Gå til innhold

Hjeeelp, får ikke til knebøy (og litt markløft)


Michiko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå var det ikke kloss du snakket om, men løftesko. Det kan også være verdt å merke seg at Mark Rippetoe advokerer en knebøystil som ikke går dypere enn parallell. Hvis det er premisset for påstanden er jeg enig.

Når du påpekte den formulerings feilen min så svarte eg deg med en gang med at det var snakk om løftesko som HEVER helen. Eg korrigerte det også i den forhenværende posten

Hvis du leser Strating strength så sier Mark Rippetoe at knebøy SKAL kjøres AssToGras! for ellers vil det føre til en stor belastning på knærne også forteller han en lang historie om tåpelige armerikanske fotball trenere som får fotballspillerne sine til å kjøre til 90 grader sånn at de får mest mulig vekt på...

Men eg vil ikke hijacke denne posten og det er mulig at det bare er i hodet mitt men eg oppfatter tonen din som litt ufin, Så eg regner denne diskusjonen imellom meg og deg som avsluttet :) Natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy:

Du skal holde en naturlig bøy i ryggen som kanskje er lettest å finne ved å legge deg ned på gulvet og løft ben også overkropp opp. Sånn at du bare ligger nedi med magen.

Tja... Overdreven svai er heller ikke noe bra. Ryggsøylen skal holdes i en nøytral stilling, noe du oppnår ved å stramme rumpen, presse brystet opp og lage buktrykk.

Nå vet eg ikke hvordan det blir for deg med den vekten du har på stangen nå, Men for meg som veier 80kg så må eg ha 40kg på stangen før balansen blir riktig og vekten kommer på hælen

Dette er bare tull. Selv er jeg som deg, klarer ikke å utføre knebøy skikkelig før det blir litt vekt på stangen (40-50kg), men det handler om mangelfull mobilitet og teknikk, ikke om at det er umulig. Kjenner selv et par folk som uten problemer kjører knebøy med bare et kosteskaft, uten at det går utover teknikken eller tyngdepunktet.

Dette har såklart også med hvordan du er bygget å gjøre, og lange lårbein er f.eks. ikke en fordel her.

Markløft:

Når du begynner skal stangen være midt over foten din (hele foten) Det blir nesten inntil leggen din. Og skuldrene skal peke noe fremover.

Du skal begynner med å rette ut knærne akkurat nok til at de ikke er i veien for at du kan løfte stangen rett opp(før du begynner å rette ut ryggen, Dette vil gjøre at overkroppen din blir mere vannrett, Som gir deg mere moment når du drar opp vekten.

Hvis du har behov for å begynne å rette ut knærne for at de ikke skal være i veien for stangen, så har du gjort noe veldig feil med utgangsposisjonen din. Knærne skal aldri befinne seg over stangen slik at dette er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overordnet observasjon: Det er helt utrolig at noen faktisk tør å kjøre baseøvelser, for man skulle tro at dette var noe man først ville få til etter 20+ PT-timer og intense youtubestudier i ukesvis. Dette er en person som legger ut en video av et aller første forsøk på bøy, og da synes jeg faktisk tilbakemeldingene bør tilpasses deretter. Det er ikke en 17 år gammel gutt som står og krøller opp 150 kgs kvartbøy heller.

Så til trådstarter, tenk på disse tingene først og fremst:

  • frem med brystet (dette fikser du ved å tenke på å presse albuene fremover)
  • tenk på å stive av ryggen godt (ut med rumpen)
  • press knærne utover

I tillegg, bruk gjerne litt tid på å tøye rumpen og baksiden av lårene :)

Man blir god i knebøy av å trene mye knebøy. En del av teknikken kommer ganske fort, annet må man jobbe med lenge.

Jeg er over hodet ikke optimalt bygget for knebøy, jeg har lange lårbein og er vel omtrent 10 cm over bakken med rumpen ved godkjent dybde om jeg står litt smalt. Jeg har på ingen måte en optimal knebøyteknikk enda, men slike ting er faktisk en kontinuerlig prosess, og ikke nødvendigvis sånn "alt perfekt fra dag 1". Og jeg kommer meg for øvrig fint til godkjent dybde med kun et kosteskaft på ryggen, på sokkelesten. Men jeg bøyer finere med knebøysko enn så lenge, så da beholder jeg dem på.

Hvis du har behov for å begynne å rette ut knærne for at de ikke skal være i veien for stangen, så har du gjort noe veldig feil med utgangsposisjonen din. Knærne skal aldri befinne seg over stangen slik at dette er nødvendig.

Understreker dette. Med lange lårbein er det lett for at knærne kommer litt foran, men det er ikke nødvendig :) Tør å sette deg i en utgangsposisjon som gjerne er litt mer bakoverlent enn man gjerne vil, og mye er gjort.

Lykke til med løftingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Overdreven svai er heller ikke noe bra. Ryggsøylen skal holdes i en nøytral stilling, noe du oppnår ved å stramme rumpen, presse brystet opp og lage buktrykk.

Skal si meg enig i den.

Understreker dette. Med lange lårbein er det lett for at knærne kommer litt foran, men det er ikke nødvendig :) Tør å sette deg i en utgangsposisjon som gjerne er litt mer bakoverlent enn man gjerne vil, og mye er gjort.

Eg er ikke uenig hvis vi snakker om løftet. Men dere quoter meg på hvordan man finner startpossisjonen..Eg kunne vel ha utdyppet dette bedre med at man ikke skal løfte vekten der og da. Og at man må heve baken litt.

Hele poenget mitt med å svare i utgangspunktet var å få frem hva en skal føle på kroppen i løftet og hvordan man finner utgangspoisjonen så man kan lettere få det inn teknikken etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du påpekte den formulerings feilen min så svarte eg deg med en gang med at det var snakk om løftesko som HEVER helen. Eg korrigerte det også i den forhenværende posten

Hvis du leser Strating strength så sier Mark Rippetoe at knebøy SKAL kjøres AssToGras!

Nei det gjør han ikke. Han sier "full squat" og i hans bok betyr det under parallell, ikke ATG. Det er få som har mobilitet nok til å kjøre ATG med low-bar. Sitter her med boka foran meg, gi gjerne sidetall hvor han anbefaler ATG.

Sjekk figur 2-1 og 2-10 i Squat-kapittelet.

Og Rippetoe snakker også varmt om oly-sky. Han bruker de selv, og de han coacher bruker de.

Shoes are the only piece of personal equipment that you really need to own. It only takes one set of five in a pair of squat shoes to demonstrate convincingely to anybody who has done more than one squat workout. A good pair of squat shoes adds enough to the efficiency of the movement that the cost is easily justified. For anywhere from $50 to $200 for the newest Adidas weightlifting shoes' date=' a pair of proper shoes makes a big difference in the way a squat feels.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør han ikke. Han sier "full squat" og i hans bok betyr det under parallell, ikke ATG. Det er få som har mobilitet nok til å kjøre ATG med low-bar. Sitter her med boka foran meg, gi gjerne sidetall hvor han anbefaler ATG.

Sjekk figur 2-1 og 2-10 i Squat-kapittelet.

Og Rippetoe snakker også varmt om oly-sky. Han bruker de selv, og de han coacher bruker de.

Dette er så offtopic :cry: At eg ikke ønsker å bruke mere energi på det en dette:

Mark Rippetoe:

As a general rule you should squat as deep as you can with a hard-arched lower back and tight hamstings and adductors.

Det er få som har mobiliteten til ATG men en skal ikke stoppe i parallel hvis en kan fortsette..

Kilde: http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=6848&s=8d91eef054f16028898fe327167e6504

Når det gjelder skoene, Så sier eg ikke at en ikke skal bruke løftesko, Eg sier at du ikke skal bruke sko som hever helen eller bruke annet for å bygge opp helen.

Han anbefaler sko i knebøy for at helen skal få bedre kontakt med underlaget, Ikke for å heve helen.

Når han senere snakker om en liten hel på løfteskoene så snakker han om Markløft, Og hvordan de 3-5 gradene kneet blir vinklet fremover gjør at han får større utbytte av quadriceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så offtopic :cry: At eg ikke ønsker å bruke mere energi på det en dette:

Mark Rippetoe:

As a general rule you should squat as deep as you can with a hard-arched lower back and tight hamstings and adductors.

Det er få som har mobiliteten til ATG men en skal ikke stoppe i parallel hvis en kan fortsette..

Kilde: http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=6848&s=8d91eef054f16028898fe327167e6504

Herregud mann, leste du i det hele tatt innlegget du selv refererte til? Snakk om å ta EN setning han skriver ut av sammenheng.

Les hele innlegget hans da, det er jo akkurat det samme som jeg har skrevet:

Thanks for bringing this up. Squat depth is critically important, but so is correct form. ATG-level depth most usually requires that the lumbar muscles relax the lordosis and that the hamstrings relax before extreme depth can be reached. It doesn't sound like a good idea to me that anything be relaxed in a deep squat, since doing this kills your good controlled rebound out of the bottom and risks your intervertebral discs. Those rare individuals that can obtain ass-to-ankles depth without relaxing anything might be able to get away with it, but as a general rule you should squat as deep as you can with a hard-arched lower back and tight hamstings and adductors. This depth will be below parallel, but it will not usually be "ATG".

Rip

Det var uansett det som står i SS vi diskuterte, ikke hva som står på et forum. Men hvis du ser på når Rippetoe selv eller elevene/kollegene hans trener knebøy, går de stort sett aldri vesentlig lavere enn at det er tydelig under parallell, selv de som er myke nok til det. Figur 2-1 og 2-10 i SS viser hva Rippetoe mener er god dybde.

Det har nok med at Rippetoe har styrkeløftbakgrunn og verdsetter det å bruke mer belastning over å ha absolutt maksimal ROM.

Ja, dette er mektig off-topic, men rett skal være rett. Når man refererer til litteratur eller hva fagpersoner har sagt, er det en god idé å ikke klippe og lime sånn at det passer DIN mening, men faktisk reflekterer det som har blitt skrevet. Det er nok vrangforestillinger fra før her inne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...