Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei, veier 88 kilo ca, med fett% på ca 17.

*Hvor mange proteiner bør jeg spise om dagen? Jeg ligger på ca 200 nå om dagen, på en liten deff som har vart over lengre tid. (300kcal underskudd ca hver dag over 3-4 mnd med 1 cheatmeal i uka)

*Hvordan tror du det vil være og gå fra en deff som har vart ganske lenge til og starte på PSMF for og finishe av fortere?

*Oppkarbingen, hvor mange karbs bør jeg spise på oppkarbings dagen? Eller de 6 timene. Holder meg unna fett da right?

*Hvordan tror du PF funker med PSMF?

Elsker karbonade deig taco med mager kesam og salat.. Så kommer til og spise mye av det. Det jeg lurer på er tacosausen eller taco krydderet, er det mye kcal i det?

Noen som har oppskrift på en sweet chilli saus med mindre kcal i en den i butikken? For den er jo helt sinnsyk..

1. 2g/kg pleier å funke uansett. Så 180g

2. Ganske jævlig, for du må kutte ned på cardio ganske radikalt

3. Har du lest PSMF-artiklene her?

4. Jeg, og veldig mange andre, *vet* at det fungerer bra

5. Uhm...har du sjekket hva som er i mager kesam? Salsa fra Santa Maria tror jeg det er 0kcal i og taco-krydderet dere er det vel 6kcal i. Men kesam tror tror jeg du bare kan glemme

Personlig ville jeg sagt at du bare kan glemme å kose deg noe særlig på en PSMF. Du kan spise noe som ligner en PSMF men som er høyere i fett/karb/kalorier, men resultatene vil bli deretter. Ved 17% kan du like gjerne gjøre det skikkelig når du først er i gang. Det er en ekstremdiett, og det *er* en grunn til at mange velger pulver til en god del av måltidene. Selv spiste jeg mye kokt kylling. Dampet kyllingbryst fungerte også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker for svar! :)

Da blir det 180 gram proteiner og prøve og holde meg under 10 karbs og 10 fett om dagen.. Jeg kommer til og drikke tonn med shakere :)) Blitt veldig inspirert av loggen til en på et annet forum, en som har gått 7 uker psmf og gått fra 18% i fett til 12%, og gått ned over 10 kilo økte i styrke og mista 3 kilo muskelmasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men vil det skade noe å drikke en del kaffe under PSMF?

Ikke dumt spørsmål, og nei - det skader ikke. Det kan faktisk hjelpe litt til med mobilisering av fett og å holde deg unna fristende mat.

EDIT: Fikset typo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Da har jeg lest og lest på alt jeg kommer over av PSMF på nettet de siste to ukene, og begynner offisielt på min første dag i morgen :)

Noen kjappe spm til dere erfarne folk;

  • Har forstått at melk er fy-fy, gjelder dette også skummet melk? Hvorfor?
  • Hva med vanilje kesam?
  • Dere som drikker protein shakes, blander dere dette ut med vann?

  • Kan noen si om dette her høres fornuftig ut; Jente, 24 år, 75 kg, 164 høy, spiser etter periodisk faste. Hvis jeg har regnet korrekt, skal jeg da ha ca 185 g protein pr dag, noe som blir fordelt på 3 måltider, ca 62 g protein pr måltid. Jeg planlegger å kun spise grønnsaker som karbo kilde ( ca 500/700 g salat/tomat/agurk og brokkoli-blomkålblanding pr dag) og kun selolje (2-3 ss) som fett kilde, dvs de dagene jeg ikke har laks på menyen. Da regner jeg med å ligge og vippe på rundt 1000 kcl pr dag. Videre trener jeg styrke tre ganger i uken fastende, og inntar da BCAA rett før, samt rett etter og videre hver andre time frem til jeg bryter fasten. Høres dette ok ut eller jeg er jeg på viddene med noe, og evt hva bør forandres?

  • Videre planlegger jeg å holde på så lenge jeg orker (1, 2 eller 3 uker), dette er blir kun en kickstart på nyåret og fresh start på nytt igjen etter fråtsing av dimensjoner i høytiden..
  • Innspill utover det jeg har skrevet?

Takkerogbukker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Har forstått at melk er fy-fy, gjelder dette også skummet melk? Hvorfor?
  • Hva med vanilje kesam?
  • Dere som drikker protein shakes, blander dere dette ut med vann?

  • Kan noen si om dette her høres fornuftig ut; Jente, 24 år, 75 kg, 164 høy, spiser etter periodisk faste. Hvis jeg har regnet korrekt, skal jeg da ha ca 185 g protein pr dag, noe som blir fordelt på 3 måltider, ca 62 g protein pr måltid. Jeg planlegger å kun spise grønnsaker som karbo kilde ( ca 500/700 g salat/tomat/agurk og brokkoli-blomkålblanding pr dag) og kun selolje (2-3 ss) som fett kilde, dvs de dagene jeg ikke har laks på menyen. Da regner jeg med å ligge og vippe på rundt 1000 kcl pr dag. Videre trener jeg styrke tre ganger i uken fastende, og inntar da BCAA rett før, samt rett etter og videre hver andre time frem til jeg bryter fasten. Høres dette ok ut eller jeg er jeg på viddene med noe, og evt hva bør forandres?

  • Videre planlegger jeg å holde på så lenge jeg orker (1, 2 eller 3 uker), dette er blir kun en kickstart på nyåret og fresh start på nytt igjen etter fråtsing av dimensjoner i høytiden..
  • Innspill utover det jeg har skrevet?

Takkerogbukker! :D

  • Melk: Inneholder melkesukker (aka laktose). Skummet melk inneholder mer. I tillegg er det en del fett der. Både fett og karbohydrater er fyfy
  • Kesam: Melkeprodukt. På fitnessbloggens versjon ser det ut til at den er ok. På Lyle sin versjon er det *ikke* ok. For egen del kjører jeg Lyles versjon til jeg kommer til 10%, og så skal jeg være litt snillere med meg selv ved å bruke fb-versjonen derfra.
  • Shake: Ja, vann. Trikset er å bruke en del mindre enn du ville brukt melk. Jeg bruker ca 0,7dl for en scoop myse (whey) og 2dl for en scoop kasein
  • Proteininntaket ditt er kanskje litt høyt om du skal fortest mulig ned i vekt. Du kan regne ca 2g/kg (noen sier 2g/kg "ren" kroppsvekt). Jeg er 93kg og bruker opptil 200g om dagen. Men siden jeg aldri har vært under 10% er jeg ingen autoritet ;)
  • Lengden kan du fint strekke ut om du kjører syklisk, slik jeg gjør. Da spiser du på treningsdager og PSMF-er på hviledagene. Dermed er leptin et mindre problem, og du kan fortsette å gå rimelig raskt ned i vekt.
  • Egentlig ingen innspill
  • Jenter skal neie. Gutter skal bukke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Melk: Inneholder melkesukker (aka laktose). Skummet melk inneholder mer. I tillegg er det en del fett der. Både fett og karbohydrater er fyfy
  • Kesam: Melkeprodukt. På fitnessbloggens versjon ser det ut til at den er ok. På Lyle sin versjon er det *ikke* ok. For egen del kjører jeg Lyles versjon til jeg kommer til 10%, og så skal jeg være litt snillere med meg selv ved å bruke fb-versjonen derfra.
  • Shake: Ja, vann. Trikset er å bruke en del mindre enn du ville brukt melk. Jeg bruker ca 0,7dl for en scoop myse (whey) og 2dl for en scoop kasein
  • Proteininntaket ditt er kanskje litt høyt om du skal fortest mulig ned i vekt. Du kan regne ca 2g/kg (noen sier 2g/kg "ren" kroppsvekt). Jeg er 93kg og bruker opptil 200g om dagen. Men siden jeg aldri har vært under 10% er jeg ingen autoritet ;)
  • Lengden kan du fint strekke ut om du kjører syklisk, slik jeg gjør. Da spiser du på treningsdager og PSMF-er på hviledagene. Dermed er leptin et mindre problem, og du kan fortsette å gå rimelig raskt ned i vekt.
  • Egentlig ingen innspill
  • Jenter skal neie. Gutter skal bukke :p

  • Aha, takk for oppklaring! Må da kanskje vurdere å gå til anskaffelse av noe kalsium tilskudd i stedet for min daglige dose melk ;)
  • Hmm.. Tror kanskje jeg skal driste meg til en ss i cottage cheesen, blir så fryktelig kjedelig smak på den hvis ikke.. Med mindre noen andre har noe lure ideer? Har hørt at noen bruker fun light, men det syns jeg høres gyselig ut.. Men det er kanskje bare en ting man må teste ut ;) Hvordan gjøres det da? Blandes ut med vann og så oppi kesam? Eller ublandet rett i kesamen? :p
  • Fortest mulig ned i vekt er planen ja ;) Ser også at det blir mye kjøtt på meg dersom jeg skal følge 2,5 g pr kg kroppsvekt, så kutter da ned til 2 g og ser om jeg ikke får det til å funke :) Takk for innspill!
  • Syklisk ja.. Det hadde jeg faktisk helt glemt ut :p Men ja, ikke dumt å holde karbene oppe på treningsdager og fettet noe høyere på hviledager. Noen forslag til hvor mange kcl jeg skal ligge på de de to dagene? Dette er det eneste punktet (kcl) som jeg er virkelig usikker på, syns liksom 1000 kcl jevnt høres så "enkelt og greit" ut ;)
  • Fine! :D
  • Hehehe, dropper både bukking og neiing siden jeg får opp teite bilder i hodet bare ved tanken ;)

TÆNK JU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig holder jeg meg unna cc også - melkeprodukt. Men, nå er jo kalsium fra melkeprodukter bra for fettreduksjon, så...men en strikt PSMF skal vel helst ikke ha noe cc heller. Men igjen... FB vs Lyle.

For syklisk kan du prøve PSMF på fridagene og +20% på treningsdagene dine, eller i det minste vedlikeholdsnivå. Protein holder du på samme nivå, og så legger du til fett eller karbo etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner da vel noen grønnsaksoppskrifter du liker om du leter litt på google

Om ikke går det an å trykke litt i seg om man først er mann nok til å ta en PSMF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal kjøre psmf en uke fra i dag. Jeg vil ned 1 kg, aller helst 2 kg, men tror ikke det er realistisk. rekker kun en uke før jeg skal på ferie. Jeg har tastet inn på nettet og kom frem til dette;

907 kcal, 110 g protein, 45 g karbo (må kanskje kutte eplet og en tyggispakke?), og 30 g fett.

jeg er 170 cm og 66 kg, 22 år. Er dette helt galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg skal kjøre psmf en uke fra i dag. Jeg vil ned 1 kg, aller helst 2 kg, men tror ikke det er realistisk. rekker kun en uke før jeg skal på ferie. Jeg har tastet inn på nettet og kom frem til dette;

907 kcal, 110 g protein, 45 g karbo (må kanskje kutte eplet og en tyggispakke?), og 30 g fett.

jeg er 170 cm og 66 kg, 22 år. Er dette helt galt?

Hvor fikk du de tallene fra? Om du skal ha maks utbytte bør du vel kjøre den opprinnelige, strikte versjonen? I såfall kan du regne ca 2g protein per kilo kroppsvek+10g EFA på kvelden. Bortsett fra det skal du forsøke å holde alt annet så lavt som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat på data. Dagen ser slik ut;

M1; kaffe, 150 g cottage cheese (kjører fb sin verson), 150 g bringebær, 3 g kanel, 1 ss fett

M2; 1 eggehvite, 1 egg, 5 skiver kalkunskinke, 1 tomat

M3; 1 eple før trening

M4; 200 g kyllingfilet, 1 g fett å steke i, 100 g rosenkål, 100 g aspargers, 1 tomat, 1 ss mager kesam

er det for mye? Hva skal jeg kutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kjører fb sin verson)

Da kan dessverre ikke jeg hjelpe. Jeg kjører den originale, men tenkte jeg skulle se på fb-versjonen når jeg kommer nærmere målene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Takk for forsøket :) Vet du hva du lå på ihht. karbo, fett og protein (prosentandel)?

Spiste du frukt?

Ikke noe frukt, kun karbo og fett fra magert kjøtt og proteinshaker. Hadde et fri-måltid i uken, og da spiste jeg det meste (men frukt lå ikke høyt på den listen). Havnet vel godt under 10g karbo om dagen og under 20g fett inklusive de 10g jeg tok fra fiskeolje på kvelden. Da gikk jeg ned nesten 2kg i uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal kjøre psmf en uke fra i dag. Jeg vil ned 1 kg, aller helst 2 kg, men tror ikke det er realistisk. rekker kun en uke før jeg skal på ferie. Jeg har tastet inn på nettet og kom frem til dette;

907 kcal, 110 g protein, 45 g karbo (må kanskje kutte eplet og en tyggispakke?), og 30 g fett.

jeg er 170 cm og 66 kg, 22 år. Er dette helt galt?

Noen andre med innspill??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...