Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Som mange har svart før meg. Det er ingen grunn til at akkurat du er så spesiell at en modifisert PSMF-plan skal til for deg. Enten følger du oppskriften, eller også er du ikke på den dietten. Det er kjempevanskelig å få det til 100% ved siden av full jobb og familie, må en del planlegging til. Jeg prøver så godt jeg kan, men får det allikevel ikke helt til jeg heller og blir veldig imponert over de som klarer å presse kabohydratene og fettet ned under 20 g hver dag! RESPEKT!!!

Ditt diettoppsett er ikke PSMF. Havregryn, melk, egg, knekkebrød og tacokrydderet bør bort, skinke er vel heller ikke optimal proteinkilde. I tillegg er det alt for lite grønnsaker uansett hva du kaller dietten din! Alle mennesker bør spise mer grønt enn det der (og mer frukt når de ikke er på PSMF). Treningen er heller ikke PSMF-korrekt ;) Cardio er FY uansett.

cartoon_vegetables-580.jpg

Takk for svar. Men sett bort ifra det PSMF hysteriet. Dette er vel en god diett å følge regardless? Det virker som om på mange at PSMF dietten er den eneste å følge hvis man skal ha resultater. Å følge det kostholdet jeg har først opp samt regelmessig trening vil vel også gi resultater? Dog kanskje ikke like effektivt som PSMF, men alikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at nok protein er viktig ja. Forstår ikke helt svaret ditt, er det trolig at PSMF ville gitt et bedre resultat når målet mitt er å gå ned i vekt? Selv om man ikke nødvendigvis går ned i vekt med hard styrke og et bra kosthold, vil det jo etterhvert gi resultater i form av mindre fett og mer muskler = bedre kropp. Er bare usikker om 4 uker med styrke og bra mat vil gjøre at jeg føler meg nogenlunde klar for sommeren. (Er 4 uker til jeg skal til Tyrkia, vil gjerne få strammet litt opp til den tid). Det er jo ikke mye som forandres på 4 uker, men tror små forskjeller kan gjøre mye siden jeg selv føler at jeg har et godt utgangspunkt. Meninger om dette? Beklager hvis dette blir litt offtopic.

På 4uker får du gjort MYE, jeg og venninna mi har gått på psmf i 4 uker nå. Jeg har gått ned 5,3kg og minket 38,5cm. Venninna mi har gått ned 6kg og minket 34cm, yeah! :-) Vi har "formsjekk" hver uke som legges ut på bloggen venninna mi skriver.

Se resultatene våre her: http://stineallin.blogspot.com/

Ellers er jeg ikke det minste bekymret for meg selv på diett. Har et realistisk og uproblematisk forhold til kropp og mat. Har heller aldri hatt spiseforstyrrelser/ tendenser til slikt. Altfor glad i mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nå kjørt dietten i tre uker og er godt fornøyd med utviklingen. :)

Ligger på en fast daglig meny som er bra innenfor både kalorier, fett, proteiner og karbohydrater.

Det som er litt vanskelig er denne refeed-dagen som jeg har en gang i uka. Da skal jeg i tillegg stappe i meg ca 350 g karbohydrater.

1. Bør de fleste karbohydratene komme fra ris/pasta/poteter eller vil glykogenlagrene ha like stor nytte av inntak av raskere karbohydrater som bær, seigmenn og annet snop? Evt en blanding av dette...

2. Er inne og kikker litt på den fantastiske bloggen til Stine av og til. Her er det masse gode mattips. :)http://stineallin.blogspot.com/?m=1

Hvor får man kjøpt produkter som bakepro, fiberhusk, sukrin, vanilje essens, vanilje steiva? Må det bestilles på nett eller finnes det i div butikker?

http://stineallin.blogspot.com/2012/05/iherb-helsekost.html

Hvordan finne frem på iherb:

http://elinlarsen.net/iherb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bloggen hennes (deres). Spent på veie/måledagen deres i morgen! Jeg leser ikke alt, men litt stadig vekk og kjenner at jeg gjerne vil la meg inspirere av maten hun lager! Si at vi ønsker oss en liste over hva hun bruker og hvor hun kjøper det! Om hun orker altså. Jeg gikk inn på iHerb, men utvalget var så stort at jeg datt ut igjen helt uten å få kjøpt noe,

http://stineallin.blogspot.com/2012/05/iherb-helsekost.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt på olje, men kanksje det ikke betyr noe i den store sammenhengen, salt og pepper JA

Aner ikke hvor mye kalorier som er i hasselnøtter sjekk det ut å se om det er plass til de.

Spis når du er sulten :) evt oftere. og IKKE ta den shaken. ALT for mye karbos er ikke i nærheten av PSMF det.

Kaffe kan du pempe så mye du vil :=)

Lykke til :D[/quote

carbs och fett ska ligga under 20 g per dag. enda fettet som får ätas är det som finns i köttet och omega 3 tillskott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men sett bort ifra det PSMF hysteriet. Dette er vel en god diett å følge regardless? Det virker som om på mange at PSMF dietten er den eneste å følge hvis man skal ha resultater. Å følge det kostholdet jeg har først opp samt regelmessig trening vil vel også gi resultater? Dog kanskje ikke like effektivt som PSMF, men alikevel:)

Ja, om du får i deg mer frukt og grønt + tran/selolje så det ut som en sunn diett. Men dette er en PSMF-tråd og her er vi "hysteriske" hehe, vil tro det er mange gode tråder her inne med andre råd enn de vi gir deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, om du får i deg mer frukt og grønt + tran/selolje så det ut som en sunn diett. Men dette er en PSMF-tråd og her er vi "hysteriske" hehe, vil tro det er mange gode tråder her inne med andre råd enn de vi gir deg.

Lykke til!

Takk for tipset. Siden det ikke er noen PSMF diett jeg kjører, tror du det går greit at jeg trener litt mer enn anbefalt på en PSMF diett? Har jo mye større inntakt av karbohydrater blant annet.... Mitt siste ikke-PSMF-relaterte spørsmål. Igjen, takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Siden det ikke er noen PSMF diett jeg kjører, tror du det går greit at jeg trener litt mer enn anbefalt på en PSMF diett? Har jo mye større inntakt av karbohydrater blant annet.... Mitt siste ikke-PSMF-relaterte spørsmål. Igjen, takk for hjelpen:)

Så lenge du får fyllt opp glykogenlagrene dine etter trening er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på psmf, og lurer på noe ift oppkarbing..Har lest så mye forskjellig, og er mer eller mindre forvirret.

J 180cm, 77 kg, fett% på rundt 28...Lurer egentlig på hvordan en oppkarbingsdag funker? Skal jeg spise psmf frem til feks kl 16? og så spise raske karbs og ikke mye fett frem til 22? og hva kan jeg spise da? Regnet ut at jeg skal spise ca 385g karbs..Skal man holde seg innenfor en viss kcal mengde denne dagen? Im confused :p

du er ikke den første her inne som er frustrert angående oppkarbing.. her er noen linker som kan hjelpe ..

Personlig lytter jeg til kroppen min og følger nøye med om jeg trenger oppkarbing :)

"Det er viktig å påpeke at oppkarbing ikke er aktuelt for menn over 20% kroppsfett, eller for kvinner over 28% kroppsfett." - Tech Nutrition, Leptin - Det magiske hormonet

Online Lyle Mcdonald rapid fat loss handbook

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The Rapid Fat Loss Handbook.pdf

Leptin - Det magiske hormonet

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet

Rettningslinjer for oppkarbing

http://myrevolution.no/forum/f20/retningslinjer-for-oppkarbing-1105/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har gått skadet over en lengre periode og derfor lagt på meg en del fett. Tenkte å gjøre et desperat forsøk på en ok kropp til sommeren med denne dietten.

"Problemet" er at jeg spiller fotball i 3. div, og derfor trener 3-4 ganger i uka med intensiv kardiotrening. Dvs; jeg pleier å gjøre dette. For tiden går jeg skadet på krykker, og lurte derfor på om dette var en diett å prøve i to uker? For så å gå tilbake til litt mer hard trening og et kosthold med mer karbohydrater?

Alkohol er no go uansett på denne kuren? Tenker feks brennevin + pepsi max eller noe.

Legger ved et bilde av min stusselige kropp slik at noen evt kan komme med noen gode råd. Er relativt godt trent kondisjonsmessig (3000m på 12:00-).

Om du er skadet er det ikke en god idé å ligge på et så stort kaloriunderskudd. I hvert fall ikke siden du driver aktivt med fotball og sikkert vil komme tilbake så fort som mulig. Når du er skadet trenger kroppen energi for å restituere. Dropp PSMF og slanking frem til du er tilbake på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på psmf, og lurer på noe ift oppkarbing..Har lest så mye forskjellig, og er mer eller mindre forvirret.

J 180cm, 77 kg, fett% på rundt 28...Lurer egentlig på hvordan en oppkarbingsdag funker? Skal jeg spise psmf frem til feks kl 16? og så spise raske karbs og ikke mye fett frem til 22? og hva kan jeg spise da? Regnet ut at jeg skal spise ca 385g karbs..Skal man holde seg innenfor en viss kcal mengde denne dagen? Im confused :p

Grunnen til at godteri ikke anbefales, er fordi det inneholder svært lite nyttige "mikronæringsstoffer" (mineraler, vitaminer etc etc). Oppkarbingsdagen bør bestå av ordentlig mat den også da du får lite av dette fra resten av dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke den første her inne som er frustrert angående oppkarbing.. her er noen linker som kan hjelpe ..

Personlig lytter jeg til kroppen min og følger nøye med om jeg trenger oppkarbing :)

"Det er viktig å påpeke at oppkarbing ikke er aktuelt for menn over 20% kroppsfett, eller for kvinner over 28% kroppsfett." - Tech Nutrition, Leptin - Det magiske hormonet

Online Lyle Mcdonald rapid fat loss handbook

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The Rapid Fat Loss Handbook.pdf

Leptin - Det magiske hormonet

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet

Rettningslinjer for oppkarbing

http://myrevolution.no/forum/f20/retningslinjer-for-oppkarbing-1105/

Takk for svar :)

Leser så mye forskjellig, så er ikke rart man klør seg litt i hodet! Linkene hjalp mye, så nå kjøres det psmf fra mandag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere opererer med 7 kcal/g alkohol. Jeg lurer på hvordan man omregner alkohol oppgitt i %vol til gram. Feks hvor mange gram alkohol er det i 1 dl vin 14% ?

Det kommer an på temperaturen. Det vil bli (0.14*100)/tetthet(0.78522 ved 25 grader)= 17,829g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at godteri ikke anbefales, er fordi det inneholder svært lite nyttige "mikronæringsstoffer" (mineraler, vitaminer etc etc). Oppkarbingsdagen bør bestå av ordentlig mat den også da du får lite av dette fra resten av dietten.

Nei, godteri har jeg ingen planer om å spise :) Har bare lest at en del spiser mye fint brød, polarbrød, lomper etc på oppkarbingsdagen, og om det er greit å spise det, eller om man skal spise sunnere karbs..:) Men har fått en del svar, så nå er jeg good to go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det sant :

Anbefalt maksimum daglig inntak av aspartam er 40mg/kg/dag. 1 liter cola zero inneholder 240 mg. Veier du 60 kg kan du innta 10 liter per dag maks. Cola light inneholder derimot litt over dobbelt så mye, så jeg ville begrenset det til 4,5 liter per dag maks.

Hvis du veier mer kan du drikke mer.

Är det sant :) :) jag har druckit två liter idag. värst när e fri från jobb och vilodag från jobbet. blev glad nu att det inte förstör nått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det sant :

Är det sant :) :) jag har druckit två liter idag. värst när e fri från jobb och vilodag från jobbet. blev glad nu att det inte förstör nått :)

Ja, med mindre du har Fenylketonuria(Føllings syndrom). Aspartam inneholder fenylalanin som de med sykdommen er oversensitive til. Men de som har sykdommen vet antagelig dette fra før. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Spørsmål ang PSMF!

litt om meg: 21 år, student(stillesittende eksamenstid), 175høy 88kg ca. Styrketrening 3x i uken. Ca 26% fett. Spørsmålet: Vil jeg få forandringer fett/kroppsmessig HVIS jeg spiser med "psmf"

Altså strimletsvinekjøtt/kyllingfilet og ca 200-300gram proteiner pr dag?(ca 800-1200kcal)? Iløpet av 4 uker? Ganske enkelt spørsmål: ja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål ang PSMF!

litt om meg: 21 år, student(stillesittende eksamenstid), 175høy 88kg ca. Styrketrening 3x i uken. Ca 26% fett. Spørsmålet: Vil jeg få forandringer fett/kroppsmessig HVIS jeg spiser med "psmf"

Altså strimletsvinekjøtt/kyllingfilet og ca 200-300gram proteiner pr dag?(ca 800-1200kcal)? Iløpet av 4 uker? Ganske enkelt spørsmål: ja eller nei?

Ja. Det betyr ikke at du burde gjøre det nå. Hodet fungerer ikke 100% på denne dietten, og om du har eksamenstid, så ville jeg ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det betyr ikke at du burde gjøre det nå. Hodet fungerer ikke 100% på denne dietten, og om du har eksamenstid, så ville jeg ventet.

skulle oxå väntat. jag har examen nästa helg och går på dieten nu. kommer stoppa imorn tror jag så jag får läst i veckan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...