Gå til innhold

Hjeeelp, får ikke til knebøy (og litt markløft)


Michiko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er langt ifra noen ekspert på emnet, men du utfører knebøy 99% mer riktig enn noen av de andre gutta jeg trener med. Du går langt ned med blikket rettet frem/opp. Kærne dine går ikke langt frem, men du dypper rumpa litt i bunn, men det er ganske vanlig. Gjør det selv :)

Inntil noen med mer kompetanse svarer i tråden kan du tenke på at du utfører ganske pene knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Say the what?? Hvordan kan dere synes dette er bra????? Dette er ingen forsvarlig teknikk! Man ikke oppmuntre til å fortsette med slikt. Slik teknikk vil kunne føre til skader. Skjerpings folks. Det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare lots of love uansett om teknikken er bra eller dårlig.

Knebøy:

Her har du en del å jobbe med. For det første, all tyngden skal befinne seg bak, altså på hælene under knebøy. Din tyngde er frampå tærene. Bøy tærene litt oppover mens du løfter. Da vil du automatisk legge all tyngden på hælen. Videre må du komme mer bakpå i løftet ditt. Som du kanskje ser selv kommer knærne dine laaangt frem, og det skal vi ikke ha noe av. Stikk rumpen litt ut i begynnelsen av løftet, og senk den ned. Tenk deg at du skal sette deg dypt ned på en stol som står et lite stykke unna. Du bør i tillegg peke albuene dine mer nedover, da det fører til rettere rygg og bedre spenn. Din rygg krummes, og det er ikke bra. Du må også kvitte deg med de vektskivene du står på. Dette er ingen permanent løsning. Bli kvitt dem nå, og lær teknikk uten. Pass også på at rumpen ikke kommer opp før ryggen, slik den gjør her. Vær fokusert mens du løfter, og tenk gjennom hvordan løftet skal gå. Som siste input bør du også fokusere på dybde. Du kjører parallell bøy her, men prøv å komme forbi kneleddet med hoftene. Da har du bra dybde.Det gjør ingenting at rumpen dupper litt.

Primært vil jeg tro ditt problem ligger i stive bein + dårlig mobilitet i hofte og lår. Anbefaler deg å gå til innkjøp av massasjerulle, som du benytter deg av før treningsøkter, samt et par minutter i hjemmet når du har tid. Videre bør du gå inn for litt tøying, slik at du blir mykere. Utøv også dynamisk oppvarming før trening istedenfor å fisle rundt på en tredemølle/elipsemaskin i 10 min tid. Det vil forberede musklene dine ordentlig på arbeidet du skal utsette dem for. Anbefaler deg også å trene goblet squats for økt mobilitet, samt squat to box/stand. Bøy med 2 sek stopp i bunnen kan også være å anbefale.

Markløft:

Dette er såpass lette vekter at det er vanskelig å peke ut spesifikke punkter på teknikken som er dårlig/svake. Eneste jeg ser er at knærne kommer litt langt frem, og at all vekten er plassert på tærene. Ny video med tyngre belastning takk.

Håper du tar dette til deg, og ikke fortsetter slik du gjør nå. Det kan fort ende i skader som kan plage deg i lang tid, noe jeg tviler på at du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På markløft må du først og fremst få skuldrene forran stanga når du starter løftet. Det er litt vanskelig og se men jeg tror du godt kan stille deg enda nærmere stanga. Jobb mer med hofta, når du har fått stanga over knærne handler det om å presse hofta frem. På vei ned bøyer du knærne for tidlig slik at du må ta stanga frem for å ikke kræsje med beina, tenk at stanga skal bevege seg i en rett linje heller. Også må du legge vektene død for hvert løft, ikke bare sprett de i bakken.

Når det gjelder knebøy syns jeg forsøk 1 så bedre ut enn 2 og 3.

Og utover det så syns jeg du slettes ikke er ille til å være veldig fersk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say the what?? Hvordan kan dere synes dette er bra????? Dette er ingen forsvarlig teknikk! Man ikke oppmuntre til å fortsette med slikt. Slik teknikk vil kunne føre til skader. Skjerpings folks. Det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare lots of love uansett om teknikken er bra eller dårlig.

Knebøy:

Her har du en del å jobbe med. For det første, all tyngden skal befinne seg bak, altså på hælene under knebøy. Din tyngde er frampå tærene. Bøy tærene litt oppover mens du løfter. Da vil du automatisk legge all tyngden på hælen. Videre må du komme mer bakpå i løftet ditt. Som du kanskje ser selv kommer knærne dine laaangt frem, og det skal vi ikke ha noe av. Stikk rumpen litt ut i begynnelsen av løftet, og senk den ned. Tenk deg at du skal sette deg dypt ned på en stol som står et lite stykke unna. Du bør i tillegg peke albuene dine mer nedover, da det fører til rettere rygg og bedre spenn. Din rygg krummes, og det er ikke bra. Du må også kvitte deg med de vektskivene du står på. Dette er ingen permanent løsning. Bli kvitt dem nå, og lær teknikk uten. Pass også på at rumpen ikke kommer opp før ryggen, slik den gjør her. Vær fokusert mens du løfter, og tenk gjennom hvordan løftet skal gå. Som siste input bør du også fokusere på dybde. Du kjører parallell bøy her, men prøv å komme forbi kneleddet med hoftene. Da har du bra dybde.Det gjør ingenting at rumpen dupper litt.

Primært vil jeg tro ditt problem ligger i stive bein + dårlig mobilitet i hofte og lår. Anbefaler deg å gå til innkjøp av massasjerulle, som du benytter deg av før treningsøkter, samt et par minutter i hjemmet når du har tid. Videre bør du gå inn for litt tøying, slik at du blir mykere. Utøv også dynamisk oppvarming før trening istedenfor å fisle rundt på en tredemølle/elipsemaskin i 10 min tid. Det vil forberede musklene dine ordentlig på arbeidet du skal utsette dem for. Anbefaler deg også å trene goblet squats for økt mobilitet, samt squat to box/stand. Bøy med 2 sek stopp i bunnen kan også være å anbefale.

Markløft:

Dette er såpass lette vekter at det er vanskelig å peke ut spesifikke punkter på teknikken som er dårlig/svake. Eneste jeg ser er at knærne kommer litt langt frem, og at all vekten er plassert på tærene. Ny video med tyngre belastning takk.

Håper du tar dette til deg, og ikke fortsetter slik du gjør nå. Det kan fort ende i skader som kan plage deg i lang tid, noe jeg tviler på at du ønsker.

Det var ikke perfekt og hun har en del å hente på teknikken, men synes ikke det var sååå ille som du skal ha det til, Haakon. Synes du overdramatiserer det litt. Men ellers synes jeg du kommer med en god og konstruktiv tilbakemelding :thumbsup:

Er enig i at det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare lots of love uansett om teknikken er bra eller dårlig, men synes det går an å pakke det inn på en litt annen måte, en litt mindre krass og brutal måte. Det er ikke noe vits i å si at teknikken er god hvis den ikke er det, men den er heller ikke helt horribel.

Det er greit å se litt an på personen og brukergruppen her på forumet når man formulerer seg. Dette forumet er litt annerledes sånn sett i forhold til f.eks Treningsforum. Noen tøffe og bedrevitende fjortissgutter trenger å høre det på den brutale måten, mens andre bør få budskapet pakket inn på en litt annen måte.

Vi vil ikke at folk generelt, nybegynnere eller jenter skal kvie seg for å legge ut videoer av teknikken sin, men samtidig vil vi at du og andre vil dele av sin kunnskap og hjelpe andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke perfekt og hun har en del å hente på teknikken, men synes ikke det var sååå ille som du skal ha det til, Haakon. Synes du overdramatiserer det litt. Men ellers synes jeg du kommer med en god og konstruktiv tilbakemelding :thumbsup:

Er enig i at det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare lots of love uansett om teknikken er bra eller dårlig, men synes det går an å pakke det inn på en litt annen måte, en litt mindre krass og brutal måte. Det er ikke noe vits i å si at teknikken er god hvis den ikke er det, men den er heller ikke helt horribel.

Det er greit å se litt an på personen og brukergruppen her på forumet når man formulerer seg. Dette forumet er litt annerledes sånn sett i forhold til f.eks Treningsforum. Noen tøffe og bedrevitende fjortissgutter trenger å høre det på den brutale måten, mens andre bør få budskapet pakket inn på en litt annen måte.

Vi vil ikke at folk generelt, nybegynnere eller jenter skal kvie seg for å legge ut videoer av teknikken sin, men samtidig vil vi at du og andre vil dele av sin kunnskap og hjelpe andre ;)

Jeg vet ikke helt, Andy. Har selv slitt med skader og den slags pga dårlig teknikk i baseløft, og vet hvor mye dette hemmer treningen. Dette unner jeg ingen, og prøverå gjøre mitt beste for å forebygge skader i andres tilfeller gjennom tips og triks på teknikkvideoer. Det som skremmer meg er hvordan en god del her inne kan oppmuntre til å fortsette med dårlig teknikk, da dette vil av største sannsynlighet føre til skader som kan prege treningen negativt i x-antall måneder.

Jeg liker å formulere meg en smule kritisk, da jeg mener dette når bedre ut til folk generelt. Liker også selv å motta tøff kritikk, da jeg selv vet hvordan jeg da tar tak i problemet ganske så kajpt. Min filosofi er å gi klar beskjed, slik at vedkommende faktisk ser poenget med engang, og ikke ser mellom linjene av "du er egentlig KJEMPEFLINK OG SÅNN ALTSÅ, men du har litt å jobbe med..." Har sett mye av dette rundt om på diverse forum, og svaret blir som oftest: "Ok, takk! Skal jobbe med dette neste gang". Skjer det? Ytterst tvilsomt.

Vi får vel bare håpe at teknikken her i gården blir bedre, samt en ny video, eller hva, Andy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, Andy. Har selv slitt med skader og den slags pga dårlig teknikk i baseløft, og vet hvor mye dette hemmer treningen. Dette unner jeg ingen, og prøverå gjøre mitt beste for å forebygge skader i andres tilfeller gjennom tips og triks på teknikkvideoer. Det som skremmer meg er hvordan en god del her inne kan oppmuntre til å fortsette med dårlig teknikk, da dette vil av største sannsynlighet føre til skader som kan prege treningen negativt i x-antall måneder.

Jeg liker å formulere meg en smule kritisk, da jeg mener dette når bedre ut til folk generelt. Liker også selv å motta tøff kritikk, da jeg selv vet hvordan jeg da tar tak i problemet ganske så kajpt. Min filosofi er å gi klar beskjed, slik at vedkommende faktisk ser poenget med engang, og ikke ser mellom linjene av "du er egentlig KJEMPEFLINK OG SÅNN ALTSÅ, men du har litt å jobbe med..." Har sett mye av dette rundt om på diverse forum, og svaret blir som oftest: "Ok, takk! Skal jobbe med dette neste gang". Skjer det? Ytterst tvilsomt.

Vi får vel bare håpe at teknikken her i gården blir bedre, samt en ny video, eller hva, Andy? :)

Joda, jeg er ikke så veldig uenig med deg. Du er absolutt inne på noe her, men folk er forskjellige og ikke alle liker å motta så tøff kritikk som deg, noe som kan føre til at de ikke tørr i å legge ut teknikkvideoer. Tørr de ikke å legge ut video, så er det ingen som får sagt i fra eller gitt kritikk på en potensielt skadelig teknikk. Er det noe vi ønsker, H01?

For å sitere meg selv: "Det er ikke noe vits i å si at teknikken er god hvis den ikke er det..."

Det er helt greit, men også viktig, å formulere seg kritisk og direkte. Det er jeg enig i. Det jeg påpeker er bare at det går an å gjøre det uten å være i overkant krass. Noen trenger å få det inn på den tøffe måten, og andre ikke. Her gjelder det å se an personen litt. Det jeg vet, er at her på forumet er det en god del usikre nybegynnere, og en del unge (spesielt jenter) med dårlig selvbilde.

Nå var ikke det første innlegget ditt såå ille som jeg først trodde det var når jeg skumma gjennom, men det jeg skreiv var ikke bare direkte retta mot det innlegget jeg siterte. Det var ment litt mer generelt som en heads up, så folk i fremtiden utviser litt forsiktighet med hvordan de formulerer seg ovenfor ulike personer, da enkelte kan blir skremt eller ta det ille opp ;)

Fuuu, mindfuck at du bytta nick :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Say the what?? Hvordan kan dere synes dette er bra????? Dette er ingen forsvarlig teknikk! Man ikke oppmuntre til å fortsette med slikt. Slik teknikk vil kunne føre til skader. Skjerpings folks. Det går an å gi konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare lots of love uansett om teknikken er bra eller dårlig.

Knebøy:

Her har du en del å jobbe med. For det første, all tyngden skal befinne seg bak, altså på hælene under knebøy. Din tyngde er frampå tærene. Bøy tærene litt oppover mens du løfter. Da vil du automatisk legge all tyngden på hælen. Videre må du komme mer bakpå i løftet ditt. Som du kanskje ser selv kommer knærne dine laaangt frem, og det skal vi ikke ha noe av. Stikk rumpen litt ut i begynnelsen av løftet, og senk den ned. Tenk deg at du skal sette deg dypt ned på en stol som står et lite stykke unna. Du bør i tillegg peke albuene dine mer nedover, da det fører til rettere rygg og bedre spenn. Din rygg krummes, og det er ikke bra. Du må også kvitte deg med de vektskivene du står på. Dette er ingen permanent løsning. Bli kvitt dem nå, og lær teknikk uten. Pass også på at rumpen ikke kommer opp før ryggen, slik den gjør her. Vær fokusert mens du løfter, og tenk gjennom hvordan løftet skal gå. Som siste input bør du også fokusere på dybde. Du kjører parallell bøy her, men prøv å komme forbi kneleddet med hoftene. Da har du bra dybde.Det gjør ingenting at rumpen dupper litt.

Primært vil jeg tro ditt problem ligger i stive bein + dårlig mobilitet i hofte og lår. Anbefaler deg å gå til innkjøp av massasjerulle, som du benytter deg av før treningsøkter, samt et par minutter i hjemmet når du har tid. Videre bør du gå inn for litt tøying, slik at du blir mykere. Utøv også dynamisk oppvarming før trening istedenfor å fisle rundt på en tredemølle/elipsemaskin i 10 min tid. Det vil forberede musklene dine ordentlig på arbeidet du skal utsette dem for. Anbefaler deg også å trene goblet squats for økt mobilitet, samt squat to box/stand. Bøy med 2 sek stopp i bunnen kan også være å anbefale.

Du er på dypt vann dersom du mener dette ikke er forsvarlig teknikk. Selv om du kommer med gode råd og jeg er enig med deg i alt du sier i det siste avsnittet, er det et par punkter som er på jordet.

1) Knærne kommer for langt frem. Aldeles ikke. Alternativet er at hun setter seg enda lenger bak, dette vil medføre at massesenteret må forflyttes og ryggen blir nødt til å kompansere for dette. Sånn sett blir det ikke lenger knebøy, men en slags rar variant av Good mornings. På videoen er knærne bra, og massesenteret er så naturlig som det kan være.

2) Vektskiver under bena er dritt. Tull og tøys. Hver gang jeg trener, trener jeg med noe under hælen. Riktignok er det vektløftersko og ikke vektskiver, men dersom det hjelper å ha planke eller vektskiver under bena for å a) gå dypere, eller B) flytte massesenterpunktet slik at det blir noe mindre belastning på ryggen er jeg for det 100%.

3) Jeg er ikke for å anbefale personer som det virker som har et problem med mobiliteten å gå dypere. Det vil være å gå utenfor leddenes utslag, og kan fort føre til skader. Dersom dette (som faktisk er parallell) er så dypt trådstarter kan gå uten at det går på bekostning av andre faktorer er det ikke noe poeng å gå dypere. Dessuten virker det som om trådstarter kanskje har noe lange lårben som vil gjøre det litt vanskelig. Hvertfall om hun skal fjerne vektskivene under føttene også! Alle er ikke skapt for dyp knebøy.

Det sagt så kommer H01 med gode råd om bevegelighet og massasjerulle. Bruker dette selv, og det kan trygt anbefales videre.

Ellers vil jeg også gjenta for trådstarter, så det kommer skikkelig inn, press knærne utover! Tenk at du skal ha en vinkel mellom lårene på rundt 50 grader, kanskje. Poenget er hvertfall at du skal sette deg mellom benene mer. Goblet squat er en fin øvelse for å lære dette (det kan være det ikke er så helt for ille, det er veldig vanskelig å se fra vinkelen du har filmet). Pass også på at du legger trykket hovedsaklig på hælen. Dette er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg wingeer, men vektskiver under hælene er ikke en permanent løsning. Da er det bedre å skaffe seg egnede sko eller forbedre mobilitet/teknikk.

Godt poeng i det siste punktet ditt. Ikke alle har like god struktur for knebøy, så det evige maset om å gå dypere passer ikke for alle. Mener det står noe om det her også, hvertfall nederst, som kan være greit å lese http://myrevolution.no/blade/2011/11/23/pulling-the-trigger-on-stretching/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy:

Du skal holde en naturlig bøy i ryggen som kanskje er lettest å finne ved å legge deg ned på gulvet og løft ben også overkropp opp. Sånn at du bare ligger nedi med magen.

På vei ned må du være obs for at ikke de strammen hamstringene dine overmanner koryggen din og tvinger deg til å krumme ryggen, Når du klarer dette vil du kjenne at hamstringen strammer seg når du nærmer deg 90 grader og gjerne videre (hvis du har nok bevegelihet) Denne strammingen skal du ha, Det skal kjennes ut som en strikk du kan bruke på vei opp igjenn, En fare når du begynner å gjøre dette er at du prøver å kompensere for mangel på bevegelihet ved å press knærne fremover i bunn, Da mister du spennet i bakside lår. Men i filmen ser kneposisjonen din bra ut :)

Å kjøpe løftesko (Som hever hælen, Bruke kloss under helen etc) vil være en midlertidig kompensering for mangel på mobilitet. Å kjøre knebøy riktigvil være med å øke mobiliten din, Men det finnes jo også mange fine øvelser for å strekke bakside lår.

Nå vet eg ikke hvordan det blir for deg med den vekten du har på stangen nå, Men for meg som veier 80kg så må eg ha 40kg på stangen før balansen blir riktig og vekten kommer på hælen

Markløft:

Når du begynner skal stangen være midt over foten din (hele foten) Det blir nesten inntil leggen din. Og skuldrene skal peke noe fremover.

Du skal begynner med å rette ut knærne akkurat nok til at de ikke er i veien for at du kan løfte stangen rett opp(før du begynner å rette ut ryggen, Dette vil gjøre at overkroppen din blir mere vannrett, Som gir deg mere moment når du drar opp vekten. :)

(Nå ser eg at du beveger stangen din fremover og dermed vipper tyngdepunktet ditt fremover)Tanken er at stangen skal gå så bent opp som mulig.

Så skal du begynne å rette ut hofteleddet til du er klar for lockout som innebærer å rette ut knærne, Helt frem med hoften og presse skuldrene bakover samtidig.

Svaien du skal ha i ryggen under markløft er noe du må prøve deg frem til. Du skal ha en veldig liten svai, Mye mindre enn i knebøy.

Mvh. Enwyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som driver med olympisk vektløfting kompenserer midlertidig for dårlig mobilitet? Neppe. Selvfølgelig er det viktig med mobilitet, men slike utsagn blir for sort-hvitt.

Eg liker ikke at du forsøker å snu på ordene mine, Eg står for det eg sier: At kloss under hælen kan brukes for å kompensere for mobilitestproblemer i knebøy.

For å quote Mark Rippetoe:

Placing a block under the heels allows the knees and hips to move forward, compensating for a

lack of hamstring flexibility. This, of course, merely allows you to postpone solving the problem that makes the

block helpful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...