Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei!

30 år gammel halvfeit mann som vil ned etter å ha vært på "feil side" av 90 kg noen år nå.

Ble tipset om PSMF, leste et par artikler og syntes det virka interessant. Istedet for å lure på dette til litt uti januar, ville jeg prøve noen dager for å se om det var noe å satse på for meg.

Begynte på mandag, på 96 kg. Ga meg etter jobb på fredag (er tross alt juleferie). Veide da 93 på morningen på lørdag, og 94 i morges. Så det virker jo. Har følt meg kjempebra bortsett fra kveldstrøtthet og lite trykk på trening (som forventet).

Kjempebra minus en ting, og nå kommer vil til et av spørsmålene mine.Det jeg lurer på, er det flere som har opplevd diare over flere dager? Trodde det skulle gi seg, som kvalmen og manglende matlyst de første par dagene, men det vedvarer ennå (søndag), selv om det er bedre. Føler meg helt fin ellers.

Neste spørsmål; hvor viktig er det å kjøre fullkroppsprogram? Er veldig fornøyd med den splitten jeg kjører i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

30 år gammel halvfeit mann som vil ned etter å ha vært på "feil side" av 90 kg noen år nå.

Ble tipset om PSMF, leste et par artikler og syntes det virka interessant. Istedet for å lure på dette til litt uti januar, ville jeg prøve noen dager for å se om det var noe å satse på for meg.

Begynte på mandag, på 96 kg. Ga meg etter jobb på fredag (er tross alt juleferie). Veide da 93 på morningen på lørdag, og 94 i morges. Så det virker jo. Har følt meg kjempebra bortsett fra kveldstrøtthet og lite trykk på trening (som forventet).

Kjempebra minus en ting, og nå kommer vil til et av spørsmålene mine.Det jeg lurer på, er det flere som har opplevd diare over flere dager? Trodde det skulle gi seg, som kvalmen og manglende matlyst de første par dagene, men det vedvarer ennå (søndag), selv om det er bedre. Føler meg helt fin ellers.

Neste spørsmål; hvor viktig er det å kjøre fullkroppsprogram? Er veldig fornøyd med den splitten jeg kjører i dag.

Har du hatt diare gjennom psmf tiden din? Eller bare disse dagene etterpå?(hvordan har du spist etter endt "diett"?)

Nja. Fullkropp er ikke et must, men foretrekkes da du ikke trener for mye, og ikke for lite. Men du klarer samtidig å oppretteholde en del av muskelmasse ettersom du trener;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, 22 år. 175 cm ,80 kg. Fettprosent rundt 20% vil jeg tro. Ønsker å prøve PSMF i en kort periode. Er veldig usikker på hvor lavt jeg kan gå på kaloriene. 160 gr. prot. 20 gr. karbs og 20 gr. fett tilsvarer 920 kcal. Vil nok få en enorm sultfølelse de første dagene, men aktivitetsnivået mitt er ikke veldig høyt og jeg har en del fett å ta av. Vil det da fungere med 900-1000 kcal om dagen, eller går jeg for lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk kalorier. Hvis du blir sulten så prøv å få i deg mer fiberrike grønnsaker og der tilhørende mengde vann. Proteinet metter mer og lenger enn karbohydratene du erstatter de med. Renger med at 160g proteiner, i.e. 700g kyllingfillet eller tilsvarende) er mer proteinkilde enn du er vandt til fra før. Dersom det ikke holder så er det fiber som er det som metter mest, da det trekker til seg vann/sveller, og dermed utgjør et større volum i tarmen enn det gjorde på tallerken. Bare pass på at fiber uten tilstrekkelig med vann = full stopp i fordøyelsen så øk væskeinntaket med fibermengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, 22 år. 175 cm ,80 kg. Fettprosent rundt 20% vil jeg tro. Ønsker å prøve PSMF i en kort periode. Er veldig usikker på hvor lavt jeg kan gå på kaloriene. 160 gr. prot. 20 gr. karbs og 20 gr. fett tilsvarer 920 kcal. Vil nok få en enorm sultfølelse de første dagene, men aktivitetsnivået mitt er ikke veldig høyt og jeg har en del fett å ta av. Vil det da fungere med 900-1000 kcal om dagen, eller går jeg for lavt?

Spørsmål: hvor langt vil/skal du ned?:) ettersom du regner med 160g proteiner tenker jeg da:)

160/2,5=64kg ønsket kroppsvekt..

Eller 160/2=80kg.

Noen grunn for at du evt velger 2g(istedenfor 2,5?) eller hva har du sett for deg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å sjekke næringslisten og se om det inneholder for mye fett eller ikke. Jeg tipper at du ikke kan bruke det som primær proteinkilde uten å ende opp med ganske mye mer fett enn du burde, men avhengig av hva annet du spiser så kan det hende du kan spise litt av det en gang i mellom for variasjon.

På PSMF er det ingenting som er forbudt så lenge du får i deg nok proteiner, nok essensielle fettsyrer og holder annet fett og proteiner så lavt som mulig, helst rundt 20g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint å steke uten smør på nær sagt alt slags antistick-belegg.

Når det gjelder teflon som flasser; vær forsiktig med temperaturen. Det er et tegn på at du har latt panna ble litt vel varm ved flere anledninger.

Hvis man gjerne vil legge litt ekstra i en panne som varer litt lenger og tåler litt mer enn en billigteflonpanne så kan jeg på det sterkeste anbefale panner med keramisk belegg. Jeg har en høyang poaris med ceratec-belegg som jeg er svært fornøyd med. Den tåler mye høyere temperaturer enn teflon og tåler også metallredskaper så lenge du ikke kutter med skarpe kniver nedi panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil gjerne prøve ut psmf, og har lest litt om dette på forumet her, og ellers på bloggen. Men jeg vet ikke helt hvor mange gram av alt jeg skal ha etc.. Vil noen hjelpe?

Jeg er 23 år, og veier rundt 67-69 kg (det varierer litt fra dag til dag), og er 163 høy.

Trener så ofte som mulig i uka, men har en fridag vanligvis. Startet med mer styrketrening for en mnd siden, istedenfor masse kondisjon som spinning, og fant ut at dette viste bedre resultater.

Jeg har mye mer fett enn muskler.

Så, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg vil gjerne prøve ut psmf, og har lest litt om dette på forumet her, og ellers på bloggen. Men jeg vet ikke helt hvor mange gram av alt jeg skal ha etc.. Vil noen hjelpe?

Jeg er 23 år, og veier rundt 67-69 kg (det varierer litt fra dag til dag), og er 163 høy.

Trener så ofte som mulig i uka, men har en fridag vanligvis. Startet med mer styrketrening for en mnd siden, istedenfor masse kondisjon som spinning, og fant ut at dette viste bedre resultater.

Jeg har mye mer fett enn muskler.

Så, hva synes dere?

For å gjøre PSMF enkelt.

3 styrketreninger i uken : fullkroppsøkter

2-2,5g protein per ØNSKET kg kroppsvekt.

Få i deg daglig dose med essensielle fettsyrer! (f.eks 1-2ss med tran)

Holde fett+karbs så lavt som mulig(prøve deg til maks 20g per)!

Voila.. Ikke noe mer fiks faks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre PSMF enkelt.

3 styrketreninger i uken : fullkroppsøkter

2-2,5g protein per ØNSKET kg kroppsvekt.

Få i deg daglig dose med essensielle fettsyrer! (f.eks 1-2ss med tran)

Holde fett+karbs så lavt som mulig(prøve deg til maks 20g per)!

Voila.. Ikke noe mer fiks faks!

I stedet for tran, kan man ta omega 369?

og, andre vitaminer som krom, multivitamin osv, er det ok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å få i seg nok proteiner, nok essensielle fettsyrer og ellers minst mulig. Litt karbs og fett er lov rett os slett for å å kunne variere litt på kostholdet så man ikke går på en psykisk knekk allerede etter en uke.

Så føler man behov for å ta multivitamin og krom så er det ingen ting i dietten som bryter med det. Hvilken EFA kilde man velger er det ingen som dikterer, men tran er like greit som noe annet. Har man noe annet i skapet så er det ingen grunn til å løpe å kjøpe tran. Men husk at anbefalt mengden som står på de fleste EFA tilskudd er beregnet nettopp ut fra at de er tilskudd. På PSMF så er det om å gjøre å kutte ut mest mulig fett så man får ikke i seg noe særlig EFA gjennom kosten. Det kan derfor lønne seg å ta mer enn det som står anbefalt på boksen/flaska. Da blir fort kapsler svært uhensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å få i seg nok proteiner, nok essensielle fettsyrer og ellers minst mulig. Litt karbs og fett er lov rett os slett for å å kunne variere litt på kostholdet så man ikke går på en psykisk knekk allerede etter en uke.

Så føler man behov for å ta multivitamin og krom så er det ingen ting i dietten som bryter med det. Hvilken EFA kilde man velger er det ingen som dikterer, men tran er like greit som noe annet. Har man noe annet i skapet så er det ingen grunn til å løpe å kjøpe tran. Men husk at anbefalt mengden som står på de fleste EFA tilskudd er beregnet nettopp ut fra at de er tilskudd. På PSMF så er det om å gjøre å kutte ut mest mulig fett så man får ikke i seg noe særlig EFA gjennom kosten. Det kan derfor lønne seg å ta mer enn det som står anbefalt på boksen/flaska. Da blir fort kapsler svært uhensiktsmessig.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre PSMF enkelt.

3 styrketreninger i uken : fullkroppsøkter

2-2,5g protein per ØNSKET kg kroppsvekt.

Få i deg daglig dose med essensielle fettsyrer! (f.eks 1-2ss med tran)

Holde fett+karbs så lavt som mulig(prøve deg til maks 20g per)!

Voila.. Ikke noe mer fiks faks!

---------------------------------------------------------------------------------------

Men;

Da blir dose proteiner hos meg 150 gram (2,5g x 60 kg= 150) = 150 gram proteiner er 600kcal.

Og så skal jeg ha 20 gram fett (180kcal), og 20 gram karbo (80kcal)..

Det blir jo bare 860 kcal.

Jeg vil ta av mest mulig på PSMF. Veier ca 68, jente på 23, høyde 163. Trener styrke, (og litt kondisjon) oftest mulig..PTen på elixia sa at jeg burde kvitte meg med fett, siden jeg har en del av dette. (= Derfor jeg vil prøve PSMF)

Betyr det at jeg bare skal ha så lite kcal?/mengde med karbo/protein/fett?

Og skal man gå på denne dietten i 3 eller 2 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På PSFM så teller man ikke kalorier, man fokuserer på å få i seg det essensielle og kutter ut mest mulig av alt annet. Tanken er at dette skaper størst mulig underskudd, uten å tære for mye på musklene. Men det vil tære på musklene, for det er en hard diett.

Så du har valget på å kjøre en hard diett som PSMF eller gjøre noe mer moderat og fokusere på å holde på muskelmassen. Et populært alternativ er å spise etter PSMF tankegang på hviledager, men tillate mer karbohydrater på treningsdager, dette gjør at man kan trene litt hardere, og det er snillere på muskulaturen, men det tar litt lenger tid.

Personlig synes jeg at dersom man ikke har så mye muskler under fettet burde man heller fokusere på styrketrening og et moderat underskudd, enn en hard diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...