Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Som en ekstra bonus: jeg som sliter med søvnen har aldri sovet så godt i mitt liv. :)

MyLife: er du veldig trøtt når du våkner da? Kanskje kroppen din får det den trenger, tross alt. Eller at du kompanserer med ekstra kaffe eller noe slikt (jeg drikker ihvertfall betraktelig mye mer kaffe på psmf).

Trettheten har variert litt, noen dager er jeg veldig våken, andre dager ikke. Det funker greit når jeg våkner halv seks og utover. Men - jeg kan også våkne litt over fire, og ikke få sove igjen...og da er jeg både trøtt på morgenen og en del utover dagen. Jeg kommer ikke til å slutte eller gi meg med opplegget pga lite søvn, oh no, dette skal jeg fullføre! Koste hva det koste vil. Men det hadde ikke skadet å få bare litt mer søvn innimellom :)

Kjenner meg igjen i å bli litt lei kylling, men det går greit... Jeg bytter på torsk, sei, kylling, karbonadedeig, tunfisk og eggehviter (i all hovedsak). Det aller beste med PSMF for min del er at jeg slipper å tenke så mye. Vet hvor mye jeg skal ha, når jeg skal ha det og det går kjapt å lage til porsjonene. I love it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir veldig fort matlei og er ikke i stand til å trykke i meg noe jeg ikke vil ha, jeg liker egentlig ikke å lage mat, og når jeg har lite energi og er sulten stopper alt opp og jeg blir en furten drittunge på 4. Så jeg må gjøre en innsats for å få i meg nok mat. Jeg er ikke superglad i fisk, og tunfisk spiser jeg absolutt ikke, så mine muligheter er litt mer begrenset. Kylling i supper har jeg oppdaget IKKE fungerer så bra, kjøttet kjennes rimelig seigt på 3. porsjonen... Men langstekt kyllingfillet i panne under lokk er nydelig, bare ikke HVER dag i ei uke... :) Nå har jeg spandert på meg ytrefillet av svin, biffstrimler, mørbradbiff og 80% fiskekaker som jeg skal spe på med utover uka. Svindyrt for en student, men det hjelper veldig godt på, og det er jo bare for en begrenset periode. Summa summarum er det ikke så voldsomt mye dyrere, jeg sparer mye på godteutgiftene. :p

Pakkene med kylling eller kalkunpålegg er også veldig gode. I en babyleafsalat med annet godt er det et bra måltid. Og jeg har oppdatet at Kavlis (?) Magerost på tube er greit nok så lenge man ikke spiser så mye. Funker bra på fiskekakene og på kyllingpålegget, faktisk. :) Greit å røske med seg på butikken når man er nær ved å bite hodet av typen (les: furten drittunge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner til både kylling i supper og furtedrittungehumør når man er sulten :p

Jeg er også student, og sverger til firstprice/xtra pakker med kylling og torsk, men sparer ikke på andre ting - karbonadedeig er et must, og biffstrimler etc. finner stadig veien til kjøleskapet mitt også. Selv om det koster litt, så er det så utrolig verdt det!

Jeg bruker ofte litt tacosaus på - det er overraskende lite karb i det, og et par teskjeer kan ofte gjøre susen for min del.

I går skulle jeg prøve ut min første oppkarbing dag, var litt spent, da var det dag 11 på PSMF. Var egentlig litt redd for å ta helt av og skeie ut, tror jeg, eller at jeg skulle bli helt full av vann i dag. Men - det gikk sååå bra! Jeg storkoste meg med å spise en liten mengde, og det var ikke vanskelig å ikke spise en haug. Kanskje bittelitt vann i kroppen i dag, men ikke noe veldig. Og - det var ikke noe problem å fortsette PSMF i dag, noe jeg også var litt spent på.

Hvordan har du regna ut fettprosenten? Har ikke peiling på det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann psmf'ere :)

Har planer om å ta en ny runde Psmf siden den forrige gikk så bra. Under forrige runde trente jeg fullkroppsprogram 3 ganger i uka slik det står i "oppskrifta". Er det veldig dumt å ikke trene fullkroppsprogram ? Ønsker å trene tre ganger i uka, med forskjellige muskelgrupper fordelt på disse øktene slik at hele kroppen blir trent i løpet av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Hehe, kjenner til både kylling i supper og furtedrittungehumør når man er sulten :p

Jeg er også student, og sverger til firstprice/xtra pakker med kylling og torsk, men sparer ikke på andre ting - karbonadedeig er et must, og biffstrimler etc. finner stadig veien til kjøleskapet mitt også. Selv om det koster litt, så er det så utrolig verdt det!

Jeg bruker ofte litt tacosaus på - det er overraskende lite karb i det, og et par teskjeer kan ofte gjøre susen for min del.

I går skulle jeg prøve ut min første oppkarbing dag, var litt spent, da var det dag 11 på PSMF. Var egentlig litt redd for å ta helt av og skeie ut, tror jeg, eller at jeg skulle bli helt full av vann i dag. Men - det gikk sååå bra! Jeg storkoste meg med å spise en liten mengde, og det var ikke vanskelig å ikke spise en haug. Kanskje bittelitt vann i kroppen i dag, men ikke noe veldig. Og - det var ikke noe problem å fortsette PSMF i dag, noe jeg også var litt spent på.

Hvordan har du regna ut fettprosenten? Har ikke peiling på det.....

Kan bruke klype til å måle fett % ;)

Heisann psmf'ere :)

Har planer om å ta en ny runde Psmf siden den forrige gikk så bra. Under forrige runde trente jeg fullkroppsprogram 3 ganger i uka slik det står i "oppskrifta". Er det veldig dumt å ikke trene fullkroppsprogram ? Ønsker å trene tre ganger i uka, med forskjellige muskelgrupper fordelt på disse øktene slik at hele kroppen blir trent i løpet av uka :)

Det er vel ikke direkte dumt, men poenget med fullkropp x3 er jo å få kjørt igjennom hele kroppen 3x ganger for å opprettholde det du har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke klype til å måle fett % ;)

Det er vel ikke direkte dumt, men poenget med fullkropp x3 er jo å få kjørt igjennom hele kroppen 3x ganger for å opprettholde det du har ;)

Ser den, vil jo gjerne beholde det lille jeg har klart å oppnå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gjort noen nøyaktig måling av fettprosent, bare brukt en kalkulator som baserer seg på høyde/vekt/livvidde. Den er neppe spesielt nøyaktig, folk legger vel på seg litt forskjellig. Selv får jeg det meste på rumpe og bryster og mindre på midja, så det er vel så så. Men uansett sier det jo noe om progresjon. :)

Jeg spratt opp 1 kg etter kosedagen, men det stresser meg nada, jeg regner med det er borte i morgen. Og utrolig nok holdt jeg meg til et veldig moderat inntak av en uhyre vellykket suksessterte - raskt mett og fornøyd, rett og slett. Min sukkerhunger kjenner vanligvis få grenser, så det er en av tingene jeg liker best ved å spise lite karbohydrater.

I dag har jeg laget sukkerfrie pikekyss - eggehvite, vanileessens, sukrin og tagatesse. Null fett, veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg er på dag 10 av en PSMF diett og føler at alt fungerer som det skal. Jeg er litt slappere enn vanlig, men ikke noe som går utover jobben(kjøkken arkitekt så mye stillesitting foran PCen). Det jeg lurte på var om det er nødvendig med Kosedager/fridager som folk snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! Det er flere ting som gjør disse fridagene nødvendig. For det første så vil det skje ting i kroppen når man går på så ekstremt underskudd som reduserer forbrenningen, rett og slett fucker up energiomsettningen. Ved å ha en refeed/oppkarbing/fridag/spisedag så hjelper man til med å resette disse funksjonene til en viss grad. For det andre så er det skremmende fort gjort å få et anstrengt forhold til mat når man går på en slik ekstrem diett, og en fridag vil også hjelpe til med å minne oss på hva det er som er vanlig kosthold. Du kaller det "kosedag" og det skal man være litt forsiktig med. En spisedag er ikke ett fripass til å spise junk og godteri, det er viktig å bruke fridagen til å spise normal mat. Man skal selvsagt også kose seg, men gjør det på en konservativ måte; Speilegg til frokost med hele egget ikke bare eggehvite, kanskje syltetøy på brødskiva, vafler til formiddagsmat dersom det passer seg sånn, og ikke minst tilbehør som er totalekskludert på diett legger man til for å gjøre måltidene normale/hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Heisann. Jeg er på dag 10 av en PSMF diett og føler at alt fungerer som det skal. Jeg er litt slappere enn vanlig, men ikke noe som går utover jobben(kjøkken arkitekt så mye stillesitting foran PCen). Det jeg lurte på var om det er nødvendig med Kosedager/fridager som folk snakker om?

ja! Det er flere ting som gjør disse fridagene nødvendig. For det første så vil det skje ting i kroppen når man går på så ekstremt underskudd som reduserer forbrenningen, rett og slett fucker up energiomsettningen. Ved å ha en refeed/oppkarbing/fridag/spisedag så hjelper man til med å resette disse funksjonene til en viss grad. For det andre så er det skremmende fort gjort å få et anstrengt forhold til mat når man går på en slik ekstrem diett, og en fridag vil også hjelpe til med å minne oss på hva det er som er vanlig kosthold. Du kaller det "kosedag" og det skal man være litt forsiktig med. En spisedag er ikke ett fripass til å spise junk og godteri, det er viktig å bruke fridagen til å spise normal mat. Man skal selvsagt også kose seg, men gjør det på en konservativ måte; Speilegg til frokost med hele egget ikke bare eggehvite, kanskje syltetøy på brødskiva, vafler til formiddagsmat dersom det passer seg sånn, og ikke minst tilbehør som er totalekskludert på diett legger man til for å gjøre måltidene normale/hverdags.

Det HeleneN sier, men kan jo også spørre deg Jonna hva er vekten/fett% vs høyden din? De som er ekstremt overvektig kan holde "Lengre ut" uten en "refeed". Men en med lav fett% må gjerne ha refeed hver 3-4dag :)

En som er ekstremt overvektig kan f.eks holde 2-3uker mener jeg å ha lest uten refeed :) Men da snakker vi desverre om ekstremt overvektig(mye fett, så du ikke mistolker bmi osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, vil jo gjerne beholde det lille jeg har klart å oppnå :p
Nettopp derfor er helkropp x3 bedre en en 3-splitt da du får trent samme muskel 3 ganger så mye per uke med helkropp.

Videre mister du ikke noe nevneverdig på en uke, og til slutt, IKKE tren hard styrke på PSMF. Hold deg til det som blir anbefalt, er en grunn til at det er anbefalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram, det ser ut som du har endel peiling. Jeg skal gå på denne dietten kun 3 uker som en kickstart til ett sunnere liv. Jeg har som tidligere sagt en del ekstra fett liggende på kroppen(mest rundt magen), men har ikke målt fettprosenten. Ville du anbefalt en refeed eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nitram, det ser ut som du har endel peiling. Jeg skal gå på denne dietten kun 3 uker som en kickstart til ett sunnere liv. Jeg har som tidligere sagt en del ekstra fett liggende på kroppen(mest rundt magen), men har ikke målt fettprosenten. Ville du anbefalt en refeed eller ikke?

Med din vekt/høyde anbefales det 1-2 frimåltider i uken istedenfor en refeed. Frimåltidene skal ikke være fråtsing i alt du har lyst på, men en vanlig porsjon med normal mat. Dette er i forhold til Børge Fagerli sine anbefalinger på PSMF. Er selvsagt ingen fasit her, men dette er ihvertfall velgjennomtenkte anbefalinger.

Du kan også gå for en refeed, men behovet for dette er ikke så stort før fettprosenten blir lav siden leptinnivåene ikke faller like mye når man har litt mer fett på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din vekt/høyde anbefales det 1-2 frimåltider i uken istedenfor en refeed. Frimåltidene skal ikke være fråtsing i alt du har lyst på, men en vanlig porsjon med normal mat. Dette er i forhold til Børge Fagerli sine anbefalinger på PSMF. Er selvsagt ingen fasit her, men dette er ihvertfall velgjennomtenkte anbefalinger.

Du kan også gå for en refeed, men behovet for dette er ikke så stort før fettprosenten blir lav siden leptinnivåene ikke faller like mye når man har litt mer fett på kroppen.

Ok. Har ikke hatt ett fri måltid ennå. Kan vel legge til litt pasta/ris til dagens middag for å få i meg litt karbs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 av PSMF og jeg er mett gjennom hele dagen. Det er deilig, fordi før jeg startet med dietten var jeg sulten nesten hele tiden, og ble ikke mett av maten jeg spiste. Da jeg startet veide jeg rundt 59 - 61 kg, er 169 høy. Jente.

Målet mitt med PSMF er å bli bikiniklar på 2 uker for da stikker jeg til Mexico!! Har et relativt greit utgangspunkt, men har slitt med å få vekk det siste av fettet, spesielt på magen. Så da tenkte jeg å prøve ut dette.Kostholdet mitt før start var ikke så ulikt dette, bare med gryn/frø/nøtter, frukt/bær, rotgrønnsaker, melk, olje osv.. (Og litt godteri i ny og ne;) )

Jeg ligger på ca 4 måltider om dagen + et mellommåltid av mager kesam eller mager CC med Fun light (dersom jeg er sulten)

Proteinkildene det går i er; kyllingfilet, karbodeig, eggehvitter, torsk og ørret/laks.

Grønnsaker jeg spiser: spinat, paprika, tomat, løk, brokkoli, blomkål, vestfoldsalat, stangselleri.

Tar ikke noe omega3 tilskudd, slik at det blir et stykke fet fisk om dagen omtrent.

Bruker Walden farms bacon ranch dressing på ca alt, nam nam! Blir ikke så tørt heller..

Noen av dere som har sett en "matplan" for avslutningen av PSMF (oppkarbingen) noe sted her? Jeg føler jeg må ha en plan å forholde meg til! Det står jo at man bare skal spise når man er sulten, så jeg tenkte å knaske en blanding av snack a jacks, frukt og bær, proteinshakes og kylling/fisk/kjøtt sånn utover dagen.. Tåler ikke så godt hvete!

Og hvordan er det dagene etter oppkarbingsdagen? Med tanke på at det blir nok en del spising på ferie! ;)Skal man fokusere på lite fettinnhold lenge etter avslutningen?

Mye av dette står sikkert i tidligere tråder/kanskje på andre nettsider, men jeg er dårlig til å lete!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser av artikkelen om six-pack-mannen at han fulgte psmf-"kuren".

I artikkelen om psmf står det at man ikke skal kjøre den lengre enn 3 uker.. Så.. Ingen regel uten unntak? Er det noe problem å kjøre den lengre når man har en målsetting om å gå ned, ja, kanskje 30kg? (114kg 186cm).

Så lurer jeg litt på dette med opp-karbingsdager. Er det nødvendig når man alt har mye å ta av?

SVAR MEG FLENKFOLK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer man har å ta av, jo lengre kan man kjøre uten oppkarbing. Men dette er ikke en diett man kan holde på med "resten av livet". Prøv 3 uker, (oppkarbing dag 10. f.eks) og så tar du to uker med mer vanlig kost, så kan du ta noen uker til om det trengs:) Etterhvert bør du uansett gå over til mer moderat kosthold med både fett og karbohydrater i tillegg til proteinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter på diett i morgen 2 mnd etter svangerskapet, og håper å bli kvitt de siste kg.

Er nå 78 kg og 177 cm. Vil ned til 67. Hvor mange proteiner skal jeg spise ila en dag? Sett på noen sider at man skal gange med 2, og noen sider står det 2,5. Tar man skade av å spise for mye/lite? Noen tips ønskes for ei som vil ha resultater fort!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...