Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Har en fysisk hard jobb og jobber ca 5-6 timers før første måltid. (Dette er ei uke annen hver måned). Lurer derfor på om noen har peiling på om dette går fint, eller om jeg burde kjøre bcaa annen hver time til første måltidet?

Jeg har også det. Starter 7 og spiser lunch i 12.30 - 13 tiden. Har holdt på i 5-6 uker (er ikke helt sikert, glemte å logge pga kukerundtsyndrom). Har ikke merket noe problemer knyttet til det. Men trenger mye vann. Kalt vann for det døyver sultfølelse. Sultfølelsen om formiddagen forsvant forresten etter ca 3 uker. Har økt i maksstyrke, men mister raskt reps utover i setta. Magefettet gått fra 32 til 20 (gikk fortere opp fra 18 til 32 tidligere i sommer grunnet mengder med øl og is....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha sjekka bittelitt her, så har jeg funnet ut at jeg spiser noenlunde i PF.

Måltidene mine er mellom 1130(lunch) og 2100, noe som vil si at jeg faster 14,5 timer om dagen.

Har lest litt rundt emnet, og lurer kort og godt på det om jeg ville kunne få en positiv virkning med å forlenge fasten med å ta siste måltid enda tidligere (få fasten på 16 timer)

Lunchen er lagt opp til 1130 på jobb, og denne er det mye trivsel i, så ønsker ikke å skippe denne.

Ser for meg disse spisetidene

Treningsdager | Ikketreningsdager

11:30 - Lunch | 11:30 - Lunch

16:30 - Shake før trening (17:00) | 16:00 - Middag

18:00-18:30 - Middag til det tyter ut øra | 1930 - Kvelds/rester

Er ny på konseptet PF, og holder på å leser as we speak, men greit å få litt input som kan stimulere til videre motivasjon og forståelse :)

Kostholdet og måltidene i seg selv har jeg ganske god kontroll på føler jeg.

(Målet er forøvrigt å gå ned noen kilo, samt bli litt biffere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel på leangains.com. Der skrev han at han tilpasset etter målsetningene: ned i vekt, opp i muskelmasse/ned i fett, muskelvekst/opp i vekt.

Jeg har spist etter periodisk faste før, men da spiste jeg for å gå ned i vekt. (fra 69 kg ned til 63 - lå da på 1800 kcal.

Hvor mye burde jeg ligge på for å gå opp i muskelmasse og ned i fett? Har fått en del generelle svar tidligere om at man må prøve seg fram osv, men jeg er altså ny med det å spise i likevekt eller over og ønsker å gjøre det riktig. Jeg veier ca 63 nå og er 167 cm høy - Trener 2 split 2 ganger i uka i tilegg til 2-3 økter med kondisjon. Ut i fra ulike "utregningskalkulatorerer" er jeg i vedlikehold om jeg ligger på ca. 2200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et rimelig kvikt spørsmål: Hvordan er det med kreatin på PF? Er dette en fordel eller ulempe å bruke? Anbefales det?

Det er delte meninger om det. Det kommer også an på hvor lenge du har trent. Er du relativt fersk, så vil ikke du få så mye effekt ut av kreatin i utgangspunktet. Har du trent lenge, og veksten stagnert, kan kreatin hjelpe. Det er ingen modeller jeg har sett innenfor PF som forutsetter bruk av kreatin, men jeg har heller ikke sett noen som advarer mot det. Det vel i så fall tas i forbindelse med det første måltid etter trening. Men nå skal det sies at jeg bare har "studert" pf i et par måneder, og praktisert bare ca 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som har kjørt trening i fasteperioden over tid, for deretter å bryte fasten før trening med litt karbohydrat?

Eg trener stort sett alltid på tom mage, men tenke eg skulle prøve litt mat først og sjå kva resultat det kan gje.

Vil det bety stort for konseptet med å trene på tom mage? Sikkert ikkje den store forskjellen, men det er no ein gong litt av poenget med IF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2184#.UIR_e29YxxM <- denne tråden kan bare legges ned. Gunnar Strand Jacobsen har ikke sett gode resultater med 2-3 måltider per dag, OG vi må spise frokost og karb før trening.

Gunnar Strand Jacobsen · Innehaver/ eier hos Kaliber Treningsstudio

Denne artikkelen er mange år gammel, må bare presisere det. Jeg gjør ting litt annerledes nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ønsker å komme i gang med PF for å kvitte meg med overflødig fett og se bedre ut naken. Jeg er en mann på 180, veier 88 kg, har rundt 18-20% kroppsfett(målt med Inbody), og flere års erfaring med styrke.

Jeg jobber fulltid på dagen, trener fotball 2-3 ganger i uken, og styrke 3-4 ganger. Fotballtreningen er ofte sent på dagen, kl 20 og utover, mens jeg liker å trene styrke like etter jobb, slik at jeg får en hvileperiode mellom øktene de dagene jeg har 2. Har dere et forslag på når jeg bør spise og når jeg bør faste? Jeg tenker at første moderate måltid er ved lunsj på jobben ca 1130. Deretter et lite måltid ca 1630, før jeg trener styrke kl 17. Og deretter inntar mitt største måltid etter denne styrkeøkten ca kl 1830. Så til slutt trener jeg fotball på kvelden og spiser ingenting før jeg legger meg. Kan dette være en ide? Evt er det en fordel å få med noe kosttilskudd utenom proteinpulver?

Setter utrolig pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha inntatt maten min med PF-prinsipper en god stund så har jeg merket følgende forandringer.

- Jeg liker følelsen av å være lett sulten i løpet av dagen. Føler meg kvikkere psykisk og fysisk.

- Jeg ser veldig frem til kvelden da jeg inntar store mengder mat.

- Jeg nyter maten mer (sammenheng med det ovenfor).

- Jeg takler ikke tanken på å spise når jeg ikke er sulten (før kunne jeg lett småspise selv om jeg ikke var sulten).

- Tanken på tidlig frokost høres fryktelig ut.

- Får kommentarer som "Skal du ete alt det der?" Og jeg svarer bare "Jepp", når jeg mekker meg middag på kvelden og folk lurer på hvordan jeg holder meg slank. Og selfølgelig folk tror du er gal om du prøver å forklare, som ofte er bortkastet tid.

Så noe positivt og noe litt negativt der altså.

Og noe som er halveis negativt er at siden jeg foretrekker store måltid fremfor små - Om det første måltidet blir relativt seint så er jeg gjerne ikke sulten igjen før neste og siste måltid og da blir det fort "vanskelig" å få i meg maten for dagen. Luksusproblem, I know. Poenget, som jeg ser det, med PF er å stresse mindre med maten så blir lett for at det blir 2 protein shakes på ettermiddagen i sammenheng med trening og så et svært måltid på kvelden. Men så lenge jeg får i meg de makroene jeg foretrekker så er alt fryd og gammen.

Er det noen her som har lignende eller andre opplevinger med PF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme opplevelsen. Spesielt det sosiale, men jeg bare spiser når andre spiser når jeg en sjelden gang er sosial. På hyttetur feks, så bare spiser jeg frokost selv om jeg ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Brukt PF i 5 uker nå. Hadde min første "cheat" day, taco med 3 store wraps. Og en melkesjokolade og pepsi. Skal sies at jeg gadd bare å spise 2 små rader på melkisen før jeg ga meg. Så skuffa men men. Elsker PF. Jeg klarer å fordele maten jevnt over de 8 timene, så blir ikke så mye mat på en gang. Mest rett etter fasten er over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig der med å ikke slå seg vrang når det kommer til det sosiale. Om jeg er hjemme hos mine gamle foreldre så avstår jeg ikke fra en velsmakende frokost såklart og de er vant med at jeg ikke er så begeistret for dessert (jeg foretrekker heller 2-3 porsjoner med laks og poteter enn diverse søte retter).

Og JKK89 nevner sjokolade. Hehe, der kan jeg lett hive nedpå store mengder selv om jeg egentlig ikke er sulten dog. Som jeg har nevnt i en post tidligere så er jeg ikke begeistret for littegrann sjokolade, men stooore mengder er digg. Sånn er det egentlig for meg med det meste av mat. Enten skal det være rikelig eller så er jeg ikke så interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig der med å ikke slå seg vrang når det kommer til det sosiale. Om jeg er hjemme hos mine gamle foreldre så avstår jeg ikke fra en velsmakende frokost såklart og de er vant med at jeg ikke er så begeistret for dessert (jeg foretrekker heller 2-3 porsjoner med laks og poteter enn diverse søte retter).

Og JKK89 nevner sjokolade. Hehe, der kan jeg lett hive nedpå store mengder selv om jeg egentlig ikke er sulten dog. Som jeg har nevnt i en post tidligere så er jeg ikke begeistret for littegrann sjokolade, men stooore mengder er digg. Sånn er det egentlig for meg med det meste av mat. Enten skal det være rikelig eller så er jeg ikke så interessert.

Eg kjenner meg så godt igjen i dette! Er mye lettere å avstå helt fra å spise noe enn å bare spise litt av det. Det er den største fordelen med PF syns jeg: at jeg faktisk kan spise enorme porsjoner med mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha inntatt maten min med PF-prinsipper en god stund så har jeg merket følgende forandringer.

- Jeg liker følelsen av å være lett sulten i løpet av dagen. Føler meg kvikkere psykisk og fysisk. Sliter ikke med det jeg heller, men liker er å ta i :p

- Jeg ser veldig frem til kvelden da jeg inntar store mengder mat. Enormt enig, elsker store måltider!

- Jeg nyter maten mer (sammenheng med det ovenfor). Enig

- Jeg takler ikke tanken på å spise når jeg ikke er sulten (før kunne jeg lett småspise selv om jeg ikke var sulten). Uenig, men holder meg i skinnet

- Tanken på tidlig frokost høres fryktelig ut. Frokost er bare tidkrevende, og det stjeler søvn, møkkamåltid :p

- Får kommentarer som "Skal du ete alt det der?" Og jeg svarer bare "Jepp", når jeg mekker meg middag på kvelden og folk lurer på hvordan jeg holder meg slank. Og selfølgelig folk tror du er gal om du prøver å forklare, som ofte er bortkastet tid.

Ignorance is bliss, folket hører ikke på ting som er litt uvanlig. Bare å ignorere som best mulig om de ikke fatter noe av det du sier

Så noe positivt og noe litt negativt der altså.

Og noe som er halveis negativt er at siden jeg foretrekker store måltid fremfor små - Om det første måltidet blir relativt seint så er jeg gjerne ikke sulten igjen før neste og siste måltid og da blir det fort "vanskelig" å få i meg maten for dagen. Luksusproblem, I know. Poenget, som jeg ser det, med PF er å stresse mindre med maten så blir lett for at det blir 2 protein shakes på ettermiddagen i sammenheng med trening og så et svært måltid på kvelden. Men så lenge jeg får i meg de makroene jeg foretrekker så er alt fryd og gammen.

Som du sier, Luksusproblem. Selv skal jeg litt ned i vekt også, så da er det ikke et problem egentlig

Er det noen her som har lignende eller andre opplevinger med PF?

Svarer inline i rødt.

Har ikke holdt på lenge med dette, bare en ukes tid (krevde veldig lite justering for min del).

Lar det ikke stå i veien for det sosiale, og jeg "sprekker" nok noen helger. Men det får bare gå, spiser slavisk PF om jeg ikke er på fest, funker finfint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...