Gå til innhold

Hvorfor trene underkropp?


MEvsME

Anbefalte innlegg

Lillebror og en haug med 17 åringer sitter å diskuterer hvordan de trener overkropp 3-4 økter i uken og jeg spør hvor beinøkten kommer inn. - Neinei, trener bein DET gjør de ikke! Min reaksjon: :eek:. Og når jeg febrilsk prøver å argumentere for å trene underkroppen er det beste jeg kommer på at; "du vil da ikke komme med SÅ bred rygg og føtter som pipestilker!?"

Noen med litt mer kunnskap som har bedre argumentasjon på dette?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, siden de er 17 år så kan du også legge til at stram rumpe og stramme lår som alle jenter liker kommer av knebøy, utfall og generelt beintrening. De bør slenge inn minst en dag med bein. Litt mangel på kunnskap her også merker jeg, men trener hvertfall ben! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter en genial mann, Tony Gentilcore.

Why in the world are squats and deadlifts important for arm development? There are two primary reasons.

• The body seems to like to grow in proportion.

• Posterior chain strength and core stability lay a foundation for increased upper body strength.

• Yeah, yeah, we said there were two reasons, but let's be honest: Squats and deadlifts are badass. And badass is what makes chicks want to hang out with you, not your level of brachioradialis development.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

La oss begynne visuelt:

arnold-squats.jpg

Arnold did it, og la oss være ærlig alle liker Arnold!

Så poetisk:

THE SQUAT

Down this road, in a gym far away,

a young man was heard to say,

"no matter what i do, my legs won't grow"

he tried leg extensions, leg curls, and leg presses , too

trying to cheat, these sissy workouts he'd do.

from the corner of the gym where the big men train,

through a cloud of chalk and the midst of pain

where the noise is made with big forty fives,

a deep voice bellowed as he wrapped his knees.

a very big man with legs like trees.

laughing as he snatched another plate from the stack

chalking his hands and monstrous back,

said, "boy, stop lying and don't say you've forgotten,

the trouble with you is you ain't been SQUATTIN'. "

Og la oss avslutte med noen vise ord fra vise menn:

There are few things graven in stone, except that you have to squat or you're a pussy. - Mark Ripptoe

“Very few movements require the same degree of dedication, desire and determination as heavy squats. Squats are more than a physical strength builder and may be the only movement that builds a person’s character. Life is about standing up AFTER a heavy load takes you down.” – Dave Tate

There is simply no other exercise, and certainly no machine, that produces the level of central nervous system activity, improved balance and coordination, skeletal loading and bone density enhancement, muscular stimulation and growth, connective tissue stress and strength, psychological demand and toughness, and overall systemic conditioning than the correctly performed full squat.- Mark Ripptoe

Og som en bonus så la meg legge ved følgende awesomeness:

Du kan curle hva du vil, men du blir aldri mer awesome en din tyngste bøy :p

(Ps. ta posten for det den er:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Christoffer er inne på, øker beintrening testonivåene. De største musklene sitter ved rumpa/lårene, så ved å trene de får man en testoboost som også vil hjelpe overkroppstreningen. I tillegg forbrenner man mer energi ved tunge øvelser som setter store muskler i sving. Regner med at de skal ha sixpack til sommeren også, så da bør de hvertfall få inn knebøy i tillegg til de høyreps-situpsene jeg regner med de allerede tar (17år, bare overkroppstrening..), så fettprosenten går raskere ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i beina de virkelig store musklene befinner seg, det høres rett og slett veldig ulogisk ut å ikke skulle trene dem. Dessuten vil jo øvelser som feks. knebøy også sette krav til støttemuskulatur som igjen får magemusklene til å jobbe (og sixpack vil de vel ha? :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

The young man looked fit, thick through the chest.

Bulging biceps and triceps. Washboard abs and the rest.

He strode a bit closer. To my shock and surprise!

I saw his torso supported, by two spindly thighs!

He walked with confidence and no apprehensions,

as he performed his first set of leg extensions!

I watched this debacle, watched his face turn askew.

Watched him scream in mock agony, 'til his set was all through.

T'was then I approached him and extended my hand.

"I don't mean to disrupt you, but excuse me, young man!

I was admiring your work. Man, that set was nice!

But I wonder if I might offer some helpful advice?"

He spoke not a word. Simply nodded his head.

I could read his expression. He wished I were dead.

"Get off this contraption! You're wasting your time!

Go to the squat rack! You can see....there's NO line!

You don't need machines! You don't need to look far!

Just load on the weight and get under the bar!

Unrack that sucker! Squat ass to the floor!

Grab some big plates, and load on some more!

Hear the iron rattle as you pound out each rep!

But please, my friend! YOU must take the first step!

Come with me now! To the squat rack we'll go!

Together we'll get those tiny pegs to grow!"

He studied me hard. He seemed in a haze.

No words came! He stood in a daze!

'Say SOMETHING, son! Speak to me, PLEASE!'

'I can't do it!', he screamed! 'I have bad knees!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror og en haug med 17 åringer sitter å diskuterer hvordan de trener overkropp 3-4 økter i uken og jeg spør hvor beinøkten kommer inn. - Neinei, trener bein DET gjør de ikke! Min reaksjon: :eek:. Og når jeg febrilsk prøver å argumentere for å trene underkroppen er det beste jeg kommer på at; "du vil da ikke komme med SÅ bred rygg og føtter som pipestilker!?"

Noen med litt mer kunnskap som har bedre argumentasjon på dette?:)

vis dem dette bildet

66f78-kutcher.jpg

Dette er ryggen til styrkeløfter Oleksandr Kutcher. Vis dem dette bildet og spør hvor mange reverse cable flies han gjør, kontra hvor mange markløft og knebøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror og en haug med 17 åringer sitter å diskuterer hvordan de trener overkropp 3-4 økter i uken og jeg spør hvor beinøkten kommer inn. - Neinei, trener bein DET gjør de ikke! Min reaksjon: :eek:. Og når jeg febrilsk prøver å argumentere for å trene underkroppen er det beste jeg kommer på at; "du vil da ikke komme med SÅ bred rygg og føtter som pipestilker!?"

Noen med litt mer kunnskap som har bedre argumentasjon på dette?:)

Bare finn på noe broscience. Si at penis krymper om en kun trener overkropp. Bro treningsentusiaster har en tendens til å foretrekke broscience

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...