Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det er ikke snakk om prosenter på denne dietten. Noen artikler og Lyle sin bok har litt forskjellig måte å angripe beregningene for hvor mye proteiner man skal spise, som er basert på fett% og aktivitetsnivå, men noen kloke hoder har underveis funnet ut at en grei tilnærming er 2-2,5g protein/ønsket vekt. Da tar man utgangspunkt i at den ønskede vekten innebærer en normal fett%.

Så hvis feks målvekten er 60kg så skal du prøve å få i deg 120-150g proteiner hver dag. Du skal også passe på å få i deg nok essensielle fettsyrer så pass på å ta tran eller liknende og siden du får i deg svært lite essensielle fettsyrer i kosten så kan du gjerne ta litt mer enn det som er anbefalt (som gjerne er et minimum av hva du trenger). Ellers så er fett og karbohydrater satt til et minimum, men ikke kuttet helt ut slik at man skal kunne variere måltidene litt med tilbehør (paprika, salat, agurk, brokkoli sopp osv). Det kan være greit å fokuserte på fiberrike grønnsaker for å regulere metthetsfølelsen. That's it!

Når det gjelder trening så er det viktig å stimulere musklene. På en så streng diett så er det ikke å ungå at man mister litt muskelmasse, men tanken bak PSFM er at kombinasjonen med masse proteiner og moderat styrketrening så minimerer man muskeltapet i forhold til fetttapet. Det enkleste er å holde seg til baseøvelser, da de også vil trene støttemuskulaturen og stimulere mest mulig muskelmasse. Siden man spiser svært lite karbohydrater så vil glykogenlagerene i musklene være mye mindere enn normalt. Du vil bli fort sliten så det lønner seg ikke å starte på et program der du skal gjøre separate øvelser får masse småmuskler. Sats heller på å trene hele kroppen middels hardt ved hjelp av baseøvelsene 2-3 ganger i uka.

Lykke til.

Man skal bregne ut på ønsket vekt? det viste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp har lest :) men liksom ikke funnet ut hvordan man kan variere ..:)

Jeg tror du overtenker litt jeg :) Du skal sette av måltider ut ifra artikkelen med magre proteinkilder og grønnsaker.

Et utdrag fra Børge Fagerli sin PSMF artikkel:

"Vi bruker måleenheten 1 porsjonsstørrelse, definert i størrelsesomfang som 120-150g, eller omtrent en vanlig kyllingfilét, et kjøtt/fiskstykke på størrelse med knyttneven din eller litt større enn bokstypen som brukes til hermetisk tunfisk. Dette gir omtrent 30g protein. En boks mager kesam/cottage cheese gir også 30-35g protein.

  • Er du 60-70kg skal du spise omtrent 5 slike porsjoner hver dag fordelt på 4-5 måltider, avhengig av hva som passer best. Det vil si at for eksempel middag vil bestå av to porsjonsstørrelser.
  • Er du 80-90kg skal du spise 6 slike porsjoner fordelt på 4-5 måltider – altså vil 2 av måltidene bestå av to porsjonsstørrelser kjøtt/fisk, det beste er å spise mest i dagens siste måltider.
  • Er du 100-120kg eller mer skal du spise alle 4-5 måltider med TO porsjonsstørrelser i hvert måltid"

og et eksempel på oppsett:

"Frokost:

1 tomat, sjampinjong og broccoli

1 kyllingfilét krydret med karri, salt, pepper og litt sitronsaft

Lunsj:

Stor salat med agurk, løk og paprika

1 boks tunfisk eller 150g strimlet svinekjøtt (dobbelt porsjon for mann på 80kg

Salsa og tacokrydder

Mellommåltid:

1 boks mager kesam eller cottage cheese med Fun Light

Eller

Halv boks med 10-20g MyoProtein eller M-Factor proteintilskudd

Middag:

Grønnsakswok med 150g biffstrimler eller kylling (dobbelt porsjon for mann på 80kg)

Kvelds:

Stor salat med 1/2 renplukket og skinnfri grillet kylling

1 ss Vital Arctic Oil (som nevnt ekstremt viktig på denne dietten)"

PSMF er verden enkleste diett og er meget effektiv. Ikke overtenk og blir for detaljert :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bregne ut på ønsket vekt? det viste jeg ikke.

Det er for å forenkle det. I stede for å prøve å finne ut ren kroppsmasse, noe de færreste vet med sikkerhet, så går man ut ifra at ønsket vekt/målvekt innebærer en nogen lunde normal fett%. Legger man da grunnlag for minst 2g/kg målvekt, helst opp mot 2.5g/kg målvekt så får man i seg nok proteiner, og man har forenklet regnestykket betraktelig.

Hvis man har mye fett å miste så kan det være vanskelig å se for seg helt hva man skal satse på å nå, men det er ikke verre enn at dersom man overberegner og finner ut at det fortsatt er fett å ta av når man nærmer seg denne vekta så regulerer man proteininntaket. Det er unasett ikke snakk om mange kaloriene om man bommer 5-10kg på hva man ønsker å ende opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte og kjøre PSMF i en 10 dagers tid nå. Gjort dette en gang før med godt resultat og lite energinivå de dagene det sto på. ;)Men saken er at jeg sliter med å få i meg nok proteiner uten at det blir ca 10 g for mye med fett og karbo i tilegg. Noen som kan gi meg litt tips til hvordan jeg kan redusere dette og øke proteinmengden min? Kalorinivået ligger heller på 600-800 er dette for lite?

Er en jente på 25, veier 62 kg. og er 160 høy.

Typisk eksempel på et daglig måltid er kyllingfilet (130g) med agurk, tomater, paprika til frokost. Svin (140g) med stekt paprika, gulerøtter og sopp til middag. En Whey proteinshake eller litt kesam som mellommåltid, og Karbonadedeig (150g) med stekt løk på kvelden.

Å øke kjøttmengden føler jeg blir vanskelig for jeg sliter med å få i meg det kjøttet jeg skal ha allerede. o_O synes maten blir litt tørr. Er det noen type "dressing" det er mulig å lage uten å overstige det man skal ha i seg?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte og kjøre PSMF i en 10 dagers tid nå. Gjort dette en gang før med godt resultat og lite energinivå de dagene det sto på. ;)Men saken er at jeg sliter med å få i meg nok proteiner uten at det blir ca 10 g for mye med fett og karbo i tilegg. Noen som kan gi meg litt tips til hvordan jeg kan redusere dette og øke proteinmengden min? Kalorinivået ligger heller på 600-800 er dette for lite?

Er en jente på 25, veier 62 kg. og er 160 høy.

Typisk eksempel på et daglig måltid er kyllingfilet (130g) med agurk, tomater, paprika til frokost. Svin (140g) med stekt paprika, gulerøtter og sopp til middag. En Whey proteinshake eller litt kesam som mellommåltid, og Karbonadedeig (150g) med stekt løk på kvelden.

Å øke kjøttmengden føler jeg blir vanskelig for jeg sliter med å få i meg det kjøttet jeg skal ha allerede. o_O synes maten blir litt tørr. Er det noen type "dressing" det er mulig å lage uten å overstige det man skal ha i seg?

Takker for svar!

Både paprika, løk og gulrot har en del karbohydrater (3-7 g karbs per 100 gram) så om du har . Jeg ville ha bytta ut karbonadedeigen med kyllingfilet om det er vanskelig å få i seg nok proteiner uten å overstige antall gram fett, da det er litt fett i karbonadedeig:) du skriver ikke noe om hvilken type svin? Ut fra oversikten du har skrevet ned her så får du ca 90 g proteiner fra kjøttet, nå vet ikke jeg hvor mye du får fra proteinshaken, men hadde heller tatt den enn litt kesam for å si det sånn:) Hva er målvekten? (Er også litt i tvil om denne dietten er det du trenger, hvorfor ikke heller kjøre et litt mer moderat kosthold?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både paprika, løk og gulrot har en del karbohydrater (3-7 g karbs per 100 gram) så om du har . Jeg ville ha bytta ut karbonadedeigen med kyllingfilet om det er vanskelig å få i seg nok proteiner uten å overstige antall gram fett, da det er litt fett i karbonadedeig:) du skriver ikke noe om hvilken type svin? Ut fra oversikten du har skrevet ned her så får du ca 90 g proteiner fra kjøttet, nå vet ikke jeg hvor mye du får fra proteinshaken, men hadde heller tatt den enn litt kesam for å si det sånn:) Hva er målvekten? (Er også litt i tvil om denne dietten er det du trenger, hvorfor ikke heller kjøre et litt mer moderat kosthold?)

Jeg har vel egentlig ikke noen målvekt, målet mitt er å bli strammere og forhåpentligvis mere markert etterhvert. Men jeg har fått en god del dårlige spisevaner i det siste så planen er å bruke PSMF for en kickstart og gjøre det lettere og endre kostholdet på lengre sikt. Har litt trøbbel med å kutte ut spesielt sukker i begynnelsen uten litt restriksjoner. ;)

Svinet jeg spiser er indrefilet. får vel rundt 15 g proteiner av shaken min tror jeg men sparer jo karbo og bruke det isteden ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel egentlig ikke noen målvekt, målet mitt er å bli strammere og forhåpentligvis mere markert etterhvert. Men jeg har fått en god del dårlige spisevaner i det siste så planen er å bruke PSMF for en kickstart og gjøre det lettere og endre kostholdet på lengre sikt. Har litt trøbbel med å kutte ut spesielt sukker i begynnelsen uten litt restriksjoner. ;)

Svinet jeg spiser er indrefilet. får vel rundt 15 g proteiner av shaken min tror jeg men sparer jo karbo og bruke det isteden ja. :)

Noen typer proteinshaker inneholder karbo da, og om du blander med melk så har melka også karbo:P (så blande med vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomater, løk og gulerøtter ville jeg redusert. Tenk litt på om du trenger det hver dag eller om du kan variere med noe annet.

Men du får i deg alt for lite proteiner. Det er fint å bruke PSMF som en kickstart som du sier, men egentlig så burde du ligge omtrent like høyt på proteiner etter endt diett. Hvis du ikke klarer å få i deg mer kjøtt så er det bedre å å kjøre et moderat underskudd med mer karbohydrater og fett, hvis ikke så ender man opp med å miste mer muskler enn fett, og det vil man jo ikke. Men er du sikker på at kyllingfilleten din bare er 130g? Jeg bruker First Price (2kg frossen) og de er digre. Siste posen jeg hadde var 180-230g pr fillet. Hva med å snike inn litt mer kjøtt pr måltid? En større kyllingfillet, litt mer karbonadedeig, pittelitt større stykke svin. Eventuelt dele det opp i flere måltider.

For at kjøttet ikke skal bli tørt så kan du tilberede det i ovnen og bruke steketermometer. Kylling skal ha en kjernetemperatur på 65-70C, og hvis du har tid så stek det på svak varme (80-100C), da blir den saftig og god. Det samme med svinekjøttet, men det skal ha en kjernetemperatur på 72-76C (72=rosa i midten, 76=gjennomstekt). Karbonadedeigen er vanskelig å få safttigere, men også er gjelder det å ikke oversteke. Personlig spiser jeg lite karbonadedeig, for jeg synes det blir alt for tørt uten noen form for saus, feks knuste tomater, men det er jo lov en gang i mellom, for variasjon.

Til dressing kan jeg anbefale kesam mager med krydder. Favoritten er sitronpepper som passer både kylling og fisk. Jeg har alltid en boks stående i kjøleskapet og 2ts (toppet) holder langt. En sånn boks holder meg i mange dager. Prøv deg fram med krydder du liker.

Isberg-salat tilfører også ganske mye fuktighet på tallerkenen. Og den har litt fiber. Hvis ikke jeg har noe salet til kyllingen så blir jeg sulten igjen med en gang, samme hvor mye kylling jeg har spist. Og 70-100g salat blir et ganske bra lass på tallerken, men det er jo mye luft i den haugen når man har strimlet salaten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomater, løk og gulerøtter ville jeg redusert. Tenk litt på om du trenger det hver dag eller om du kan variere med noe annet.

Men du får i deg alt for lite proteiner. Det er fint å bruke PSMF som en kickstart som du sier, men egentlig så burde du ligge omtrent like høyt på proteiner etter endt diett. Hvis du ikke klarer å få i deg mer kjøtt så er det bedre å å kjøre et moderat underskudd med mer karbohydrater og fett, hvis ikke så ender man opp med å miste mer muskler enn fett, og det vil man jo ikke. Men er du sikker på at kyllingfilleten din bare er 130g? Jeg bruker First Price (2kg frossen) og de er digre. Siste posen jeg hadde var 180-230g pr fillet. Hva med å snike inn litt mer kjøtt pr måltid? En større kyllingfillet, litt mer karbonadedeig, pittelitt større stykke svin. Eventuelt dele det opp i flere måltider.

For at kjøttet ikke skal bli tørt så kan du tilberede det i ovnen og bruke steketermometer. Kylling skal ha en kjernetemperatur på 65-70C, og hvis du har tid så stek det på svak varme (80-100C), da blir den saftig og god. Det samme med svinekjøttet, men det skal ha en kjernetemperatur på 72-76C (72=rosa i midten, 76=gjennomstekt). Karbonadedeigen er vanskelig å få safttigere, men også er gjelder det å ikke oversteke. Personlig spiser jeg lite karbonadedeig, for jeg synes det blir alt for tørt uten noen form for saus, feks knuste tomater, men det er jo lov en gang i mellom, for variasjon.

Til dressing kan jeg anbefale kesam mager med krydder. Favoritten er sitronpepper som passer både kylling og fisk. Jeg har alltid en boks stående i kjøleskapet og 2ts (toppet) holder langt. En sånn boks holder meg i mange dager. Prøv deg fram med krydder du liker.

Isberg-salat tilfører også ganske mye fuktighet på tallerkenen. Og den har litt fiber. Hvis ikke jeg har noe salet til kyllingen så blir jeg sulten igjen med en gang, samme hvor mye kylling jeg har spist. Og 70-100g salat blir et ganske bra lass på tallerken, men det er jo mye luft i den haugen når man har strimlet salaten ;)

Takk! Mange gode tips. Ja sikker på at den er 150 g for jeg har veid den til det, men jeg tror jeg skal gjøre som du nevner og spise oftere og mindre måltider for å få i meg mere. Oppdaget akkurat hvor bra tunfisk er og så kommer nok til å spise en del av det fremover og selv om det ikke er det beste jeg vet. ;) så da ser jeg at jeg kommer opp på ca 130g protein om dagen. Holder det? Har slett ikke lyst til å miste masse muskelmasse nei, det er jo et av målene og bygge så dumt om det er til ingen nytte...

Har stekt kylling i ovnen men ikke svin så da skal jeg prøve det. Blande krydder ikesam og hørtes suverent ut i forhold til det tørre så det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve ut dette, men leser at man skal holde fett og karbo til ett minimum under dietten, men når jeg legger sammen fett og karbo fra kjøttet så kommer jeg opp mot de 20g bare i kjøttet. Blir jo litt ut av grønnsakene også, eller kan jeg spise mye av grønnsaker uten å regne på fett og karbo fra grønt??

Tenkte 250g kyllingfilet te frokost. 7,75g fett

200g karbonadedeig te lunsj. 6,8g fett

250g kylling, fisk, biff eller kalkun på middag. Rundt 7-10g fett

Så her er jeg over disse 20g fett og karbo bare på kjøttet..

Noen ideer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke veldig mye å si Per! Jeg havnet også litt over grensa pga mye kjøtt, men jeg gikk ned 9 kg på 10 dager for det! (y) Det jeg syns er viktig på denne dietten er å ikke overtenke og stresse for mye, jkør på som du har satt det opp der, og spis så mye salat og grønnsaker du vil (ikke alle typer). Husk også 1-2 ss tran daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønne grønsaker kan man i teorien spise så mye man vil av (f.eks brokkoli,isbergsalat, agurk) paprika,gulrot,tomat og løk inneholder litt mer karbs... men om man spiser noen få gram fett/karbs for mye så ødelegger ikke det alt, utgjør tross alt minimalt med kalorier :p Skal godt gjøres å spise seg feit på grønnsaker:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overtenker litt jeg :) Du skal sette av måltider ut ifra artikkelen med magre proteinkilder og grønnsaker.

Et utdrag fra Børge Fagerli sin PSMF artikkel:

"Vi bruker måleenheten 1 porsjonsstørrelse, definert i størrelsesomfang som 120-150g, eller omtrent en vanlig kyllingfilét, et kjøtt/fiskstykke på størrelse med knyttneven din eller litt større enn bokstypen som brukes til hermetisk tunfisk. Dette gir omtrent 30g protein. En boks mager kesam/cottage cheese gir også 30-35g protein.

  • Er du 60-70kg skal du spise omtrent 5 slike porsjoner hver dag fordelt på 4-5 måltider, avhengig av hva som passer best. Det vil si at for eksempel middag vil bestå av to porsjonsstørrelser.
  • Er du 80-90kg skal du spise 6 slike porsjoner fordelt på 4-5 måltider – altså vil 2 av måltidene bestå av to porsjonsstørrelser kjøtt/fisk, det beste er å spise mest i dagens siste måltider.
  • Er du 100-120kg eller mer skal du spise alle 4-5 måltider med TO porsjonsstørrelser i hvert måltid"

og et eksempel på oppsett:

"Frokost:

1 tomat, sjampinjong og broccoli

1 kyllingfilét krydret med karri, salt, pepper og litt sitronsaft

Lunsj:

Stor salat med agurk, løk og paprika

1 boks tunfisk eller 150g strimlet svinekjøtt (dobbelt porsjon for mann på 80kg

Salsa og tacokrydder

Mellommåltid:

1 boks mager kesam eller cottage cheese med Fun Light

Eller

Halv boks med 10-20g MyoProtein eller M-Factor proteintilskudd

Middag:

Grønnsakswok med 150g biffstrimler eller kylling (dobbelt porsjon for mann på 80kg)

Kvelds:

Stor salat med 1/2 renplukket og skinnfri grillet kylling

1 ss Vital Arctic Oil (som nevnt ekstremt viktig på denne dietten)"

PSMF er verden enkleste diett og er meget effektiv. Ikke overtenk og blir for detaljert :) Lykke til.

Tusen takk for innlegget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve ut dette, men leser at man skal holde fett og karbo til ett minimum under dietten, men når jeg legger sammen fett og karbo fra kjøttet så kommer jeg opp mot de 20g bare i kjøttet. Blir jo litt ut av grønnsakene også, eller kan jeg spise mye av grønnsaker uten å regne på fett og karbo fra grønt??

Tenkte 250g kyllingfilet te frokost. 7,75g fett

200g karbonadedeig te lunsj. 6,8g fett

250g kylling, fisk, biff eller kalkun på middag. Rundt 7-10g fett

Så her er jeg over disse 20g fett og karbo bare på kjøttet..

Noen ideer??

Det er ikke krise om man havner over 20g. Det er et enkelt regnestykke. Poenget med PSMF er at man skal få i seg det essensielle og minst mulig annet. 20g settes som en grense for å få nivået ned, men allikevel gi litt rom for variasjon i tilbehøret. Hvis man regner på det så ser du hvor lite krise dette er: du estimerer ca 5g "for mye" fett daglig. Det er 5*9=45kcal på en dag, eller 315kcal på en uke, eller 1350kcal på en måned. Det tilsvarer snaut 200g fett du potensielt ikke mister i løpet av en måned på diett. Og da har jeg regnet 10g fett til middag, de dagene du spiser kylling eller fisk blir det mindre. Så da er det opp til deg; er du villig til å bruke masse tid på noe som ikke gjør utslag på de fleste badevekter i løpet av en måned?

Hvis det får deg til å føle deg litt bedre til sinns; bytt karbonadedeigen med kylling eller fisk enkelte dager til lunsj, og spis kylling eller kalkun oftere enn biff til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..!

Tenkte det var på tide å bli kvitt det lille ekstra som ikke er så rent lite lenger(!), altså fettet på magen.

Lurer i den forbindelse på om noen her inne kanskje kunne gitt meg noen input, er PSMF noe for meg?? :)

JEG har jo selv sett på denne "kuren" som noe for de med betydelig overvekt eller som gjerne klassifiserer seg som tykke,

jeg er en mann på 196cm som etter jul veier 101kg, har en fettprosent 22,5, og alt dette fettet er av den farlige typen som ligger rundt magen, og sikkert rundt innvoller! skrekk og gru.. Ikke noe fett på rumpe, armer og bein, og har jo litt panikk for å bli tynnere på disse stedene, trent styrke i 4år, men lider vel tildels av "kukerundt-syndromet" :p

På forhånd takk :) ..og ja, jeg burde sikkert kunne lese meg til dette selv, lest igjennom denne tråden og godt i gang med google, men fryktelig utålmodig :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF er for alle fra syklig overvektig til bokseren eller elite fitnessutøveren som skal treffe en matchvekt til en bestemt dato. Hvorvidt det passer deg har mer med situasjon og ønsker å gjøre.

Det første du må avveie er; har jeg dårlig tid? Eventuelt, ønsker jeg å bruke dette som en kickstart. Utøveren som skal nå en matchvekt til en bestemt dato har som regel dårlig tid, derfor er PSMF et alternativ. For en syklig overvektig kan det være kritisk å komme fort i gang med noe som er utprøvd og har vist gode resultater på folk flest. Hvis man bare har noen kg ekstra så er det absolutt hensiktsmessig å vurdere en mer moderat diett, som tar litt lenger tid, men som er snillere på både muskler og psyke. Et populært alternativ kan være å spise etter PSMF, men gjøre det mer syklisk; altså Streng PSMF på fridager og mer karbo på treningsdager (før og etter trening). På den måten kan man trene litt hardere og rissikerer ikke like høyt muskeltap. Men underskudd på sikt vil gi muskeltap i en viss grad samme hvilken metode du bruker for å skap underskudd, men du får ikke tannpirkerbein av underskudd i noen uker.

Du er ikke voldsomt overvektig og jeg antar at du ikke skal rekke en matchvekt, men siden fettet ligger rundt magen, så kan du ha stor helsegevinst på å få det vekk.

Du kan feks prøve med 4-6 uker streng PSMF, ta en pauseuke der du spiser normalt (man må jo opprettholde en ide om hva som skal være normal kosthold, og en slik uke vil hjelpe til med å resette en del hormoner). Da har du fått en følelse på hvordan PSMF funker for deg og du kan gjøre et valg på å ta en ny runde eller kjøre en mindre streng diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF er for alle fra syklig overvektig til bokseren eller elite fitnessutøveren som skal treffe en matchvekt til en bestemt dato. Hvorvidt det passer deg har mer med situasjon og ønsker å gjøre.

Det første du må avveie er; har jeg dårlig tid? Eventuelt, ønsker jeg å bruke dette som en kickstart. Utøveren som skal nå en matchvekt til en bestemt dato har som regel dårlig tid, derfor er PSMF et alternativ. For en syklig overvektig kan det være kritisk å komme fort i gang med noe som er utprøvd og har vist gode resultater på folk flest. Hvis man bare har noen kg ekstra så er det absolutt hensiktsmessig å vurdere en mer moderat diett, som tar litt lenger tid, men som er snillere på både muskler og psyke. Et populært alternativ kan være å spise etter PSMF, men gjøre det mer syklisk; altså Streng PSMF på fridager og mer karbo på treningsdager (før og etter trening). På den måten kan man trene litt hardere og rissikerer ikke like høyt muskeltap. Men underskudd på sikt vil gi muskeltap i en viss grad samme hvilken metode du bruker for å skap underskudd, men du får ikke tannpirkerbein av underskudd i noen uker.

Du er ikke voldsomt overvektig og jeg antar at du ikke skal rekke en matchvekt, men siden fettet ligger rundt magen, så kan du ha stor helsegevinst på å få det vekk.

Du kan feks prøve med 4-6 uker streng PSMF, ta en pauseuke der du spiser normalt (man må jo opprettholde en ide om hva som skal være normal kosthold, og en slik uke vil hjelpe til med å resette en del hormoner). Da har du fått en følelse på hvordan PSMF funker for deg og du kan gjøre et valg på å ta en ny runde eller kjøre en mindre streng diett.

Takk for fyldig og informativt svar!

Jeg har noen kilo som skal bort, ingen matchvekt som skal rekkes, men utålmodig, så det haster "litt" ;)

Tenkte i utgangspungtet å kjøre psmf i 1-2 uker for å se hvordan kroppen reagerer på en hverdag så godt som uten karbo og fett, regner med det blir merkbart, pleier å spise 3000-3500kcal pr dag, en god del av dette er fett og karbs!

Litt redd for å få et lavt energinivå, da jeg har både barn, full jobb og trening, men skal man ha resultater på kort tid må man jo gå hardt til verks.. Men tror det beste for meg hadde vært alternativet du nevnte, med streng PSMF på fridagene og litt mer karbo på treningsdagene, bruke litt lengre tid på å nå resultatet men fungere bedre i hverdagen..

Og ser viktigheten av å ha en plan på tiden etter PSMF ukene, legger man ikke om livsstilen kommer kiloene like raskt tilbake.. men tror det er lettere å holde på en flat mage enn å få en flat mage.. gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med å miste litt energi. Røfft regner man at hver kg fett kan tilføre energibalansen ca 70kcal hver dag. Så for deg, kanskje 1500kcal. For de fleste skaper PSMF et overskudd som er større en de som kan kompenseres ved å forbrenne fett. Resultatet er at man tvinges til å bli mer passiv.

Jeg synes du har en fornuftig holdning; start med noen uker og se hvordan kroppen fungerer i hverdagen. Den første uka er verst, med overgangen til hovedsaklig kroppsfett som energikilde. Hvis du skulle finne på å veie deg den første uka så husk at det er mye vann i starten så du må ikke bli skuffet om en del av det kommer tilbake når du begynner å spise mer normalt.. Hvis det ikke passer din hverdag, så vil jeg anbefale å forsøke å tenke PSMF videre, men tillate deg litt mer karbohydrater. Til syvende og sist er det et underskudd som får deg til å gå ned i vekt, det skjer bare ikke så fort med en mer moderat underskudd. Men man må jo kunne fungere i hverdagen. Det er aller viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...