Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vurderte PSMF ei stund, men flere faktorer gjør at det ikke virker som en særlig god idè for meg. Jeg føler meg blant annet ikke 100% stabil psykisk, og det sies jo at treningen skal settes ned til det minimale. Jeg er en person som har fått syndromet: "En dag uten trening, er en dag uten mening". Alikevel ønsker jeg å gå ned i fett%, og opp i muskelmasse. Jobber med saken, og har kommet et lite stykke på vei. Trøster meg med at PSMF alltid vil være en mulighet om jeg sitter bom fast, men det blir nok ikke innen det førstkommende året :) Så lenge jeg klarer å holde motivasjonen oppe, skal jeg nok klare å ha et sunt kosthold og trene slik jeg gjør nå ei god stund! Så får vi se hvor det fører hen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte PSMF ei stund, men flere faktorer gjør at det ikke virker som en særlig god idè for meg. Jeg føler meg blant annet ikke 100% stabil psykisk, og det sies jo at treningen skal settes ned til det minimale. Jeg er en person som har fått syndromet: "En dag uten trening, er en dag uten mening". Alikevel ønsker jeg å gå ned i fett%, og opp i muskelmasse. Jobber med saken, og har kommet et lite stykke på vei. Trøster meg med at PSMF alltid vil være en mulighet om jeg sitter bom fast, men det blir nok ikke innen det førstkommende året :) Så lenge jeg klarer å holde motivasjonen oppe, skal jeg nok klare å ha et sunt kosthold og trene slik jeg gjør nå ei god stund! Så får vi se hvor det fører hen...

Hvorfor skal treningen settes ned til det minimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal treningen settes ned til det minimale?

Det er vel pga det lave kaloriinntaket.. Mange som går på en smell under psmf, så for de fleste er det best å ikke presse kroppen for mye. Jeg klarte meg helt utmerket til tross for trening 6 dager i uka, så det finnes unntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel pga det lave kaloriinntaket.. Mange som går på en smell under psmf, så for de fleste er det best å ikke presse kroppen for mye. Jeg klarte meg helt utmerket til tross for trening 6 dager i uka, så det finnes unntak ;)

Jeg skjønner :) Hehe bra ;) Men det har vel med formålet med psmf å gjøre også? Viss man bare vil bygge muskler, men ikke gå ned i vekt så spiser man vel relativt mye og kan trene mye? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at man kan spise én boks cottage cheese om dagen. Jeg syns CC naturell er litt kjedelig, og lurer på om man kan spise en halv boks CC og en boks dobbel0-yoghurt fra yoplait, eller blir det for mye karbohydrater? En slik boks ypghurt inneholder 4g protein, 8g karbohydrater og 0,1g fett. Evt. en halv boks CC og en halv boks mager vaniljekesam? Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel pga det lave kaloriinntaket.. Mange som går på en smell under psmf, så for de fleste er det best å ikke presse kroppen for mye. Jeg klarte meg helt utmerket til tross for trening 6 dager i uka, så det finnes unntak ;)

Har sett en del av inleggene dine her på forumet og du virker være litt av en superkvinne Frk. Hoel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ligge slik på psmf;

frokost; 120 g cottage cheese + 100 g bringebær

lunsj; 1.5 kyllingfilet stekt i fajitakrydder+300 g blandet salat + 1 ss olje

middag; wok med brokkoli, sopp, paprika (250 g), 150 karbonadedeig og 2 ss mager kesam

kvelds; skyr og et eple

Er dette alt for liberalt??

Jeg er 170 høy og må "deffe" ca. 3-4 kg.

Takk for all hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ligge slik på psmf;

frokost; 120 g cottage cheese + 100 g bringebær

lunsj; 1.5 kyllingfilet stekt i fajitakrydder+300 g blandet salat + 1 ss olje

middag; wok med brokkoli, sopp, paprika (250 g), 150 karbonadedeig og 2 ss mager kesam

kvelds; skyr og et eple

Er dette alt for liberalt??

Jeg er 170 høy og må "deffe" ca. 3-4 kg.

Takk for all hjelp!!!

For å si det enkelt; PSMF er en diett hvor du skal spise proteiner, altså kjøtt/fisk/fugl, og supplementere med grønnsaker for å "fylle opp" så du ikke skal gå sulten.

CC kan man spise litt av hver dag da det er lite karbohydrater og fett i det, men det er såpass mye at man ikke kan spise ubegrenset av det.

Når det kommer til grønnsaker så skal du spise de som inneholder minst karbo, altså brokkoli, paprika, agurk, tomat og f.eks løk.

Fett skal du ha ca 10 gram av om dagen, og da er det kun omega 3 en tenker på. Alt annet fett skal man unngå og derfor ikke bruke det til steiking en gang.

Frukt er det masse karbohydrater i, så det skal man ikke spise i det hele tatt, med mindre du er helt tom og trenger det for å komme deg gjennom en treningsøkt.

Det oppsettet du har der kan ikke kalles psmf. Kutt ut frukta, bærene og skyren, så begynner det å ligne på psmf.

Et eksempel på psmf-oppsett.

frokost; 150 gram kyllingfilet med grønnsaker

Lunsj; 150 gram biffstrimler med grønnsaker

Middag; 150 gram svinebiff med grønnsaker

Kvelds; 300 gram cottage cheese med f.eks sukrin og kanel, 1 ss omega 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt; PSMF er en diett hvor du skal spise proteiner, altså kjøtt/fisk/fugl, og supplementere med grønnsaker for å "fylle opp" så du ikke skal gå sulten.

CC kan man spise litt av hver dag da det er lite karbohydrater og fett i det, men det er såpass mye at man ikke kan spise ubegrenset av det.

Når det kommer til grønnsaker så skal du spise de som inneholder minst karbo, altså brokkoli, paprika, agurk, tomat og f.eks løk.

Fett skal du ha ca 10 gram av om dagen, og da er det kun omega 3 en tenker på. Alt annet fett skal man unngå og derfor ikke bruke det til steiking en gang.

Frukt er det masse karbohydrater i, så det skal man ikke spise i det hele tatt, med mindre du er helt tom og trenger det for å komme deg gjennom en treningsøkt.

Det oppsettet du har der kan ikke kalles psmf. Kutt ut frukta, bærene og skyren, så begynner det å ligne på psmf.

Et eksempel på psmf-oppsett.

frokost; 150 gram kyllingfilet med grønnsaker

Lunsj; 150 gram biffstrimler med grønnsaker

Middag; 150 gram svinebiff med grønnsaker

Kvelds; 300 gram cottage cheese med f.eks sukrin og kanel, 1 ss omega 3

Tusen takk for hjelpen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det :)

Er nok ikke så veldig super, bare veldig sta når jeg bestemmer meg for noe, og gir meg ikke før jeg har fått det til :D

Jeg liker din instilling :D

Et spørsmål til siden du virker ha god peiling OG erfarenhet av litt av hvert,

- Under disse dagene (er inne på dag 4) på PSMF har jeg spist første måltid først ved 11-12-tiden på dagen. Jeg har ikke trent om morgenen, kun en 45-60 minutters promenad.

Ellers har jeg alltid vært en notorisk frokostmenneske uansett trening og IKKE likt tanken på noe annet enn frokost tidlig, men dette har nå fungert overraskende bra og jeg begynner tenke på muligheten for om periodisk faste kan være noe å prøve ut etter diettslutt. Må lese mer om dette først da men trur du at årsaken til at det går så bra kan være på grunn av at jeg har så lavt inntak av karbs om dagen og trur du det vil bli vanskligere å vente med første måltid etter at jeg begynner med mitt 'normale' kosthold igjen?

Jeg spiser vanligvis relativt lite karbs, dvs minimalt eller ikke pasta, ris eller kornprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter man er ferdig, går man rett over til vanlig diett? Hva er vanlig vekttap pr. uke hvis man ligger 800 kcal under?

Spis vanlig, men sunt etter diett. Ikke fråts, da legger du bare på deg igjen.

Vekttapet varierer nok en del. Selv gikk jeg ned ca 1 kg i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker din instilling :D

Et spørsmål til siden du virker ha god peiling OG erfarenhet av litt av hvert,

- Under disse dagene (er inne på dag 4) på PSMF har jeg spist første måltid først ved 11-12-tiden på dagen. Jeg har ikke trent om morgenen, kun en 45-60 minutters promenad.

Ellers har jeg alltid vært en notorisk frokostmenneske uansett trening og IKKE likt tanken på noe annet enn frokost tidlig, men dette har nå fungert overraskende bra og jeg begynner tenke på muligheten for om periodisk faste kan være noe å prøve ut etter diettslutt. Må lese mer om dette først da men trur du at årsaken til at det går så bra kan være på grunn av at jeg har så lavt inntak av karbs om dagen og trur du det vil bli vanskligere å vente med første måltid etter at jeg begynner med mitt 'normale' kosthold igjen?

Jeg spiser vanligvis relativt lite karbs, dvs minimalt eller ikke pasta, ris eller kornprodukter.

Godt spm. Jeg er selv et frokostmenneske, men jeg opplever og at desto lavere karboinntak jeg har over tid, desto bedre sultkontroll har jeg, og det er jo i samsvar med at proteinrik kost øker metthetsfølelsen og at man ikke sitter med svigninger i blodsukkeret som lurer deg til å tro at du trenger boller annenhver time.

Å vente med det første måltidet sitt er ikke annet enn en vanesak. Så om du vil, så klarer du det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spm. Jeg er selv et frokostmenneske, men jeg opplever og at desto lavere karboinntak jeg har over tid, desto bedre sultkontroll har jeg, og det er jo i samsvar med at proteinrik kost øker metthetsfølelsen og at man ikke sitter med svigninger i blodsukkeret som lurer deg til å tro at du trenger boller annenhver time.

Å vente med det første måltidet sitt er ikke annet enn en vanesak. Så om du vil, så klarer du det ;)

Takk :D

Det er akkurat det jeg opplever, spiser jeg karbo så blir jeg fort sulten og blodsukkeret svinger veldig. Men når jeg spiser lite karbo, og jeg har i perioder (uker av gangen) spist veeldig lavt da opplever jeg overhode ikke svingninger og merker ikke noe til sultfølelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenker å prøve ut PSMF i en uke framover, og siden det bare er én uke skal jeg virkelig gå inn for dette. Vil derfor følge opplegget til punkt og prikke. Har lagt inn på diett.no og resultatet er som følger:

M1: Kyllingfilet (150g)

Blomkålblanding (250g)

M2: Proteinpannekaker (3 eggehviter, 40g prozyme, 50g kesam)

M3: Strimlet svinekjøtt (150g)

Sopp (100g)

Paprika (100g)

Fryst grønnsaksblanding (200g)

M4: Cottage cheese (150g)

Kesam (100g)

Er det noen synspunkter på kostplanen? Er det noe jeg kan gjøre for å optimalisere kosten? Diett. no mener at dette blir 963 kcal hvor fordelingen protein, karbohydrat og fett henholdsvis er 71% (166g), 15% (36g) og 14% (15g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omega 3'en tatt med i utregninga?

Helt greit oppsett, men det optimale ville jo vært å spist litt mer rent kjøtt istedet for kesam/CC. Men absolutt en bra plass å begynne. Prøv det ut å se hvordan kroppen reagerer den første uka. Skjer det lite så kan du vurdere å endre på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omega 3'en tatt med i utregninga?

Helt greit oppsett, men det optimale ville jo vært å spist litt mer rent kjøtt istedet for kesam/CC. Men absolutt en bra plass å begynne. Prøv det ut å se hvordan kroppen reagerer den første uka. Skjer det lite så kan du vurdere å endre på ting.

Omega 3 er ikke tatt med i beregninga. Tenkte kanskje å bytte ut cottage cheese noen av dagene i hvert fall. Men prøver i en uke nå, så får vi se! Håper noe skjer i hvert fall. Urealistisk å tenke at jeg kan miste 1-2 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...