Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Har nå kjørt dietten i tre uker og er godt fornøyd med utviklingen. :)

Ligger på en fast daglig meny som er bra innenfor både kalorier, fett, proteiner og karbohydrater.

Det som er litt vanskelig er denne refeed-dagen som jeg har en gang i uka. Da skal jeg i tillegg stappe i meg ca 350 g karbohydrater.

1. Bør de fleste karbohydratene komme fra ris/pasta/poteter eller vil glykogenlagrene ha like stor nytte av inntak av raskere karbohydrater som bær, seigmenn og annet snop? Evt en blanding av dette...

2. Er inne og kikker litt på den fantastiske bloggen til Stine av og til. Her er det masse gode mattips. :)http://stineallin.blogspot.com/?m=1

Hvor får man kjøpt produkter som bakepro, fiberhusk, sukrin, vanilje essens, vanilje steiva? Må det bestilles på nett eller finnes det i div butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! :)

Hva med karbohydrater og fett? Hvor mye er det lov å spise, er det evt. lov å spise mer karbo jo mer man spiser av proteiner?

Jeg skal ikke påberope meg ekspertise i det hele tatt, men dette får du svar på i artikkelen her på FB, og en drøss av ganger i denne forumstråden.. Karbs/fett til et minimum, uavhengig av hvor mye proteiner du skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne på dag 7 på min andre runde med psmf. Går greit. Eneste er at jeg blir veldig tørr og omtrent flasser av på hendene. Flere som har opplevd det??

Jeg har levd lavkarbo siden november, og når jeg lå for lavt på karbene (under 20 om dagen) så begynte huden min å oppføre seg annerledes. Fikk kløe og eksem på hendene, og tørr hud. Det ga seg med en gang jeg økte litt på karb-inntaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd lavkarbo siden november, og når jeg lå for lavt på karbene (under 20 om dagen) så begynte huden min å oppføre seg annerledes. Fikk kløe og eksem på hendene, og tørr hud. Det ga seg med en gang jeg økte litt på karb-inntaket

Jeg har prøvd lavkarbo, og det var ikke noe for meg.. Har mer trua på et "vanlig" kosthold (med fokus på totalt inntak av kcal) og trening ved siden av, så tørr hud osv har aldri vært et problem.. Men lavkarbo funker jo tydeligvis for mange, så da er det jo bare å kjøre på!

Selve PSMF-dietten er ikke noe jeg gleder meg til overhode, men nå er det ikke de gastronomiske perlene man gjør dette for heller, så 4 uker med dette fikser jeg lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bloggen hennes (deres). Spent på veie/måledagen deres i morgen! Jeg leser ikke alt, men litt stadig vekk og kjenner at jeg gjerne vil la meg inspirere av maten hun lager! Si at vi ønsker oss en liste over hva hun bruker og hvor hun kjøper det! Om hun orker altså. Jeg gikk inn på iHerb, men utvalget var så stort at jeg datt ut igjen helt uten å få kjøpt noe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre! :)

Hva med karbohydrater og fett? Hvor mye er det lov å spise, er det evt. lov å spise mer karbo jo mer man spiser av proteiner?

Det kommer an på hvor streng du er med deg selv. Helst under 10g av hver per dag, men under 20g av hver er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har gått skadet over en lengre periode og derfor lagt på meg en del fett. Tenkte å gjøre et desperat forsøk på en ok kropp til sommeren med denne dietten.

"Problemet" er at jeg spiller fotball i 3. div, og derfor trener 3-4 ganger i uka med intensiv kardiotrening. Dvs; jeg pleier å gjøre dette. For tiden går jeg skadet på krykker, og lurte derfor på om dette var en diett å prøve i to uker? For så å gå tilbake til litt mer hard trening og et kosthold med mer karbohydrater?

Alkohol er no go uansett på denne kuren? Tenker feks brennevin + pepsi max eller noe.

Legger ved et bilde av min stusselige kropp slik at noen evt kan komme med noen gode råd. Er relativt godt trent kondisjonsmessig (3000m på 12:00-).

post-11282-1444085283214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på psmf, og lurer på noe ift oppkarbing..Har lest så mye forskjellig, og er mer eller mindre forvirret.

J 180cm, 77 kg, fett% på rundt 28...Lurer egentlig på hvordan en oppkarbingsdag funker? Skal jeg spise psmf frem til feks kl 16? og så spise raske karbs og ikke mye fett frem til 22? og hva kan jeg spise da? Regnet ut at jeg skal spise ca 385g karbs..Skal man holde seg innenfor en viss kcal mengde denne dagen? Im confused :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har gått skadet over en lengre periode og derfor lagt på meg en del fett. Tenkte å gjøre et desperat forsøk på en ok kropp til sommeren med denne dietten.

"Problemet" er at jeg spiller fotball i 3. div, og derfor trener 3-4 ganger i uka med intensiv kardiotrening. Dvs; jeg pleier å gjøre dette. For tiden går jeg skadet på krykker, og lurte derfor på om dette var en diett å prøve i to uker? For så å gå tilbake til litt mer hard trening og et kosthold med mer karbohydrater?

Alkohol er no go uansett på denne kuren? Tenker feks brennevin + pepsi max eller noe.

Legger ved et bilde av min stusselige kropp slik at noen evt kan komme med noen gode råd. Er relativt godt trent kondisjonsmessig (3000m på 12:00-).

Det burde ikke være noe problem for deg å kjøre PSMF. Alkohol går bra så lenge du har karbohydratfri alkohol. Alkohol inneholder 7 kcal per gram alkohol. Noe går bra, men drikk med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe problem for deg å kjøre PSMF. Alkohol går bra så lenge du har karbohydratfri alkohol. Alkohol inneholder 7 kcal per gram alkohol. Noe går bra, men drikk med måte.

La oss si at jeg kan kaste krykkene raskere enn forventet, og da begynner å spille fotball igjen. Er dette skadelig? Er det evt. noe "vits" å være på PSMF kun en uke or so?

Har alltid vært aktiv og er i god fysisk form, er bare interessert i å kvitte meg med fettet innen juli. Å slutte å trene er uaktuelt - burde jeg da gå på annen kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1: 250 gr kyllingfilet og salat + fiskeolje

M2: 250 gr kyllingfilet og salat

M3: 37 gr whey (etter trening)

M4: 225 gr karbonadedeig og salat + fiskeolje og multivitamin

ca. 1100-1200 kalorier 161 gr protein, ca 15-20 gr karbs og rundt 20-25 gr fett

Fullkropps styrketrening 3 ganger i uken.

Så får vi se hvordan dette går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette var myntet på meg. Jeg sa iallefall tidligere at jeg ville trene styrke. Spørsmålet mitt var iallefall om det ville ha noen som helst effekt da jeg ikke har spesielt mye muskler å beholde/prøve å ikke miste under diett. Bedre formulert; Om PSMF var noe for en person uten så mye muskler å "ta vare på".

Ja, du vil absolutt ha noen effekt for deg å trene styrketrening under denne dietten. Rolig intensitet på et fullkroppsprogram 3 ganger i uka kan anbefales til alle på denne dietten. Alle har forskjellige forutsetninger og styrkegrunnlag, men det er like viktig for alle å trene styrke uavhengig av dette. Grunnen for dette er at alle i mer eller mindre grad har muskler, og om du unngår styrketrening så kan og vil mest sannsynlig gå ut over musklene dine. Og det er uansett utgangspunkt ikke bra.

Men utifra hva du har skrevet så virker du usikker på om du egentlig vil begi deg utpå denne dietten. Før du starter må du hvertfall sette deg godt inn i hva det innebærer og følge den (helst) til punkt og prikke. Hvis du har anledning til trene styrke tre ganger i uka og følge alle forholdsreglene så vil jeg absolutt vurdert et forsøk om jeg var deg. Ihvertfall hvis det er slik at disse ekstra kiloene plager deg. For om du klarer å følge prinsippene så går det ikke lange tiden før de er forsvunnet. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha gått på denne dietten et par ganger! :)

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde en såkalt crash diet for 3 år siden hvor jeg kjørte:

1200-1700 kalorier ca 200 gr protein, 30-90 gr carbs og 40 gr fett om dagen.

3x fullkropps styrketrening i uken og 1 time rask gange hver dag.

Gikk ned 8-9 kg på 4 uker og fikk fettprosenten ned til ca 6% uten å miste styrke eller særlig med muskler. Så det funker greit så lenge man holder ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bloggen hennes (deres). Spent på veie/måledagen deres i morgen! Jeg leser ikke alt, men litt stadig vekk og kjenner at jeg gjerne vil la meg inspirere av maten hun lager! Si at vi ønsker oss en liste over hva hun bruker og hvor hun kjøper det! Om hun orker altså. Jeg gikk inn på iHerb, men utvalget var så stort at jeg datt ut igjen helt uten å få kjøpt noe,

Da skal jeg be henne Komme med et innlegg om hvilke matvarer hun bruker og link t hvor ho kjøper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har et kjapt spørsmål. Er forholdsvis ny her på forumet med relativt lite peiling på kosthold og trening, så tenkte å høre med noen som kan det. Følger denne dietten (bilde) ganske slavisk og lurer på hvordan treningsmengde jeg kan kjøre på denne. Målet er å minke i fettprosent. På mange måter er det en PSMF diett, sett bortifra frokosten og noen andre småting. Hovedsaklig ender jeg på et større karbohydratinntak enn på en vanlig PSMF diett.

Har lest at på en PSMF diett skal man være ganske forsiktig med treningen (maks 3 styrkeøkter (fullkropp) per uke), men siden jeg har "modifisert" dietten litt betyr det at jeg kan trene litt ekstra? F.eks 2-3 enkle joggeøtker i uka i tillegg til de 3 styrkeøktene? Ser dietten ellers OK ut? Eller bør jeg kaste hele greia i dass og kjøre 100% PSMF?

Dette er en diett jeg enkelt kan kjøre i 8 uker. Ser på havregrynen til frokost som veldig viktig, og kan ikke skjønnne at det måltidet skal ødelegge så veldig iforhold til en vanlig PSMF diett. Tenker også at dette måltidet gir litt ekstra energi, som jeg da kan bruke på et par-tre ekstra rolige joggeøkter i uka. Hva mener dere?

Takk for svar:)

post-4150-14440852861109_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har et kjapt spørsmål. Er forholdsvis ny her på forumet med relativt lite peiling på kosthold og trening, så tenkte å høre med noen som kan det. Følger denne dietten (bilde) ganske slavisk og lurer på hvordan treningsmengde jeg kan kjøre på denne. Målet er å minke i fettprosent. På mange måter er det en PSMF diett, sett bortifra frokosten og noen andre småting. Hovedsaklig ender jeg på et større karbohydratinntak enn på en vanlig PSMF diett.

Har lest at på en PSMF diett skal man være ganske forsiktig med treningen (maks 3 styrkeøkter (fullkropp) per uke), men siden jeg har "modifisert" dietten litt betyr det at jeg kan trene litt ekstra? F.eks 2-3 enkle joggeøtker i uka i tillegg til de 3 styrkeøktene? Ser dietten ellers OK ut? Eller bør jeg kaste hele greia i dass og kjøre 100% PSMF?

Dette er en diett jeg enkelt kan kjøre i 8 uker. Ser på havregrynen til frokost som veldig viktig, og kan ikke skjønnne at det måltidet skal ødelegge så veldig iforhold til en vanlig PSMF diett. Tenker også at dette måltidet gir litt ekstra energi, som jeg da kan bruke på et par-tre ekstra rolige joggeøkter i uka. Hva mener dere?

Takk for svar:)

Som mange har svart før meg. Det er ingen grunn til at akkurat du er så spesiell at en modifisert PSMF-plan skal til for deg. Enten følger du oppskriften, eller også er du ikke på den dietten. Det er kjempevanskelig å få det til 100% ved siden av full jobb og familie, må en del planlegging til. Jeg prøver så godt jeg kan, men får det allikevel ikke helt til jeg heller og blir veldig imponert over de som klarer å presse kabohydratene og fettet ned under 20 g hver dag! RESPEKT!!!

Ditt diettoppsett er ikke PSMF. Havregryn, melk, egg, knekkebrød og tacokrydderet bør bort, skinke er vel heller ikke optimal proteinkilde. I tillegg er det alt for lite grønnsaker uansett hva du kaller dietten din! Alle mennesker bør spise mer grønt enn det der (og mer frukt når de ikke er på PSMF). Treningen er heller ikke PSMF-korrekt ;) Cardio er FY uansett.

cartoon_vegetables-580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner nesten ikke Cottage Cheese i butikkene her, derimot finner jeg noe som heter quark. Inneholder mye mer kalsium, litt mer protein og litt færre kalorier enn CC, men også litt mer karbohydrat. Er det greit å spise dette i stedet? Jeg kan godt droppe bær på for å 'gjøre opp' for litt av karbohydratene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bloggen hennes (deres). Spent på veie/måledagen deres i morgen! Jeg leser ikke alt, men litt stadig vekk og kjenner at jeg gjerne vil la meg inspirere av maten hun lager! Si at vi ønsker oss en liste over hva hun bruker og hvor hun kjøper det! Om hun orker altså. Jeg gikk inn på iHerb, men utvalget var så stort at jeg datt ut igjen helt uten å få kjøpt noe,

http://stineallin.blogspot.com/2012/05/iherb-helsekost.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...