! Men helt riktig, holder ut, og prøver å kjøre på! :-)

Skulle ønske økning i muskelmasse og deffing var like lett som det skrives på ark, hehe.

Takk for tips og hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Skjønner, hehe.

Uff ja, det fettet er ikke kult å ha for 2. - 3. sommeren på rad nå, når jeg har lovet meg selv hver sommer; "Denne sommeren!"

Haha, går alltid på en smell vett, hehe! Men helt riktig, holder ut, og prøver å kjøre på! :)

Skulle ønske økning i muskelmasse og deffing var like lett som det skrives på ark, hehe.

Takk for tips og hjelp! :)

Jepp forstår dette. Men må jo tenke på "ser det bra ut om jeg blir kvitt dette". Eller vil det bare være skinn og bein?:)

Du kan jo prøve å litt deg rett under vedlikehold;) Da skal du jo gå ned i vekt ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har gått på psmf i 2 uker nå. Har gått ned tre kilo. Er ikke det litt lite får en dame som begynte på 92,4? Fornøyd, men hadde fått inntrykk av at det skulle gå litt kjappere:) jeg ser jenter som skriver at de har gått i fra 70- 67kg på 2 uker. Trudde vi feitaser hadde en fordel at det gikk litt kjappere i starten?:p har spist etter meny: mann 80kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hva slags kosthold du har hatt fra før. Mye av vekttapet i starten er vann og dette skyldes at glykogenlagrene i muskulaturen holder noe som som 4 gange sin egen vekt i vann. Når man reduserer intaket av karbohydrater kraftig så vil glykogenlagrene tømmes og da forsvinner også vannet. Men hvis man allerede før dietten har hatt en karbohydratredusert kost så vil ikke dette væsketapet inntreffe ved start av dietten.

Når det gjelder at det burde gå fortere jo mer fett du har så er det egentlig et ganske lett regnestykke. Man regner at fra fett lagrene så kan vi klare å få ut ca 70kcal/døgn/kg kroppsfett. Så en person som har 20kg fett mer enn en annen person vil (teoretisk) kunne hente 1400kcal mer fra fettet, men det forutsetter at man har behov for energien altså krever det et vist aktivitetsnivå. Siden en med 20kg mer å ta av har mer potensiale i fettlagrene sine kan også denne personen tåle mer lett aktivitet, som rolige gåturer, enn en som har lite å ta av hvor en gåtur vil skape et underskudd større enn kroppen kan hente ut av fettet og dermed tvinge kroppen til å redusere energiforbruket ved feks tære på muskelmasse.

Synes ikke du skal være missfornøyd med 3kg på 2 uker. Og du skal være litt forsiktig med å tillegge deg vaner som å veldig lange turer på denne dietten selvom du har ekstra å ta av for slike vaner er vonde å slippe når mye av fettet har forsvunnet noe som kan ødelegge like mye på slutten av en diett som det kan hjelpe i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver PSMF igjen etter en lengre periode med for mye digg (lagt på 3-4 kg og føler meg vannete og ufresh) - bare sånn for å "våkne opp" litt igjen. Passer bra siden jeg må ta det med ro med kardioen pga et slitent kne. Synes allerede første dagen er litt lei, håper det går litt lettere etterhvert. Svimmel og trøtt. Kroppen skjønner vel ikke at den ikke kan få surt godteri og brownies i dag :) Jeg har planlagt å holde på 14 dager evt 3 uker med refeed hver 4. dag. For så å gjenoppta mine egentlig godt etablerte spise- og treningsvaner om 2-3 uker. Hvordan var det med sukkerfrie pastiller og tyggis igjen? Og Cola Zero? OK i små mengder eller helst ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i PSMF som hindrer deg å innta sukkererstatninger. Det må du vurdere selv hvordan kroppen reagerer på slikt. Mange kan konsumere uhemmet, andre må være forsiktig.

Generelt sett hadde det vært fint om folk gadd å lese i alle fall de siste 3-5 sidene av tråden. Veldig mange spørsmål gjentaes med små variasjoner. Men hvis noe er uklart så er det selvsagt bare å spørre i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Det går vell greit å bruke Walden Farms sine "sauser" uten kcal i :)?

Går det innenfor PSMF grensene som f.eks er 2,5g protein x ønsket kroppsvekt, 20g karbs, 20g fett(+essensiell) så ja.. Da kan du spise sjokolade/is osv også;) Så lenge det går innenfor.. mengde mengde mengde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fint å fylle på med fiberrike karbohydratkilder. Fiber tilfører volum til mage/tarm uten kalorier. Det kan også hjelpe på fordøyelsen generelt. Magen er jo ikke akkurat vandt til å bare få kjøtt.

Det er kcal i fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...