Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Vil ikke si det er ille nei, men hva med kyllingfilet? seifilet?torsk? tunfisk?:)

Personlig spiste jeg kyllingfilet(1g muligens per 100g) og strimlet svinekjøtt(3g per 100)! .. Spiste ikke noe særlig grønnsaker.....

Kom maksimalt rundt 29(inklusive 1ss tran= 9g ca):) Så ja.. Er fullt mulig å klare fett grensen! Samme med karbo.. Litt verre hvis du er en kanin som elsker grønnsakene(eller har mage problemer)!

Jeg spiser såklart kyllingflitet, fisk osv, dette var et eksempel fra den ene dagen jeg var litt over fett-grensen også lurte jeg på om det var veldig big deal om det skjedde iblandt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Jeg spiser såklart kyllingflitet, fisk osv, dette var et eksempel fra den ene dagen jeg var litt over fett-grensen også lurte jeg på om det var veldig big deal om det skjedde iblandt ;)

Personlig mener jeg det ikke er noen big deal, såfremt du prøver.. Du vil uansett gå ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, går det an å spise Mager kesam? ikke hele boksen men kanskje halve? Kan man bruk 100g jordbær eller blåbær ?

Frokost

120 gram kjøtt (kylling eller svin) brokkoli, paprika og tomat

lunch

120 gram kjøtt eller fisk. brokkoli, paprika og agurk

middag

150 gram fisk ( torsk, laks) brokkolimos, paprika

Kvelds

100 gram skinke, og brokkolimos

Kalorier 470

Fett 6,89

Protein 101

Dette er spise planen min atm. Ser den grei ut?

Også tar eg BCAA før trening, samt med omega3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har eksempel på meny som strekker seg over en uke på denne dietten? Hva kan man gjøre om man ikke får i deg proteinshake, og da trenger en kilde til protein på andre måter?

Menyen vil nok måtte rettes etter hvor mange måltider du har tenkt å spise for dag, og hvor mange proteiner du skal ha i deg i løpet av dagen. 2,5 g per kg ønsket målvekt (eks om ønsket målvekt er 60 kg skal du ha i deg 60 *2,5= 150 gram protein), max 20 g fett (pluss ei ss med tran eller selolje eller lingende) og 20 g karbohydrat. De fleste bruker tunfisk og kyllingfilet som sine proteinkilder, da man får mye proteiner igjen for pengene og lite fett og karbs. :) og så grønnsaker som brokkoli og blomkål osv til. Man kan også velge å bruke andre typer kjøtt og fisk; kalkun, torsk, sei, steinbit, scampi, er bare å sjekke næringsinnholdet på baksida av pakningen og så regne ut hvor mye du trenger per dag. Jeg vil ikke sette opp noen meny, da det bare vil føre til masse arbeid for meg, og så lærer ikke du deg å sette opp meny selv (og på den måten blir avhengig av mer hjelp senere..) Jeg kan derimot svare på spørsmål om du har flere, og hjelpe deg på den måten;) Learning by doing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen vil nok måtte rettes etter hvor mange måltider du har tenkt å spise for dag, og hvor mange proteiner du skal ha i deg i løpet av dagen. 2,5 g per kg ønsket målvekt (eks om ønsket målvekt er 60 kg skal du ha i deg 60 *2,5= 150 gram protein), max 20 g fett (pluss ei ss med tran eller selolje eller lingende) og 20 g karbohydrat. De fleste bruker tunfisk og kyllingfilet som sine proteinkilder, da man får mye proteiner igjen for pengene og lite fett og karbs. :) og så grønnsaker som brokkoli og blomkål osv til. Man kan også velge å bruke andre typer kjøtt og fisk; kalkun, torsk, sei, steinbit, scampi, er bare å sjekke næringsinnholdet på baksida av pakningen og så regne ut hvor mye du trenger per dag. Jeg vil ikke sette opp noen meny, da det bare vil føre til masse arbeid for meg, og så lærer ikke du deg å sette opp meny selv (og på den måten blir avhengig av mer hjelp senere..) Jeg kan derimot svare på spørsmål om du har flere, og hjelpe deg på den måten;) Learning by doing

Ja, tusen takk for svar :) Prøver meg på en ukesmeny, så kan jeg kanskje få kommentarer på den når den er i boks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er ei jente på 60 kg, og er 168 cm høy. Gikk på psmf-dietten i 4 dager, men merket nesten ikke noe forskjell på kroppen. (Gikk ned 0,6 kg) Spiste 4-5 måltider om dagen som hvert inneholdt enten kyllingfillet, karbonadedeig eller tunfisk, med isbergsalat, tomat, løk, sopp, agurk som tilbehør. Spiste også en boks cc en dag. Hva er grunnen til at jeg ikke gikk ned mer? Burde jeg gå lengere? Hadde oppkabringsdag i går. Spiste jeg for mye proteiner kanskje? Prøvde å holde meg etter det som sto i artikkelen her inne. Trente også 3 dager styrke denne uka.

Litt forvirret jeg nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke proteinene som er problemet, det er karbohydratene, fettet og kaloriene. For å gå over proteingrensa, som for deg vil jeg tippe ligger på minimum 140 gram, så skal du spise en god del. 0,6 kilo er greit til at du veier ganske lite, i tillegg til å ha kjørt oppkarbing etter 4 dager. Det optimale, om du vil gå ned mer, er å kjøre dietten lengre og drøye oppkarbingen til kroppen virkelig trenger den (du vil i stor grad merke når), og dessuten kjøre oppkarbingsdagen riktig (har inntrykk av at mange gjør dette feil). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei! Jeg er ei jente på 60 kg, og er 168 cm høy. Gikk på psmf-dietten i 4 dager, men merket nesten ikke noe forskjell på kroppen. (Gikk ned 0,6 kg) Spiste 4-5 måltider om dagen som hvert inneholdt enten kyllingfillet, karbonadedeig eller tunfisk, med isbergsalat, tomat, løk, sopp, agurk som tilbehør. Spiste også en boks cc en dag. Hva er grunnen til at jeg ikke gikk ned mer? Burde jeg gå lengere? Hadde oppkabringsdag i går. Spiste jeg for mye proteiner kanskje? Prøvde å holde meg etter det som sto i artikkelen her inne. Trente også 3 dager styrke denne uka.

Litt forvirret jeg nå :)

Hvordan var makroene i alle dagen?: hvor mange proteiner/fett og karbs? Tok du en daglig dose med f.eks tran/selolje osv? Hvordan trente du? Hvordan har du spist før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makroene? Har ikke hørt om det før. Jeg spiste ca 1,5-2 g/kg, så rundt 100-120 gram proteiner om dagen. Spiste nesten ikke fett, og så og si null karbohydrader, og tok daglig dose med tran. Trente 3 dager styrke, med 2x6-10 rep. på fullkropp, og hadde ikke lenger treningsøkt en ca 45 min. Spiser som regel ikke så mye til ellers, går mest i knekkebrød, cc, kesam og et middagsmåltid. Usikker på om jeg skal fortsette videre, eller om dette kanskje ikke er en diett for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Makroene? Har ikke hørt om det før. Jeg spiste ca 1,5-2 g/kg, så rundt 100-120 gram proteiner om dagen. Spiste nesten ikke fett, og så og si null karbohydrader, og tok daglig dose med tran. Trente 3 dager styrke, med 2x6-10 rep. på fullkropp, og hadde ikke lenger treningsøkt en ca 45 min. Spiser som regel ikke så mye til ellers, går mest i knekkebrød, cc, kesam og et middagsmåltid. Usikker på om jeg skal fortsette videre, eller om dette kanskje ikke er en diett for meg?

PSMF dietten i hovedtrekk veldig enkelt:

3økter i uken, fullkroppsprogram

Kosthold per dag:

maks 20gram fett+daglig dose

maks 20gram karbs

2,5gram protein X med ønsket vekt:)

Veldig enkelt i bunn og grunn.

Når det gjelder din situasjon, Så er jo du forholdsvis "liten" fra før er du ikke? 168/60kg? Dvs du har ikke MYE å ta av. Så det KAN være det rett og slett tar lengre tid. At du ikke f.eks har MYE vann i kroppen osv...

Foreslår at du tar PSMF fra søndag-fredag-oppkarbing lørdag og ser hvordan resultatet har vært etter en uke:) eller gjør dette i 2-3uker. Da SKAL du ha gått ned i vekt/fett uansett:)

Selvom du er forholdsvis liten og dermed forholdsvis lav fett% vil jeg tro, så ville nok de fleste anbefalt en mer "moderat" diett:) Selvom du gjerne føler seg du har "fett" på "dumme" steder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raskt svar! :)

Ser ut som om jeg har fulgt diettet ganske bra, så får prøve en uke til å se hva som skjer! :-) I dag har jeg spist snop, så får starte opp i morgen å holde på til lørdag, så oppkabring på lørdag. Men hva anbefaler du meg å spis da? Hvor mye karbohydrater? Å gjelder det hele dagen? Eller et måltid med karboydrater? Har lest arikkelen, men er litt usikker på den delen.

Jeg merket ganske forskjell på kroppen min når jeg ikke spiste så mye karbohydrater eller sukker, hadde ikke cravings etter noe i det hele tatt. Ganske herlig det! :)

Nei, jeg er ikke overvektig, men vil gjerne ha bort "fettet" fra de "dumme" plassene ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Takk for raskt svar! :)

Ser ut som om jeg har fulgt diettet ganske bra, så får prøve en uke til å se hva som skjer! :) I dag har jeg spist snop, så får starte opp i morgen å holde på til lørdag, så oppkabring på lørdag. Men hva anbefaler du meg å spis da? Hvor mye karbohydrater? Å gjelder det hele dagen? Eller et måltid med karboydrater? Har lest arikkelen, men er litt usikker på den delen.

Jeg merket ganske forskjell på kroppen min når jeg ikke spiste så mye karbohydrater eller sukker, hadde ikke cravings etter noe i det hele tatt. Ganske herlig det! :)

Nei, jeg er ikke overvektig, men vil gjerne ha bort "fettet" fra de "dumme" plassene ja! :)

Ja det er mange goder med en sånn diett når det gjelder spisevaner/cravings osv:)

Det er jo karbohydrater du skal spise, søk litt rundt:) Noen liker å spise boller, choco pops osv...

Ligg deg på ca 4-6gram per kg kroppsvekt:) Gjerne i et "spisevindu" hvis jeg ikke tar helt feil.. F.eks fra 3-9 om kvelden:) Men personlig tror jeg ikke det er så "spesielt" det spisevinduet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! :)

Ser ut som om jeg har fulgt diettet ganske bra, så får prøve en uke til å se hva som skjer! :) I dag har jeg spist snop, så får starte opp i morgen å holde på til lørdag, så oppkabring på lørdag. Men hva anbefaler du meg å spis da? Hvor mye karbohydrater? Å gjelder det hele dagen? Eller et måltid med karboydrater? Har lest arikkelen, men er litt usikker på den delen.

Jeg merket ganske forskjell på kroppen min når jeg ikke spiste så mye karbohydrater eller sukker, hadde ikke cravings etter noe i det hele tatt. Ganske herlig det! :)

Nei, jeg er ikke overvektig, men vil gjerne ha bort "fettet" fra de "dumme" plassene ja! :)

Mitt tips er å ikke tenke for mye på det. Spis sånn du ville gjort ved ett normalt kosthold på lørdagen, og med en god del karbohydrater. Skader ikke å legge en treningsøkt til denne dagen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

PS: på oppkarbingen: prøv å holde fett til minimum! Og gjerne prøv 2-2,5gram protein per ønsket kroppsvekt:)

Så slipper man å "skeie" ut haha:) Selvom det skal litt til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Okei :) 2-2,5 på oppkabringen ja, ikke til vanlig?

2,5gram protein til vanlig.. Men kan gjerne senke det LITT.. På oppkarbingen er det karbs som er hovedfokus egentlig:) Men litt proteiner bør du få i deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...