Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har gått på PSMF i nesten 10 dager. Vi har begge gått ned 4 kg hver :-) Vi trener styrke tre ganger i uka + cardio to ganger, + hverdagsmosjon. Vi ble litt slappe i går, men kjenner ikke sultfølelse pga det jamne blodsukkeret tror jeg. Vi ligger på 7-900 kcal pr. dag, og det er absolutt ingen problem å gjennomføre. Man blir mett, og kommer sulten er det bare å drikke vann, vann, vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg skulle ha meg en periode på pmsf nå. Lagt på meg litt i jula, holder på en del vann + at " jordbæruken" er nett annkommet :p og skal til fotograf og ta kusinebilder om to uker.. iiikkk:) Lurte på om noen har noen forslag til hvor mye jeg skal ha i meg?? jente på 25 år, 158cm og 55kg. Vil helst ned til 50 kg ca ( det jeg pleier ligge på når buksene mine sitter perfekt), men er ikke sikkert det er reelt på to uker.

2g protein per kg kroppsvekt. Ikke noe annet da enn 10g EFA i løpet av dagen.

Jeg og mannen min har gått på PSMF i nesten 10 dager. Vi har begge gått ned 4 kg hver :) Vi trener styrke tre ganger i uka + cardio to ganger, + hverdagsmosjon. Vi ble litt slappe i går, men kjenner ikke sultfølelse pga det jamne blodsukkeret tror jeg. Vi ligger på 7-900 kcal pr. dag, og det er absolutt ingen problem å gjennomføre. Man blir mett, og kommer sulten er det bare å drikke vann, vann, vann :)

Det er ikke anbefalt å kjøre cardio på PSMF. Jeg er forresten mann på 92 kg. Jeg ligger på rett over 800kcal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om jeg har forstått dette riktig:

1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt

Minimalt med karbo og minimalt med fett.

Dvs opp mot 160 gram protein for meg, noe som er litt mindre enn de 200 jeg streber mot. Dvs en plass rundt 800-900 kcal.

Da kan maten se ut daglig slik som

2 pk karbonadedeig 800 kcal, 160 gram protein, 0 karbs, 6 gram fett

Grønnsaker (jeg mener man kan spise overjorda grønnsaker i store kvanta uansett)

Omega3-kapsler (fordi det er det jeg har)

Eller

1 pk karbonadedeig 400 kcal, 80 gram protein, 0 karbs, 3 gram fett

3 bokser tunfisk, 360 kcal, 90 gram protein, 0 karbs, 3 gram fett

Grønnsaker

Omega3-kapsler

osv. Ikke akkurat spennende, men det er jo kortvarig.

Kan man bruke f.eks hermetiske tomater? Det inneholder jo litt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om jeg har forstått dette riktig:

1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt

Med din kroppstype (slik den ser ut) bør du nok ikke gå noe særlig under 2g protein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din kroppstype (slik den ser ut) bør du nok ikke gå noe særlig under 2g protein

Mja,mja. Jeg leste at jo større fettprosent jo mindre protein er nødvendig. Tørr tippe med god margin på at jeg har større fettprosent enn flerparten av kvinnene lengre opp her som skal kvitte seg med en pyntekilo eller tre :p

Spekulerer i om dette egentlig er spesielt bra for meg. Har vel egentlig litt mattrøbbel fra før av, men føler at jeg trenger noe som gir litt kjappe resultater akkurat nå bare for å booste meg selv litt. Kjenner litt på at jeg også har spist 1000 kcal ganske lenge men da med mer fett uten spess gode resultater. *Tromler med fingrene og tenker seg nøye om*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bestemt meg for å prøve PSMF dietten nå i noen uker da jeg er møkk lei av kiloene mine som nekter å forsvinne :p

Har trent siden midten av november. Veide da 72 kg,gikk ned til 70 og opp til 72 igjen:confused:

Så kom jula og vi dro på ferie,ingen mulighet for trening annet enn gåturer,kom hjem 1 januar og dro på kjæresteweekend den 5.jan og ble borte hele den helga,da var det jo baaare kos :p

Gikk da opp til 73 kg.

Jeg er 166 cm høy og vil ned til ca 60 kg(hvertfall).

Aaaaaner ikke hva fettprosenten min er men tror at den er noe høyere enn alle de fine damene her inne. (jelly)

Har lest FB sin artikkel om denne dietten,og har nå lest gjennom alle 14 sider med innlegg i denne tråden og ser noe snakker om Lyle sin diett istedet for FB sin?!

Hva er forskjellen?

Har fprstått at Lyle's er strengere hvertfall,men altså..Skjønenr ikke helt dette jeg.. Hvor mye karbs og fett KAN man putte i seg,og hvor mye proteiner MÅ jeg ha og hva er maks?

Om noen hadde vilelt sette på plass tankene mine på dette og gjerne satt opp en dag med måltider for meg så hadde det vært hur bra som helst *blunker og smiler pent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hovedforskjellen er hvor strengt og strukturert det er. Lyle, som var mannen som blåste støv av dietten (den ble vel "oppfunnet" rundt 1850), har veldig strenge retninglinjer, og følger man hans program raser man fort ned. FB sin versjon har jeg ikke prøvd, men Lyle ville sagt noe ala "this is not a PSMF in any way, shape or form". Men fungere gjør den helt sikkert ;)

Slik jeg forstår FB sin versjon kan man gjøre en del mer cardio på grunn av karbohydratene man får i seg. På Lyle sin skal man gjøre minst mulig og kune trene veldig strukturert for å beholde muskelmasse. Ikke noe mer.

Som sagt tidligere har jeg kun erfaring med Lyle sin versjon, og da kan du si ca 2g protein per kg kroppsvekt. Om du finner ut av fettprosenten din kan du regne ut fra LBM (fettfri masse). Her skal du ikke gå over 5% fett, og helst mindre. I tillegg tar du 10g EFA, vitaminer og karbohydrater skal du unngå så lenge du ikke er nødt til å få dem i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen er hvor strengt og strukturert det er. Lyle, som var mannen som blåste støv av dietten (den ble vel "oppfunnet" rundt 1850), har veldig strenge retninglinjer, og følger man hans program raser man fort ned. FB sin versjon har jeg ikke prøvd, men Lyle ville sagt noe ala "this is not a PSMF in any way, shape or form". Men fungere gjør den helt sikkert ;)

Slik jeg forstår FB sin versjon kan man gjøre en del mer cardio på grunn av karbohydratene man får i seg. På Lyle sin skal man gjøre minst mulig og kune trene veldig strukturert for å beholde muskelmasse. Ikke noe mer.

Som sagt tidligere har jeg kun erfaring med Lyle sin versjon, og da kan du si ca 2g protein per kg kroppsvekt. Om du finner ut av fettprosenten din kan du regne ut fra LBM (fettfri masse). Her skal du ikke gå over 5% fett, og helst mindre. I tillegg tar du 10g EFA, vitaminer og karbohydrater skal du unngå så lenge du ikke er nødt til å få dem i deg.

Tusen takk for raskt svar :)

Så jeg burde da ha i meg 146 g proteiner? Ikke mer og ikke mindre? :p

*MÅ ha inn ting med teskje noen ganger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar :)

Så jeg burde da ha i meg 146 g proteiner? Ikke mer og ikke mindre? :p

*MÅ ha inn ting med teskje noen ganger*

2g/kg kroppsvekt er et greit mål uansett om du er på diett eller ikke, og så legger du til fett og karbo etter hva målene dine er. Hvis du regner med at "du" ikke veier mer enn 60kg, så kan du for den saks skyld begynne på 140, og så se om du takler 130. Det er ikke de helt store forskjellene, men fra 146-120, så snakker vi potensielt 10g mer fettap om dagen. På 2 uker har du potensialet til å miste 150g ekstra fett, og det kan reelt bety rundt 500g ekstra fett forbrent på 2 måneder om du er strikt og flink.

Selv om Lyle ikke er en hyggelig person vil jeg anbefale deg at du kjøper boken hans. Han er veldig flink på det tekniske, og du får veldig mye god info i den. Da får du også treningsprogram, hva du kan og ikke kan gjøre, hva du kan spise av grønnsaker og hvor mye etc etc. Med hans opplegg kan det hende at du, hvis du følger programmet hans, begynner så lavt som 100g protein om dagen og så går opp etter hvert som du mister kroppsfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grønnsaker?

"nødt til å få dem i deg" - det er karbohydrater i grønnsaker, men man skal prøve å holde seg til dem med mest mulig fiber og minst mulig karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vil dele sin "dags plan" på PSMF? :D

Kylling indrefilet, kokt i vann med buljong

Kylling indrefilet, bakt i krydder

Magre svinekoteletter

Svin indrefilet bakt i ovn

Proteinpulver

Brokkoli kan serveres med alt.

Så det var ikke en plan, akkurat, men selv er jeg skikkelig kjedelig og kan spise akkurat det samme i en hel uke bare for å få best resultater :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang menyen.. Kan jeg f.eks. spise en kyllingfilet med litt brokkoli ved siden av 3 ganger om dagen gjennom hele perioden? Hvordan blir det i forhold tilf ordeling av proteiner,fett og karbs? (Nå sier jeg ikke at jeg har tenkt å leve på kylling i 2 uker,men ja,bare et eksempel fra ei som er udugelig på kjøkkenet :p )

Hvor mye er faktisk 5% karbs? (Ja..Er elendig i matte også:oops:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kokt brokkoli er det 2g karbohydrat. Om du skal spise120g protein er det ~480kcal + 10g EFA som er ~90kcal. Si 600kcal ink karbo, da vil 200g brokkoli være 1/150 av inntaket ditt. Du skal nok ikke så høyt opp som 5% karbo, men 5% fett og nesten ikke karbo.

Og du kan fint leve på kyllingbryst i en uke. Om det bare er en uke kan du fint leve på proteinshake også. Forskjellen på PSMF og andre dietter er at det ikke har så mye å si om du lærer deg til en vane, for dette er ikke et kosthold man fortsetter å leve på. Så lenge du får vitaminene og mineralene dine så er du omtrent i boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang menyen.. Kan jeg f.eks. spise en kyllingfilet med litt brokkoli ved siden av 3 ganger om dagen gjennom hele perioden? Hvordan blir det i forhold tilf ordeling av proteiner,fett og karbs? (Nå sier jeg ikke at jeg har tenkt å leve på kylling i 2 uker,men ja,bare et eksempel fra ei som er udugelig på kjøkkenet :p )

Hvor mye er faktisk 5% karbs? (Ja..Er elendig i matte også:oops:)

Du kan spise en kyllingfilet med brokkoli 3 ggr daglig ja. Men du må fortsatt ta et par ss omega-3 for å få i deg det du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...