Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det er ingenting hokus pokus med denne dietten. Spis 3-4 måltider om dagen som inneholder reint kjøtt og grønnsake, pluss 10g omega-3 om dagen. Vanskeligere er det ikke

Eneste som nesten er hokus pokus er å regne ut hvor mye protein man skal ha. Karbo skal ligge så nært 0 som mulig, og 10g EFA tar man ved siden av. Ellers veldig enig med deg.

Og e-boken til Lyle pluss kalorikalulator pluss treningshefte får man for ca 200,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har skrivd opp en dagsmeny nå,fint om noen kunne gitt tilbakemelding på den :)

Frokost: 1 kyllingfilet (ca 160 g) + 100 g brokkoli (aaaner ikke hvor mye som er normalt pr porsjon)

Lunsj: 1 Kyllingfilet + 150 g brokkoli

Middag: 200 g strimlet svinekjøtt + 150 g brokkoli

Protein: 133 g

Fett: 10 g

karb: 8,4 g

Kcal: 682

Måååååå jeg ta flytende omega 3?? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrivd opp en dagsmeny nå,fint om noen kunne gitt tilbakemelding på den :)

Uhm...du skal spise nesten en halvkilo brokkoli om dagen? *ler* Lykke til! :D

Måååååå jeg ta flytende omega 3?? :S

Ja. Det bør du gjøre uansett. Kjøp fra myrevolution.no - de har gode som nesten ikke har smak, og så drikker du en proteinshake rett etterpå, så er alt borte og glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som nesten er hokus pokus er å regne ut hvor mye protein man skal ha. Karbo skal ligge så nært 0 som mulig, og 10g EFA tar man ved siden av. Ellers veldig enig med deg.

Og e-boken til Lyle pluss kalorikalulator pluss treningshefte får man for ca 200,-

Er du 60kg så trenger du 120g protein om dagen = 500 gram kyllingfilet, pluss en liten mengde brokkoli/agurk (vekta her er virkelig ikke så nøye så lenge man ikke overdriver) og 2 ss omega 3 på kvelden.. Vanskelig sier du? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 60kg så trenger du 120g protein om dagen = 500 gram kyllingfilet, pluss en liten mengde brokkoli/agurk (vekta her er virkelig ikke så nøye så lenge man ikke overdriver) og 2 ss omega 3 på kvelden.. Vanskelig sier du? :p

Nei, men Lyle har tre forskjellige "nivåer". Ikke komplisert, men det *er* det mest kompliserte med dietten. En person med høyere kroppsfett trenger mindre protein enn en med veldig lavt kroppsfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...du skal spise nesten en halvkilo brokkoli om dagen? *ler* Lykke til! :D

Ja. Det bør du gjøre uansett. Kjøp fra myrevolution.no - de har gode som nesten ikke har smak, og så drikker du en proteinshake rett etterpå, så er alt borte og glemt :)

Hahaha xD

Så det ikke på den måten. Kan jeg bare kutte ut noe brokkoli da uten å legge til noe annet? :p

bah..Jeg hater kosthold :p

Jeg har fra før problemer med å komem meg opp nok ikcal men går likevel ikek ned i vekt,ligger vel på rundt 1000kcal om dagen til vanlig. Har dette noe å si for om jeg går ned på denne dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men Lyle har tre forskjellige "nivåer". Ikke komplisert, men det *er* det mest kompliserte med dietten. En person med høyere kroppsfett trenger mindre protein enn en med veldig lavt kroppsfett.

Det blir så komplisert som man gjør det til selv selvfølgelig. Den letteste måten er (etter min mening) å følge dietten slik som Børge Fagerli forklarer den i artikkelen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Lyle har tre forskjellige "nivåer". Ikke komplisert, men det *er* det mest kompliserte med dietten. En person med høyere kroppsfett trenger mindre protein enn en med veldig lavt kroppsfett.

Den skjønte jeg ikke helt,en p\ 60 kg trenger 120 g proteiner,men jeg på 73 trenger 146? Jeg har jo helt klart større fettprosent enn ei på 60 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg på 100-150g brokkoli om dagen, du. Tror nok det holder i massevis :)

Men du sier du ikke går ned i vekt av 1000kcal om dagen når du trener? Hva er morgentemeraturen din? Har du vært på diett lenge? Har du hatt spiseforstyrrelser?

Når det gjelder kosthold ER PSMF det enkleste som er. Du tar ~2g protein per kilo fettfri kroppsvekt (om du ikke vet det har det ikke så mye å si om du tar vanlig kroppsvekt), spiser litt fiber fra grønnsaker med minst mulig karbo og tar 10g EFA i løpet av dagen. That's it. Kardio kan du bare glemme på denne dietten, og treningsprogrammet finner du i boken til Lyle. Så er det bare å være tøff nok til faktisk å trene ved siden av så stort underskudd. Men...Jeg er veldig interessert i svaret på spørsmålet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt,en p\ 60 kg trenger 120 g proteiner,men jeg på 73 trenger 146? Jeg har jo helt klart større fettprosent enn ei på 60 kg.

Les boken til Lyle og se på det han kaller "kategorier". Det er ca 60 sider du trenger å lese i den boken, og du får lest nok første dagen til at du er klar til å begynne. Veldig mye nyttig i den. Om du ikke gidder, så legg deg på 2g/kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg på 100-150g brokkoli om dagen, du. Tror nok det holder i massevis :)

Men du sier du ikke går ned i vekt av 1000kcal om dagen når du trener? Hva er morgentemeraturen din? Har du vært på diett lenge? Har du hatt spiseforstyrrelser?

Når det gjelder kosthold ER PSMF det enkleste som er. Du tar ~2g protein per kilo fettfri kroppsvekt (om du ikke vet det har det ikke så mye å si om du tar vanlig kroppsvekt), spiser litt fiber fra grønnsaker med minst mulig karbo og tar 10g EFA i løpet av dagen. That's it. Kardio kan du bare glemme på denne dietten, og treningsprogrammet finner du i boken til Lyle. Så er det bare å være tøff nok til faktisk å trene ved siden av så stort underskudd. Men...Jeg er veldig interessert i svaret på spørsmålet over.

Går ikke på diett,har bare veldig dårlig matlyst og føler så og si ikke sult så glememr å spise :p har vel vært sånn i 1 år,går ikke ned i det hele tatt :S

Aldri slitt med spiseforstyrrelser,har et sunt forhold til krop og helse vil jeg påstå selv om jeg som mange andre vil gå ned i vekt :p

Aha,pr fettfri kg kroppsvekt endrer jo saken :) Aner ikke hva fettprosenten min er da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha,pr fettfri kg kroppsvekt endrer jo saken :) Aner ikke hva fettprosenten min er da :p

Da er det ikke så farlig. La oss si at du har 20kg fett. Kaloriforskjellen vil kun være 160kcal om dagen, så ikke noe å stresse over.

Men igjen...hva er morgentemperaturen din? Legg et termometer ved siden av sengen din, og før du gjør *noe* i morgen tidlig (ikke stå opp, ikke sett deg opp) så tar du temperaturen under tungen. Ikke beveg tungen når du tar måling engang. Er du under 36,5 kan det være i det minste noe av forklaringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med sånne wokpose grn? Er en sånn pose lov om dagen?

Nei. Karbohydrater.

Jeg har brukt det, og en hel pose på 500 gram gir ca. 20 gram karbohydrat. Om du bruker den på en treningsdag spiller det ingen trille.

En pakke (500 gram ) med frossen brokkoli og blomkål fra findus gir 10 gram, om du syns 20 er for mye. Jeg har vært opptatt av at maten skal a) inneholde nok protein og B) være enkel å lage og c) ha lite fett.

Stekt kylling, magert kjøtt eller fisk pluss en slik grønnsakspose oppfyller kravene.

Det er kanskje ikke helt etter boka, og ikke veldig PSMF, men jeg har gått ned 3,2 kilo siden forrige lørdag. Fra 87.8 til 84.6 i morges, og trent 3 x 45 minutter styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke så farlig. La oss si at du har 20kg fett. Kaloriforskjellen vil kun være 160kcal om dagen, så ikke noe å stresse over.

Men igjen...hva er morgentemperaturen din? Legg et termometer ved siden av sengen din, og før du gjør *noe* i morgen tidlig (ikke stå opp, ikke sett deg opp) så tar du temperaturen under tungen. Ikke beveg tungen når du tar måling engang. Er du under 36,5 kan det være i det minste noe av forklaringen...

Skal prøøøøve og huske det :p

Hva har egentlig morgen temp med vektnedgang og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det, og en hel pose på 500 gram gir ca. 20 gram karbohydrat. Om du bruker den på en treningsdag spiller det ingen trille..

Skal være enig i at det sikkert er greit på en treningsdag, og det er ikke mye. Det var nok feil å anta at det var mer karbo i den enn det kanskje er (sikkert veldig stor forskjell på merkene, for jeg har ikke sett noe med så lite karbo før), men jeg liker å starte strict og heller la ting gli ut når man får kontroll :)

3,2kg er skikkelig bra, da :D

Uansett - PSMF er en ekstremdiett, og det eneste den egentlig gjør er å kutte karbo og fett helt til benet uten å fjerne protein. Om man spiser 100g karbo om dagen er ikke det verdens undergang selv om det da ikke er en PSMF lenger. Det betyr rett og slett at man forbrenner 400kcal mindre fra fett om dagen. Det er jo dette de fleste dietter går ut på: Hold protein oppe, og kutt i andre ting. PSMF bare optimaliserer dette for fettreduksjon ved å kutte mest mulig men samtidig gjøre slik at man får det man trenger. Så...20g karbo om dagen er absolutt ikke ille. Det reduserer bare maksimalt potensielt forbrent fett med 8-10g om dagen, og det er ikke verdens undergang. Om man er like analretentiv som meg (jeg *elsker* ordet analretentiv :D ) så vil man heller gå ned 50g ekstra i uken og lide litt ekstra :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har egentlig morgen temp med vektnedgang og gjøre?

Det gjelder termodynamikk. Jo høyere temperatur du har (bortsett fra feber), jo høyere forbrenning har du. Ved lav kroppstemperatur har du lav forbrenning, og om du er under 36,5 (målt under tungen) kan det bety at du har et stoffskifteproblem. Om du har et stoffskifteproblem vil du ha store problemer med å gå ned i vekt. Men...med PSMF skal du klare å gå ned uansett, men det er for å kunne prøve å hjelpe deg med å gå fortere ned + forhindre at du raser opp igjen.

Om du har veldig variabel temperatur om morgenen betyr det som regel at binyrene dine sliter, og kan fikses med en kortisolkur

Om du har stabil lav temperatur (forskjell på mindre enn 0,2) betyr det som regel at noe er galt med stoffskiftet ditt

Om du har en variabel lav temperatur betyr det en kombinasjon, men ofte kan det gå over med en kortisolkur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at det sikkert er greit på en treningsdag, og det er ikke mye. Det var nok feil å anta at det var mer karbo i den enn det kanskje er (sikkert veldig stor forskjell på merkene, for jeg har ikke sett noe med så lite karbo før), men jeg liker å starte strict og heller la ting gli ut når man får kontroll :)

Hehe, dette var Findus Thai Wok mix - skikkelig god sammen med stekt kylling.

3,2kg er skikkelig bra, da :D

Takk, jeg er fornøyd og spent på hva resultatet er etter 10 dager. Nedgangen har slakket av ganske de siste to dagene, men jeg hadde nok en fordel siden jeg allerede var lavkarbo fra før og kroppen min er vant med å være lavt på karbohydrater. Jeg ligger vanligvis rundt 50 - 120 gram per dag uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant... Jeg har over en periode på hvertfall ett år (om ikke mer) hatt veldig lav kroppstemperatur. Merket det først ved sykdom. Følte meg dårlig og hadde sånn febervondt. Målte feberen og den vare bare 37 grader. Dagen etter dette målte jeg også og da var den 35,9. Har av den grunn målt innimellom og jeg ligger på et intervall mellom 35,9 og 36,2, men har aldri tatt dette opp med lege før. Snakket med mamma i går om dette (etter jeg leste her) og vi har viss en del stoffskifteproblemer i familien. Lurer på om det er vanlig at lege sjekker slike ting? Har over en god periode følt meg slapp og energiløs ~ enormt sta, så har gått på autopilot i en stressende hverdag :p Har sagt dette til legen ig han tok noen prøver og sa de var fine.Vet ikke hvilken han tok. Om han ikke gjør dette,noen som vet om andre gode klinikker som er flinke på sånt, i Bergen eller Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...