Gå til innhold

Er jeg feit? HJELP MEG!!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående kropp og kosthold til dere!

Jeg er ei jente på 18 år, er 1.64 M høy og veier mellom 65-66 kg. Det skal sies at jeg har endel muskler i underkroppen! Per dagsdato trenger jeg kun 3 ganger i uken grunnet mye skolegang (trener crossfit, corebar og egentrening)..

Er jeg feit, veier jeg mye syntes du? Sliter veldig med selvbilde og selvtillit!

Har veid opp imot 80 kg på det verste, og da trente jeg håndball 2 ganger i uken, men spiste deretter (veldig mye, ikke ofte og heller ikke spesielt sunt).

Har også blitt mobbet opp igjennom årene som har preget livskvaliteten min tidligere, og jeg tar fort til meg negative kommentarer. Så jeg har gått ned 15-14 kg på 2 år. Har ikke trent meg spesielt ned, men livsstilsendring hjalp med annen mat, vennekrets og begynne på videregående skole.

Benene mine er mest muskler, armene er ok, men så kommer skrekkområdet til oss jenter, mage/hofte og rygg. Hoftene mine skiller seg ut i forhold til resten av kroppen, har du noen tips for å trene bort dette? Er ikke veldig glad i mølla, så trener heller kondisjon på annet vis.

Åssen frokost, lunsj og kvelds spiser du? Jeg spiser hver 2-3 time, går aldri mer enn 4 timer mellom hvert måltid (mellommåltid kan være fra en frukt, liten 0.00% yogurt eller mandler), men vekten står fremdeles stille, ELLER går opp. Det eneste jeg ikke er fornøyd med kroppen min er magen/hoftene og ryggen. Føler det ødelegger!

Har du noen tips? :) Håper virkelig du har noen motiverende ord som kanskje vil få meg til å få et annet syn på kroppen min..

Legger til to bilder:

417465_2909676815050_1054482826_32790365_1833744393_n.jpg

417465_2909677135058_1054482826_32790366_1475102508_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en ting som funker så er det styrketrening, Og når jeg mener styrketrening så mener jeg å presse seg så det griner i alle øvelser og ikke føre en samtale med en annen person når man trener. Nedgang i vekt på styrketrening kan jeg ikke garantere deg, det er opp til deg selv. Men er det en ting jeg kan garantere deg med styrketrening så er det ny kroppsfasong over tid. Få hjelp av en veileder der du trener og få deg et spesifikt mål som du forteller til hun/han som skal hjelpe deg. Nei du er ikke feit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting som funker så er det styrketrening, Og når jeg mener styrketrening så mener jeg å presse seg så det griner i alle øvelser og ikke føre en samtale med en annen person når man trener. Nedgang i vekt på styrketrening kan jeg ikke garantere deg, det er opp til deg selv. Men er det en ting jeg kan garantere deg med styrketrening så er det ny kroppsfasong over tid. Få hjelp av en veileder der du trener og få deg et spesifikt mål som du forteller til hun/han som skal hjelpe deg. Nei du er ikke feit :)

Tror jeg skal øke vektene endel fremover å se hvordan kroppen reagerer på det! :) Tusen takk!! Konsentrerer meg ikke fult så mye av hva vekten viser, for muskler veier mer enn fett, og konsentrerer meg mer om å se på kroppsfasongen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening + godt kosthold = win.

Hvis vekta står stille, eller går opp er det fordi du enten er i energibalanse, eller i overskudd. Vekt er uansett ikke så viktig, da den kan variere veldig mye avhengig av når du veier deg osv.

Ikke vær redd for å trene tungt, du vil ikke få "bolemuskler" over natta, som mange jenter tror.

Jeg er heller ikke så veldig glad mølla/løping, men det er mange andre måter du kan trene kardio på, men jeg tror nok at du vil ha mest å vinne på å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal øke vektene endel fremover å se hvordan kroppen reagerer på det! :) Tusen takk!! Konsentrerer meg ikke fult så mye av hva vekten viser, for muskler veier mer enn fett, og konsentrerer meg mer om å se på kroppsfasongen min :)

Det syntes jeg du skal gjøre :) Dette fikser du lett :) bare gå inn for å få deg et nytt liv, og det blir en vei som er utrolig spennende og du kommer til å lære deg mye om kroppen din. Og husk at det er din kropp og den er unik, så gjør det som funker for deg, Bruk tips og stoff herifra, da kommer du langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å slappe litt av. Stress fører til økt produksjon kortisol (et hormon) som faktisk kan bidra til økt fettlagring, men jeg skjønner at det kan være vanskelig når man sliter med selvbildet og selvfølelsen. Jeg gjør nemlig det selv.

Regner med at det er deg på profilbildet (?), og hvis det er tilfellet, så er du en nydelig jente. De aller peneste jentene er de med selvtillit, så prøv å bli glad i deg selv! Det er ikke lett når man sliter som det du gjør, men PRØV! Noen dager er forferdelige, men som jeg pleier å si til meg selv hvis jeg er veldig deppa; "det ordner seg for snille piker!"

Å endre kroppsfasong gjør man ved å spise riktig og trene riktig. Mange jenter sulter seg, noen klarer det, andre ender opp med å spise mer enn de hadde gjort om de ikke hadde prøv å spise lite. Kroppen og psyken trenger mat, så en sultekur er aldri løsningen. Den beste måten å gå ned i vekt på er derfor å ikke ha et for stort underskudd, men man må jo selvsagt ha et visst underskudd da...

Vi er her for å hjelpe deg, så hvis du vil at vi skal se på kostholdet ditt, så skriv gjerne opp hva du spiser. Da kan vi vurdere det, og evt si noe om hva du kanskje bør endre på for å få best mulig effekt. Dette klarer du - det er jeg sikker på. Men vær klar over at ting tar tid, så det er ikke gjort over natta.

Velkommen hit til fitnessbloggen forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærligtalt ikke om du tuller angående kroppen din, eller om historien du forteller er sant? Vært borti ganske mange troller oppigjennom tidene, så er vanskelig å skille de ekte historiene fra de sanne. Jeg har fått beskjed om å tro mer på det folk sier av min SO, så jeg får vel ta det til meg! :p

Du kjære Sandre er langt i fra feit ut i fra mitt ståsted, faktisk heit etter det jeg syns :) Lurer på en ting da? Hvorfor kutte ut ansiktet ditt når det er med avataren din uansett? :p

For at du skal få mer hjelp av de flittige folka som er her inne vil jeg anbefale at du skriver mer konkret om hva du sier, og hva du trener. F.eks:

Frokost:

1 banan, 3 skiver med kyllingfiletpålegg og 2 med egg(2stk). Og et glass melk.

mellom:

Cottage cheese med 1 eple?

Lunsj:

Kyllingfilet med salat/ brødskiver med laks.

Ja du tar poenget mitt.

Nå til treningen.

Si hvilke øvelser du tar, f.eks:

Knebøy: 10rx3s - 50kg

Beinpress: 10rx3s - 80kg

Du skjønner nok tegningen min. Jeg vet i grunn ikke hva som foregår på crossfit eller corebar, men med mindre du ikke klarer å motivere deg selv til å trene og derfor søker til gruppe timene ville jeg ha holdt meg unna dem og kjørt hard egen trening med baseøvelser.

Jeg syns i grunn ikke du veier mye i det hele tatt og tror mye av vekten din skyldes muskler(ut i fra det jeg ser i hvertfall).

Så ja, skriv mer detaljert, og få mer detaljerte forklaringer og kritikk. Rett og slett "help us, help you!" Beklage for corniness'en min, begynner å bli litt sent på kvelden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke feit. Hva ser du når du ser i speilet da?

Om du tenker på å stramme opp så er det egentlig bare en oppskrift på dette. Tung styrketrening + tilstrekkelig mat og protein. Ikke heng deg opp i vekta. Den sier ingenting om hvordan du egentlig ser ut.

Du burde spise 120-130 gram protein pr. dag som ett minimum. Det utgjør ca. 520 kalorier. Det skader ingenting om du spiser 150 gram proteiner.

Gode proteinkilder: Kjøtt, fisk, linser, bønner, quinoa, melkeprodukter (ikke sukkerholdige youghurter og sånn), egg, nøtter.

Majoriteten av karbohydratene dine bør du spise etter trening og til kvelden.

Gode karbohydratkilder: Grønnsaker, grønnsaker og sjokkerende nok, grønnsaker, bær og litt frukt. Etter trening kan du også spise linser, bønner, quinoa, ris, potet etc. Ikke pasta.

Til hvert måltid bør du ha med 1-2 ss fett.

Fettkilder: Smør, olivenolje, oliven, kokosolje, kokosmelk, kokosfett, creme fraiche, helmelk, 1/2 avocado, nøtter, en stripe 70%-80% sjokolade etc. Spiser du feit fisk eller fett kjøtt, egg eller fete melkeprodukter er det ikke nødvendig å tilføre så mye ekstra fett i maten.

Hver dag bør du ta 1-2 ss fiskeolje for å sikre de essensielle fettsyrene. Tran duger ikke.

Ikke stress med å spise etter klokka. Ikke stress med å spise en gitt kalorimengde. Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Det er helt og fullstendig uvesentlig om du spiser 6 måltider på 400 kcal eller 3 måltider på 800 kcal. Det er totalen over tid som betyr noe.

Du må heller ikke låse deg fast i hvor mye eller hva andre spiser. Å låse seg fast i en gitt kostholdsplan er ikke veien til suksess. Du må finne det som fungerer for deg, det du kan leve med og som gjør deg lykkelig i hverdagen. Å spise lite vil ikke hjelpe deg spesielt mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å slappe litt av. Stress fører til økt produksjon kortisol (et hormon) som faktisk kan bidra til økt fettlagring, men jeg skjønner at det kan være vanskelig når man sliter med selvbildet og selvfølelsen. Jeg gjør nemlig det selv.

Regner med at det er deg på profilbildet (?), og hvis det er tilfellet, så er du en nydelig jente. De aller peneste jentene er de med selvtillit, så prøv å bli glad i deg selv! Det er ikke lett når man sliter som det du gjør, men PRØV! Noen dager er forferdelige, men som jeg pleier å si til meg selv hvis jeg er veldig deppa; "det ordner seg for snille piker!"

Å endre kroppsfasong gjør man ved å spise riktig og trene riktig. Mange jenter sulter seg, noen klarer det, andre ender opp med å spise mer enn de hadde gjort om de ikke hadde prøv å spise lite. Kroppen og psyken trenger mat, så en sultekur er aldri løsningen. Den beste måten å gå ned i vekt på er derfor å ikke ha et for stort underskudd, men man må jo selvsagt ha et visst underskudd da...

Vi er her for å hjelpe deg, så hvis du vil at vi skal se på kostholdet ditt, så skriv gjerne opp hva du spiser. Da kan vi vurdere det, og evt si noe om hva du kanskje bør endre på for å få best mulig effekt. Dette klarer du - det er jeg sikker på. Men vær klar over at ting tar tid, så det er ikke gjort over natta.

Velkommen hit til fitnessbloggen forresten ;)

Tusen takk for utrolig hyggelige ord!! Dette var virkelig koselig å høre. :) Ja, det er meg på profilbildet, hehe!

Stress ja, har funnet ut at jeg "lider" av kronisk stress grunnet skole, prestasjoner og press for å få best mulig karakterer (alt dette skyldes skolen). Men prøver så godt jeg kan å slappe av, men det er ikke lett, nei! Prøver hver dag å si til meg selv at jeg ser smashing ut, men så finner jeg alltid noe feil på kroppen..

Jeg spiser normalt som jeg har nevnt, og har ikke troa på å sulte meg selv i hjel. Det er bare tullball fra mitt åsyn.. Jeg spiser mellom 13-1400 kcal om dagen (tror jeg) og i helgene så blir det litt mer, men ikke veeldig mye mer. Trenger EN utskeielsedag i uken for å holde motivasjonen sånn någenlunde oppe.

Jeg skal skrive opp ALT hva jeg spiser i løpet av en dag, også kan dere få lov til å diskutere hva jeg må bytte på. Hvordan skal jeg legge det frem? Som i et foruminnlegg??

Tusen takk, håper på å klare det! Angrer ikke for å meldt meg inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig hyggelige ord!! Dette var virkelig koselig å høre. :) Ja, det er meg på profilbildet, hehe!

Stress ja, har funnet ut at jeg "lider" av kronisk stress grunnet skole, prestasjoner og press for å få best mulig karakterer (alt dette skyldes skolen). Men prøver så godt jeg kan å slappe av, men det er ikke lett, nei! Prøver hver dag å si til meg selv at jeg ser smashing ut, men så finner jeg alltid noe feil på kroppen..

Jeg spiser normalt som jeg har nevnt, og har ikke troa på å sulte meg selv i hjel. Det er bare tullball fra mitt åsyn.. Jeg spiser mellom 13-1400 kcal om dagen (tror jeg) og i helgene så blir det litt mer, men ikke veeldig mye mer. Trenger EN utskeielsedag i uken for å holde motivasjonen sånn någenlunde oppe.

Jeg skal skrive opp ALT hva jeg spiser i løpet av en dag, også kan dere få lov til å diskutere hva jeg må bytte på. Hvordan skal jeg legge det frem? Som i et foruminnlegg??

Tusen takk, håper på å klare det! Angrer ikke for å meldt meg inn her :)

Bare hyggelig, og det var oppriktig ment ;)

Ja aller helst. Da kan vi se hvordan sammensetningen av næringsstoffer er, og evt. hva du kanskje bør spise mer av og hva du kanskje bør spise mindre av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ærligtalt ikke om du tuller angående kroppen din, eller om historien du forteller er sant? Vært borti ganske mange troller oppigjennom tidene, så er vanskelig å skille de ekte historiene fra de sanne. Jeg har fått beskjed om å tro mer på det folk sier av min SO, så jeg får vel ta det til meg! :p

Du kjære Sandre er langt i fra feit ut i fra mitt ståsted, faktisk heit etter det jeg syns :) Lurer på en ting da? Hvorfor kutte ut ansiktet ditt når det er med avataren din uansett? :p

For at du skal få mer hjelp av de flittige folka som er her inne vil jeg anbefale at du skriver mer konkret om hva du sier, og hva du trener. F.eks:

Frokost:

1 banan, 3 skiver med kyllingfiletpålegg og 2 med egg(2stk). Og et glass melk.

mellom:

Cottage cheese med 1 eple?

Lunsj:

Kyllingfilet med salat/ brødskiver med laks.

Ja du tar poenget mitt.

Nå til treningen.

Si hvilke øvelser du tar, f.eks:

Knebøy: 10rx3s - 50kg

Beinpress: 10rx3s - 80kg

Du skjønner nok tegningen min. Jeg vet i grunn ikke hva som foregår på crossfit eller corebar, men med mindre du ikke klarer å motivere deg selv til å trene og derfor søker til gruppe timene ville jeg ha holdt meg unna dem og kjørt hard egen trening med baseøvelser.

Jeg syns i grunn ikke du veier mye i det hele tatt og tror mye av vekten din skyldes muskler(ut i fra det jeg ser i hvertfall).

Så ja, skriv mer detaljert, og få mer detaljerte forklaringer og kritikk. Rett og slett "help us, help you!" Beklage for corniness'en min, begynner å bli litt sent på kvelden :p

Historien min er sann fra punkt og prikke! Så det er ikke bullshit ;)

Kuttet ut ansiktet pga. jeg ikke ville ha det med på de bildene, om folk lurer på om det bare er fake så får de bare gjøre det! Da er det dens problem, ikke mitt :) Som jeg sa til hun ene her så skal jeg skrive ned eksakt hvor mye jeg putter i meg på en normal treningsdag :)

Ja, tar poenget ditt! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke feit. Hva ser du når du ser i speilet da?

Om du tenker på å stramme opp så er det egentlig bare en oppskrift på dette. Tung styrketrening + tilstrekkelig mat og protein. Ikke heng deg opp i vekta. Den sier ingenting om hvordan du egentlig ser ut.

Du burde spise 120-130 gram protein pr. dag som ett minimum. Det utgjør ca. 520 kalorier. Det skader ingenting om du spiser 150 gram proteiner.

Gode proteinkilder: Kjøtt, fisk, linser, bønner, quinoa, melkeprodukter (ikke sukkerholdige youghurter og sånn), egg, nøtter.

Majoriteten av karbohydratene dine bør du spise etter trening og til kvelden.

Gode karbohydratkilder: Grønnsaker, grønnsaker og sjokkerende nok, grønnsaker, bær og litt frukt. Etter trening kan du også spise linser, bønner, quinoa, ris, potet etc. Ikke pasta.

Til hvert måltid bør du ha med 1-2 ss fett.

Fettkilder: Smør, olivenolje, oliven, kokosolje, kokosmelk, kokosfett, creme fraiche, helmelk, 1/2 avocado, nøtter, en stripe 70%-80% sjokolade etc. Spiser du feit fisk eller fett kjøtt, egg eller fete melkeprodukter er det ikke nødvendig å tilføre så mye ekstra fett i maten.

Hver dag bør du ta 1-2 ss fiskeolje for å sikre de essensielle fettsyrene. Tran duger ikke.

Ikke stress med å spise etter klokka. Ikke stress med å spise en gitt kalorimengde. Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Det er helt og fullstendig uvesentlig om du spiser 6 måltider på 400 kcal eller 3 måltider på 800 kcal. Det er totalen over tid som betyr noe.

Du må heller ikke låse deg fast i hvor mye eller hva andre spiser. Å låse seg fast i en gitt kostholdsplan er ikke veien til suksess. Du må finne det som fungerer for deg, det du kan leve med og som gjør deg lykkelig i hverdagen. Å spise lite vil ikke hjelpe deg spesielt mye heller.

Jeg ser meg selv som feit når jeg ser meg selv i speilet... Derfor jeg satte opp denne tråden for å se HVA andre FOLK ser i forhold til meg, og kanskje det hjelper mye bedre på selvbildet mitt. Hjelper allerede! :)

Skal prøve alt du sier! It maked sence! Så, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke feit;). Jeg er 1.66 og veier 77 kg:p. Du kan se bilder av meg i loggboka, jeg er betraktelig større enn deg på de første formbildene, men på slutten av boka vil du finne et tatt for lenge siden(samme som profilbildet:cool:) og jeg spør deg: er jeg feit?

Det er ikke alltid at tall stemmer overens med virkeligheten (jeg sier ikke at jeg er jævlig heit, men jeg tror heller ikke at jeg er feit). Og virkeligheten stemmer sjeldent med hva man ser i speilet hvis man har dårlig selvtillit og selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du behøver å snakke med noen profesjonelle. Hvis du ser deg selv som feit så tror jeg du har et forvrengt bilde av deg selv.. Du spør om en mening og dermed gir jeg deg min.. Jeg synes dette innlegget var veldig rart?! Men ja, jeg mener du behøver hjelp når du sier at du synes du ser feit ut! :/

Og det er IKKE farlig å prate med noen. Selv går jeg i terapi og selv om det ikke akkurat er noe jeg skryter over så er jeg ikke flau over det. Han hjelper meg å finne løsninger på ting som normalt er vanskelig for meg å finne alene. Og finne ut av ting jeg vil klare alene.

Edit: Ting jeg aldri vil klare alene mener jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikkje feit. Det er ganske normalt at folk ser på seg sjølv som feit (både menn og kvinner) sjølv om ingen andre meiner det.

Det er fint å trene seg til ein kropp ein kan vere komfortabel med, men det er og viktig å få eit sjølvbilete som er realistisk og ærleg. Om bileta var av ei anna jente, ville du sagt at ho var feit?

No er det sjølvsagt vanskeleg å definere ordet "feit". Er det snakk om å ha litt for mykje rundt magen eller å ha BMI på over 30? Det er opp til kvar enkelt korleis ein brukar ordet, men i denne samanhengen kan eg ikkje forstå at det kan forsvarast å kalla deg feit.

Sidan du har registrert deg på FB går eg ut frå at du har lyst å jobbe med kroppen. I så fall har du kome til riktig plass. Her er det masse kompetanse på kosthald, kardio, styrketrening og ein generell sunn livsstil. For å oppnå ein trent og "fit" kropp bør ein etter min meining inkludere alle tre. Vekta blir først og fremst regulert gjennom kaloribalansen, der kosthaldet er den mest avgjerande faktoren. Styrketrening er supert for jenter sidan du ikkje ser ut som ei flis, på tross av ein låg feittprosent. Jenter med bortimot "null" muskelmasse og låg feittprosent ser for tynne ut etter min meining. Ein trent kropp er sunnare, sterkare, sprekare og vakrare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...